Zm.: rozporządzenie w sprawie zasad wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń dla pracowników nie będących nauczycielami, zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez organy administracji rządowej.
Dz.U.1999.35.334
Akt jednorazowyROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRACY I POLITYKI SOCJALNEJ
z dnia 15 kwietnia 1999 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń dla pracowników nie będących nauczycielami, zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez organy administracji rządowej.
"§ 1. 1. Przepisy rozporządzenia stosuje się do pracowników:
1) nie będących nauczycielami, zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych działających na podstawie ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943 oraz z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126), zakładanych i prowadzonych przez:
a) ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania,
b) ministra właściwego do spraw kultury,
c) ministra właściwego do spraw sprawiedliwości,
2) zatrudnionych w Biurze Uznawalności Wykształcenia i Wymiany Międzynarodowej, zwanym dalej "Biurem".
2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o szkole bez bliższego określenia, rozumie się przez to:
1) szkoły,
2) placówki doskonalenia nauczycieli o zasięgu ogólnokrajowym,
3) warsztaty szkolne szkół zawodowych przy zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich,
4) zakłady poprawcze, schroniska dla nieletnich oraz rodzinne ośrodki diagnostyczno-konsultacyjne tworzone i prowadzone przez ministra właściwego do spraw sprawiedliwości,
5) Centralną Komisję Egzaminacyjną oraz okręgowe komisje egzaminacyjne,
6) Centrum Edukacji Artystycznej.";
"1) tabele miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego, stanowiące załącznik nr 1 do rozporządzenia,"
"3) tabele stanowisk, kwalifikacji i zaszeregowania pracowników, stanowiące załącznik nr 3 do rozporządzenia.";
"3. Tabela miesięcznych stawek dodatku funkcyjnego dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach kierowniczych w Biurze ustalona została w relacji procentowej do miesięcznej minimalnej stawki wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania, określonej w tabeli II załącznika nr 1 do rozporządzenia.";
"§ 5. 1. Pracownikowi zatrudnionemu w Biurze na stanowisku, na którym niezbędne jest posługiwanie się językiem obcym, przysługuje dodatek za znajomość języka obcego w wysokości:
1) za znajomość jednego języka obcego - do 10% miesięcznej minimalnej stawki,
2) za znajomość każdego następnego języka obcego - do 15% miesięcznej minimalnej stawki
wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania, określonej w tabeli II załącznika nr 1 do rozporządzenia.
2. Warunkiem przyznania dodatku jest posiadanie przez pracownika świadectwa potwierdzającego złożenie z wynikiem pozytywnym egzaminu ze znajomości języka obcego, wydanego przez zagraniczną lub krajową instytucję uprawnioną do wydawania takich świadectw.
3. Od składania egzaminu, o którym mowa w ust. 2, zwolnieni są pracownicy, którym posługiwanie się językiem obcym jest niezbędne na danym stanowisku, posiadający:
1) dyplom ukończenia studiów wyższych na wydziale filologii obcej w zakresie języka obcego lub ukończenia nauczycielskiego kolegium języków obcych,
2) uprawnienia tłumacza w zakresie języka obcego, przyznane na podstawie odrębnych przepisów,
3) dyplom ukończenia wyższej uczelni lub szkoły średniej za granicą, w której językiem wykładowym był język obcy, za którego znajomość pracownik ma pobierać dodatek.
4. Złożenie egzaminu, o którym mowa w ust. 2, uprawnia do dodatku przez okres 5 lat. Warunkiem przyznania dodatku po upływie tego okresu jest ponowne złożenie egzaminu. Nie dotyczy to pracownika, który złożył egzamin z wynikiem co najmniej dobrym.
5. Dodatek przysługuje pracownikowi za dni, za które otrzymuje wynagrodzenie. Dodatek ten przysługuje również za dni nieobecności w pracy z powodu niezdolności do pracy wskutek choroby bądź konieczności osobistego sprawowania opieki nad dzieckiem lub chorym członkiem rodziny, za które pracownik otrzymuje zasiłek z ubezpieczenia społecznego.
6. Dodatek przyznaje się od pierwszego dnia miesiąca następującego po:
1) złożeniu przez pracownika egzaminu z wynikiem pozytywnym,
2) przedłożeniu dokumentów uzasadniających zwolnienie pracownika od składania egzaminu.
7. Prawo do dodatku wygasa z końcem miesiąca, w którym pracownik:
1) przestał wykonywać czynności lub zajmować stanowisko uzasadniające przyznanie dodatku,
2) uzyskał ocenę negatywną z ponownie składanego egzaminu.";
"§ 26a. Dyrektor szkoły (Biura) może w uzasadnionych wypadkach skrócić pracownikowi okres pracy wymagany na danym stanowisku.";
"2. Dodatek za pracę w warunkach szkodliwych dla zdrowia lub uciążliwych wypłaca się:
1) przy pierwszym stopniu szkodliwości lub uciążliwości - w wysokości od 9,00 zł do 33,00 zł,
2) przy drugim stopniu szkodliwości lub uciążliwości - w wysokości od 16,00 zł do 47,00 zł,
3) przy trzecim stopniu szkodliwości lub uciążliwości - w wysokości od 21,00 zł do 64,00 zł.";
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
TABELE MIESIĘCZNYCH STAWEK WYNAGRODZENIA ZASADNICZEGO
TABELE MIESIĘCZNYCH STAWEK WYNAGRODZENIA ZASADNICZEGO
Kategoria zaszeregowania | Kwota w złotych |
I | 515- 640 |
II | 520- 655 |
III | 525- 670 |
IV | 530- 705 |
V | 535- 745 |
VI | 545- 785 |
VII | 555- 840 |
VIII | 565- 895 |
IX | 575- 955 |
X | 585-1 015 |
XI | 595-1 075 |
XII | 605-1 140 |
XIII | 620-1 205 |
XIV | 635-1 275 |
XV | 650-1 360 |
XVI | 665-1 445 |
XVII | 680-1 530 |
XVIII | 700-1 615 |
XIX | 725-1 700 |
II. dla pracowników zatrudnionych w Biurze Uznawalności Wykształcenia i Wymiany Międzynarodowej
A.
Obowiązująca od 1 stycznia do 28 lutego 1999 r.
Obowiązująca od 1 stycznia do 28 lutego 1999 r.
Kategoria zaszeregowania | Kwota w złotych |
I | 550- 650 |
II | 560- 680 |
III | 570- 720 |
IV | 580- 770 |
V | 590- 830 |
VI | 600- 900 |
VII | 615- 970 |
VIII | 630-1 050 |
IX | 645-1 130 |
X | 660-1 220 |
XI | 690-1 310 |
XII | 720-1 400 |
XIII | 750-1 500 |
XIV | 800-1 600 |
XV | 850-1 700 |
XVI | 900-1 850 |
XVII | 1 000-2 000 |
XVIII | 1 300-2 250 |
XIX | 1 600-2 500 |
B.
Obowiązująca od 1 marca 1999 r.
Obowiązująca od 1 marca 1999 r.
Kategoria zaszeregowania | Kwota w złotych |
I | 600- 710 |
II | 610- 740 |
III | 620- 780 |
IV | 630- 840 |
V | 640- 900 |
VI | 650- 980 |
VII | 670-1 060 |
VIII | 690-1 140 |
IX | 710-1 230 |
X | 730-1 330 |
XI | 755-1 430 |
XII | 785-1 530 |
XIII | 820-1 630 |
XIV | 875-1 740 |
XV | 930-1 850 |
XVI | 985-2 000 |
XVII | 1 100-2 200 |
XVIII | 1 400-2 400 |
XIX | 1 700-2 700 |
ZAŁĄCZNIK Nr 2
TABELA GODZINOWYCH STAWEK WYNAGRODZENIA ZASADNICZEGO KIEROWCÓW, POMOCNIKÓW KIEROWCÓW ORAZ ROBOTNIKÓW ZATRUDNIONYCH W WARSZTATACH SZKOLNYCH SZKÓŁ ZAWODOWYCH*
TABELA GODZINOWYCH STAWEK WYNAGRODZENIA ZASADNICZEGO KIEROWCÓW, POMOCNIKÓW KIEROWCÓW ORAZ ROBOTNIKÓW ZATRUDNIONYCH W WARSZTATACH SZKOLNYCH SZKÓŁ ZAWODOWYCH*
Kategoria zaszeregowania | Stawka godzinowa w złotych |
I | 2,85 - 3,62 |
II | 2,88 - 3,68 |
III | 2,93 - 3,80 |
IV | 2,98 - 3,99 |
V | 3,03 - 4,18 |
VI | 3,08 - 4,45 |
VII | 3,13 - 4,74 |
VIII | 3,18 - 5,04 |
IX | 3,24 - 5,38 |
X | 3,30 - 5,73 |
XI | 3,36 - 6,08 |
XII | 3,42 - 6,46 |
ZAŁĄCZNIK Nr 3
TABELE STANOWISK, KWALIFIKACJI I ZASZEREGOWANIA
TABELE STANOWISK, KWALIFIKACJI I ZASZEREGOWANIA
Lp. | Stanowisko | Wymagane kwalifikacje | Kategoria zaszeregowania | |||||
wykształcenie | liczba lat pracy | |||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||||
I. Pracownicy szkół | ||||||||
1 | Zastępca dyrektora ds. ekonomiczno-administracyjnych Główny księgowy | wyższe | 7 | XV - XVII | ||||
Radca prawny | według odrębnych przepisów | |||||||
2 | Kierownik gospodarczy | wyższe średnie | 2 6 | XIII - XV | ||||
3 | Sekretarz szkoły | średnie | 5 | XII - XIV | ||||
4 | Specjalista | wyższe średnie | 2 5 | XII - XIV | ||||
5 | Starszy księgowy | średnie | 4 | X - XII | ||||
6 | Starszy operator elektronicznych monitorów ekranowych Samodzielny referent Starszy magazynier | średnie | 6 4 4 | IX - XII | ||||
7 | Starszy laborant Starszy referent Starszy intendent Kasjer | średnie | 4 3 3 1 | VIII - XI | ||||
8 | Starszy recepcjonista Intendent Magazynier Starsza maszynistka | średnie | 4 - - - | VIII - X | ||||
9 | Referent Laborant Księgowy | średnie | - - 1 | VI - X | ||||
10 | Recepcjonista | średnie | - | VII - X | ||||
11 | Maszynistka | średnie | - | VII - IX | ||||
II. Pracownicy placówek doskonalenia nauczycieli o zasięgu ogólnokrajowym i komisji egzaminacyjnych | ||||||||
1 | Kierownik Wydziału Ekonomiczno-Administracyjnego w Centralnej Komisji Egzaminacyjnej | wyższe | 7 | XVI - XVIII | ||||
2 | Główny Księgowy | wyższe | 7 | XV - XVIII | ||||
3 | Radca prawny | według odrębnych przepisów | XV - XVIII | |||||
4 | Zastępca kierownika Wydziału Ekonomiczno-Administracyjne- go w Centralnej Komisji Egzaminacyjnej Kierownik wydziału organizacyjno-administracyjnego w okręgowej komisji egzaminacyjnej | wyższe | 7 | XV - XVII | ||||
5 | Zastępca kierownika wydziału organizacyjno-administracyjnego w okręgowej komisji egzaminacyjnej | wyższe | 7 | XIV - XVI | ||||
6 | Starszy specjalista | wyższe | 6 | XIV - XVI | ||||
7 | Specjalista | wyższe | 5 | XIII - XV | ||||
8 | Samodzielny referent Starszy księgowy Programista | średnie | 6 4 6 | XI - XIII | ||||
9 | Operator elektronicznych monitorów ekranowych | średnie | 6 | XI - XII | ||||
10 | Starszy kasjer | średnie | 4 | X - XIII | ||||
11 | Starszy referent | średnie | 4 | VIII - XII | ||||
12 | Kasjer | średnie | - | IX - XI | ||||
13 | Referent Księgowy | średnie | - | VI - XI | ||||
III. Pracownicy warsztatów szkolnych szkół zawodowych | ||||||||
1 | Kierownik biura warsztatowego | wyższe | 7 | XVI - XIX | ||||
2 | Główny księgowy | wyższe | 7 | XV - XVIII | ||||
3 | Główny specjalista | wyższe | 6 | XIV - XVI | ||||
4 | Zastępca głównego księgowego Starszy specjalista | wyższe | 5 | XIII - XV | ||||
5 | Kierownik robót Starszy mistrz Kierownik zmian | średnie zawodowe | 7 | XII - XV | ||||
Kierownik sekcji | średnie | |||||||
6 | Mistrz Instruktor praktycznej nauki zawodu w zakładzie poprawczym i schronisku dla nieletnich | średnie zawodowe | 6 | XI - XIV | ||||
7 | Kierownik magazynu Samodzielny referent | średnie | 4 6 | X - XIII | ||||
8 | Samodzielny magazynier Starszy księgowy | średnie | 4 | IX - XIII | ||||
9 | Starszy laborant Starszy referent | średnie | 4 | VIII - XII | ||||
Księgowy | - | |||||||
10 | Magazynier Starsza maszynistka | średnie | 3 - | VIII - XI | ||||
11 | Sekretarz Laborant Referent | średnie | 1 - - | VI - XI | ||||
12 | Maszynistka | średnie | VII - X | |||||
IV. Pracownicy obsługi | ||||||||
1 | Konserwator maszyn Konserwator instrumentów muzycznych Stroiciel instrumentów muzycznych Konserwator sprzętu i urządzeń sportowych lub elektronicznych, akustycznych, automatycznych Operator sprzętu audiowizualnego lub urządzeń powielających | średnie zawodowe | 4 | IX - XIII | ||||
2 | Starszy rzemieślnik Starszy strażnik w zakładzie poprawczym i schronisku dla nieletnich | średnie zawodowe | 4 | VII - XII | ||||
3 | Rzemieślnik w zawodzie: ślusarza, mechanika, elektrotechnika, murarza, stolarza, ogrodnika, fotografa, montażysty wystaw itd. | zasadnicze zawodowe | - | |||||
Palacz c.o. | podstawowe i kurs dla palaczy | - | VII - XI | |||||
Starszy woźny Robotnik do pracy ciężkiej Praczka | podstawowe | - - - | ||||||
Starszy strażnik | 2 | |||||||
4 | Strażnik w zakładzie poprawczym i schronisku dla nieletnich | podstawowe | - | VI - X | ||||
5 | Starszy portier Woźny Dozorca Robotnik do pracy lekkiej Strażnik | podstawowe | - | VI - IX | ||||
6 | Szatniarz Portier Sprzątaczka | podstawowe | - | III - VIII | ||||
7 | Goniec | podstawowe | - | I - V | ||||
V. Kierowcy | ||||||||
1 | Kierowca autobusu | X - XI | ||||||
2 | Kierowca samochodu ciężarowego | według odrębnych przepisów | IX - X | |||||
3 | Kierowca samochodu osobowego | VII - VIII |
II. dla pracowników zatrudnionych w Biurze Uznawalności Wykształcenia i Wymiany Międzynarodowej
Lp. | Stanowisko | Kategoria zaszeregowania | Stawka dodatku funkcyjnego do | Wymagane kwalifikacje | |||
wykształcenie | liczba lat pracy | ||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | ||
1 | Dyrektor | XIX | 4 | wyższe | 8 | ||
2 | Zastępca dyrektora Główny księgowy | XVII - XVIII | 3 | wyższe wyższe | 7 6 | ||
3 | Naczelnik działu | XIV - XV | 2 | wyższe | 6 | ||
4. | Główny specjalista | XII - XIII | 1 | wyższe | 6 | ||
5 | Starszy specjalista | X - XII | - | wyższe | 4 | ||
6 | Specjalista | IX - XI | - | wyższe | 2 | ||
7 | Samodzielny księgowy | VIII - X | - | wyższe średnie | 2 4 | ||
8 | Samodzielny referent | VII - IX | - | wyższe średnie | - 2 | ||
9 | Księgowy | VI - VIII | - | średnie | - | ||
10 | Starszy referent | V - VII | - | średnie | 1 | ||
11 | Sekretarka | IV - VI | - | średnie | - | ||
12 | Referent | III - V | - | średnie | - | ||
13 | Sprzątaczka, portier, dozorca | II - IV | - | podstawowe | - | ||
14 | Goniec | I - III | - | podstawowe | - |
ZAŁĄCZNIK Nr 4
WYKAZ STANOWISK KIEROWNICZYCH ORAZ TABELE MIESIĘCZNYCH STAWEK DODATKU FUNKCYJNEGO
WYKAZ STANOWISK KIEROWNICZYCH ORAZ TABELE MIESIĘCZNYCH STAWEK DODATKU FUNKCYJNEGO
I.
Wykaz stanowisk kierowniczych uprawnionych do dodatków funkcyjnych w szkołach, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia
Wykaz stanowisk kierowniczych uprawnionych do dodatków funkcyjnych w szkołach, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia
Lp. | Stanowisko | Stawka dodatku funkcyjnego |
1 | 2 | 3 |
I. Pracownicy szkół i placówek | ||
1 | Zastępca dyrektora ds. ekonomiczno-administracyjnych Główny księgowy Radca prawny | 3-6 |
2 | Kierownik Wydziału Ekonomiczno-Administracyjnego w Centralnej Komisji Egzaminacyjnej | 4-6 |
3 | Kierownik wydziału organizacyjno-administracyjnego w okręgowej komisji egzaminacyjnej | 3-6 |
4 | Zastępca kierownika Wydziału Ekonomiczno-Administracyjnego w Centralnej Komisji Egzaminacyjnej | 3-5 |
5 | Zastępca kierownika wydziału organizacyjno-administracyjnego w okręgowej komisji egzaminacyjnej | 2-5 |
6 | Kierownik gospodarczy Sekretarz szkoły | 2-4 |
II. Pracownicy warsztatów szkolnych | ||
1 | Kierownik biura warsztatowego Główny księgowy | 2-6 |
2 | Główny specjalista*) | 2-4 |
3 | Kierownik robót Starszy mistrz Kierownik zmiany | 1-3 |
4 | Kierownik sekcji Mistrz Instruktor praktycznej nauki zawodu w zakładzie poprawczym i schronisku dla nieletnich Kierownik magazynu | 1-2 |
II.
Tabela miesięcznych stawek dodatku funkcyjnego
Tabela miesięcznych stawek dodatku funkcyjnego
Stawka dodatku funkcyjnego | Kwota w złotych |
1 | 45-110 |
2 | 52-135 |
3 | 61-165 |
4 | 73-195 |
5 | 85-225 |
6 | 97-255 |
B. dla pracowników Biura Uznawalności Wykształcenia i Wymiany Międzynarodowej
Stawka dodatku funkcyjnego | Procent minimalnej stawki |
1 | 50-105 |
2 | 60-120 |
3 | 70-135 |
4 | 80-150 |
ZAŁĄCZNIK Nr 5
WYSOKOŚĆ I ZASADY PRZYZNAWANIA DODATKU SPECJALNEGO ZA TRUDNĄ PRACĘ
WYSOKOŚĆ I ZASADY PRZYZNAWANIA DODATKU SPECJALNEGO ZA TRUDNĄ PRACĘ
Wykaz pracowników uprawnionych do dodatku oraz wysokość dodatku
Wyszczególnienie | Kategoria placówki | ||
I | II | III | |
Strażnicy, pracownicy biur warsztatów szkolnych, instruktorzy praktycznej nauki zawodu, pracownicy obsługi, robotnicy | 40% | 35% | 30% |
Pracownicy administracyjno- -ekonomiczni | 35% | 30% | 25% |
2. Pracownikowi posiadającemu 25-letni staż pracy w placówkach resocjalizacyjnych i diagnostycznych, wymienionych w ust. 1, dyrektor placówki lub kierownik rodzinnego ośrodka diagnostyczno-konsultacyjnego może podwyższyć o 10% wysokość najwyższego dodatku za trudne warunki pracy, przewidzianego dla danej grupy pracowników.
3. Dodatek nie przysługuje:
a) w okresie zawieszenia w pełnieniu czynności służbowych,
b) za okres przekraczający 2 miesiące niepełnienia obowiązków służbowych z innych przyczyn niż określone pod lit. a).
4. Do poszczególnych kategorii placówek zalicza się:
1) do I kategorii:
a) zakłady poprawcze resocjalizacyjne:
- o charakterze zamkniętym dla wielokrotnych uciekinierów z zakładów o charakterze otwartym i półotwartym,
- o wzmożonym nadzorze wychowawczym dla nieletnich o wysokim stopniu demoralizacji,
b) zakłady resocjalizacyjno-rewalidacyjne dla nieletnich upośledzonych umysłowo,
c) zakłady resocjalizacyjno-terapeutyczne dla nieletnich:
- z zaburzeniami psychicznymi lub innymi zaburzeniami osobowości,
- uzależnionych od środków odurzających lub psychotropowych,
- nosicieli wirusa HIV,
d) schroniska dla nieletnich:
- zwykłe,
- interwencyjne,
e) zakłady poprawcze prowadzone łącznie ze schroniskami dla nieletnich;
2) do II kategorii - zakłady poprawcze resocjalizacyjne:
a) o charakterze otwartym: młodzieżowe ośrodki adaptacji społecznej,
b) o charakterze półotwartym;
3) do III kategorii:
a) placówki resocjalizacyjne dla wychowanków umieszczonych przez sądy powszechne w związku z popełnieniem czynu karalnego,
b) rodzinne ośrodki diagnostyczno-konsultacyjne.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »