§ 1. - Zm.: rozporządzenie w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2004.249.2499

Akt jednorazowy
Wersja od: 23 listopada 2004 r.
§  1.
W rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 16 grudnia 2003 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (Dz. U. Nr 227, poz. 2250) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 2:
a)
w ust. 1:
pkt 3 i 4 otrzymują brzmienie:

"3) dodatkowe - dotyczące pojazdu, o którym mowa w art. 81 ust. 8 pkt 1 ustawy;

4) dodatkowe - dotyczące pojazdu skierowanego na badanie techniczne przez starostę w celu ustalenia danych pojazdu niezbędnych do jego rejestracji;",

pkt 10 otrzymuje brzmienie:

"10) dodatkowe - dotyczące pojazdu, o którym mowa w art. 81 ust. 8 pkt 4 ustawy;",

dodaje się pkt 11 w brzmieniu:

"11) dodatkowe - dotyczące pojazdu sprowadzonego z zagranicy i noszącego ślady uszkodzeń lub którego stan techniczny wskazuje na naruszenie elementów nośnych konstrukcji pojazdu, mogących stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.",

b)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. W przypadkach określonych w ust. 1 pkt 3-10, na wniosek właściciela pojazdu, diagnosta wykonuje także badanie okresowe pojazdu, z zastrzeżeniem § 3 ust. 2.";

2)
w § 3 w ust. 1:
a)
pkt 6 i 7 otrzymują brzmienie:

"6) dodatkowego - dotyczącego pojazdu, o którym mowa w art. 81 ust. 8 pkt 1 lit. a i b ustawy - sprawdzenie i ocenę spełniania określonych warunków technicznych, dotyczących usterek określonych w skierowaniu;",

7) dodatkowego - dotyczącego pojazdu, o którym mowa w art. 81 ust. 8 pkt 1 lit. c ustawy:

a) zakres określony w pkt 1,

b) zakres poszerzony o specjalistyczne badanie, o którym mowa w pkt 11 załącznika nr 1 do rozporządzenia;",

b)
pkt 11 otrzymuje brzmienie:

"11) dodatkowego - dotyczącego pojazdu, o którym mowa w art. 81 ust. 8 pkt 4 ustawy:

a) sprawdzenie i ocenę spełnienia warunków technicznych związanych z dokonaną naprawą, określonych w ustawie, rozporządzeniu o warunkach technicznych i przepisach o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych, jeżeli pojazd jest przystosowany do przewozu tych towarów, albo

b) zakres, o którym mowa w pkt 7, w przypadku, kiedy dokonana naprawa wymaga specjalistycznego badania, o którym mowa w pkt 11 załącznika nr 1 do rozporządzenia;",

c)
dodaje się pkt 13 i 14 w brzmieniu:

"13) dodatkowego - dotyczącego pojazdu, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 4 - ustalenie danych pojazdu określonych przez starostę w skierowaniu, w sposób określony w załączniku nr 6 do rozporządzenia;

14) dodatkowego - dotyczącego pojazdu, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 11 - zakres specjalistycznego badania, o którym mowa w pkt 11 załącznika nr 1 do rozporządzenia.";

3)
w § 13 ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. W przypadku gdy badanie techniczne dotyczy pojazdu z zamontowanym urządzeniem technicznym podlegającym dozorowi technicznemu, uprawniony diagnosta dokonujący badania technicznego pojazdu zamieszcza w rejestrze lub w zaświadczeniu o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu wpis potwierdzający, że pojazd odpowiada warunkom technicznym dozoru technicznego, z podaniem numeru i daty wydania protokołu przez właściwy organ dozoru technicznego.";

4)
w załączniku nr 1 do rozporządzenia:
a)
w tabeli w pkt 8.1.13:
kolumna 1 otrzymuje brzmienie:

"8.1.13. Prędkościomierz, drogomierz",

kolumna 3 otrzymuje brzmienie:

"1. Brak lub brak działania prędkościomierza i drogomierza.

2. Prędkościomierz umieszczony poza polem widzenia kierowcy.

3. Rozmiar opon inny niż przewidziany dla danego typu pojazdu.",

b)
w tabeli w pkt 9.2 kolumna 3 otrzymuje brzmienie:

"1. Prędkość obrotowa biegu jałowego silnika wykracza poza zakres przewidziany dla danego pojazdu.

2. Przekroczenie wartości emisji zanieczyszczeń gazowych i współczynnika nadmiaru powietrza λ, o której mowa w rozporządzeniu o warunkach technicznych.

3. Wyraźnie zauważalne objawy spalania oleju silnikowego (nie dotyczy silników dwusuwowych).

4. Niedozwolone odprowadzenie spalin do atmosfery.

5. W pojazdach wyposażonych w pokładowy system diagnostyczny typu OBDII/EOBD występowanie zarejestrowanego kodu usterki sygnalizowanego kontrolką MIL przy jednoczesnym prawidłowym działaniu jej obwodu.

6. Nieprawidłowe działanie elementów odpowiedzialnych za ograniczenie emisji substancji szkodliwych dla środowiska, a w szczególności:

- reaktorów katalitycznych,

- czujników tlenu (sonda lambda),

- systemu powietrza wtórnego,

- systemu kontroli emisji par paliwa, w tym zamknięcia i szczelności korka wlewu paliwa,

- pozostałych czujników i systemu połączeń elektrycznych.

7. Kontrolny sygnał niesprawności układu diagnostyki pokładowej (MIL) nie działa prawidłowo.

8. W pojazdach wyposażonych w pokładowy system diagnostyczny typu OBDII/EOBD niewykonane wszystkie procedury diagnostyczne (tzw. monitory) oraz negatywny wynik testu czujników tlenu (sonda lambda), który wykonany został na podstawie zarejestrowanych wartości bieżących lub pomiaru emisji zanieczyszczeń gazowych.",

c)
w tabeli w pkt 9.3 kolumna 3 otrzymuje brzmienie:

"1. Przekroczenie wartości zadymienia spalin pojazdu, o której mowa w rozporządzeniu o warunkach technicznych.",

d)
w tabeli w pkt 13.1 kolumna 3 otrzymuje brzmienie:

"1. Niezgodność parametrów technicznych pojazdu z wymaganiami ustawy i rozporządzenia albo z obowiązującymi przepisami homologacyjnymi.";

5)
załącznik nr 9 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 1 do niniejszego rozporządzenia;
6)
załącznik nr 10 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 2 do niniejszego rozporządzenia;
7)
w załączniku nr 12 do rozporządzenia w objaśnieniach pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) Kategoria pojazdu przyjęta na potrzeby homologacji (odpowiednio N1 N2 lub N3 dla pojazdów samochodowych i O1, O2, O3 lub O4 dla przyczep i naczep).";

8)
załącznik nr 13 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 3 do niniejszego rozporządzenia.