Zm.: rozporządzenie w sprawie zakresu i organizacji profilaktycznej opieki zdrowotnej nad dziećmi i młodzieżą.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2004.180.1869

Akt jednorazowy
Wersja od: 18 sierpnia 2004 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA 1
z dnia 29 lipca 2004 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu i organizacji profilaktycznej opieki zdrowotnej nad dziećmi i młodzieżą

Na podstawie art. 50 ust. 5 ustawy z dnia 23 stycznia 2003 r. o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia (Dz. U. Nr 45, poz. 391, z późn. zm. 2 ) zarządza się, co następuje:
W rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 25 czerwca 2003 r. w sprawie zakresu i organizacji profilaktycznej opieki zdrowotnej nad dziećmi i młodzieżą (Dz. U. Nr 130, poz. 1196) wprowadza się następujące zmiany:
1)
§ 4 otrzymuje brzmienie:

"§ 4. Profilaktyczną opiekę zdrowotną sprawują:

1) właściwy dla ucznia lekarz podstawowej opieki zdrowotnej;

2) lekarz dentysta;

3) pielęgniarka środowiska nauczania i wychowania, zwana dalej "pielęgniarką", albo higienistka szkolna.";

2)
§ 7 otrzymuje brzmienie:

"§ 7. 1. Profilaktyczna opieka zdrowotna sprawowana przez pielęgniarkę albo higienistkę szkolną obejmuje w szczególności:

1) wykonywanie i interpretowanie testów przesiewowych;

2) kierowanie postępowaniem poprzesiewowym oraz sprawowanie opieki pielęgniarskiej nad uczniami objętymi tym postępowaniem;

3) organizowanie profilaktycznych badań lekarskich;

4) prowadzenie grupowej profilaktyki fluorkowej;

5) współorganizowanie lub organizowanie i wykonywanie szczepień ochronnych;

6) czynne poradnictwo w zakresie opieki pielęgniarskiej;

7) udział w planowaniu, realizacji i ocenie szkolnego programu edukacji zdrowotnej oraz podejmowanie innych działań w zakresie promocji zdrowia;

8) udzielanie pomocy przedlekarskiej w przypadku nagłych zachorowań, urazów i zatruć;

9) doradztwo dla dyrektora szkoły w sprawie warunków bezpieczeństwa uczniów, organizacji posiłków i warunków sanitarnych w szkole;

10) prowadzenie dokumentacji medycznej uczniów według wzorów określonych w załączniku nr 2 do rozporządzenia;

11) prowadzenie dokumentacji szczepień ochronnych uczniów i sprawozdawczości zgodnie z odrębnymi przepisami.

2. Pielęgniarka lub higienistka szkolna sprawująca profilaktyczną opiekę zdrowotną nad uczniem współpracuje z:

1) lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej sprawującym profilaktyczną opiekę zdrowotną nad uczniem;

2) lekarzem dentystą sprawującym profilaktyczną opiekę zdrowotną nad uczniem;

3) rodzicami, opiekunami prawnymi lub faktycznymi ucznia;

4) dyrektorem szkoły;

5) radą pedagogiczną;

6) organizacjami i instytucjami działającymi na rzecz dzieci i młodzieży.";

3)
§ 10 otrzymuje brzmienie:

"§ 10. W stosunku do osób objętych indywidualnym nauczaniem, o których mowa w art. 71b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, profilaktyczną opiekę zdrowotną w zakresie zadań, o których mowa w § 7 i § 11 ust. 2, sprawuje pielęgniarka środowiskowa/rodzinna.";

4)
w § 14 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Do czasu utworzenia na terenie szkoły gabinetu profilaktyki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej, o którym mowa w § 9, zadania określone w § 7, a także w § 11 ust. 2, wykonują lekarze i pielęgniarki podstawowej opieki zdrowotnej.";

5)
załącznik nr 3 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia;
6)
użyte w rozporządzeniu w różnej liczbie i przypadku wyrazy "gabinet profilaktyczny" zastępuje się użytymi w odpowiedniej liczbie i przypadku wyrazami "gabinet profilaktyki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej.".
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

ZAKRES I TERMINY WYKONYWANIA TESTÓW PRZESIEWOWYCH, PROFILAKTYCZNYCH BADAŃ LEKARSKICH ORAZ PROFILAKTYCZNYCH ŚWIADCZEŃ STOMATOLOGICZNYCH

Klasa

(wiek ucznia)

Testy przesiewoweProfilaktyczne badania lekarskieProfilaktyczne badanie lekarskie stomatologiczneGrupowa profilaktyka fluorkowa
12345
Klasa I

(7 lat)*

Test do wykrywania zaburzeń:

1) rozwoju fizycznego

(pomiar wysokości i masy

ciała),

2) układu ruchu, w tym

bocznego skrzywienia

kręgosłupa,

zniekształceń

statycznych kończyn

dolnych,

3) zeza (Cover test, test

Hirschberga),

4) ostrości wzroku,

5) słuchu (badanie

orientacyjne szeptem).

Badanie w obecności rodziców, opiekunów prawnych lub faktycznych obejmuje:

1. Badanie podmiotowe:

1) wywiad od rodziców i

dziecka, z uwzględnieniem

czynników ryzyka dla

zdrowia oraz zachowań

zdrowotnych,

2) analizę informacji

zawartej w karcie

badania profilaktycznego

od: pielęgniarki

szkolnej, ze szczególnym

uwzględnieniem wyników

testów przesiewowych,

oraz od wychowawcy

klasy,

3) analizę innej

indywidualnej

dokumentacji medycznej.

2. Badanie przedmiotowe ze

szczególnym uwzględnieniem

oceny:

1) rozwoju fizycznego,

2) rozwoju

psychomotorycznego,

3) mowy,

4) lateralizacji,

5) układu ruchu,

6) jamy ustnej,

7) u chłopców - obecności

jąder w mosznie i wad

układu moczowo-płciowego.

3. Badania lekarskie

specjalistyczne i

laboratoryjne w razie

potrzeby.

Podsumowanie badania, z określeniem: zdrowotnej dojrzałości szkolnej i kwalifikacji do grupy na zajęciach wychowania fizycznego (w tym nauki pływania) oraz ewentualnego problemu zdrowotnego. Poradnictwo w zakresie prozdrowotnego stylu życia.

1. Ocena stanu uzębienia

za pomocą wskaźnika

intensywności

próchnicy: PUW dla

zębów stałych i puw

dla zębów mlecznych.

2. Oddzielne podanie

poszczególnych

składowych wskaźnika

PUW i wskaźnika puw.

3. Wykrywanie (wad)

nieprawidłowości

zgryzu spełniających

co najmniej jeden z

warunków:

1) wyraźne

zniekształcenie,

2) wyraźne

ograniczenie

funkcji żucia lub

gryzienia.

4. Kwalifikacja do

szczególnej opieki

stomatologicznej, w

tym profesjonalna

profilaktyka

fluorkowa.

Grupowa profilaktyka fluorkowa metodą nadzorowanego szczotkowania zębów (wykonywana w klasach I-VI, 6 razy w roku, w odstępach co 6 tygodni).
Klasa III

(10 lat)

Test do wykrywania zaburzeń:

1) rozwoju fizycznego

(pomiar wysokości i masy

ciała),

2) układu ruchu, w tym

bocznego skrzywienia

kręgosłupa,

3) ostrości wzroku,

4) widzenia barw,

5) ciśnienia tętniczego

krwi.

Badanie w obecności rodziców, opiekunów prawnych lub faktycznych obejmuje:

1. Badanie podmiotowe:

1) wywiad od rodziców i

dziecka, z

uwzględnieniem czynników

ryzyka dla zdrowia oraz

zachowań zdrowotnych,

2) analizę informacji

zawartej w karcie

badania profilaktycznego

od: pielęgniarki

szkolnej, ze szczególnym

uwzględnieniem wyników

testów przesiewowych,

oraz od wychowawcy

klasy,

3) analizę innej

indywidualnej

dokumentacji medycznej.

1. Ocena stanu uzębienia

za pomocą wskaźnika

intensywności

próchnicy: PUW dla

zębów stałych i puw

dla zębów mlecznych.

2. Oddzielne podanie

poszczególnych

składowych wskaźnika

PUW i wskaźnika puw.

3. Wykrywanie

nieprawidłowości (wad)

zgryzu spełniających

co najmniej jeden z

warunków:

1) wyraźne

zniekształcenie,

2) wyraźne

ograniczenie

funkcji żucia lub

gryzienia.

2. Badanie przedmiotowe ze

szczególnym uwzględnieniem

oceny:

1) rozwoju fizycznego,

2) rozwoju

psychospołecznego,

3) układu ruchu,

4) układu moczowo-płciowego,

5) dojrzewania płciowego

według skali Tannera,

6) tarczycy,

7) jamy ustnej.

3. Badania specjalistyczne

lekarskie i laboratoryjne w

razie potrzeby.

4. Podsumowanie badania, z

określeniem poziomu i tempa

rozwoju fizycznego, rozwoju

psychospołecznego (ocena

orientacyjna),

przystosowania szkolnego,

kwalifikacji do grupy na

zajęciach wychowania

fizycznego i sportu

szkolnego oraz ewentualnego

problemu zdrowotnego.

Poradnictwo w zakresie

prozdrowotnego stylu życia.

4. Kwalifikacja do

szczególnej opieki

stomatologicznej, w

tym profesjonalna

profilaktyka

fluorkowa.

Klasa V

(12 lat)

Test do wykrywania zaburzeń:

1) rozwoju fizycznego

(pomiar wysokości i masy

ciała),

2) układu ruchu, w tym

bocznego skrzywienia

kręgosłupa,

3) ostrości wzroku.

Postępowanie poprzesiewowe u uczniów z dodatnim wynikiem testu.1. Ocena stanu uzębienia

za pomocą wskaźnika

intensywności

próchnicy: PUW dla

zębów stałych.

2. Oddzielne podanie

poszczególnych

składowych wskaźnika

PUW.

3. Wykrywanie

nieprawidłowości (wad)

zgryzu spełniających

co najmniej jeden z

warunków:

1) wyraźne

zniekształcenie,

2) wyraźne

ograniczenie

funkcji żucia lub

gryzienia.

4. Kwalifikacja do

szczególnej opieki

stomatologicznej, w

tym profesjonalna

profilaktyka

fluorkowa.

Klasa I gimnazjum

(13 lat)

Test do wykrywania zaburzeń:

1) rozwoju fizycznego

(pomiar wysokości i masy

ciała),

2) układu ruchu, w tym

bocznego skrzywienia

kręgosłupa i nadmiernej

kifozy piersiowej,

3) ostrości wzroku,

4) słuchu (badanie

orientacyjne szeptem),

5) ciśnienia tętniczego

krwi.

Badanie w obecności rodziców, opiekunów prawnych lub faktycznych obejmuje:

1. Badanie podmiotowe:

1) wywiad od rodziców i

dziecka, z

uwzględnieniem czynników

ryzyka dla zdrowia oraz

zachowań zdrowotnych,

2) analizę informacji

zawartej w karcie

badania profilaktycznego

od: pielęgniarki

szkolnej, ze szczególnym

uwzględnieniem wyników

testów przesiewowych,

oraz od wychowawcy

klasy,

3) analizę innej

indywidualnej

dokumentacji medycznej.

2. Badanie przedmiotowe ze

szczególnym uwzględnieniem

oceny:

1) rozwoju fizycznego,

2) rozwoju

psychospołecznego,

3) układu ruchu,

4) tarczycy,

5) dojrzewania płciowego,

6) układu moczowo-

płciowego,

7) jamy ustnej,

8) skóry.

3. Badania specjalistyczne

lekarskie i laboratoryjne w

razie potrzeby.

4. Podsumowanie badania, z

określeniem poziomu i tempa

wzrastania oraz dojrzewania

płciowego, rozwoju

psychospołecznego (ocena

orientacyjna),

przystosowania szkolnego,

kwalifikacji do grupy na

zajęciach wychowania

fizycznego i sportu

szkolnego oraz ewentualnego

problemu zdrowotnego.

Poradnictwo w zakresie prozdrowotnego stylu życia.

1. Ocena stanu uzębienia

za pomocą wskaźnika

intensywności

próchnicy: PUW dla

zębów stałych.

2. Oddzielne podanie

poszczególnych

składowych wskaźnika

PUW.

3. Wykrywanie

nieprawidłowości (wad)

zgryzu spełniających

co najmniej jeden z

warunków:

1) wyraźne

zniekształcenie,

2) wyraźne

ograniczenie

funkcji żucia lub

gryzienia.

4. Kwalifikacja do

szczególnej opieki

stomatologicznej, w

tym profesjonalna

profilaktyka

fluorkowa.

Klasa I szkoły ponadgimnazjalnej

(16 lat)

Test do wykrywania zaburzeń:

1) rozwoju fizycznego

(pomiar wysokości i masy

ciała),

2) układu ruchu, w tym

bocznego skrzywienia

kręgosłupa i nadmiernej

kifozy piersiowej,

3) ostrości wzroku,

4) ciśnienia tętniczego

krwi.

Badanie obejmuje:

1. Badanie podmiotowe:

1) wywiad od ucznia i

rodziców, z

uwzględnieniem czynników

ryzyka dla zdrowia oraz

zachowań zdrowotnych,

2) analizę informacji

zawartej w karcie

badania profilaktycznego

od: pielęgniarki

szkolnej, ze szczególnym

uwzględnieniem wyników

testów przesiewowych,

oraz od wychowawcy

klasy,

3) analizę innej

indywidualnej

dokumentacji medycznej.

2. Badanie przedmiotowe ze

szczególnym uwzględnieniem

oceny:

1) rozwoju fizycznego,

2) rozwoju

psychospołecznego,

3) procesu dojrzewania

płciowego,

4) układu ruchu,

5) tarczycy,

6) jamy ustnej,

7) skóry.

3. Badania specjalistyczne

lekarskie i laboratoryjne w

razie potrzeby.

Podsumowanie badania, z określeniem poziomu i tempa rozwoju fizycznego i dojrzewania płciowego, rozwoju psychospołecznego (ocena orientacyjna), kwalifikacji do grupy na zajęciach wychowania fizycznego i sportu szkolnego oraz ewentualnego problemu zdrowotnego. Poradnictwo w zakresie prozdrowotnego stylu życia oraz z punktu widzenia przyszłego wyboru dalszego kształcenia lub pracy zawodowej.

1. Ocena stanu uzębienia

za pomocą wskaźnika

intensywności

próchnicy: PUW dla

zębów stałych.

2. Oddzielne podanie

poszczególnych

składowych wskaźnika

PUW.

3. Wykrywanie

nieprawidłowości (wad)

zgryzu spełniających

co najmniej jeden z

warunków:

1) wyraźne

zniekształcenie,

2) wyraźne

ograniczenie

funkcji żucia lub

gryzienia.

4. Kwalifikacja do

szczególnej opieki

stomatologicznej, w

tym profesjonalna

profilaktyka

fluorkowa.

Klasa ostatnia szkoły ponadgimnazjalnej

(18 lat)

Test do wykrywania zaburzeń:

1) rozwoju fizycznego

(pomiar wysokości i masy

ciała),

2) ostrości wzroku,

3) ciśnienia tętniczego

krwi.

Badanie obejmuje:

1. Badanie podmiotowe:

1) wywiad od ucznia, z

uwzględnieniem czynników

ryzyka dla zdrowia oraz

zachowań zdrowotnych,

2) analizę informacji

zawartej w karcie

badania profilaktycznego

od: pielęgniarki

szkolnej, ze szczególnym

uwzględnieniem wyników

testów przesiewowych,

oraz od wychowawcy

klasy,

3) analizę innej

indywidualnej

dokumentacji medycznej.

2. Badanie przedmiotowe ze

szczególnym uwzględnieniem

oceny:

1) rozwoju fizycznego,

2) rozwoju

psychospołecznego,

3) układu moczowo-płciowego

i dojrzałości płciowej,

4) układu ruchu,

5) tarczycy,

6) jamy ustnej,

7) skóry.

3. Badania specjalistyczne

lekarskie i laboratoryjne w

razie potrzeby.

Podsumowanie wyników badania,

z określeniem ewentualnego

problemu zdrowotnego oraz

sugestii i rad dotyczących

dalszego kształcenia i wyboru

zawodu, przyszłego

rodzicielstwa, prozdrowotnego

stylu życia, w tym aktywności

fizycznej.

1. Ocena stanu uzębienia

za pomocą wskaźnika

intensywności

próchnicy: PUW dla

zębów stałych.

2. Oddzielne podanie

poszczególnych

składowych wskaźnika

PUW.

3. Wykrywanie

nieprawidłowości (wad)

zgryzu spełniających

co najmniej jeden z

warunków:

1) wyraźne

zniekształcenie,

2) wyraźne

ograniczenie

funkcji żucia lub

gryzienia.

4. Ocena stanu zdrowia

jamy ustnej, z

uwzględnieniem stanu

uzębienia, przyzębia i

błony śluzowej jamy

ustnej.

* Badanie przeprowadza się w przypadku braku profilaktycznego badania lekarskiego (bilansu zdrowia) wykonywanego w wieku 6 lat.
1 Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 134, poz. 1439).
2 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 73, poz. 660, Nr 96, poz. 874, Nr 122, poz. 1143, Nr 128, poz. 1176, Nr 135, poz. 1268, Nr 166, poz. 1609, Nr 190, poz. 1864, Nr 202, poz. 1956, Nr 210, poz. 2037, Nr 223, poz. 2217 i Nr 228, poz. 2255 oraz z 2004 r. Nr 5, poz. 37, Nr 19, poz. 177, Nr 64, poz. 593, Nr 93, poz. 892 i 896, Nr 96, poz. 959, Nr 99, poz. 1001, Nr 120, poz. 1252, Nr 121, poz. 1264 i Nr 146, poz. 1546.