Zm.: rozporządzenie w sprawie wzoru umowy o dofinansowanie projektu w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006" w zakresie działania "Poprawa przetwórstwa i marketingu artykułów rolnych".

Dziennik Ustaw

Dz.U.2005.250.2108

Akt jednorazowy
Wersja od: 21 grudnia 2005 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI
z dnia 30 listopada 2005 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie wzoru umowy o dofinansowanie projektu w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006" w zakresie działania "Poprawa przetwórstwa i marketingu artykułów rolnych"

Na podstawie art. 28 pkt 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206 oraz z 2005 r. Nr 90, poz. 759) zarządza się, co następuje:
W rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 25 marca 2005 r. w sprawie wzoru umowy o dofinansowanie projektu w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006" w zakresie działania "Poprawa przetwórstwa i marketingu artykułów rolnych" (Dz. U. Nr 68, poz. 600) załącznik do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

WZÓR

UMOWA NR ....

o dofinansowanie projektu w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006" w zakresie działania "Poprawa przetwórstwa i marketingu artykułów rolnych"

zawarta w dniu ............ 200..... r. w ....................

między:

Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z siedzibą

w Warszawie,

al. Jana Pawła II nr 70, zwaną dalej "Agencją",

reprezentowaną przez:

.............................................................,

na podstawie załączonej do umowy kopii pełnomocnictwa

okazanego przy podpisaniu umowy

a

..............................................................

..............................................................

zamieszkałym(-ą)/z siedzibą1) w

..............................................................

NIP .........................................................

PESEL2) .....................................................

legitymującym(-ą) się: ......................................

(seria i numer dokumentu tożsamości)

REGON1) ....................................................,

zwanym(-ą) dalej "Beneficjentem",

reprezentowanym(-ą) przez:1)

..............................................................

..............................................................

na podstawie załączonego do umowy pełnomocnictwa3).

§ 1

Użyte w umowie określenia oznaczają:

1)
Program - Sektorowy Program Operacyjny "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006", stanowiący załącznik do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 3 września 2004 r. w sprawie przyjęcia Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006" (Dz. U. Nr 197, poz. 2032 oraz z 2005 r. Nr 185, poz. 1548);
2)
Uzupełnienie Programu - Uzupełnienie Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006", stanowiące załącznik do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 września 2004 r. w sprawie Uzupełnienia Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006" (Dz. U. Nr 207, poz. 2117 oraz z 2005 r. Nr 199, poz. 1645);
3)
projekt - przedsięwzięcie realizowane przez Beneficjenta w zakresie działania: "Poprawa przetwórstwa i marketingu artykułów rolnych";
4)
pomoc - dofinansowanie projektu z publicznych środków krajowych i wspólnotowych, polegające na zwrocie określonej w umowie części kosztów kwalifikowalnych projektu poniesionych przez Beneficjenta;
5)
koszty kwalifikowalne projektu - koszty, które zgodnie z Uzupełnieniem Programu mogą zostać objęte pomocą w ramach działania "Poprawa przetwórstwa i marketingu artykułów rolnych", związane z realizacją projektu;
6)
oddział regionalny - oddział regionalny Agencji właściwy ze względu na miejsce realizacji projektu.

§ 2

Umowa określa prawa i obowiązki stron związane z realizacją projektu w ramach Programu i Uzupełnienia Programu w zakresie:

1)
priorytetu: "Wspieranie zmian i dostosowań w sektorze rolno-żywnościowym";
2)
działania: "Poprawa przetwórstwa i marketingu artykułów rolnych".

§ 3

1. Agencja udzieli Beneficjentowi, na podstawie złożonego

wniosku o dofinansowanie realizacji projektu o znaku ......

i na warunkach określonych w umowie, pomocy w wysokości

..... zł (słownie złotych .............), jednak nie więcej

niż ... %4) poniesionych kosztów kwalifikowalnych projektu.

2. Pomoc będzie przekazana jednorazowo - w wysokości, o której

mowa w ust. 1 / w .... transzach:1)

1) pierwsza transza w wysokości ..... zł (słownie złotych:

...............) i nie więcej niż ..... %4) poniesionych

kosztów kwalifikowalnych projektu dla danego etapu;

2) druga transza w wysokości ......... zł (słownie złotych:

...............) i nie więcej niż ..... %4) poniesionych

kosztów kwalifikowalnych projektu dla danego etapu;

3) trzecia transza w wysokości ....... zł (słownie złotych:

............) i nie więcej niż ...... %4) poniesionych

kosztów kwalifikowalnych projektu dla danego etapu;

4) czwarta transza w wysokości ..... zł (słownie złotych:

............) i nie więcej niż ..... %4) poniesionych

kosztów kwalifikowalnych projektu dla danego etapu.

3. W przypadku wystąpienia opóźnienia w otrzymaniu przez

Agencję środków finansowych na wypłatę pomocy, Agencja

dokona wypłaty bezzwłocznie po otrzymaniu tych środków.

§ 4

1. Beneficjent zobowiązuje się do realizacji projektu: .......

...........................................................

..........................................................,

którego celem jest: .......................................

...........................................................

2. Projekt zostanie zrealizowany w ...........................

...........................................................

(województwo, powiat, gmina, kod pocztowy, miejscowość,

ulica, nr domu / nr lokalu / nr działki)

3. Beneficjent może rozpocząć realizację projektu z dniem

podpisania umowy. Beneficjent zrealizuje projekt w jednym

etapie / ... etapach1).

4. Realizacja projektu lub jego etapu obejmuje:

1) wykonanie zakresu rzeczowego zgodnie z zestawieniem

rzeczowo-finansowym stanowiącym załącznik nr 1 do umowy;

2) udokumentowanie wykonania robót, dostaw i usług oraz

uzyskanie zaświadczeń, opinii, pozwoleń, postanowień i

innych decyzji wymaganych na podstawie przepisów

dotyczących podjęcia i prowadzenia działalności w

zakresie objętym projektem, związanych z realizacją tego

projektu;

3) poniesienie kosztów kwalifikowalnych;

4) zamontowanie i uruchomienie maszyn i urządzeń.

§ 5

1. Beneficjent zobowiązuje się do wypełnienia zobowiązań określonych w Programie i Uzupełnieniu Programu, w tym do:1)

1) nieprzenoszenia prawa własności lub posiadania nabytych dóbr, wyremontowanych, wybudowanych lub zmodernizowanych budynków lub budowli oraz ich wykorzystania zgodnie z przeznaczeniem w ramach środków z pomocy przyznanej na podstawie umowy

- w okresie realizacji projektu oraz przed upływem 5 lat od dnia dokonania przez Agencję płatności końcowej5);

2) wykonywania działalności, której służyła realizacja projektu lub której wykonywanie stanowiło warunek przyznania pomocy, bez zmiany miejsca wykonywania tej działalności

- w okresie realizacji projektu oraz przed upływem 5 lat od dnia dokonania przez Agencję płatności końcowej5);

3) spełnienia minimalnych standardów sanitarnych, weterynaryjnych, w zakresie ochrony środowiska i dobrostanu zwierząt po zakończeniu realizacji projektu;6)

4) spełnienia minimalnych standardów sanitarnych i weterynaryjnych po zakończeniu realizacji projektu;7)

5) zaopatrywania się przez okres 5 lat od dnia zakończenia realizacji projektu w surowce pochodzące wyłącznie z państw członkowskich Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem pkt 6;

6) zaopatrywania się przez okres 5 lat od dnia zakończenia realizacji projektu w surowce z państw trzecich, w ilości nieprzekraczającej zadeklarowanego we wniosku o dofinansowanie realizacji projektu udziału tych surowców w całości przetwarzanych produktów rolnych (w ujęciu wartościowym);8)

7) zaopatrywania się przez okres 5 lat od dnia zakończenia realizacji projektu w surowce - na podstawie umów z producentami rolnymi zawartych na okres co najmniej roku, w wysokości co najmniej 50 % przetwarzanego surowca (w ujęciu wartościowym);9)

8) wykorzystywania w procesie przetwórczym przez okres 5 lat od dnia zakończenia realizacji projektu, w co najmniej 50 % (w ujęciu wartościowym), wstępnie przetworzonych produktów rolnych, nabytych na podstawie umów zawartych na okres co najmniej roku z podmiotami, które pozyskiwały surowce do ich produkcji na podstawie umów z producentami rolnymi;10)

9) zaopatrywania się przez okres 5 lat od dnia zakończenia realizacji projektu w surowce - na podstawie umów z producentami rolnymi zawartych na okres co najmniej roku, w wysokości co najmniej 50 % pozyskiwanych produktów rolnych (w ujęciu wartościowym);11)

10) zaopatrywania się przez okres 5 lat od dnia zakończenia realizacji projektu w surowce - na podstawie umów zawartych na okres co najmniej roku z producentami rolnymi lub podmiotami, które pozyskiwały surowce na podstawie umów z producentami rolnymi, w wysokości co najmniej 50 % mocy przechowalniczych zakładu;12)

11) zaopatrywania się przez okres 5 lat od dnia zakończenia realizacji projektu w produkty rolne - na podstawie umów z producentami rolnymi zawartych na okres co najmniej roku, w wysokości co najmniej 50 % nabywanych produktów rolnych (w ujęciu wartościowym), przeznaczonych do sprzedaży;13)

12) zaprzestania wykonywania działalności w dotychczas posiadanych obiektach i podjęcia produkcji w ramach nowej inwestycji oraz kontynuowania produkcji w tym samym przedmiocie w przypadku gdy projekt związany jest z przeniesieniem już istniejącego zakładu;

13) zamieszczenia w miejscu realizacji inwestycji tablicy informującej o jej finansowaniu ze środków Unii Europejskiej, zgodnie z zasadami określonymi w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1159/2000 z dnia 30 maja 2000 r. w sprawie prowadzenia przez Państwa Członkowskie działań informacyjnych i reklamowych dotyczących pomocy udzielanej z funduszy strukturalnych (Dz. Urz. UE L 130 z 31.05.2000), udostępnionej przez Agencję;14)

14) umożliwienia dokonania przez Agencję lub inne upoważnione do tego podmioty krajowe i Unii Europejskiej audytów i kontroli dokumentów lub audytów i kontroli w miejscu realizacji projektu (wizytacji terenowej) w okresie realizacji projektu oraz przez okres 5 lat od dnia dokonania przez Agencję płatności końcowej5);

15) przechowywania całości dokumentacji związanej z realizacją projektu w okresie realizacji projektu oraz przez okres 5 lat od dnia dokonania przez Agencję płatności końcowej5);

16) złożenia, wraz z wnioskiem o płatność końcową5), sprawozdania z realizacji projektu.

2. Dokumentami potwierdzającymi spełnienie przez Beneficjenta zobowiązań, o których mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, są decyzje lub opinie organów Inspekcji Ochrony Środowiska oraz Inspekcji Weterynaryjnej lub Państwowej Inspekcji Sanitarnej.

3.
Beneficjent zobowiązuje się, w terminie 30 dni roboczych po zakończeniu roku obrachunkowego następującego po roku otrzymania płatności końcowej5), złożyć w oddziale regionalnym Agencji wypełniony formularz ankiety monitorującej, przekazany przez Agencję wraz z projektem umowy.
4.
Na warunkach określonych w Uzupełnieniu Programu Agencja może udzielić zgody na odstąpienie od spełnienia zobowiązań, o których mowa w ust. 1 pkt 1, na pisemny wniosek Beneficjenta.
5.
W przypadku zmiany formularza ankiety monitorującej, o której mowa w ust. 3, Agencja przekazuje Beneficjentowi jego aktualny wzór.

§ 6

1. Beneficjent, w przypadku którego udział środków publicznych w koszcie zadania realizowanego w ramach projektu przekracza równowartość w złotych kwoty 100.000 euro15), zobowiązuje się do przeprowadzenia postępowania ofertowego na realizację tego zadania poprzez zamieszczenie ogłoszenia o prowadzonym postępowaniu, w którym:

1) zaprasza podmioty zainteresowane realizacją zadania do składania ofert

albo

2) zaprasza do składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, w sytuacji gdy przed złożeniem ofert zamierza prowadzić negocjacje z wykonawcami, przy czym:

a) negocjuje warunki umowy z wybranymi przez siebie wykonawcami, którzy spełniają warunki udziału w postępowaniu,

b) zaprasza ich do składania ofert.

2. W ramach postępowania, o którym mowa w ust. 1, Beneficjent zobowiązuje się do:

1) przekazania ogłoszenia o prowadzonym postępowaniu do Agencji w celu umieszczenia go na stronie internetowej Agencji;

2) zamieszczenia ogłoszenia, o którym mowa w pkt 1, na swojej stronie internetowej16), w dzienniku lub czasopiśmie o zasięgu ogólnopolskim oraz w swojej siedzibie w miejscu publicznie dostępnym, niezwłocznie po jego przekazaniu do Agencji;

3) przyjmowania i otwarcia ofert lub wniosków17) w terminie i miejscu określonym w ogłoszeniu oraz przyjmowania i otwarcia ofert w terminie i miejscu określonym w zaproszeniu do składania ofert17);

4) otwarcia ofert w sposób jawny, które następuje bezpośrednio po upływie terminu do ich składania, z tym że dzień, w którym upływa termin składania ofert, jest dniem ich otwarcia. Beneficjent nie może zapoznać się z zawartością ofert przed upływem terminu do ich składania (pozostają one zamknięte do czasu upływu terminu wskazanego w ogłoszeniu lub zaproszeniu do składania ofert); podczas otwarcia ofert Beneficjent poda nazwy i adresy oferentów, informacje dotyczące ceny i terminu wykonania zadania oraz umożliwi wszystkim zainteresowanym zapoznanie się ze zgłoszonymi ofertami, z zastrzeżeniem pkt 7;

5) niedyskryminowania lub niepreferowania któregokolwiek z oferentów; wszystkie wymagania, wyjaśnienia i informacje, a także dokumenty związane z postępowaniem, Beneficjent przekazuje wykonawcom na równych zasadach; nie jest możliwe pozostawienie oferty któregokolwiek z oferentów, która wpłynęła w terminie, bez rozpoznania; nie można również stosować sposobu składania ofert, który utrudniałby równy dostęp oferentów do zadania, w szczególności nakazania składania ofert wyłącznie drogą elektroniczną;

6) stosowania oznaczenia towarów lub usług niewprowadzającego w błąd oraz określenia przedmiotu zadania lub warunków udziału w postępowaniu w sposób nieutrudniający uczciwej konkurencji, w szczególności przez niewskazywanie znaków towarowych i dopuszczenie możliwości składania ofert równoważnych;

7) nieujawniania informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa oferenta w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, jeżeli oferent, nie później niż w terminie składania ofert, zastrzegł, że nie mogą one być udostępniane;

8) powiadomienia wszystkich oferentów o wyborze oferty najkorzystniejszej;

9) zawarcia umowy z wykonawcą, którego oferta została uznana za najkorzystniejszą.

3. Ogłoszenie, o którym mowa w ust. 1, zawiera w szczególności:

1) nazwę i adres zamawiającego;

2) określenie przedmiotu oraz zakresu lub wielkości zadania, z podaniem informacji o możliwości składania ofert częściowych;

3) termin wykonania zamówienia;

4) miejsce i termin składania ofert lub wniosków17) o dopuszczenie do udziału w postępowaniu;

5) miejsce i termin otwarcia ofert lub wniosków17) o dopuszczenie do udziału w postępowaniu;

6) opis warunków udziału w postępowaniu;

7) kryteria oceny ofert.

4. Termin, o którym mowa w ust. 3 pkt 4:

1) w przypadku gdy oferty są składane w odpowiedzi na ogłoszenie zawierające zaproszenie do składania ofert, nie może być krótszy niż 30 dni od dnia publikacji ogłoszenia w dzienniku lub czasopiśmie o zasięgu ogólnopolskim;

2) w przypadku gdy przed złożeniem ofert Beneficjent zamierza prowadzić negocjacje z wykonawcami:

a) dla wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu nie może być krótszy niż 30 dni kalendarzowych od dnia publikacji ogłoszenia w dzienniku lub czasopiśmie o zasięgu ogólnopolskim,

b) dla ofert, które składane będą po negocjacjach w odpowiedzi na zaproszenie Beneficjenta, nie może być krótszy niż 15 dni od dnia przekazania zaproszenia.

5. Beneficjent zobowiązuje się do udokumentowania przeprowadzenia postępowania i czynności z nim związanych, o których mowa w ust. 1 i 2.

§ 7

1. Beneficjent zobowiązuje się złożyć osobiście wniosek o płatność wraz z dokumentami, o których mowa w załączniku nr 2 do umowy, w oddziale regionalnym - po zakończeniu realizacji projektu w terminie od dnia 15 do dnia 25 ......... 200... r., na formularzu, którego wzór jest określony w przepisach w sprawie trybu, terminów i zakresu sprawozdawczości dotyczącej realizacji Narodowego Planu Rozwoju, trybu kontroli realizacji Narodowego Planu Rozwoju oraz trybu rozliczeń / wnioski o płatność wraz z dokumentami, o których mowa w załączniku nr 2 do umowy, na formularzu, którego wzór jest określony w przepisach w sprawie trybu, terminów i zakresu sprawozdawczości dotyczącej realizacji Narodowego Planu Rozwoju, trybu kontroli realizacji Narodowego Planu Rozwoju oraz trybu rozliczeń, w następujących terminach:1)

1) po zakończeniu realizacji pierwszego etapu projektu, w terminie od dnia 15 do dnia 25 ......... 200... r.;

2) po zakończeniu realizacji drugiego etapu projektu, w terminie od dnia 15 do dnia 25 ......... 200... r.;

3) po zakończeniu realizacji trzeciego etapu projektu, w terminie od dnia 15 do dnia 25 ......... 200... r.;

4) po zakończeniu realizacji całości projektu, w terminie od dnia 15 do dnia 25 ......... 200... r.

2. Postanowienia ust. 1 stosuje się również w przypadku składania wniosku o płatność przez osoby reprezentujące Beneficjenta będącego osobą prawną lub przez pełnomocnika Beneficjenta.

3. Składane wraz z wnioskiem o płatność oryginały faktur lub dokumentów księgowych o równoważnej wartości dowodowej oraz oznaczone datą wyciągi bankowe lub przelewy bankowe dokumentujące operacje na rachunku, z którego dokonano płatności, lub inne dowody zapłaty po wykonaniu ich kopii zostaną zwrócone Beneficjentowi. Oryginały faktur i dokumentów księgowych o równoważnej wartości dowodowej zostaną ponadto oznaczone adnotacją "Przedstawiono do refundacji w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006"".

4.
W przypadku konieczności uzupełnienia lub poprawienia wniosku o płatność Agencja wezwie Beneficjenta do uzupełnienia lub poprawienia wniosku w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania, jednocześnie informując o tym Beneficjenta telefonicznie lub za pomocą poczty elektronicznej. Przy rozpatrywaniu wniosku o płatność Agencja uwzględni uzupełnienia i poprawki dokonane po wyznaczonym terminie, jednak nie później niż w terminie 28 dni od dnia otrzymania przez Beneficjenta wezwania, pod warunkiem poinformowania Agencji w terminie określonym w wezwaniu do uzupełnienia lub poprawienia wniosku o płatność o konieczności przedłużenia terminu na dokonanie uzupełnień lub poprawek z przyczyn niezależnych od Beneficjenta.
5.
W celu potwierdzenia lub uzupełnienia informacji mających istotny wpływ na ocenę wniosku o płatność w przypadku, o którym mowa w ust. 4, Agencja może zwrócić się do Beneficjenta o złożenie dodatkowych wyjaśnień.
6.
Agencja dokonuje płatności nie później niż w terminie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu złożenia przez Beneficjenta poprawnie wypełnionego wniosku o płatność wraz z wymaganymi załącznikami, potwierdzającymi realizację projektu, po otrzymaniu przez Agencję środków finansowych na jej wypłacenie.
7.
Agencja dokonuje płatności końcowej5) po zatwierdzeniu sporządzonego przez Beneficjenta sprawozdania końcowego z realizacji projektu oraz przeprowadzeniu kontroli realizacji projektu po jego zakończeniu.
8.
Jeżeli złożony przez Beneficjenta wniosek o płatność wymaga dodatkowych wyjaśnień, polegających w szczególności na zasięgnięciu przez Agencję opinii innego podmiotu lub przeprowadzeniu kontroli w miejscu realizacji projektu (wizytacji terenowej), termin, o którym mowa w ust. 6, zostaje przedłużony o czas niezbędny do uzyskania takich wyjaśnień, jednak nie dłużej niż o miesiąc. Beneficjenta informuje się pisemnie o przedłużeniu tego terminu.
9.
Agencja przekazuje środki finansowe w ramach pomocy na rachunek bankowy albo rachunek prowadzony w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej wskazany przez Beneficjenta w zaświadczeniu wydanym przez bank albo spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową, stanowiącym załącznik do wniosku o płatność / pierwszego wniosku o płatność1). W przypadku zmiany numeru rachunku bankowego albo rachunku prowadzonego w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej Beneficjent jest zobowiązany niezwłocznie przedłożyć Agencji nowe zaświadczenie.
10.
W przypadku złożenia wniosku o płatność w terminie wcześniejszym niż wynikający z postanowień umowy Agencja dokona płatności na rzecz Beneficjenta nie później niż gdyby wniosek został złożony w pierwszym dniu terminu, o którym mowa w ust. 1.
11.
Agencja może uwzględnić wniosek o płatność złożony po terminie, o którym mowa w ust. 1, jednakże wówczas Agencja nie jest zobowiązana do zachowania terminu, o którym mowa w ust. 6.

§ 8

1.
Beneficjent oświadcza, że:

1) nie podlega wykluczeniu od możliwości otrzymania pomocy w ramach umowy stosownie do art. 30d ust. 5 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148, z późn. zm.);

2) nie korzysta i nie będzie korzystał z innych środków publicznych przyznanych w związku z realizacją projektu określonego w umowie.

2.
Beneficjent dołącza do umowy oświadczenie małżonka o wyrażeniu zgody na zawarcie tej umowy / oświadczenie Beneficjenta o niepozostawaniu w związku małżeńskim / oświadczenie o ustanowionej rozdzielności majątkowej.1)

§ 9

1. Przy obliczaniu wysokości pomocy przysługującej Beneficjentowi poszczególne koszty kwalifikowalne projektu będą uwzględniane w wysokości faktycznie poniesionych kosztów, jednak nie wyższej niż wykazana w zestawieniu rzeczowo-finansowym projektu stanowiącym załącznik nr 1 do umowy, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.

2. W przypadku gdy poniesione koszty kwalifikowalne projektu wykazane dla danej pozycji w zestawieniu rzeczowo-finansowym, o którym mowa w załączniku nr 2 do umowy w pkt 4, ulegną zmianie o nie więcej niż 10 % w stosunku do wartości wykazanych w zestawieniu rzeczowo-finansowym stanowiącym załącznik nr 1 do umowy, przy obliczaniu kwoty pomocy koszty te będą uwzględniane w wysokości faktycznie poniesionej.

3. W przypadku gdy poniesione koszty kwalifikowalne projektu wykazane dla danej pozycji w zestawieniu rzeczowo-finansowym, o którym mowa w załączniku nr 2 do umowy w pkt 4, ulegną zmianie o więcej niż 10 % w stosunku do wartości wykazanych w zestawieniu rzeczowo-finansowym stanowiącym załącznik nr 1 do umowy, przy obliczaniu kwoty pomocy uwzględniane będą koszty w wysokości faktycznie poniesionej, jeżeli Agencja na podstawie pisemnych wyjaśnień Beneficjenta uzna za zasadne przyczyny dokonania tych zmian.

4. W przypadkach, o których mowa w ust. 2 i 3, ogólna kwota pomocy określona w § 3 ust. 1 nie może zostać zwiększona.

5. Przy obliczaniu wysokości pomocy przysługującej Beneficjentowi koszty:

1) których pokrycie nie zostało wykazane w zestawieniu zrealizowanych płatności, przedstawiającym faktycznie poniesione koszty kwalifikowalne, o którym mowa w załączniku nr 2 do umowy w pkt 5, sporządzonym na formularzu udostępnionym przez Agencję,

2) które zostały pokryte w formie płatności gotówkowej lub przy użyciu elektronicznego środka płatniczego

- nie będą uwzględniane jako koszty kwalifikowalne projektu.

§ 10

1. Umowa ulega rozwiązaniu ze skutkiem natychmiastowym w przypadku nierozpoczęcia realizacji projektu do końca terminu do złożenia wniosku o płatność / pierwszego wniosku o płatność1), o którym mowa w § 7 ust. 1, lub odstąpienia od realizacji projektu.

2. Agencja odmawia wypłaty całości albo części pomocy w przypadku stwierdzenia, na etapie rozpatrywania wniosku o płatność, niezgodności realizacji projektu z Programem, Uzupełnieniem Programu lub umową, w szczególności stwierdzenia jednej z następujących okoliczności:

1) rozpoczęcia realizacji projektu przed zawarciem umowy;

2) dokonania zmian co do zakresu zadań zrealizowanych w ramach projektu lub jego etapu, określonych w zestawieniu rzeczowo-finansowym stanowiącym załącznik nr 1 do umowy, z zastrzeżeniem § 12;

3) niewłaściwego lub niepełnego udokumentowania poniesionych wydatków na realizację projektu lub jego etapu;

4) niezłożenia zabezpieczenia dodatkowego na zasadach określonych w § 14;

5) niewłaściwego lub niepełnego udokumentowania zakresu oraz prawidłowości wykonania zrealizowanych zadań;

6) wykorzystania środków, o których mowa w art. 3 ust. 3 pkt 1, 2 i 4 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych:

a) niezgodnie z przeznaczeniem,

b) bez zachowania procedur, o których mowa w art. 30 pkt 2 tej ustawy,

c) pobrania ich w sposób nienależny albo w nadmiernej wysokości;

7) zaległości z tytułu zobowiązań podatkowych oraz zobowiązań z tytułu ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego;

8) złożenia podrobionych, przerobionych, stwierdzających nieprawdę lub nierzetelnych dokumentów mających istotny wpływ na przyznanie lub wypłatę pomocy;

9) niespełnienia co najmniej jednego z zobowiązań, o których mowa w § 5 ust. 1 oraz § 6 ust. 1, 2 i 5;

10) niezgodności ze stanem faktycznym co najmniej jednego z oświadczeń, o których mowa w § 8;

11) nieosiągnięcia celu realizacji projektu;

12) niezatwierdzenia sporządzonego przez Beneficjenta sprawozdania końcowego z realizacji projektu.

3. Beneficjent zobowiązuje się do zwrotu wypłaconej pomocy wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, liczonymi od dnia wypłacenia przez Agencję pomocy na rzecz Beneficjenta, w przypadku wystąpienia jednej z okoliczności wymienionych w ust. 2 pkt 1, 4, 6, 8-12 lub zrealizowania projektu w niepełnym zakresie.

4. Beneficjent może zachować prawo do części pomocy pomimo wystąpienia jednej z okoliczności wymienionych w ust. 2 pkt 1, 9, 10 i 12 lub zrealizowania projektu w niepełnym zakresie, jeśli spełnione są łącznie następujące warunki:

1) został osiągnięty i zachowany cel projektu;

2) na podstawie przedłożonej dokumentacji można stwierdzić zgodność zrealizowanej części projektu z umową.

5. Agencja niezwłocznie informuje Beneficjenta, w formie pisemnej, o odmowie wypłaty całości albo części pomocy.

§ 11

W przypadku:

1)
wystąpienia jednej z okoliczności wymienionych w § 10 ust. 2 pkt 1, 4, 6, 8-12 lub zrealizowania projektu w niepełnym zakresie Agencja wzywa Beneficjenta do zwrotu otrzymanej pomocy wraz z odsetkami,
2)
o którym mowa w § 10 ust. 4, Agencja wzywa Beneficjenta do zwrotu otrzymanej pomocy do kwoty, której dotyczyły stwierdzone nieprawidłowości, wraz z odsetkami

- w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania do zapłaty, na rachunek Agencji podany w tym wezwaniu.

§ 12

1. Umowa może zostać zmieniona na wniosek każdej ze stron, z tym że zmiana ta nie może powodować zwiększenia ogólnej kwoty pomocy określonej w § 3 ust. 1 i zmiany celu projektu.

2. Zmiana umowy wymaga zachowania formy pisemnej pod rygorem nieważności.

3. Umowa nie wymaga dokonania zmiany w przypadku zmian wysokości kosztów kwalifikowalnych, z zastrzeżeniem ust. 4 pkt 1 i 3.

4. Zmiana umowy jest wymagana w przypadku:

1) dokonania zmian w zestawieniu rzeczowo-finansowym stanowiącym załącznik nr 1 do umowy, związanych ze:

a) zmniejszeniem zakresu lub wysokości kosztów kwalifikowalnych w ramach jednego z etapów i zwiększeniem wysokości kosztów kwalifikowalnych lub ich zakresu w ramach etapu późniejszego - wniosek w tej sprawie Beneficjent składa najpóźniej w dniu złożenia wniosku o płatność w ramach etapu, którego zakres lub koszt kwalifikowalny został obniżony,

b) zwiększeniem zakresu lub wysokości kosztów kwalifikowalnych w ramach jednego z etapów i zmniejszeniem wysokości kosztów kwalifikowalnych lub ich zakresu w ramach etapu późniejszego - wniosek w tej sprawie Beneficjent składa najpóźniej na 40 dni kalendarzowych przed upływem terminu do złożenia wniosku o płatność w ramach etapu, którego zakres lub koszt kwalifikowalny ma zostać zwiększony; w przypadku niedotrzymania tego terminu wypłata pomocy zostanie dokonana do wysokości przewidzianej w umowie dla poszczególnych transz;18)

2) dokonania zmian zakresu rzeczowego projektu w zestawieniu rzeczowo-finansowym stanowiącym załącznik nr 1 do umowy;

3) zmniejszenia wysokości kosztów kwalifikowalnych w wyniku przeprowadzonego postępowania, o którym mowa w § 6 ust. 1.

5. Wniosek o dokonanie zmian dotyczących terminów złożenia wniosków o płatność Beneficjent zgłasza najpóźniej na 40 dni kalendarzowych przed upływem terminu określonego w § 7 ust. 1.

6. W przypadku niewykonania co najmniej jednego z zobowiązań wymienionych w § 5 ust. 1 i 3 oraz § 6 ust. 1, 2 i 5 z powodu zaistnienia okoliczności o charakterze siły wyższej, określonych w załączniku nr 9 do Uzupełnienia Programu, Beneficjent może zostać całkowicie lub częściowo zwolniony przez Agencję z wykonania tego zobowiązania lub za zgodą Agencji może ulec zmianie termin jego wykonania.

7. Zwolnienie z wykonania co najmniej jednego z zobowiązań lub zmiana terminu wykonania zobowiązań, o których mowa w ust. 6, może nastąpić na pisemny wniosek Beneficjenta złożony w oddziale regionalnym w terminie 30 dni roboczych od dnia zaistnienia okoliczności o charakterze siły wyższej lub od dnia, w którym powstała możliwość złożenia takiego wniosku.

§ 13

1. Zabezpieczeniem należytego wykonania przez Beneficjenta zobowiązań określonych w umowie jest weksel niezupełny (in blanco) wraz z deklaracją wekslową sporządzoną na formularzu przekazanym przez Agencję wraz z projektem umowy.

2. Weksel wraz z deklaracją wekslową, o których mowa w ust. 1, są składane przez Beneficjenta w oddziale regionalnym w dniu zawarcia umowy i podpisywane w obecności upoważnionego pracownika Agencji.

3. W przypadku wypełnienia przez Beneficjenta zobowiązań określonych w umowie Agencja zwraca Beneficjentowi weksel, o którym mowa w ust. 1, po upływie 5 lat od dnia dokonania płatności końcowej5) przez Agencję.

4. Agencja zwraca niezwłocznie Beneficjentowi weksel, o którym mowa w ust. 1, w przypadku:

1) rozwiązania umowy przed dokonaniem wypłaty pomocy;

2) odmowy wypłaty całości pomocy;

3) zwrotu przez Beneficjenta całości otrzymanej pomocy wraz z odsetkami.

§ 14

1. W przypadku realizacji projektu w więcej niż jednym etapie Beneficjent zobowiązuje się do ustanowienia, oprócz zabezpieczenia, o którym mowa w § 13 ust. 1, dodatkowego zabezpieczenia wykonania umowy, w formie:

1) gwarancji bankowej albo

2) gwarancji ubezpieczeniowej.

2. Dokument potwierdzający ustanowienie dodatkowego zabezpieczenia składany jest przez Beneficjenta w oddziale regionalnym:

1) w dniu złożenia pierwszego wniosku o płatność albo

2) w dniu złożenia każdego z wniosków o płatność, z wyłączeniem ostatniego wniosku o płatność.

3. Dodatkowe zabezpieczenie powinno w szczególności:

1) zawierać termin obowiązywania obejmujący okres od dnia złożenia pierwszego wniosku o płatność do dnia dokonania przez Agencję płatności końcowej5),19) albo zawierać termin obowiązywania obejmujący okres od dnia złożenia wniosku o płatność dla danego etapu realizacji projektu do dnia dokonania przez Agencję płatności końcowej5),20);

2) być ustanowione w kwocie przyznanej pomocy określonej w § 3 ust. 119) albo być ustanowione w kwocie będącej sumą kwot dotychczas wypłaconej pomocy oraz wnioskowanej do refundacji danym wnioskiem o płatność20);

3) być zobowiązaniem bezwarunkowym, nieodwołalnym i płatnym na pierwsze żądanie Agencji21).

4. Agencja zwróci niezwłocznie Beneficjentowi dokument potwierdzający ustanowienie dodatkowego zabezpieczenia w przypadku:

1) rozwiązania umowy przed dokonaniem wypłaty pomocy;

2) odmowy wypłaty całości pomocy;

3) upływu terminu, na który dodatkowe zabezpieczenie zostało ustanowione.

§ 15

1.
Strony umowy będą porozumiewać się pisemnie we wszelkich sprawach dotyczących pomocy w ramach umowy. Korespondencja związana z realizacją umowy przekazywana będzie przez:

1) Beneficjenta na adres: ................................;

2) Agencję na adres: .......................................

2.
Strony zobowiązują się do powoływania się na numer umowy w prowadzonej przez nie korespondencji.
3.
Beneficjent jest zobowiązany do niezwłocznego przesyłania do oddziału regionalnego pisemnej informacji o zmianie swoich danych zawartych w umowie. Zmiana ta nie wymaga dokonania zmiany umowy.

4. W przypadku niepowiadomienia przez Beneficjenta oddziału regionalnego o zmianie swoich danych zawartych w umowie wszelką korespondencję wysyłaną przez Agencję zgodnie z posiadanymi przez nią danymi strony uznają za doręczoną.

§ 16

W sprawach nieuregulowanych umową mają w szczególności zastosowanie przepisy:

1)
ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93, z późn. zm.);
2)
ustawy z dnia 29 grudnia 1993 r. o utworzeniu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. z 2005 r. Nr 31, poz. 264, z późn. zm.);
3)
ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148, z późn. zm.);
4)
ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz. U. z 2004 r. Nr 8, poz. 65, z późn. zm.);
5)
ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206 oraz z 2005 r. Nr 90, poz. 759);
6)
rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 3 września 2004 r. w sprawie przyjęcia Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006" (Dz. U. Nr 197, poz. 2032 oraz z 2005 r. Nr 185, poz. 1548);
7)
rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 września 2004 r. w sprawie Uzupełnienia Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006" (Dz. U. Nr 207, poz. 2117 oraz z 2005 r. Nr 199, poz. 1645);
8)
rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiającego przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych (Dz. Urz. UE L 161 z 26.06.1999, z późn. zm.);
9)
rozporządzenia Rady (WE) nr 1257/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOiGR) oraz zmieniającego i uchylającego niektóre rozporządzenia (Dz. Urz. UE L 160 z 26.06.1999, z późn. zm.);
10)
rozporządzenia Komisji (WE) nr 817/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1257/1999 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOiGR) (Dz. Urz. UE L 153 z 30.04.2004).

§ 17

Umowa została sporządzona w trzech jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje Beneficjent, dwa otrzymuje Agencja.

.............. ..................

AGENCJA BENEFICJENT

______

1) Niepotrzebne skreślić.

2) Wypełnia się w przypadku osoby, której nadano numer PESEL.

3) Jeżeli dotyczy.

4) 50 % kosztów kwalifikowalnych projektu, a w przypadku zakładu prowadzącego działalność w sektorze przetwórstwa owoców i warzyw, w którym przetwarzane są surowce z państw trzecich - 50 % kosztów kwalifikowalnych pomniejszonych o zadeklarowany udział surowców pochodzących z państw trzecich w całości przetwarzanych produktów rolnych.

5) Jest to ostatnia płatność w ramach projektu.

6) Dotyczy nowo utworzonych zakładów (w tym jeżeli projekt jest związany z przeniesieniem istniejącego zakładu).

7) Dotyczy zakładów przetwórstwa mleka i mięsa, które zostały objęte okresami przejściowymi.

8) Dotyczy zakładów, które wykonują działalność w sektorze przetwórstwa owoców i warzyw oraz produkcji pasz dla zwierząt gospodarskich i ryb, zaopatrujących się w surowce pochodzące z państw trzecich.

9) Dotyczy zakładów, w których prowadzone jest przetwórstwo produktów rolnych, z wyłączeniem podmiotów zajmujących się przetwórstwem miodu i organizacji spółdzielni mleczarskich.

10) Dotyczy zakładów zajmujących się przetwórstwem wstępnie przetworzonych produktów rolnych.

11) Dotyczy zakładów, w których prowadzone jest pakowanie jaj.

12) Dotyczy zakładów, w których prowadzone jest usługowe zamrażanie i przechowywanie produktów rolnych.

13) Dotyczy zakładów zajmujących się handlem hurtowym produktami rolnymi.

14) W przypadku projektów, dla których całkowity koszt realizacji wynosi co najmniej 3.000.000 euro, przeliczanych na złote według średniego kursu Narodowego Banku Polskiego za miesiąc poprzedzający miesiąc, w którym rozpoczęto przyjmowanie wniosków o dofinansowanie realizacji projektu w zakresie działania "Poprawa przetwórstwa i marketingu artykułów rolnych".

15) Równowartość liczona według średniego kursu Narodowego Banku Polskiego z ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym rozpoczęto przyjmowanie wniosków o dofinansowanie realizacji projektu w zakresie działania "Poprawa przetwórstwa i marketingu artykułów rolnych".

16) Dotyczy Beneficjentów posiadających stronę internetową.

17) W przypadku gdy Beneficjent przed złożeniem ofert negocjuje z wybranymi przez siebie wykonawcami, spełniającymi warunki udziału w postępowaniu, a następnie zaprasza ich do składania ofert.

18) Dotyczy projektów, dla których pomoc będzie przekazywana w transzach.

19) W przypadku złożenia dodatkowego zabezpieczenia w terminie, o którym mowa w § 14 ust. 2 pkt 1.

20) W przypadku złożenia dodatkowego zabezpieczenia w terminie, o którym mowa w § 14 ust. 2 pkt 2.

21) Dotyczy jedynie zobowiązania, o którym mowa w § 14 ust. 1 pkt 1.

Załączniki do umowy nr ...... o dofinansowanie projektu w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006" w zakresie działania "Poprawa przetwórstwa i marketingu artykułów rolnych"

Załącznik nr 1

Zestawienie rzeczowo-finansowe projektu

Lp.Wyszczególnienie zakresu rzeczowegoMierniki rzeczoweKoszty kwalifikowalne projektu
jednostka miaryilość, liczbaogółemw tym:
I etapII etapIII etapIV etap
123456789
IKoszty inwestycyjne (Ki):
A*
1**
2
...
Suma A
B*
1**
2
...
Suma B
...*
1**
2
...
Suma ...
Suma kosztów inwestycyjnych (Ki)
IIKoszty ogólne (Ko)
Limit Ko dla projektu
1
2
...
Suma kosztów ogólnych (Ko)
IIISuma kosztów kwalifikowalnych projektu (Ki + Ko)

* Zadanie lub grupa zadań realizowanych w ramach projektu.

** Zadanie lub dostawa/robota/usługa realizowana w ramach zadania.

Załącznik nr 2

DOKUMENTY, KTÓRE NALEŻY DOŁĄCZYĆ DO WNIOSKU O PŁATNOŚĆ:

1)
poświadczone za zgodność z oryginałem kopie faktur lub dokumentów księgowych o równoważnej wartości dowodowej, wraz z dowodami zapłaty;
2)
poświadczone za zgodność z oryginałem kopie dokumentów potwierdzające odbiór albo wykonanie prac - jeżeli przedmiotem projektu była budowa lub remont połączony z modernizacją obiektów budowlanych lub zakup maszyn i urządzeń wymagających montażu i rozruchu;
3)
oznaczone datą i poświadczone za zgodność z oryginałem kopie wyciągów bankowych lub przelewów bankowych, dokumentujące operacje na rachunku, którego dotyczy wniosek;
4)
zestawienie rzeczowo-finansowe z realizacji projektu - na formularzu udostępnionym przez Agencję - oryginał;
5)
zestawienie zrealizowanych płatności przedstawiające faktycznie poniesione koszty kwalifikowalne - na formularzu udostępnionym przez Agencję - oryginał;
6)
aktualne zaświadczenie wydane przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) o braku zaległości podatkowych - oryginał lub kopia poświadczona za zgodność z oryginałem przez notariusza, podmiot, który wydał zaświadczenie, lub pracownika Agencji;
7)
aktualne zaświadczenie wydane przez naczelnika urzędu skarbowego o braku zaległości podatkowych - oryginał lub kopia poświadczona za zgodność z oryginałem przez notariusza, podmiot, który wydał zaświadczenie, lub pracownika Agencji;
8)
aktualne zaświadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) o braku zaległości w opłacaniu składek z tytułu ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego - oryginał lub kopia poświadczona za zgodność z oryginałem przez notariusza, podmiot, który wydał zaświadczenie, lub pracownika Agencji;
9)
dokument potwierdzający ustanowienie dodatkowego zabezpieczenia - oryginał;1)
10)
umowy z dostawcami albo wykonawcami zawierające specyfikację będącą podstawą wystawienia każdej z przedkładanych faktur lub innych dokumentów księgowych o równoważnej wartości dowodowej - jeżeli nazwa towaru albo usługi w przedkładanej fakturze albo dokumencie księgowym o równoważnej wartości dowodowej odnosi się do umów zawartych przez Beneficjenta lub nie pozwala na precyzyjne określenie kosztów kwalifikowalnych;
11)
decyzja w sprawie dopuszczenia zakładu do prowadzenia produkcji, w której zakład został zakwalifikowany do handlu lub na rynek krajowy1) - oryginał lub kopia poświadczona za zgodność z oryginałem przez notariusza, podmiot, który wydał decyzję, lub pracownika Agencji;
12)
opinia co do zgodności zrealizowanego projektu z wymaganiami sanitarnymi1) - oryginał lub kopia poświadczona za zgodność z oryginałem przez notariusza, podmiot, który wydał opinię, lub pracownika Agencji,
13)
informacja o spełnieniu wymagań w zakresie ochrony środowiska1) - oryginał lub kopia poświadczona za zgodność z oryginałem przez notariusza, podmiot, który wydał dokument, lub pracownika Agencji;
14)
zaświadczenie z banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej wskazujące rachunek bankowy lub rachunek prowadzony w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, na który mają być przekazane środki finansowe - oryginał;
15)
atesty, świadectwa homologacji, certyfikaty zgodności lub jakości lub inne równoważne dokumenty - w odniesieniu do maszyn i urządzeń podlegających współfinansowaniu - w przypadku posiadania przez Beneficjenta oryginału dokumentu - kopia poświadczona za zgodność z oryginałem przez notariusza, podmiot, który wydał dokument, lub pracownika Agencji, a w przypadku gdy oryginał znajduje się u producenta - kopia poświadczona za zgodność z oryginałem przez sprzedającego;
16)
zestawienie umów długoterminowych zawierające nazwy podmiotów, z którymi zawarto umowy, oraz ilość zakontraktowanego surowca (w ujęciu wartościowym) - oryginał (dołączany do wniosku o płatność końcową);
17)
sprawozdanie z realizacji projektu (dołączane do wniosku o płatność końcową) - na formularzu udostępnionym przez Agencję - oryginał;
18)
zestawienie dostawców lub wykonawców zmienionych w trakcie realizacji projektu - wraz z uzasadnieniem dokonanych zmian - na formularzu udostępnionym przez Agencję - oryginał;
19)
uzasadnienie zmian dokonanych w poszczególnych pozycjach zestawienia rzeczowo-finansowego z realizacji projektu, przekraczających 10 % w stosunku do wartości wykazanych w zestawieniu rzeczowo-finansowym projektu stanowiącym załącznik nr 1 do umowy - oryginał;1)
20)
informacja dotycząca stosowanego okresu obrachunkowego - na formularzu udostępnionym przez Agencję - oryginał;2)
21)
dowód rejestracyjny, świadectwo homologacji lub dokument obowiązkowego ubezpieczenia OC - jeżeli są wymagane odrębnymi przepisami - dotyczy zakupu środków transportu podlegających współfinansowaniu - kopia poświadczona za zgodność z oryginałem przez notariusza, podmiot, który wydał dokument, lub pracownika Agencji;
22)
pisemne oświadczenie podmiotu prowadzącego zakład pośredniczący, że nabywa on artykuły rolne bezpośrednio od producentów rolnych na podstawie umów długoterminowych wraz z określeniem ilości nabytego surowca3) - oryginał;
23)
zestawienie pochodzenia surowców do produkcji zawierające ilość nabywanych surowców (w ujęciu wartościowym) oraz nazwę państwa, z którego one pochodzą - oryginał (dołączane do wniosku o płatność końcową);
24)
dokumenty dotyczące przeprowadzonego postępowania ofertowego4):
a)
ogłoszenie opublikowane w dzienniku lub czasopiśmie o zasięgu ogólnopolskim,
b)
zaproszenie do składania ofert, w przypadku negocjacji warunków umowy z wybranymi wykonawcami,
c)
oferty,
d)
protokół z wyboru najkorzystniejszej oferty zawierający co najmniej opis przedmiotu zamówienia, informacje o wykonawcach, informacje dotyczące ceny i terminu wykonania zadania oraz wskazanie wybranej oferty wraz z uzasadnieniem,
e)
potwierdzenie przesłania pisma informującego wszystkich oferentów o wyborze najkorzystniejszej oferty,
f)
umowa z wykonawcą

- kopie poświadczone za zgodność z oryginałem przez notariusza lub pracownika Agencji;

25)
wykaz załączników złożonych przez Beneficjenta wraz z wnioskiem o płatność - na formularzu udostępnionym przez Agencję.

______

1) Jeżeli dotyczy.

2) Dotyczy osób prawnych.

3) Dotyczy Beneficjentów zajmujących się przetwórstwem wstępnie przetworzonych artykułów rolnych, nabywanych od podmiotów, które pozyskiwały surowiec do ich produkcji na podstawie umów z producentami rolnymi.

4) W przypadku gdy udział środków publicznych w koszcie zadania realizowanego w ramach projektu przekracza równowartość w zł kwoty 100.000 euro przeliczanych na złote według średniego kursu Narodowego Banku Polskiego z ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym rozpoczęto przyjmowanie wniosków o dofinansowanie realizacji projektu w zakresie działania "Poprawa przetwórstwa i marketingu artykułów rolnych".