Zm.: rozporządzenie w sprawie wynagradzania nauczycieli akademickich.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1999.39.389

Akt jednorazowy
Wersja od: 1 marca 1999 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 22 kwietnia 1999 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie wynagradzania nauczycieli akademickich.

Na podstawie art. 105 ust. 7, art. 106 ust. 3, art. 108 ust. 6, art. 116 ust. 1 oraz w związku z art. 77 ust. 1, art. 188 ust. 5 i art. 190 ustawy z dnia 12 września 1990 r. o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 65, poz. 385, z 1992 r. Nr 54, poz. 254 i Nr 63, poz. 314, z 1994 r. Nr 1, poz. 3, Nr 43, poz. 163, Nr 105, poz. 509 i Nr 121, poz. 591, z 1996 r. Nr 5, poz. 34 i Nr 24, poz. 110, z 1997 r. Nr 28, poz. 153, Nr 96, poz. 590, Nr 104, poz. 661, Nr 121, poz. 770 i Nr 141, poz. 943 oraz z 1998 r. Nr 50, poz. 310, Nr 106, poz. 668 i Nr 162, poz. 1115 i 1118) zarządza się, co następuje:
W rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 maja 1994 r. w sprawie wynagradzania nauczycieli akademickich (Dz. U. Nr 68, poz. 297 i Nr 125, poz. 610, z 1995 r. Nr 12, poz. 57, Nr 74, poz. 371 i Nr 122, poz. 588, z 1996 r. Nr 79, poz. 372, z 1997 r. Nr 31, poz. 180 oraz z 1998 r. Nr 45, poz. 271) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 7 w ust. 1 tabela otrzymuje brzmienie:
"Lp.StanowiskoStawka za godzinę

(w złotych)

1Profesor zwyczajny, profesor nadzwyczajny posiadający tytuł

naukowy

30,00-80,00
2Profesor nadzwyczajny posiadający stopień naukowy doktora

habilitowanego lub doktora, docent, adiunkt posiadający

stopień naukowy doktora habilitowanego

26,00-67,00
3Adiunkt posiadający stopień naukowy doktora, starszy

wykładowca

24,00-47,00
4Asystent, wykładowca, lektor, instruktor16,00-42,00"
2)
załącznik nr 1 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie ustalone w załączniku nr 1 do niniejszego rozporządzenia,
3)
załącznik nr 3 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie ustalone w załączniku nr 2 do niniejszego rozporządzenia,
4)
załącznik nr 4 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie ustalone w załączniku nr 3 do niniejszego rozporządzenia,
5)
w załączniku nr 6 do rozporządzenia § 2 otrzymuje brzmienie:

"§ 2. Dodatek wypłaca się miesięcznie z dołu w wysokości:

1) od 21,00 zł do 81,00 zł przy pierwszym stopniu szkodliwości lub uciążliwości,

2) od 35,00 zł do 108,00 zł przy drugim stopniu szkodliwości lub uciążliwości,

3) od 46,00 zł do 155,00 zł przy trzecim stopniu szkodliwości lub uciążliwości."

Stawki wynagrodzenia zasadniczego, wynagrodzenia za dodatkowe czynności oraz dodatków, określone w rozporządzeniu, o których mowa w § 1, zostały przeliczone zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 14 grudnia 1998 r. w sprawie sposobu przeliczenia przychodu w związku z wprowadzeniem obowiązku opłacania składki na ubezpieczenia społeczne przez ubezpieczonych (Dz. U. Nr 153, poz. 1006).
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 marca 1999 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

TABELA A

STAWEK MIESIĘCZNEGO WYNAGRODZENIA ZASADNICZEGO NAUCZYCIELI AKADEMICKICH

Lp.StanowiskoStawka miesięcznego

wynagrodzenia zasadniczego

(w zł)

123
1Profesor zwyczajny2030,00-4025,00
2Profesor nadzwyczajny posiadający tytuł naukowy1895,00-3620,00
3Profesor nadzwyczajny posiadający stopień naukowy

doktora habilitowanego lub doktora

1695,00-3355,00
4Docent, adiunkt posiadający stopień naukowy doktora

habilitowanego

1490,00-2685,00
5Adiunkt posiadający stopień naukowy doktora, starszy

wykładowca posiadający stopień naukowy doktora

1290,00-2415,00
6Starszy wykładowca nie posiadający stopnia naukowego1085,00-2015,00
7Asystent1085,00-1880,00
8Wykładowca, lektor, instruktor1015,00-1945,00
TABELA B

STAWEK MIESIĘCZNEGO WYNAGRODZENIA ZASADNICZEGO BIBLIOTEKARZY DYPLOMOWANYCH I DYPLOMOWANYCH PRACOWNIKÓW DOKUMENTACJI I INFORMACJI NAUKOWEJ

Lp.StanowiskoStawka miesięcznego

wynagrodzenia (w zł)

123
1Starszy kustosz dyplomowany, starszy dokumentalista

dyplomowany

1355,00 - 2685,00
2Kustosz dyplomowany, dokumentalista dyplomowany1155,00 - 2415,00
3Adiunkt biblioteczny, adiunkt dokumentacji i informacji

naukowej

1085,00 - 1880,00
4Asystent biblioteczny, asystent dokumentacji i

informacji naukowej

950,00 - 1610,00

ZAŁĄCZNIK Nr  2

ZASADY WYNAGRADZANIA ZA DODATKOWE ZAJĘCIA NALEŻĄCE DO OBOWIĄZKÓW NAUCZYCIELI AKADEMICKICH

§  1.
Do zajęć należących do obowiązków nauczycieli akademickich, za które przysługuje dodatkowe wynagrodzenie, zalicza się:
1)
udział w pracach komisji rekrutacyjnej,
2)
recenzowanie rozpraw doktorskich, recenzowanie rozpraw habilitacyjnych i opracowywanie ocen dorobku naukowego związanych z przewodami habilitacyjnymi oraz opracowywanie ocen całokształtu dorobku naukowo-badawczego, artystycznego lub dydaktyczno-wychowawczego kandydatów do tytułu naukowego,
3)
działalność leczniczą, profilaktyczną i diagnostyczną, prowadzoną przez wydziały weterynaryjne uczelni rolniczych.
§  2.
1.
Nauczycielom akademickim biorącym udział w pracach uczelnianej komisji rekrutacyjnej przysługuje następujące wynagrodzenie w zależności od liczby kandydatów:
1)
do 2000 osób - do 235,00 zł,
2)
od 2001 do 4000 osób - do 290,00 zł,
3)
ponad 4000 osób - do 365,00 zł.
2.
Rektor może ustalić wynagrodzenie ryczałtowe dla sekretarza uczelnianej komisji wyższe od stawek określonych w ust. 1, nie wyższe jednak niż o 50%.
3.
Nauczycielom akademickim biorącym udział w pracach komisji rekrutacyjnych powołanych w wydziałach przysługuje wynagrodzenie w wysokości:
1)
przewodniczącym - 55,00 zł za każdych 50 kandydatów,
2)
sekretarzom komisji - przy liczbie kandydatów:
a)
do 200 osób - do 430,00 zł,
b)
od 201 do 400 osób - do 510,00 zł,
c)
ponad 400 osób - do 685,00 zł,
3)
pozostałym członkom komisji - do 23,00 zł za każdych 50 kandydatów.
4.
Wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 3 pkt 1 i 3, oblicza się na podstawie liczby kandydatów, którzy przystąpili do postępowania kwalifikacyjnego, zaokrąglając ją do najbliższej wartości dzielącej się przez 50.
5.
Za przeprowadzenie jednego egzaminu ustnego lub rozmowy kwalifikacyjnej każdego kandydata egzaminator otrzymuje wynagrodzenie w wysokości do 5,50 zł. Wynagrodzenie to może być wypłacone tylko jednej osobie - egzaminatorowi prowadzącemu egzamin lub rozmowę z danego przedmiotu, niezależnie od liczby członków komisji egzaminacyjnej.
6.
Za sprawdzenie pracy pisemnej jednego kandydata egzaminator otrzymuje wynagrodzenie w wysokości do 5,50 zł. W razie potrzeby sprawdzenia jednej pracy pisemnej przez kilku egzaminatorów, ich łączne wynagrodzenie nie może być większe od 11,00 zł.
7.
Egzaminator biorący równocześnie udział w pracach uczelnianej lub wydziałowej komisji rekrutacyjnej otrzymuje tylko jedno (wyższe) z wynagrodzeń wymienionych w ust. 1-6.
8.
Za przeprowadzenie wchodzącej w skład postępowania kwalifikacyjnego z wychowania fizycznego jednej próby sprawnościowej każdego kandydata komisja egzaminacyjna otrzymuje wynagrodzenie w wysokości do 5,50 zł niezależnie od liczby jej członków.
9.
Rektor może przyznać członkom komisji egzaminacyjnej, prowadzącym egzamin z umiejętności praktycznych, wynagrodzenie w wysokości do 5,50 zł za przeprowadzenie jednego egzaminu praktycznego każdego kandydata.
10.
Wysokość wynagrodzenia członków komisji ustala rektor.
§  3.
Zasady wynagradzania za recenzowanie rozpraw doktorskich, rozpraw habilitacyjnych i opracowywanie ocen dorobku naukowego związanych z przewodami habilitacyjnymi oraz opracowywanie ocen całokształtu dorobku naukowo-badawczego, artystycznego lub dydaktyczno-wychowawczego kandydatów do tytułu pakowego - regulują odrębne przepisy.
§  4.
1.
Nauczycielom akademickim zatrudnionym w wydziałach weterynaryjnych uczelni rolniczych za każdą godzinę dyżuru pełnionego w ambulatoriach klinik weterynaryjnych poza rozkładem zajęć dydaktycznych, organizacyjnych i naukowo-badawczych przysługuje odrębne wynagrodzenie w wysokości godzinowej stawki wynagrodzenia zasadniczego pracownika, a za każdą godzinę dyżuru w niedziele, święta i dodatkowe dni wolne od pracy - 200% tej stawki.
2.
Za usługową działalność leczniczą, profilaktyczną i diagnostyczną, prowadzoną przez wydziały weterynaryjne uczelni rolniczych na rzecz ludności lub przedsiębiorców, nauczyciele akademiccy mogą otrzymywać dodatkowe wynagrodzenie w ramach kwoty odpisu nie przekraczającej 50% wartości wpływów uzyskanych z tytułu wykonanych usług, pomniejszonej o wartość zużytych pasz, leków i kosztów transportu, liczoną według bieżących cen. Wynagrodzenie, o którym mowa wyżej, wypłaca się niezależnie od innych składników wynagrodzenia, w tym również od dodatkowego wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 1.
3.
Wysokość dodatkowego wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 1, oraz wysokość kwoty odpisu, o której mowa w ust. 2, i zasady podziału tej kwoty ustala rektor.
§  5.
1.
Kierownik studenckich praktyk zawodowych otrzymuje, z tytułu wykonywania prac administracyjnych związanych z praktykami, wynagrodzenie w wysokości ustalonej przez rektora, nie wyższe jednak niż 715,00 zł miesięcznie.
2.
Opiekun studenckiej praktyki zawodowej otrzymuje, z tytułu pełnienia tej funkcji, dodatkowe wynagrodzenie w wysokości ustalonej przez rektora, nie wyższe jednak niż 500,00 zł miesięcznie.
3.
Wynagrodzenia, o których mowa w ust. 1 i 2, nie przysługują, jeżeli senat uczelni obniżył nauczycielom akademickim obowiązkowy wymiar zajęć dydaktycznych z tytułu pełnienia określonych wyżej funkcji.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

TABELA DODATKÓW FUNKCYJNYCH NAUCZYCIELI AKADEMICKICH ORAZ BIBLIOTEKARZY DYPLOMOWANYCH I DYPLOMOWANYCH PRACOWNIKÓW DOKUMENTACJI I INFORMACJI NAUKOWEJ

Lp.FunkcjaMiesięczna stawka

dodatku funkcyjnego (w

złotych)

123
1 Rektordodatek według kategorii I

2690,00-4035,00

dodatek według kategorii II

2015,00-2690,00

2 Prorektordodatek według kategorii I

1615,00-2420,00

dodatek według kategorii II

1075,00-1880,00

3 Dziekan670,00-1750,00
4 1) Prodziekan405,00-1345,00
2) Dyrektor międzyuczelnianego instytutu (zakładu,

ośrodka), dyrektor instytutu na prawach

wydziału, dyrektor centrum uczelniano-

przemysłowego

405,00-1345,00
3) Dyrektor biblioteki głównej405,00-1345,00
4) Dziekan (kierownik) wydziału zamiejscowego

(filii)

405,00-1345,00
5 1) Dyrektor instytutu wchodzącego w skład wydziału

lub międzywydziałowego, pozawydziałowego

(zakładu, ośrodka)

335,00-670,00
2) Zastępca dyrektora instytutu na prawach

wydziału

335,00-670,00
3) Dyrektor nauczycielskiego kolegium języków

obcych

335,00-670,00
4) Kierownik międzyuczelnianego ośrodka

metodycznego

335,00-670,00
5) Dyrektor zespołu studiów podyplomowych335,00-670,00
6) Kierownik ogrodu botanicznego zatrudniającego

ponad 30 pracowników

335,00-670,00
7) Kierownik uniwersytetu otwartego335,00-670,00
6 1) Zastępca dyrektora instytutu wchodzącego w

skład wydziału lub międzywydziałowego

(pozawydziałowego)

200,00-535,00
2) Zastępca dyrektora międzyuczelnianego instytutu

(zakładu, ośrodka), zastępca kierownika

wydziału zamiejscowego (filii), zastępca

dyrektora centrum uczelniano-przemysłowego

200,00-535,00
3) Zastępca dyrektora biblioteki głównej200,00-535,00
4) Kierownik zakładu (ośrodka) poza wymienionymi w

lp. 4

200,00-535,00
5) Kierownik katedry (zespołu przedmiotowego)200,00-535,00
6) Kierownik studium doktoranckiego, podyplomowego

lub innego studium specjalnego

200,00-535,00
7) Kierownik terenowego oddziału podlegającego

wydziałowi

200,00-535,00
8) Kierownik ośrodka metodycznego200,00-535,00
9) Kierownik kliniki, kierownik oddziału

klinicznego

200,00-535,00
10) Zastępca dyrektora nauczycielskiego kolegium

języków obcych (liczącego co najmniej 12

piętnastoosobowych grup studenckich)

200,00-535,00
11) Kierownik studium praktycznej nauki języków

obcych, kierownik studium nauk społecznych,

kierownik studium pedagogicznego

200,00-535,00
12) Opiekun nauczycielskiego kolegium prowadzonego

poza uczelnią

200,00-535,00
13) Zastępca kierownika międzyresortowego lub

międzyuczelnianego ośrodka metodycznego

200,00-535,00
14) Kierownik ogrodu botanicznego zatrudniającego

do 30 pracowników

200,00-535,00
15) Kierownik studium wychowania fizycznego200,00-535,00
16) Kierownik uczelnianego ośrodka metodycznego200,00-535,00
7 1) Kierownik pracowni, laboratorium, muzeum - nie

wchodzących w skład instytutu, katedry, zespołu

przedmiotowego lub zakładu (ośrodka)

135,00-335,00
2) Kierownik biblioteki wydziału lub instytutu135,00-335,00
3) Kierownik oddziału (sekcji) w bibliotece lub

ośrodku informacji naukowej

135,00-335,00
4) Kierownik naukowo-dydaktyczny terenowego punktu

konsultacyjnego dla uczestników studiów dla

pracujących

135,00-335,00
5) Zastępca kierownika studium wychowania

fizycznego, kierownik zespołu lektorów,

zastępca kierownika uczelnianego ośrodka

metodycznego

135,00-335,00
6) Kierownik studium wiejskiego gospodarstwa

domowego w uczelni rolniczej, zastępca

kierownika studium praktycznej nauki języków

obcych

135,00-335,00
7) Kierownik studenckiego domu marynarza135,00-335,00