Zm.: rozporządzenie w sprawie wynagradzania nauczycieli akademickich.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1991.24.98

Akt jednorazowy
Wersja od: 1 stycznia 1991 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 27 lutego 1991 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie wynagradzania nauczycieli akademickich.

Na podstawie art. 105 ust. 7, art. 106 ust. 3, art. 108 ust. 6 i art. 116 ust. 1 oraz w związku z art. 77 ust. 1, art. 188 ust. 5 i 7, art. 190 i 191 ustawy z dnia 12 września 1990 r. o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 65, poz. 385) zarządza się, co następuje:
W rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 października 1990 r. w sprawie wynagradzania nauczycieli akademickich (Dz. U. Nr 75, poz. 447) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 7 w ust. 1 tabela otrzymuje brzmienie:
Lp.StanowiskoStawka za godzinę w złotych
1Profesor zwyczajny, profesor nadzwyczajny, profesor kontraktowy20.700–24.000
2Docent, docent kontraktowy, adiunkt posiadający stopień naukowy doktora habilitowanego18.000-21.300
3Adiunkt posiadający stopień naukowy doktora, starszy wykladowca15.000–18.000
4Asystent, wykładowca, lektor, instruktor, młodszy wykładowca 9.400–15.000
2)
po § 16 dodaje się § 16a w brzmieniu:

"§ 16a. Osobie nie będącej obywatelem polskim, zatrudnionej w uczelni w charakterze nauczyciela akademickiego, przysługuje wynagrodzenie ustalone na zasadach określonych w rozporządzeniu, z tym że wynagrodzenie zasadnicze może być przez rektora podwyższone, nie więcej jednak niż o 50% stawki przewidzianej na danym stanowisku, a za zgodą ministra nadzorującego uczelnię - nie więcej niż o 100% tej stawki.";

3)
załącznik nr 1 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie ustalone w załączniku nr 1 do niniejszego rozporządzenia;
4)
załącznik nr 3 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie ustalone w załączniku nr 2 do niniejszego rozporządzenia;
5)
załącznik nr 4 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie ustalone w załączniku nr 3 do niniejszego rozporządzenia;
6)
w ust. 4 załącznika nr 5 do rozporządzenia po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:

"1a) studiów doktoranckich, ukończonych przez nauczycieli akademickich przed 12 sierpnia 1985 r. - jeżeli nauczyciel akademicki został na nie skierowany przez szkołę wyższą na zasadach określonych w rozporządzeniu Ministra Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki z dnia 17 grudnia 1976 r. w sprawie studiów doktoranckich (Dz. U. Nr 41, poz. 243, z 1980 r. Nr 26, poz. 109, z 1983 r. Nr 10, poz. 53 i z 1984 r. Nr 24, poz. 123), z tym że okres podlegający zaliczeniu nie może przekroczyć 3 lat",

7)
w § 2 załącznika nr 6 do rozporządzenia:
a)
w pkt 1 wyrazy "do 22.000 zł" zastępuje się wyrazami "od 13.000 zł do 26.000 zł",
b)
w pkt 2 wyrazy "do 33.000 zł" zastępuje się wyrazami "od 26.000 zł do 39.000 zł",
c)
w pkt 3 wyrazy "do 44.000 zł" zastępuje się wyrazami "od 39.000 zł do 52.000 zł".
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1991 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

TABELA I

STAWEK MIESIĘCZNEGO WYNAGRODZENIA ZASADNICZEGO PRACOWNIKÓW NAUKOWO-DYDAKTYCZNYCH
Lp.StanowiskoStawka miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego w złotych
123
1Profesor zwyczajny2.180.000–2.480.000
2Profesor nadzwyczajny, profesor kontraktowy1.830.000–2.060.000
3Docent, docent kontraktowy, adiunkt posiadający stopień naukowy doktora habilitowanego1.550.000–1.830.000
4Adiunkt posiadający stopień naukowy doktora1.350.000–1.520.000
5Asystent 930.000–1.300.000
6Asystent stażysta 930.000–1.050.000

TABELA II

STAWEK MIESIĘCZNEGO WYNAGRODZENIA ZASADNICZEGO PRACOWNIKÓW NAUKOWYCH

Lp.StanowiskoStawka miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego w złotych
123
1Profesor zwyczajny2.160.000–2.470.000
2Profesor nadzwyczajny, profesor kontraktowy1.810.000–2.040.000
3Docent, docent kontraktowy, adiunkt posiadający stopień naukowy doktora habilitowanego1.530.000–1.810.000
4Adiunkt posiadający stopień naukowy doktora1.350.000–1.500.000
5Asystent 930.000–1.290.000
6Asystent stażysta 930.000–1.040.000

TABELA III

STAWEK MIESIĘCZNEGO WYNAGRODZENIA ZASADNICZEGO PRACOWNIKÓW DYDAKTYCZNYCH

Lp.StanowiskoStawka miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego w złotych
123
1Starszy wykładowca ze stopniem naukowym1.350.000–1.520.000
2Starszy wykładowca bez stopnia naukowego1.220.000–1.390.000
3Wykładowca1.103.000–1.290.000
4Lektor, instruktor, młodszy wykładowca, nauczyciel przedmiotów obronnych 930.000–1.190.000
5Nauczyciel przedmiotów pomocniczych 960.000–1.310.000
6Lektor stażysta, instruktor stażysta 930.000–1.040.000

TABELA IV

STAWEK MIESIĘCZNEGO WYNAGRODZENIA ZASADNICZEGO BIBLIOTEKARZY DYPLOMOWANYCH I DYPLOMOWANYCH PRACOWNIKÓW DOKUMENTACJI I INFORMACJI NAUKOWEJ

Lp.StanowiskoStawka miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego w złotych
123
1Starszy kustosz dyplomowany, starszy dokumentalista dyplomowany1.530.000–1.600.000
2Kustosz dyplomowany, dokumentalista dyplomowany1.300.000–1.440.000
3Adiunkt biblioteczny, adiunkt dokumentacji i informacji naukowej1.190.000–1.290.000
4Asystent biblioteczny, asystent dokumentacji i informacji naukowej1.100.000–1.190.000

ZAŁĄCZNIK Nr  2

ZASADY WYNAGRADZANIA ZA DODATKOWE ZAJĘCIA NALEŻĄCE DO OBOWIĄZKÓW NAUCZYCIELI AKADEMICKICH

§  1.
Do zajęć należących do obowiązków nauczycieli akademickich, za które przysługuje dodatkowe wynagrodzenie, zalicza się:
1)
udział w pracach komisji rekrutacyjnej,
2)
recenzowanie rozpraw doktorskich, recenzowanie rozpraw habilitacyjnych i opracowywanie ocen dorobku naukowego związanych z przewodami habilitacyjnymi oraz opracowywanie ocen całokształtu dorobku naukowo-badawczego, artystycznego lub dydaktyczno-wychowawczego kandydatów do tytułu naukowego,
3)
działalność leczniczą, profilaktyczną i diagnostyczną, prowadzoną przez wydziały weterynaryjne uczelni rolniczych.
§  2.
1.
Nauczycielom akademickim biorącym udział w pracach uczelnianej komisji rekrutacyjnej przysługuje następujące wynagrodzenie w zależności od liczby kandydatów:
1)
do 2.000 osób - do 170.000 zł,
2)
do 4.000 osób - do 220.000 zł,
3)
ponad 4.000 osób - do 270.000 zł.
2.
Rektor może ustalić wynagrodzenie ryczałtowe dla sekretarza uczelnianej komisji wyższe od stawek określonych w ust. 1, nie wyższe jednak niż o 50%.
3.
Nauczycielom akademickim biorącym udział w pracach wydziałowych komisji rekrutacyjnych przysługuje wynagrodzenie w wysokości:
1)
przewodniczącym - do 38.000 zł za każdych 50 kandydatów,
2)
sekretarzom komisji - przy liczbie kandydatów:
a)
do 200 osób - do 300.000 zł,
b)
od 201 do 400 osób - do 380.000 zł,
c)
ponad 400 osób - do 460.000 zł,
3)
pozostałym członkom komisji - do 15.100 zł za każdych 50 kandydatów.
4.
Wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 3 pkt 1 i 3, oblicza się na podstawie liczby kandydatów, którzy przystąpili do egzaminu wstępnego, zaokrąglając ją do najbliższej wartości dzielącej się przez 50.
5.
Za przeprowadzenie jednego egzaminu ustnego każdego kandydata egzaminator otrzymuje wynagrodzenie w wysokości do 3.800 zł. Wynagrodzenie to może być wypłacone tylko jednej osobie - egzaminatorowi prowadzącemu egzamin z danego przedmiotu, niezależnie od liczby członków komisji egzaminacyjnej.
6.
Za sprawdzenie pracy pisemnej jednego kandydata egzaminator otrzymuje wynagrodzenie w wysokości do 3.800 zł. W razie potrzeby sprawdzenia jednej pracy pisemnej przez kilku egzaminatorów, ich łączne wynagrodzenie nie może być większe od 7.600 zł.
7.
Egzaminator biorący równocześnie udział w pracach uczelnianej lub wydziałowej komisji rekrutacyjnej otrzymuje tylko jedno (wyższe) z wynagrodzeń wymienionych w ust. 1-6.
8.
W akademiach wychowania fizycznego za przeprowadzenie wchodzącej w skład egzaminu z wychowania fizycznego jednej próby sprawnościowej każdego kandydata komisja egzaminacyjna otrzymuje wynagrodzenie w wysokości do 3.800 zł, niezależnie od liczby jej członków.
9.
Rektor może przyznać członkom komisji egzaminacyjnej, przeprowadzającym egzamin z umiejętności praktycznych, wynagrodzenie w wysokości do 3.800 zł za przeprowadzenie jednego egzaminu praktycznego każdego kandydata.
10.
Wysokość wynagrodzenia członków komisji ustala rektor.
§  3.
Zasady wynagradzania za recenzowanie rozpraw doktorskich, recenzowanie rozpraw habilitacyjnych i opracowywanie ocen dorobku naukowego związanych z przewodami habilitacyjnymi oraz opracowywanie ocen całokształtu dorobku naukowo-badawczego, artystycznego lub dydaktyczno-wychowawczego kandydatów do tytułu naukowego - regulują odrębne przepisy.
§  4.
1.
Nauczycielom akademickim zatrudnionym w wydziałach weterynaryjnych uczelni rolniczych za każdą godzinę dyżuru pełnionego w ambulatoriach klinik weterynaryjnych, wykonywanego poza rozkładem zajęć dydaktycznych, organizacyjnych i naukowo-badawczych, przysługuje odrębne wynagrodzenie w wysokości godzinowej stawki wynagrodzenia zasadniczego pracownika, a za każdą godzinę dyżuru w niedziele, święta i dodatkowe dni wolne od pracy - 200% tej stawki.
2.
Za usługową działalność leczniczą, profilaktyczną i diagnostyczną, prowadzoną przez wydziały weterynaryjne uczelni rolniczych na rzecz ludności lub innych podmiotów gospodarczych, nauczyciele akademiccy mogą otrzymywać dodatkowe wynagrodzenie w ramach kwoty odpisu nie przekraczającej 50% wartości wpływów uzyskanych z tytułu wykonanych usług, pomniejszonej o wartość zużytych pasz, leków i kosztów transportu, liczoną według bieżących cen. Wynagrodzenie, o którym wyżej mowa, wypłaca się niezależnie od innych składników wynagrodzenia, w tym również od dodatkowego wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 1.
3.
Wysokość dodatkowego wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 1, oraz wysokość kwoty odpisu, o której mowa w ust. 2, i zasady podziału tej kwoty ustala rektor.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

TABELA

DODATKÓW FUNKCYJNYCH NAUCZYCIELI AKADEMICKICH ORAZ BIBLIOTEKARZY DYPLOMOWANYCH I DYPLOMOWANYCH PRACOWNIKÓW DOKUMENTACJI I INFORMACJI NAUKOWEJ

Lp.FunkcjaMiesięczne stawki dodatku w złotych
123
1Rektordodatek według kategorii I 1.050.000
dodatek według kategorii II 850.000
2Prorektordodatek według kategorii I 630.000
dodatek według kategorii II 560.000
3 1) Dziekan190.000–420.000
2) Dyrektor międzyuczelnianego instytutu

(zakładu, ośrodka), dyrektor instytutu

na prawach wydziału, dyrektor centrum

uczelniano-przemysłowego

3) Dyrektor biblioteki głównej
4) Dziekan (kierownik) wydziału

zamiejscowego (filii)

4 1) Prodziekan170.000–290.000
2) Dyrektor instytutu wchodzącego w skład

wydziału lub międzywydziałowego

(pozawydziałowego)

3) Zastępca dyrektora instytutu na prawach

wydziału

4) Dyrektor nauczycielskiego kolegium

języków obcych

5) Kierownik międzyuczelnianego ośrodka

metodycznego

6) Dyrektor zespołu studiów podyplomowych
7) Kierownik ogrodu botanicznego

zatrudniającego ponad 30 pracowników

5 1) Zastępca dyrektora instytutu wchodzącego

w skład wydziału lub międzywydziałowego

(pozawydziałowego)

92.000–200.000
2) Zastępca dyrektora międzyuczelnianego

instytutu (zakładu, ośrodka), zastępca

kierownika wydziału zamiejscowego

(filii), zastępca dyrektora centrum

uczelniano-przemysłowego

3) Zastępca dyrektora biblioteki głównej
4) Kierownik zakładu (ośrodka) poza

wymienionym w lp. 3

5) Kierownik katedry (zespołu

przedmiotowego)

6) Kierownik studium doktoranckiego,

podyplomowego lub innego studium

specjalnego

7) Kierownik terenowego oddziału

podlegającego wydziałowi

8) Kierownik ośrodka metodycznego
9) Kierownik kliniki
10) Zastępca dyrektora nauczycielskiego

kolegium języków obcych (liczącego co

najmniej 12 piętnastoosobowych grup

studenckich)

11) Kierownik studium praktycznej nauki

języków obcych, kierownik studium

wychowania fizycznego, kierownik studium

nauk społeczno-politycznych, kierownik

studium pedagogicznego

12) Opiekun nauczycielskiego kolegium

prowadzonego poza uczelnią

13) Zastępca kierownika międzyresortowego

lub międzyuczelnianego ośrodka

metodycznego

14) Kierownik ogrodu botanicznego

zatrudniającego do 30 pracowników

6 1) Kierownik pracowni, laboratorium, muzeum

– nie wchodzących w skład instytutu,

katedry, zespołu przedmiotowego lub

zakładu (ośrodka)

61.000–150.000
2) Kierownik biblioteki wydziału lub

instytutu

3) Kierownik oddziału (sekcji) w bibliotece

lub ośrodku informacji naukowej

4) Kierownik naukowo-dydaktyczny terenowego

punktu konsultacyjnego dla uczestników

studiów dla pracujących

5) Zastępca kierownika studium wychowania

fizycznego, kierownik zespołu lektorów

6) Kierownik studium wiejskiego

gospodarstwa domowego w uczelni

rolniczej, zastępca kierownika studium

praktycznej nauki języków obcych

7) Kierownik studenckiego domu marynarza