Zm.: rozporządzenie w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2014.1532

Akt jednorazowy
Wersja od: 6 listopada 2014 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI 1
z dnia 3 listopada 2014 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych 2

Na podstawie art. 3 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. Nr 169, poz. 1200, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
W rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 9 grudnia 2008 r. w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1058) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 1:
a)
pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) benzyn silnikowych z maksymalną zawartością tlenu do 2,7% (m/m) stosowanych w szczególności w pojazdach oraz rekreacyjnych jednostkach pływających wyposażonych w silniki z zapłonem iskrowym, oznaczonych kodami CN 2710 12 45 oraz 2710 12 49, określa załącznik nr 1 do rozporządzenia;",

b)
po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:

"1a) benzyn silnikowych z maksymalną zawartością tlenu do 3,7% (m/m) stosowanych w szczególności w pojazdach oraz rekreacyjnych jednostkach pływających wyposażonych w silniki z zapłonem iskrowym, oznaczonych kodami CN 2710 12 45 oraz 2710 12 49, określa załącznik nr 1a do rozporządzenia;";

2)
w załączniku nr 1 do rozporządzenia:
a)
tytuł otrzymuje brzmienie:

"Wymagania jakościowe dla benzyn silnikowych z maksymalną zawartością tlenu do 2,7% (m/m) stosowanych w szczególności w pojazdach oraz rekreacyjnych jednostkach pływających wyposażonych w silniki z zapłonem iskrowym",

b)
po wierszu w brzmieniu:
Zawartość siarkimg/kg-503)
104)

dodaje się wiersz w brzmieniu:

Zawartość manganumg/l-2,0
3)
w załączniku nr 2 do rozporządzenia po wierszu w brzmieniu:
Zawartość siarkimg/kg-10,0-10,0

dodaje się wiersz w brzmieniu:

Zawartość manganumg/l-2,0-2,0
4)
po załączniku nr 1 do rozporządzenia dodaje się załącznik nr 1a w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 czerwca 2015 r.

ZAŁĄCZNIK

WYMAGANIA JAKOŚCIOWE DLA BENZYN SILNIKOWYCH Z MAKSYMALNĄ ZAWARTOŚCIĄ TLENU 3,7% (M/M) STOSOWANYCH W SZCZEGÓLNOŚCI W POJAZDACH ORAZ REKREACYJNYCH JEDNOSTKACH PŁYWAJĄCYCH WYPOSAŻONYCH W SILNIKI Z ZAPŁONEM ISKROWYM

ParametrJednostkaZakresy1)
minimummaksimum
Badawcza liczba oktanowa95-
Motorowa liczba oktanowa85-
Prężność parkPa-60,02)
Destylacja:
- do temperatury 100°C odparowuje% (V/V)46,0-
- do temperatury 150°C odparowuje% (V/V)75,0-
Zawartość węglowodorów:
- olefinowych% (V/V)-18,0
- aromatycznych% (V/V)-35,0
- benzenu% (V/V)-1,0
Zawartość tlenu% (m/m)-3,7
Związki tlenowe:
- metanol% (V/V)-3,0
- etanol, stabilizator może być potrzebny% (V/V)-10,0
- alkohol izopropylowy% (V/V)-12,0
- alkohol tert-butylowy% (V/V)-15,0
- alkohol izo-butylowy% (V/V)-15,0
- etery zawierające 5 lub więcej atomów węgla w cząsteczce% (V/V)-22,0
- inne związki organiczne zawierające tlen3)% (V/V)-15,0
Zawartość siarkimg/kg-10,0
Zawartość ołowiug/l-0,005
Zawartość manganumg/l-2,0
1) Wartości podane w specyfikacji są "wartościami rzeczywistymi". Dla ustalenia ich wartości dopuszczalnych zastosowano warunki normy PN-EN ISO 4259, przy czym przy określaniu wartości minimalnej wzięto pod uwagę minimalną dodatnią różnicę 2R (gdzie R oznacza odtwarzalność). Wyniki poszczególnych pomiarów należy interpretować zgodnie z kryteriami podanymi w normie PN-EN ISO 4259.

2) Dla okresu letniego trwającego od dnia 1 maja do dnia 30 września.

3) Inne alkohole z jedną grupą hydroksylową oraz etery o temperaturze końca wrzenia nie wyższej niż 210°C.

1 Minister Gospodarki kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki (Dz. U. poz. 1252).
2 Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji dokonuje częściowego wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/30/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. zmieniającej dyrektywę 98/70/WE odnoszącą się do specyfikacji benzyny i olejów napędowych oraz wprowadzającą mechanizm monitorowania i ograniczania emisji gazów cieplarnianych oraz zmieniającą dyrektywę Rady 1999/32/WE odnoszącą się do specyfikacji paliw wykorzystywanych przez statki żeglugi śródlądowej oraz uchylającą dyrektywę 93/12/EWG (Dz. Urz. UE L 140 z 05.06.2009, str. 88).