Zm.: rozporządzenie w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy - Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2007.197.1436

Akt jednorazowy
Wersja od: 25 października 2007 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU1)
z dnia 5 października 2007 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy - Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków

Na podstawie art. 33 ust. 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r. Nr 100, poz. 696, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
W rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 25 kwietnia 2005 r. w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy - Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków (Dz. U. Nr 107, poz. 904) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 1:
a)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Wyłącza się z zastosowania przepisów ustawy w zakresie art. 95 ust. 2 pkt 5 modele latające o masie dopuszczalnej do lotu nieprzekraczającej 30 kg.",

b)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Wyłącza się z zastosowania przepisów ustawy w zakresie art. 209 statki powietrzne, o których mowa w art. 2 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 785/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wymogów w zakresie ubezpieczenia w odniesieniu do przewoźników lotniczych i operatorów statków powietrznych (Dz. Urz. UE L 138 z 30.04.2004, str. 1), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 785/2004".",

c)
po ust. 4 dodaje się ust. 4a i 4b w brzmieniu:

"4a. Osoby eksploatujące lotnie, paralotnie przeznaczone do startu pieszego oraz spadochrony ubezpieczają się na warunkach określonych w załączniku nr 6 do rozporządzenia.

4b. Osoby eksploatujące motolotnie oraz paralotnie nieprzeznaczone do startu pieszego ubezpieczają się na warunkach określonych w rozporządzeniu nr 785/2004.",

d)
uchyla się ust. 5;
2)
w załączniku nr 1 do rozporządzenia w pkt 8.5 uchyla się ppkt 3;
3)
w załączniku nr 2 do rozporządzenia w pkt 8.5 uchyla się ppkt 3;
4)
w załączniku nr 3 do rozporządzenia:
a)
w pkt 8.2 ppkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) świadectwo spełnienia wymagań technicznych, deklarację zgodności wydaną przez zatwierdzonego producenta, certyfikat typu lub inny dokument dopuszczający ten typ do użytkowania, a dla motolotni, o których mowa w § 7 ust. 1 rozporządzenia, metrykę motolotni z wpisem dopuszczającym do eksploatacji przed dniem 2 lipca 2005 r.;",

b)
w pkt 9.5 uchyla się ppkt 3;
5)
w załączniku nr 4 do rozporządzenia w pkt 9.5 uchyla się ppkt 3;
6)
w załączniku nr 5 do rozporządzenia w pkt 9.5 uchyla się ppkt 3;
7)
w załączniku nr 6 do rozporządzenia:
a)
pkt 1.1 otrzymuje brzmienie:

"1.1. Niniejsze przepisy określają wymagania dotyczące ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej osób eksploatujących: lotnie, paralotnie przeznaczone do startu pieszego oraz spadochrony, zwanych dalej "osobami eksploatującymi" - za szkody wyrządzone w związku z ruchem tych statków, zwanego dalej "ubezpieczeniem OC", a w szczególności zakres ubezpieczenia OC, termin powstania obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia oraz minimalną sumę gwarancyjną tego ubezpieczenia.",

b)
po pkt 1.2 dodaje się pkt 1.3 w brzmieniu:

"1.3. Ubezpieczenie OC może być zawierane także przez ośrodek szkolenia lotniczego lub inny podmiot organizujący loty, skoki spadochronowe lub zrzuty, jako ubezpieczenie zbiorowe i bezimienne, bez konieczności indywidualnego zawierania tego ubezpieczenia przez każdego uczestnika szkolenia, lotów, skoków lub zrzutów.",

c)
w pkt 2 uchyla się ppkt 1 i 2,
d)
po pkt 3.1 dodaje się pkt 3.1.1 w brzmieniu:

"3.1.1. Ubezpieczenie OC może być zawarte także jako rozszerzenie warunków innego rodzaju ubezpieczenia, w tym nieobowiązkowego.",

e)
pkt 3.2 otrzymuje brzmienie:

"3.2. Osoby eksploatujące statki powietrzne, użytkownicy oraz przewoźnicy lotniczy mogą ubezpieczyć się łącznie w ramach wspólnej sumy ubezpieczenia, jeżeli:

1) wykonują ten sam rodzaj działalności lotniczej oraz są zagrożeni tym samym rodzajem ryzyka;

2) wysokość sum ubezpieczenia odpowiada wysokościom limitów zawartych w niniejszych przepisach lub przepisach rozporządzenia nr 785/2004.",

f)
pkt 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Ubezpieczeniem OC osób eksploatujących statki powietrzne jest objęta odpowiedzialność cywilna tych osób w rozumieniu art. 207 ustawy - za szkody wynikłe w okresie trwania ochrony ubezpieczeniowej, powstałe w związku z ruchem statków powietrznych, a także spowodowane przez jakąkolwiek osobę, zwierzę lub rzecz z nich wypadającą oraz użycie spadochronu w celach ratowniczych.",

g)
pkt 8 i 9 otrzymują brzmienie:

"8. Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC osób eksploatujących statki powietrzne, o którym mowa w pkt 6.1, w zakresie szkód wyrządzonych osobom trzecim w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte umową ubezpieczenia OC, wynosi równowartość w złotych kwoty 10.000 SDR.

9. Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC osób eksploatujących prototyp statku powietrznego lub statek powietrzny, o którym mowa w pkt 1.1, dla którego nie wydano jeszcze dokumentów zdatności do lotu, skoku lub użycia, dopuszczony do lotu lub skoku w oparciu o przepisy wydane na podstawie art. 33 ust. 2 ustawy lub na podstawie zgody Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, o której mowa w art. 49 ust. 1 ustawy, w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte umową ubezpieczenia OC, wynosi równowartość w złotych kwoty 10.000 SDR, a w odniesieniu do każdej osoby biorącej udział w locie lub skoku, niebędącej członkiem załogi, z tytułu jednego zdarzenia, którego skutki są objęte umową ubezpieczenia OC, wynosi równowartość w złotych kwoty 20.000 SDR.",

h)
uchyla się pkt 11-16,
i)
uchyla się tabele nr 1-3.
Aeroklub Polski jest obowiązany, w terminie 2 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, przekazać Prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego listę ośrodków i osób, które z jego upoważnienia wydawały dokumenty dopuszczające motolotnie do wykonywania lotów lub dokonywały w nich wpisów, w celu udostępnienia jej zainteresowanym podmiotom wydającym i przedłużającym pozwolenia na wykonywanie lotów motolotni.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Transportu kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Transportu (Dz. U. Nr 131, poz. 923).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 141, poz. 1008, Nr 170, poz. 1217 i Nr 249, poz. 1829 oraz z 2007 r. Nr 50, poz. 331 i Nr 82, poz. 558.