§ 1. - Zm.: rozporządzenie w sprawie trybu przeprowadzania kontroli jednostek organizacyjnych Służby Więziennej.
Dz.U.2009.54.447
Akt jednorazowy"2. Kontrolę przeprowadza się pod względem legalności, gospodarności, celowości i rzetelności.",
"3. Legalność obejmuje badanie zgodności działania z przepisami prawa powszechnie obowiązującego, aktami stanowienia prawa o charakterze wewnętrznym oraz innymi rozstrzygnięciami podjętymi przez uprawnione podmioty.
4. Gospodarność obejmuje badanie oszczędnego i wydajnego wykorzystania środków, tj. uzyskania właściwej relacji nakładów do efektów, jak też wykorzystania możliwości zapobieżenia lub ograniczenia wysokości zaistniałych szkód.
5. Celowość obejmuje badanie zapewnienia zgodności działań kontrolowanej jednostki z celami dla niej określonymi oraz poziomu skuteczności tego działania.
6. Rzetelność obejmuje badanie:
1) wypełniania obowiązków z należytą starannością i we właściwym czasie;
2) wypełniania zobowiązań zgodnie z ich treścią;
3) przestrzegania wewnętrznych reguł funkcjonowania danej jednostki, w szczególności, określonego dla poszczególnych komórek i osób, zakresu obowiązków;
4) dokumentowania określonych działań lub stanów faktycznych zgodnie z rzeczywistością, we właściwej formie i wymaganych terminach, bez pomijania określonych faktów i okoliczności.";
"2) badanie i ocenę prawidłowości wykonywania tymczasowego aresztowania oraz kar i środków przymusu skutkujących pozbawieniem wolności;",
"6) ustalenie przyczyn oraz skutków stwierdzonych nieprawidłowości i uchybień, jak również osób za nie odpowiedzialnych;";
"3. Dyrektor okręgowy Służby Więziennej, zwany dalej "dyrektorem okręgowym" - w terminie do dnia 15 listopada - przesyła do Centralnego Zarządu plany kontroli kompleksowych i finansowych podległych jednostek organizacyjnych Służby Więziennej na rok następny oraz na bieżąco, w formie pisemnej, informacje do Centralnego Zarządu o wszelkich zmianach dokonanych w tych planach.";
"2) finansowa - obejmująca badanie procesów związanych z gromadzeniem i rozdysponowaniem środków publicznych oraz gospodarowaniem mieniem, a w szczególności:
a) prawidłowości i terminowości pobierania oraz odprowadzania dochodów,
b) zgodności wydatków i zaciągniętych zobowiązań z planem finansowym,
c) udzielania zamówień publicznych,
d) rozliczeń publiczno-prawnych,
e) przeprowadzania i rozliczania inwentaryzacji składników majątkowych,
f) prawidłowości, rzetelności i terminowości sporządzania sprawozdań budżetowych,
g) czynności administracyjnych i rozliczeń finansowych związanych z prowadzeniem depozytu przedmiotów wartościowych i środków pieniężnych osób pozbawionych wolności,
h) prawidłowości i rzetelności prowadzenia ksiąg rachunkowych,
i) udziału systemu wewnętrznej kontroli finansowej jednostki kontrolowanej w zapewnieniu prawidłowego wykonywania budżetu;",
"6) inspekcja - podejmowana poza planem kontroli, dla doraźnego sprawdzenia stanu zabezpieczenia ochronnego wybranej jednostki lub jednostek o każdej porze.";
"1. Kontrole zewnętrzne zarządzone przez Dyrektora Generalnego, realizowane przez Centralny Zarząd, wykonują funkcjonariusze i pracownicy komórki merytorycznej właściwej w sprawach kontroli oraz funkcjonariusze i pracownicy pozostałych komórek organizacyjnych w zakresie wynikającym z ich merytorycznych kwalifikacji.
2. Kontrole zewnętrzne zarządzone przez dyrektorów okręgowych, realizowane przez okręgowe inspektoraty, wykonują poszczególni funkcjonariusze i pracownicy okręgowych inspektoratów w zakresie wynikającym z ich merytorycznych kwalifikacji oraz kontrolerzy sprawujący kontrolę finansową.";
"1. Do przeprowadzenia kontroli zewnętrznej, o której mowa w § 7 ust. 1 pkt 1-5, uprawnia zarządzenie o przeprowadzeniu kontroli wydane przez zarządzającego kontrolę oraz legitymacja służbowa. Do przeprowadzenia inspekcji, o której mowa w § 7 ust. 1 pkt 6, uprawnia legitymacja służbowa.";
"2. Kontrolujący, w związku z ustaleniami kontroli, ma obowiązek - w przypadku stwierdzenia bezpośredniego niebezpieczeństwa dla życia lub zdrowia ludzkiego albo powstania znacznej szkody w mieniu - wydania doraźnych poleceń, w celu zapobieżenia występującemu niebezpieczeństwu lub szkodzie.
3. O wydaniu doraźnych poleceń, o których mowa w ust. 2, kontrolujący niezwłocznie powiadamia zarządzającego kontrolę.";
"1. Ustalenia kontroli zewnętrznej opisuje się bez zbędnej zwłoki w protokole, który powinien przedstawiać fakty stanowiące podstawę do oceny działalności jednostki kontrolowanej w badanym okresie, a w szczególności konkretne nieprawidłowości i uchybienia, ich przyczyny i skutki oraz osoby odpowiedzialne, jak również osiągnięcia i przykłady szczególnie sumiennej pracy, jeżeli stwierdzono je w trakcie kontroli.",
"10) datę sporządzenia protokołu.";
"§ 23. Protokół kontroli podpisują, z określeniem daty jego podpisania, osoby kontrolujące i kierownik jednostki kontrolowanej.";
"2. Jeżeli kierownik jednostki kontrolowanej odmawia podpisania protokołu kontroli, jest obowiązany złożyć pisemne wyjaśnienie przyczyn odmowy w terminie 7 dni od dnia otrzymania protokołu.";
"§ 31. Centralny Zarząd i okręgowe inspektoraty przekazują, w razie potrzeby, sądom, prokuraturze, organom podległym lub nadzorowanym przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych oraz jednostkom podległym i nadzorowanym przez Ministra Obrony Narodowej oraz Szefowi Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego wnioski, wynikające z kontroli jednostek organizacyjnych Służby Więziennej, dotyczące współpracy tych jednostek z sądami, prokuraturą, Policją, Agencją Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Centralnym Biurem Antykorupcyjnym, Strażą Graniczną oraz Żandarmerią Wojskową.";
"5) przeprowadzenia inspekcji.",
"5. Inspekcję, o której mowa w § 7 ust. 1 pkt 6, dokumentuje się wpisem w książce kontroli jednostki. Z inspekcji nie sporządza się sprawozdania.";
"1. Ustalenia kontroli wewnętrznej, o której mowa w § 38 ust. 1 pkt 3, opisuje się w książce kontroli wewnętrznej, prowadzonej w każdej komórce organizacyjnej, z określeniem przedmiotu i zakresu kontroli, daty jej przeprowadzenia, imienia, nazwiska i stanowiska służbowego kontrolującego oraz osoby odpowiedzialnej za kontrolowaną problematykę, a także konkretnych poleceń, terminów ich realizacji i osób odpowiedzialnych za ich wykonanie. Po upływie terminu kontrolujący sprawdza sposób wykonania wydanych poleceń.";
"§ 44. 1. Do kontroli wewnętrznej stosuje się odpowiednio przepisy § 9, § 10 ust. 5, § 11 i 12, § 13 ust. 1, § 14, § 16 i 17, § 18 ust. 1 pkt 1 i 2 oraz ust. 2-5, § 19, § 22 ust. 2 pkt 2-4, 6, 9 i 10 oraz ust. 3.
2. Wewnętrzna kontrola finansowa odbywa się na zasadach określonych w przepisach o finansach publicznych, z uwzględnieniem przepisów niniejszego rozporządzenia.".