Zm.: rozporządzenie w sprawie transportu morskiego materiałów niebezpiecznych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1967.22.104

Akt jednorazowy
Wersja od: 11 grudnia 1967 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŻEGLUGI
z dnia 19 maja 1967 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie transportu morskiego materiałów niebezpiecznych.

Na podstawie art. 46 § 1 Kodeksu morskiego (Dz. U. z 1961 r. Nr 58, poz. 318) zarządza się, co następuje:
W rozporządzeniu Ministra Żeglugi z dnia 29 maja 1963 r. w sprawie transportu morskiego materiałów niebezpiecznych (Dz. U. Nr 25, poz. 147 i Nr 34, poz. 202) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 2:
a)
w pkt 1 lit. b) skreśla się wyrazy "i zatwierdzone przez urząd morski jako takie",
b)
w pkt 1 lit. c) skreśla się wyrazy "i decyzji urzędu morskiego";
2)
w § 22 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. W razie sporu zainteresowanych co do zakwalifikowania materiałów przez rzeczoznawcę w przypadkach, o których mowa w § 2 pkt 1 lit. b) i c), decyzję podejmuje każdorazowo urząd morski.";

3) 1
§ 41 otrzymuje brzmienie:

"§ 41. 1. Przeładunek materiałów niebezpiecznych klasy 1 dozwolony jest tylko w miejscach i ilościach, które ustala Minister Żeglugi.

2. Przeładunek ze statku lub na statek materiałów klasy 1 w ilości nie przekraczającej:

1) 20 ton wagi netto amunicji myśliwskiej, sportowej i małokalibrowej, naboi bezpiecznych oraz lontów klasy 1c,

2) 2,5 tony wagi netto materiałów klasy 1c innych niż lonty oraz lontów klasy 1b,

3) 100 kg wagi netto innych materiałów klasy 1 niż wymienione w pkt 1 i 2, za każdorazowym zezwoleniem urzędu morskiego,

może być dokonywany na dowolnym nabrzeżu pod warunkiem zachowania niezbędnych środków ostrożności.

3. Dokonywanie przeładunku, o którym mowa w ust. 2, jednocześnie na więcej niż jeden statek w porcie uzależnione jest od decyzji kapitana portu.

4. Przeładunek materiałów klasy 1 na redzie portu może odbywać się tylko na warunkach, które ustala w każdym przypadku kapitan portu określając:

1) miejsce zakotwiczenia statku,

2) odległość statku od innych statków i obiektów portowych (tzw. promień bezpieczeństwa),

3) warunki nawigacyjne, tj. stan morza, siłę i kierunek wiatru,

4) inne istotne wymagania.

5. Przeładunek pozostałych materiałów niebezpiecznych może odbywać się w dowolnych miejscach i ilościach pod warunkiem zachowania niezbędnych środków ostrożności.";

4)
w § 42 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1. Przeładunek oraz inne manipulacje dotyczące:

1) materiałów niebezpiecznych klasy 1, z wyjątkiem wymienionych w § 41 ust. 2,

2) materiałów kategorii O

nie może się odbywać w porze nocnej (od zachodu do wschodu słońca).

2. Przeładunek materiałów niebezpiecznych, nie objętych zakazem zawartym w ust. 1, może odbywać się w porze nocnej pod warunkiem wystarczającego i bezpiecznego oświetlenia, z tym zastrzeżeniem, że przeładunek materiałów kategorii A wymaga każdorazowej zgody urzędu morskiego.";

5)
§ 43 otrzymuje brzmienie:

"§ 43. 1. Przy przeładunku i innych manipulacjach materiałami:

1) klasy 1,

2) klasy 7,

3) innych klas kategorii O i A

obowiązuje nadzór rzeczoznawcy i przedstawiciela służby bezpieczeństwa i higieny pracy; nie dotyczy to materiałów wymienionych w § 41 ust. 2.

2. Bez względu na klasę i kategorię materiałów niebezpiecznych przy przeładunku i manipulacjach nimi obowiązuje nadzór rzeczoznawcy i przedstawiciela służby bezpieczeństwa i higieny pracy w każdym przypadku, gdy wymagają tego szczególne okoliczności, np. duża ilość materiałów, wątpliwości co do stanu opakowania i stanu towaru; dotyczy to również materiałów wymienionych w § 41 ust. 2.";

6)
§ 45 otrzymuje brzmienie:

"§ 45. Przed przystąpieniem do przeładunku materiałów niebezpiecznych klas 1, 2, 3, 4 i 5 kategorii O i A należy w miarę potrzeby komin statku zabezpieczyć siatką przeciwiskrową oraz sprawdzić stan techniczny instalacji elektrycznej przechodzącej przez ładownię; w razie stwierdzenia niezgodności tego stanu z wymaganiami obowiązujących przepisów należy instalację elektryczną doprowadzić do stanu zgodnego z tymi przepisami, a jeżeli to jest niemożliwe, należy instalację elektryczną wyłączyć spod napięcia.";

7)
w § 56 w ust. 2 i 3 skreśla się wyrazy "i A";
8)
w § 61 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Materiały niebezpieczne klas 1, 2, 3, 4 i 5 powinny być składowane w pomieszczeniach przewiewnych i chłodnych oraz w miarę potrzeby zaciemnionych.";

9)
§ 62 otrzymuje brzmienie:

"§ 62. Magazyny i inne pomieszczenia specjalnie przeznaczone do składowania materiałów niebezpiecznych powinny być wyposażone w odpowiednie urządzenia zapewniające łączność telefoniczną i system alarmowy oraz w środki przeciwpożarowe, środki neutralizujące, apteczki podręczne odpowiednio wyposażone i w odpowiedni sprzęt ochrony osobistej.";

10)
w § 64 wyraz "Pomieszczenia" zastępuje się wyrazami "Miejsca i pomieszczenia";
11)
w § 67 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Załadowanie materiałów niebezpiecznych różnych klas powinno być zgodne z § 59 oraz z przepisami szczegółowymi dotyczącymi dozwolonego sąsiedztwa.";

12)
w § 72 ust. 2 wyrazy "oddzielnie od detonatorów" zastępuje się wyrazami "zgodnie z przepisami szczegółowymi, dotyczącymi klasy 1";
13)
w § 89 i w § 90 po wyrazach "siatką przeciwiskrową" dodaje się wyrazy "lub w inny sposób wykluczający przedostawanie się iskier";
14)
w § 93 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Jeżeli materiały niebezpieczne mogą wytwarzać pary i gazy łatwopalne lub mieszaniny z powietrzem o stężeniu wybuchowym, należy zaniechać wietrzenia, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.";

15)
w § 99:
a)
dodaje się nowy ust. 1 w brzmieniu:

"1. Przed załadunkiem materiałów niebezpiecznych miejsca załadowania powinny być starannie oczyszczone i odpowiednio przygotowane.",

b)
dotychczasową treść § 99 oznacza się jako ust. 2.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie miesiąca od dnia ogłoszenia.
1 § 1 pkt 3 zmieniony przez obwieszczenie z dnia 20 listopada 1967 r. o sprostowaniu błędu (Dz.U.67.45.227).