Zm.: rozporządzenie w sprawie szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez kierujących pojazdami, instruktorów i egzaminatorów.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2009.78.653

Akt jednorazowy
Wersja od: 25 maja 2009 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 8 maja 2009 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez kierujących pojazdami, instruktorów i egzaminatorów

Na podstawie art. 115 ust. 1 pkt 1-4 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
W rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 27 października 2005 r. w sprawie szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez kierujących pojazdami, instruktorów i egzaminatorów (Dz. U. Nr 217, poz. 1834, z 2006 r. Nr 3, poz. 24 oraz z 2008 r. Nr 215, poz. 1362) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 25 w ust. 2 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) A1, A, B1, B, C1, C, D1 lub D, jeżeli posiada wydane prawo jazdy kategorii A1, A, B1, B, C1, C, D1 lub D z ograniczeniem do prowadzenia pojazdów wyłącznie z automatyczną skrzynią biegów.";

2)
w § 27 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Przed wyznaczeniem terminu egzaminu ośrodek egzaminowania sprawdza złożone dokumenty pod względem kompletności, ważności i poprawności wypełnienia.";

3)
w § 28 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Jeżeli osoba egzaminowana uzyskała negatywny wynik egzaminu teoretycznego lub praktycznego albo nie przystąpiła do egzaminu w wyznaczonym terminie, ośrodek egzaminowania na jej wniosek wyznacza kolejny termin egzaminu po uiszczeniu opłaty za egzamin. Osobie takiej wskazuje się pierwszy wolny termin egzaminu.";

4)
w § 29:
a)
w ust. 1 w pkt 1 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

"okazanie przez osobę egzaminowaną jednego z dokumentów potwierdzających jej tożsamość w postaci:",

b)
w ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) uzyskanie przez osobę egzaminowaną pozytywnego wyniku z egzaminu teoretycznego, przy czym od dnia uzyskania tego wyniku nie może upłynąć okres dłuższy niż 6 miesięcy - do okresu tego nie wlicza się okresu, o którym mowa w § 30 ust. 7 pkt 1.",

c)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Zachowaniem osoby egzaminowanej świadczącym o możliwości stworzenia zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego jest:

1) działanie mogące skutkować stworzeniem zagrożenia dla zdrowia lub życia osób;

2) przejechanie kołem przez linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowisk;

3) najechanie albo potrącenie pachołka lub tyczki;

4) dwukrotne nieprawidłowe wykonanie zadania ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i tyłu.";

5)
w § 30:
a)
w ust. 3 w pkt 2 lit. c otrzymuje brzmienie:

"c) nie spełnia warunków wynikających z wpisanych w orzeczeniu lekarskim kodów ograniczeń w korzystaniu z uprawnień do kierowania pojazdami ze względu na stan zdrowia;",

b)
w ust. 4 pkt 5 otrzymuje brzmienie:

"5) zachowanie osoby egzaminowanej narusza przepisy ruchu drogowego w sposób określony w tabeli nr 12 załącznika nr 5 do rozporządzenia;";

6)
w § 31 dodaje się ust. 9 w brzmieniu:

"9. Właściwy organ nadzoru przesyła do dyrektora ośrodka egzaminowania informację o sposobie załatwienia złożonej skargi lub zastrzeżenia.";

7)
w § 38 po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

"2a. W pracach komisji może brać udział, w charakterze obserwatora, przedstawiciel wojewody.";

8)
w § 40:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Komisja, o której mowa w ust. 1, działa w składzie:

1) przewodniczący komisji;

2) co najmniej 3 członków komisji;

3) sekretarz komisji.",

b)
po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

"2a. W przypadku kiedy przeprowadzana jest wyłącznie część teoretyczna egzaminu skład komisji, o której mowa w ust. 1, może zostać ograniczony do przewodniczącego komisji, 1 członka komisji i sekretarza komisji.",

c)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. W skład komisji powinni wchodzić członkowie posiadający:

1) uprawnienia egzaminatora w zakresie prawa jazdy kategorii A, B i C lub instruktora nauki jazdy w zakresie prawa jazdy kategorii A, B, C i C+E, wyższe wykształcenie, prawo jazdy kategorii A, B, C i C+E oraz co najmniej 5-letnią praktykę w szkoleniu lub egzaminowaniu kandydatów na kierowców - co najmniej 1 osoba;

2) uprawnienia instruktora w zakresie prawa jazdy kategorii A, B, C, D, B+E, C+E, D+E i T - co najmniej 1 osoba;

3) wyższe wykształcenie pedagogiczne - co najmniej 1 osoba.";

9)
w § 54 po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. W przypadku kiedy przeprowadzana jest wyłącznie część teoretyczna egzaminu weryfikacyjnego skład komisji weryfikacyjnej, o której mowa w ust. 1, może zostać ograniczony do przewodniczącego komisji, 2 członków komisji i sekretarza komisji.";

10)
w § 56 w ust. 1:
a)
wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

"Przed przystąpieniem do egzaminu osoba ubiegająca się o wpis do ewidencji egzaminatorów składa do organu ewidencyjnego właściwego ze względu na stałe miejsce zamieszkania następujące dokumenty:",

b)
uchyla się pkt 2;
11)
w § 61 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. W przypadku egzaminu w zakresie prawa jazdy kategorii A zadania egzaminacyjne, określone w tabeli 1 w załączniku nr 17 do rozporządzenia, przeprowadza się w następującej kolejności: poz. 1, poz. 6, poz. 5, poz. 15, poz. 16.";

12)
w § 62:
a)
w ust. 1 dodaje się pkt 4-6 w brzmieniu:

"4) zachowanie osoby egzaminowanej, kierującej pojazdem, narusza przepisy ruchu drogowego w sposób określony w tabeli nr 12 załącznika nr 5 do rozporządzenia;

5) zachowanie osoby egzaminowanej, kierującej pojazdem lub prowadzącej egzamin, świadczy o możliwości stworzenia zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego;

6) osoba egzaminowana zaproponowała członkom komisji przyjęcie korzyści majątkowej lub osobistej w zamian za uzyskanie pozytywnego wyniku egzaminu.",

b)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Zachowaniem osoby egzaminowanej świadczącym o możliwości stworzenia zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego jest:

1) działanie mogące skutkować stworzeniem zagrożenia dla zdrowia lub życia osób - w przypadku osoby egzaminowanej kierującej pojazdem lub prowadzącej egzamin;

2) przejechanie kołem przez linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowisk - w przypadku osoby egzaminowanej kierującej pojazdem;

3) najechanie albo potrącenie pachołka lub tyczki - w przypadku osoby egzaminowanej kierującej pojazdem.";

13)
w załączniku nr 3 do rozporządzenia w § 3 w ust. 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) w zakresie kategorii C, C1, D lub D1 prawa jazdy, to określona w ust. 1 pkt 2 liczba godzin zajęć praktycznych ulega:

a) zmniejszeniu o 10 - przy kategorii C1 lub C, jeżeli posiada odpowiednio prawo jazdy kategorii D1 lub D albo zaświadczenie o uzyskaniu pozytywnego wyniku egzaminu państwowego w zakresie prawa jazdy odpowiednio kategorii D1 lub D,

b) zmniejszeniu o 20 - przy kategorii D, jeżeli posiada prawo jazdy odpowiednio kategorii C1 lub C albo zaświadczenie o uzyskaniu pozytywnego wyniku egzaminu państwowego w zakresie prawa jazdy odpowiednio kategorii C1 lub C;";

14)
w załączniku nr 5 do rozporządzenia:
a)
w § 2:
w ust. 3 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) przygotowanie przez osobę, o której mowa w § 19 pkt 3 rozporządzenia, pojazdu egzaminacyjnego;",

w ust. 5 w pkt 1 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

"listy, o której mowa w ust. 3 pkt 3 lit. a, bezpośrednio po zakończeniu dla określonej osoby egzaminu, przez umieszczenie w odpowiednich rubrykach litery:",

w ust. 7 w pkt 2 lit. b otrzymuje brzmienie:

"b) zawartych w listach, o których mowa w ust. 3 pkt 3 lit. a - przekazanych przez egzaminatorów",

b)
w § 3 w ust. 1 dodaje się pkt 3 w brzmieniu:

"3) notatki, o których mowa w § 2 ust. 8 - przez okres 6 miesięcy.",

c)
w § 9
w ust. 1:
--
w pkt 3 lit. b otrzymuje brzmienie:

"b) w czasie nie mniejszym niż określono w tabeli 8, z zastrzeżeniem pkt 4;",

--
dodaje się pkt 4 w brzmieniu:

"4) w przypadku egzaminu przeprowadzanego w zakresie prawa jazdy kategorii B1 lub B, egzaminator może zakończyć egzamin po upływie 25 minut, jeżeli został wykonany program egzaminacyjny i wynik egzaminu jest pozytywny.",

w ust. 3 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) na której prowadzony jest egzamin w zakresie prawa jazdy kategorii A1, A, B1 lub T, określa ośrodek egzaminowania w porozumieniu z właściwym organem nadzoru; plan z przebiegiem tych tras wywiesza się w ogólnie dostępnym miejscu ośrodka egzaminowania, tak aby osoby egzaminowane mogły się zapoznać z jej przebiegiem. W przypadku egzaminu w zakresie prawa jazdy kategorii B1 przeprowadzanego pojazdem umożliwiającym przebywanie egzaminatora w pojeździe nie stosuje się wyznaczonych tras egzaminacyjnych.",

d)
w tabeli 2 poz. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
1Przygotowanie do jazdy, sprawdzenia stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdyWszystkie
2Ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i tyłuB, B1, C, C1, D, D1, T, B+E, C+E, C1+E, D+E, D1+E
e)
w tabeli 4:
poz. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
111)sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego - osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić 2 wybrane losowo elementy z następujących:
a) poziom oleju w silniku,
b) poziom płynu chłodzącego,
c) poziom płynu hamulcowego,
d) poziom płynu w spryskiwaczach,
e) działanie sygnału dźwiękowego,
f) działanie świateł pozycyjnych/postojowych,
g) działanie świateł mijania,
h) działanie świateł drogowych,
i) działanie świateł hamowania "STOP",
j) działanie świateł cofania,
k) działanie świateł kierunkowskazów,
l) działanie świateł awaryjnych,
m) działanie świateł przeciwmgłowych tylnych,
- jeżeli występuje,
Na wykonanie zadania osoba egzaminowana ma nie więcej niż 5 minut.

Osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać, gdzie i przy użyciu jakich przyrządów lub wskaźników sprawdza się poziom odpowiednich płynów w pojeździe.

W przypadku dokonywania sprawdzenia świateł, o których mowa w lit. i lub j, osoba egzaminowana może poprosić egzaminatora o potwierdzenie działania światła zewnętrznego.
Losowy dobór elementów części pierwszej zadania dla każdej osoby egzaminowanej dokonywany jest przez ośrodek egzaminowania przy użyciu urządzenia komputerowego. Urządzenie losuje 1 element spomiędzy elementów określonych w lit. a-e oraz 1 element spomiędzy elementów określonych w lit. f-m. W przypadku jeżeli ośrodek egzaminowania nie dysponuje odpowiednim urządzeniem komputerowym, losowego doboru elementów części pierwszej zadania dokonuje każda osoba egzaminowana, przed przystąpieniem do wykonania zadania, z zachowaniem podziału losowanych elementów zadania jak dla losowania komputerowego.
2)właściwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówków i zapięcie pasów bezpieczeństwa (jeżeli pojazd jest w nie wyposażony), upewnienie się, czy drzwi pojazdu są zamknięte,
- w lewym lusterku kierowca powinien widzieć lewy bok pojazdu i lewy obszar przestrzeni za pojazdem,
- w prawym lusterku kierowca powinien widzieć prawy bok pojazdu i prawy obszar przestrzeni za pojazdem,
- w wewnętrznym lusterku kierowca powinien widzieć przez tylną szybę obszar przestrzeni za pojazdem,
- zagłówki powinny być ustawione blisko za głową na wysokości głowy,
- jeżeli występuje,
3)dodatkowo dla kategorii A, A1:
a) sprawdzenie stanu łańcucha (w przypadku jeżeli pojazd jest w niego wyposażony),
b) zdjęcie z podpórki i przemieszczenie go na odległość 5 m bez pomocy silnika,
c) podparcie motocykla na podpórce,
4)dodatkowo dla kategorii T, B+E, C+E, C1+E, D+E, D1+E:
a) sprawdzenie mechanizmu sprzęgającego (w tym przewodów hamulcowych i elektrycznych), elementów przyczepy związanych z jej załadunkiem, sposobu zabezpieczenia ładunku,
b) sprzęganie przyczepy z pojazdem silnikowym (sytuacja wyjściowa - pojazd silnikowy obok przyczepy) - na wykonanie zadania osoba egzaminowana ma nie więcej niż 10 min,
Czynności wykonywane w trakcie sprzęgania:
- podjazd pojazdem silnikowym przed przyczepę,
- cofnięcie pojazdem silnikowym w kierunku przyczepy w sposób umożliwiający dokonanie sprzęgnięcia,
- regulacja wysokości zaczepu przyczepy (w przypadku gdy konstrukcja przyczepy to umożliwia),
- dokonanie połączenia zaczepu przyczepy z hakiem lub zaczepu pojazdu silnikowego oraz zabezpieczenie przed rozłączeniem,
- podłączenie do pojazdu silnikowego: przewodów elektrycznych przyczepy (silnik pojazdu wyłączony), przewodów hamulcowych przyczepy, sprawdzenie działania świateł przyczepy, zwolnienie hamulca postojowego, jeżeli przyczepa jest w niego wyposażona.
5)dodatkowo dla kategorii D, D+E, D1, D1+E sprawdzenie nadwozia, drzwi, wyjść awaryjnych, wymaganego wyposażenia.
221)pozycja początkowa pojazdu określona w instrukcji w tabeli 9,
2)upewnienie się o możliwości jazdy,
a) wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
b) ocena sytuacji wokół pojazdu,
3)płynne ruszenie
a) opuszczenie dźwigni hamulca awaryjnego - w przypadku kiedy jest uruchomiony,
b) łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika,
4)dla kategorii B, B1, C, C1, D1 - płynna jazda pasem ruchu do przodu i tyłu (w przypadku kategorii B i B1 w trakcie jazdy do tyłu obserwacja toru jazdy pojazdu zgodnie z techniką kierowania przez tylną szybę pojazdu i lusterka),
5)dla kategorii T, B+E, C+E, C1+E, D, D+E, D1+E:
a) płynna jazda do przodu pasem ruchu,
b) cofanie po prostej i łuku, z możliwością zatrzymywania się i ponawiania jazdy do przodu, w czasie nie dłuższym niż 5 minut,
6)nienajeżdżanie kołem na linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowisk (w przypadku kategorii B1 i B nie dotyczy linii wewnętrznych ograniczających i wyznaczających pole zatrzymania pojazdu),
7)nienajeżdżanie oraz niepotrącanie pachołków lub tyczek,
8)zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa ruchu:
a) w przypadku kategorii B i B1 w wyznaczonym polu zatrzymania pojazdu,
b) w przypadku pozostałych kategorii w odległości nie większej niż 1 m od linii ograniczającej pas
- w przypadku egzaminu w zakresie prawa jazdy kategorii T, B+E, C+E, C1+E, D, D+E, D1+E dopuszcza się jedno opuszczenie pojazdu w czasie wykonywania zadania.
poz. 7 otrzymuje brzmienie:
781)upewnienie się o możliwości jazdy:
a) wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
b) ocena sytuacji wokół pojazdu,
c) płynne ruszenie - łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika,
2)5-krotny przejazd po łukach w kształcie cyfry 8 i 2-krotny przejazd pomiędzy 5 pachołkami bez podpierania się nogami, najeżdżania na linie, potrącania pachołków,
3)upewnianie się o możliwości skręcenia.
f)
w tabeli 7:
poz. 6 otrzymuje brzmienie:
6W przypadku egzaminu dla kategorii B i B1 prawa jazdy wykonanie:
a) jednego z następujących manewrów parkowania:
- prostopadłe - wjazd przodem wyjazd tyłem (możliwa jedna korekta toru jazdy), przy czym miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej; po zaparkowaniu musi być możliwość opuszczenia pojazdu przez kierowcę i pasażera z obydwu stron pojazdu, a pojazd musi być zaparkowany w sposób zgodny z przepisami ruchu drogowego (należy sprawdzić możliwość opuszczenia pojazdu); parkowanie odbywa się z zachowaniem zasad ruchu drogowego,
- skośne - wjazd przodem wyjazd tyłem (możliwa jedna korekta toru jazdy), przy czym miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej; po zaparkowaniu musi być możliwość opuszczenia pojazdu przez kierowcę i pasażera z obydwu stron pojazdu, a pojazd musi być zaparkowany w sposób zgodny z przepisami ruchu drogowego (należy sprawdzić możliwość opuszczenia pojazdu); parkowanie odbywa się z zachowaniem zasad ruchu drogowego,
- równoległe pomiędzy dwoma pojazdami (manewr jest wykonywany, jeżeli jest możliwe wyznaczenie miejsca do parkowania - możliwa jedna korekta toru jazdy) - wjazd tyłem - wyjazd przodem, przy czym miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej; długość miejsca do parkowania pomiędzy pojazdami powinna stanowić około 2-krotność długości pojazdu egzaminacyjnego; w trakcie wykonywania manewru możliwa jedna korekta toru jazdy; po zaparkowaniu pojazd nie może stwarzać zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego; w przypadku kiedy pojazd parkuje równolegle do krawężnika, w trakcie wykonywania manewru nie może najechać na krawężnik,
b) manewru zawracania na drodze jednojezdniowej - dwukierunkowej - możliwość wykonania manewru przy wykorzystaniu infrastruktury drogowej (bramy, wjazdy, podjazdy, zatoczki itp.) - zawracanie musi odbyć się przy użyciu biegu wstecznego
- miejsce do zawracania wyznacza egzaminator.
W przypadku błędnego wykonania manewru parkowania możliwe jest wykonanie manewru w innym miejscu wskazanym przez egzaminatora, a w razie braku możliwości znalezienia miejsca do wykonania manewru dopuszcza się zamiennie wykonanie innego manewru parkowania.
poz. 9 otrzymuje brzmienie:
9Hamowanie od prędkości co najmniej 50 km/h do zatrzymania we wskazanym przez egzaminatora miejscu (manewr może być wykonany na placu manewrowym ośrodka egzaminowania) - manewr nie dotyczy kategorii T prawa jazdy.
g)
§ 11 otrzymuje brzmienie:

"§ 11. Podczas egzaminu praktycznego:

1) na placu manewrowym zadania egzaminacyjne powinny być wykonywane w kolejności określonej w tabeli 2 lub 5, z zastrzeżeniem pkt 5;

2) w ruchu drogowym w zakresie prawa jazdy kategorii A1 lub A egzaminator ocenia wykonanie zadań egzaminacyjnych z innego pojazdu egzaminacyjnego, jadącego za osobą egzaminowaną, mając zapewnioną możliwość porozumiewania się z nią drogą radiową;

3) egzaminator przekazuje osobie egzaminowanej polecenia dotyczące kierunku jazdy lub wykonania określonego zadania egzaminacyjnego; polecenia te nie mogą być sprzeczne z obowiązującymi na drodze zasadami ruchu lub stwarzać możliwości zagrożenia jego bezpieczeństwa;

4) w przypadku kiedy pojazd egzaminacyjny dla kategorii B1 prawa jazdy nie umożliwia przebywania egzaminatora w pojeździe, egzamin ten przeprowadza się w sposób określony w pkt 2;

5) w przypadku egzaminu w zakresie prawa jazdy kategorii A1 lub A zadania egzaminacyjne, określone w tabeli 2, przeprowadza się w następującej kolejności: poz. 1, poz. 8, poz. 7;

6) egzaminator informuje osobę egzaminowaną o nieprawidłowym wykonaniu zadania egzaminacyjnego; w przypadku dwukrotnego nieprawidłowego wykonania tego samego zadania egzaminacyjnego lub przerwania egzaminu egzaminator informuje osobę egzaminowaną o negatywnym wyniku egzaminu praktycznego;

7) egzaminator wypełnia arkusz przebiegu egzaminu praktycznego, określony we wzorze nr 7.",

h)
w § 12:
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. W trakcie egzaminu przeprowadza się sprawdzenie odpowiednio umiejętności wykonania wszystkich zadań, o których mowa w § 9.",

w ust. 4 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) przekazuje jej wypełniony arkusz przebiegu egzaminu praktycznego, jeżeli wynik tego egzaminu jest pozytywny albo negatywny. Kopię arkusza dołącza się do listy osób zakwalifikowanych na egzamin.",

i)
w tabeli 12:
tytuł otrzymuje brzmienie:

"Zachowania osoby egzaminowanej skutkujące przerwaniem egzaminu państwowego na prawo jazdy",

poz. 8-10 otrzymują brzmienie:
8.Niezastosowanie się do:
8.1 sygnałów świetlnych,
8.2 sygnałów i poleceń podawanych przez osoby uprawnione do kierowania ruchem drogowym,
8.3 sygnałów i poleceń podawanych przez osoby uprawnione do kontroli ruchu drogowego.
9.Niezastosowanie się do znaków:
9.1 "stop",
9.2 "zakaz wjazdu",
9.3 "zakaz wjazdu ...",*)
9.4 "zakaz ruchu w obu kierunkach",
9.5 "zakaz skręcania w lewo",
9.6 "zakaz skręcania w prawo",
9.7 "nakaz jazdy...",*)
9.8 "linia podwójna ciągła",
9.9 "powierzchnia wyłączona".
*) Odpowiednio do znaków umieszczonych na trasie egzaminu.
10.Nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu:
10.1 na skrzyżowaniu w sytuacji równorzędnej,
10.2 na skrzyżowaniu oznaczonym znakami określającymi pierwszeństwo przejazdu,
10.3 pojazdom szynowym,
10.4 rowerzystom,
10.5 podczas zmiany pasa ruchu,
10.6 w razie przecinania się poza skrzyżowaniem kierunków ruchu lub torów jazdy pojazdów poruszających się po tej samej drodze,
10.7 podczas włączania się do ruchu,
10.8 podczas cofania.
poz. 14 otrzymuje brzmienie:
14.Naruszenie zakazu wyprzedzania:
14.1 na przejazdach rowerowych i bezpośrednio przed nimi,
14.2 przy dojeżdżaniu do wierzchołka wzniesienia,
14.3 na zakrętach oznaczonych znakami ostrzegawczymi,
14.4 na skrzyżowaniach,
14.5 na przejazdach kolejowych i bezpośrednio przed nimi,
14.6 na przejazdach tramwajowych i bezpośrednio przed nimi.
j)
wzór nr 7 otrzymuje brzmienie:

ARKUSZ PRZEBIEGU EGZAMINU PRAKTYCZNEGO

....................................

Nazwisko i imię osoby egzaminowanej

.............................................

Data i godz. egzaminu praktycznego

.................. /.....................

Godz. rozpoczęcia / zakończenia egzaminu

......................................

Nr zestawu (nie dot. kat. A, A1, B, B1)

..............

Kategoria

Poz.Plac manewrowy / ruch drogowyOcenaPoz.Jazda w ruchu drogowymOcena
N-neg.P-poz.N-neg.P-poz.
1Przygotowanie do jazdy1[]2[][]5Zachowanie w rejonach przejść dla pieszych i wobec pieszych1[]2[][]
1.1Rozprzęganie przyczepy z pojazdem silnikowym1[]2[][]7.1Przejazd przez torowisko1[]2[][]
1.2Sprzęganie przyczepy z pojazdem silnikowym1[]2[][]7.2Przejazd przez tunel1[]2[][]
2Ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i do tyłu1[]2[][]7.3Przejazd obok przystanków1[]2[][]
3Parkowanie skośne wjazd przodem, wyjazd tyłem1[]2[][]8.1Wyprzedzanie1[]2[][]
4.1Parkowanie prostopadłe

wjazd przodem wyjazd tyłem

1[]2[][]8.2Omijanie1[]2[][]
4.2Parkowanie prostopadłe

wjazd tyłem wyjazd przodem

1[]2[][]8.3Wymijanie1[]2[][]
5Parkowanie równoległe wjazd tyłem, wyjazd przodem1[]2[][]8.4Zmiana pasa ruchu1[]2[][]
6Zawracanie1[]2[][]8.5.1Zmiana kierunku jazdy w lewo1[]2[][]
7Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu1[]2[][]8.5.2Zmiana kierunku jazdy w prawo1[]2[][]
8.1Upewnienie się o możliwości jazdy i ruszanie z miejsca (dotyczy kat. A, A1) 1[]2[][]8.5.3Zawracanie na skrzyżowaniu1[]2[][]
8.2Slalom1[]2[][]9Hamowanie do zatrzymania

we wskazanym miejscu

1[]2[][]
Poz.Jazda w ruchu drogowymOcena10Hamowanie awaryjne1[]2[][]
N-neg.P-poz.
1Włączanie się do ruchu1[]2[][]11Zachowanie wobec innych kierujących1[]2[][]
2Jazda drogami dwukierunkowymi1[]2[][]12Zachowanie w odniesieniu do znaków drogowych pionowych1[]2[][]
3Jazda drogami jednokierunkowymi1[]2[][]13Zachowanie w odniesieniu do znaków drogowych poziomych1[]2[][]
4.1Przejazd przez skrzyżowania równorzędne (trzy- i czterowlotowe) 1[]2[][]14Zachowanie w odniesieniu do sygnałów świetlnych* / poleceń kierujących ruchem*1[]2[][]
4.2Przejazd przez skrzyżowania oznakowane znakami ustalającymi pierwszeństwo przejazdu1[]2[][]15Respektowanie zasad techniki kierowania1[]2[][]
4.3Przejazd przez skrzyżowania o ruchu kierowanym1[]2[][]15.1Dynamika jazdy1[]2[]
4.4Przejazd przez skrzyżowania, na których ruch odbywa się wokół wyspy1[]2[][]15.2Dostosowanie prędkości do warunków ruchu1[]2[]
4.5Przejazd przez skrzyżowania wielopoziomowe1[]2[][]15.3Sposób używania mechanizmów sterowania pojazdem1[]2[]
UWAGI:16Przekroczenie dopuszczalnej prędkości1[]2[]
17Inne1[]2[]
Wynik egzaminu: ..................................

.................................

(podpis i pieczęć egzaminatora)

√ - sposób zaznaczenia oceny * Niepotrzebne skreślić.

15)
w załączniku nr 6 do rozporządzenia w § 1 w ust. 1 uchyla się pkt 1;
16)
w załączniku nr 17 do rozporządzenia:
a)
w tabeli 1 poz. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
1Przygotowanie do jazdy, sprawdzenia stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy.A, B, C, D
2Ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i tyłu.B, C, D
b)
w tabeli 2:
poz. 1-4 otrzymują brzmienie:
111)sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego - osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić następujące elementy:
a) poziom oleju w silniku,
b) poziom płynu chłodzącego,
c) poziom płynu hamulcowego,
d) poziom płynu w spryskiwaczach,
e) działanie sygnału dźwiękowego,
f) działanie świateł pozycyjnych/postojowych,
g) działanie świateł mijania,
h) działanie świateł drogowych,
i) działanie świateł hamowania "STOP",
j) działanie świateł cofania,
k) działanie świateł kierunkowskazów,
l) działanie świateł awaryjnych,
m) działanie świateł przeciwmgłowych tylnych
- jeżeli występuje,
Na wykonanie zadania osoba egzaminowana ma nie więcej niż 10 minut.

Osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać, gdzie i przy użyciu jakich przyrządów lub wskaźników sprawdza się poziom odpowiednich płynów w pojeździe.

W przypadku dokonywania sprawdzenia świateł, o których mowa w lit. i lub lit. j, osoba egzaminowana może poprosić drugą osobę egzaminowaną, występującą w roli egzaminatora, o potwierdzenie działania światła zewnętrznego.

2)właściwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówków i zapięcie pasów bezpieczeństwa (jeżeli pojazd jest w nie wyposażony), upewnienie się, czy drzwi pojazdu są zamknięte:
- w lewym lusterku kierowca powinien widzieć lewy bok pojazdu i lewy obszar przestrzeni za pojazdem,
- w prawym lusterku kierowca powinien widzieć prawy bok pojazdu i prawy obszar przestrzeni za pojazdem,
- w wewnętrznym lusterku kierowca powinien widzieć przez tylną szybę obszar przestrzeni za pojazdem,
- zagłówki powinny być ustawione blisko za głową na wysokości głowy
- jeżeli występuje,
3)dodatkowo dla kategorii A:
a) sprawdzenie stanu łańcucha (w przypadku jeżeli pojazd jest w niego wyposażony),
b) zdjęcie z podpórki i przemieszczenie go na odległość 5 m bez pomocy silnika,
c) podparcie motocykla na podpórce,
4)dodatkowo dla kategorii D sprawdzenie nadwozia, drzwi, wyjść awaryjnych, wymaganego wyposażenia.
221)pozycja początkowa pojazdu określona w instrukcji w tabeli 9 załącznika nr 5,
2)upewnienie się o możliwości jazdy,
a) wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
b) ocena sytuacji wokół pojazdu,
3)płynne ruszenie
a) opuszczenie dźwigni hamulca awaryjnego - w przypadku kiedy jest uruchomiony,
b) łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika,
4)dla kategorii B, C - płynna jazda pasem ruchu do przodu i tyłu (w przypadku kategorii B w trakcie jazdy do tyłu obserwacja toru jazdy pojazdu zgodnie z techniką kierowania przez tylną szybę pojazdu i lusterka),
5)dla kategorii D i T:
a) płynna jazda do przodu pasem ruchu,
b) cofanie po prostej i łuku, z możliwością zatrzymywania się i ponawiania jazdy do przodu, w czasie nie dłuższym niż 5 minut,
6)nienajeżdżanie kołem na linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowisk (w przypadku kat. B nie dotyczy linii wewnętrznych ograniczających i wyznaczających pole zatrzymania pojazdu),
7)nienajeżdżanie oraz niepotrącanie pachołków lub tyczek,
8)zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa ruchu:
a) w przypadku kategorii B w wyznaczonym polu zatrzymania pojazdu,
b) w przypadku pozostałych kategorii w odległości nie większej niż 1 m od linii ograniczającej pas ruchu
- w przypadku egzaminu w zakresie prawa jazdy kategorii D i T dopuszcza się jedno opuszczenie pojazdu w czasie wykonywania zadania.
331)pozycja początkowa pojazdu określona w tabeli 10 załącznika nr 5,
2)właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy,
3)w czasie wykonania zadania pojazd nie może:
- wyjechać poza określony obszar wjazdu,
- naruszyć (najechać kołem lub wyjechać obrysem pojazdu nad linię) linii ograniczających stanowisko,
- potrącić pachołków lub tyczek,
4)płynne wykonanie parkowania,
5)pozycja pojazdu na stanowisku - wewnątrz stanowiska.
441)pozycja początkowa pojazdu określona w tabeli 10 załącznika nr 5,
2)właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy,
3)w czasie wykonania zadania pojazd nie może:
- wyjechać poza określony obszar wjazdu,
- naruszyć (najechać kołem lub wyjechać obrysem pojazdu nad linię) linii ograniczających stanowisko,
- potrącić pachołków lub tyczek,
4)płynne wykonanie parkowania,
5)pozycja pojazdu na stanowisku - wewnątrz stanowiska.
poz. 6 otrzymuje brzmienie:
661)upewnienie się o możliwości jazdy:
a) wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
b) ocena sytuacji wokół pojazdu,
c) płynne ruszenie - łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika,
2)5-krotny przejazd po łukach w kształcie cyfry 8 i 2-krotny przejazd pomiędzy 5 pachołkami bez podpierania się nogami, najeżdżania na linie, potrącania pachołków,
3)upewnianie się o możliwości skręcenia.
W stosunku do osób, którym wyznaczono termin egzaminu weryfikacyjnego, o którym mowa w art. 110 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym, do czasu przystąpienia przez nie do tego egzaminu, nie stosuje się przepisu § 1 pkt 10 lit. a.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia z wyjątkiem przepisu § 1 pkt 12, który wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 109, poz. 925, Nr 175, poz. 1462, Nr 179, poz. 1486 i Nr 180, poz. 1494 i 1497, z 2006 r. Nr 17, poz. 141, Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 190, poz. 1400, Nr 191, poz. 1410 i Nr 235, poz. 1701, z 2007 r. Nr 52, poz. 343, Nr 57, poz. 381, Nr 99, poz. 661, Nr 123, poz. 845 i Nr 176, poz. 1238, z 2008 r. Nr 37, poz. 214, Nr 100, poz. 649, Nr 163, poz. 1015, Nr 209, poz. 1320, Nr 220, poz. 1411 i 1426, Nr 223, poz. 1461 i 1462 i Nr 234, poz. 1573 i 1574 oraz z 2009 r. Nr 3, poz. 11 i Nr 18, poz. 97.