Zm.: rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej przedsiębiorstw państwowych oraz dostosowania przepisów ustawy o gospodarce finansowej przedsiębiorstw państwowych do specyfiki niektórych przedsiębiorstw.
Dz.U.1985.55.283
Akt jednorazowyROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 27 listopada 1985 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej przedsiębiorstw państwowych oraz dostosowania przepisów ustawy o gospodarce finansowej przedsiębiorstw państwowych do specyfiki niektórych przedsiębiorstw.
"1. Kwoty odpisów amortyzacyjnych podlegające przekazaniu do budżetu centralnego albo na scentralizowany rachunek amortyzacji tworzony przez terenowy organ administracji państwowej stopnia wojewódzkiego, scentralizowany fundusz rozwoju lub na inny fundusz scentralizowany przedsiębiorstwo przekazuje w ciągu roku z dokonywanych co miesiąc odpisów amortyzacyjnych w terminie do dnia 15 każdego miesiąca za miesiąc bieżący. O pozostałą część odpisów amortyzacyjnych zwiększa się fundusz rozwoju przedsiębiorstwa, nie później niż do końca danego miesiąca.";
"3. Pozostałość rocznego zysku do podziału po:
1) dokonaniu obowiązkowego odpisu na fundusz rezerwowy,
2) dokonaniu wpłaty podatku od ponadnormatywnych wypłat wynagrodzeń,
3) urzędowym stwierdzeniu zweryfikowania sprawozdania finansowego za ubiegły rok
może być przeznaczona stosownie do decyzji przedsiębiorstwa na dodatkowy odpis na fundusz rezerwowy, fundusz rozwoju, fundusz załogi oraz inne cele i potrzeby, z uwzględnieniem zaliczkowo dokonanych w ciągu roku odpisów z zysku do podziału.",
"4. Należny podatek od ponadnormatywnych wypłat nagród i premii, dokonywanych z zysku do podziału (funduszu załogi), pomniejsza zysk do podziału.",
"Zasada ta nie dotyczy nagród za oszczędność surowców, materiałów, paliw i energii oraz nagród z funduszu efektów wdrożeniowych, które mogą być płacone w ciągu roku.";
"Rozdział 6a
Finansowanie przedsięwzięć wspólnych.
§ 21a. Przedsiębiorstwo państwowe może uczestniczyć w przedsięwzięciu wspólnym w zakresie:
1) inwestycji,
2) gospodarki remontowej i eksploatacyjnej,
3) zaopatrzenia produkcji,
4) postępu technicznego,
5) zwiększenia produkcji wyrobów i usług,
6) produkcji nowych wyrobów,
7) handlu zagranicznego,
8) zbytu produkcji i obrotu towarowego.
§ 21b. 1. Finansowanie przedsięwzięć wspólnych może następować w wyniku uzgodnienia wspólnych interesów gospodarczych przedsiębiorstw państwowych i innych jednostek gospodarki uspołecznionej, na podstawie zawartej umowy o przedsięwzięciu wspólnym.
2. Łączenie środków pieniężnych może mieć formę wpłaty wkładu lub udzielenia pożyczki na sfinansowanie przedsięwzięcia wspólnego, po zawarciu umowy określonej w ust. 1.
3. Na finansowanie przedsięwzięć wspólnych przedsiębiorstwa państwowe mogą łączyć środki obrotowe oraz środki funduszów rozwoju, rezerwowego i innych funduszów tworzonych z zysku do podziału, funduszu efektów wdrożeniowych, zakładowych funduszów socjalnego i mieszkaniowego, funduszu postępu techniczno-ekonomicznego, jak również innych funduszów obciążających koszty działalności, zgodnie z ich przeznaczeniem.
4. Udział w przedsięwzięciu wspólnym może polegać również na przekazaniu maszyn, urządzeń lub innych obiektów, których wartość pieniężna jest określona w umowie o przedsięwzięciu wspólnym.
§ 21c. Na finansowanie realizowanych przez przedsiębiorstwa przedsięwzięć wspólnych mogą być przekazywane przedsiębiorstwom będącym realizatorami wspólnych przedsięwzięć, zrzeszeniom przedsiębiorstw lub ministrom koordynującym, środki funduszów celowych oraz funduszów tworzonych z obciążenia kosztów działalności przedsiębiorstw, na podstawie przepisów o gospodarce finansowej przedsiębiorstw państwowych, jeżeli przepisy statuujące te fundusze przewidują taką możliwość.
§ 21d. 1. Zrzeszenia przedsiębiorstw i ministrowie koordynujący mogą gromadzić na odrębnym rachunku bankowym i przekazywać przedsiębiorstwom i innym jednostkom gospodarki uspołecznionej, będącym realizatorami wspólnych przedsięwzięć, środki pieniężne pochodzące z wkładów i udzielonych pożyczek przedsiębiorstw na finansowanie poszczególnych przedsięwzięć wspólnych, w zakresie zgodnym z przeznaczeniem funduszów, z których środki przekazano w formie wkładów lub pożyczek przedsiębiorstw.
2. Gromadzenie i przekazywanie środków przez zrzeszenia przedsiębiorstw i ministrów koordynujących dotyczy w szczególności wzajemnie zależnych przedsięwzięć wspólnych, objętych rządowym programem rozwoju branż lub dziedzin gospodarki oraz wymagających znacznych nakładów finansowych.
3. Gromadzenie środków pochodzących z wkładów i pożyczek oraz przekazywanie tych środków przedsiębiorstwom realizującym przedsięwzięcia wspólne odbywa się według planów sfinansowania ustalonych odrębnie dla każdego przedsięwzięcia wspólnego, zgodnie z zawartą umową o realizacji takiego przedsięwzięcia.
§ 21e Przedsiębiorstwo realizujące przedsięwzięcie wspólne może zaciągnąć na finansowanie realizacji tego przedsięwzięcia kredyt bankowy na zasadach ustalonych w umowie kredytowej.
§ 21f. Wpłata wkładu lub udzielenie pożyczki przez przedsiębiorstwo nie może ograniczać możliwości wywiązywania się przedsiębiorstwa z zobowiązań wobec banku z tytułu spłaty kredytów w ratach i terminach określonych w umowach kredytowych zawartych między tym przedsiębiorstwem i bankiem.
§ 21g. 1. Przedsiębiorstwa uczestniczące w przedsięwzięciu wspólnym określają w umowie zasady uzyskiwania i podziału korzyści ze wspólnego przedsięwzięcia. Do korzyści zalicza się w szczególności udział w zysku osiąganym z przedsięwzięcia wspólnego z tytułu dokonanej wpłaty wkładu, oprocentowanie pożyczki udzielonej na finansowanie tego przedsięwzięcia oraz dostawy produkcji i inne świadczenia pochodzące z przedsięwzięcia wspólnego, których wielkość i terminy określa się w umowie.
2. Przez zysk osiągnięty z przedsięwzięcia wspólnego należy rozumieć zysk lub część zysku do podziału, osiągniętego przez przedsiębiorstwo realizujące przedsięwzięcie wspólne, po zapłaceniu podatku dochodowego.
§ 21h. Przedsiębiorstwo realizujące przedsięwzięcie wspólne powinno uwzględnić je w swojej ewidencji księgowej, tak aby było możliwe ustalenie wyniku finansowego tego przedsięwzięcia. Jeżeli ewidencyjne wyodrębnienie wyniku przedsięwzięcia wspólnego jest niemożliwe, ustalenie wyniku finansowego oraz podział zysku między uczestników przedsięwzięcia wspólnego odbywa się metodą kalkulacyjną, według zasad przyjętych w umowie.
§ 21i. 1. Terminy spłaty pożyczek, wysokość odsetek od pożyczek i terminy uiszczania odsetek oraz sposób zabezpieczenia zwrotu pożyczek, jak również wielkość i terminy dostaw produkcji lub innych świadczeń pochodzących z przedsięwzięcia wspólnego są określane w umowie.
2. Kwoty oprocentowania pożyczek oraz spłata rat pożyczek otrzymanych ze środków obrotowych obciążają koszty eksploatacji przedsięwzięcia wspólnego. Spłata rat pożyczek otrzymanych z funduszów określonych w § 21b ust. 3 następuje ze środków funduszu, z którego sfinansowano przedsięwzięcie wspólne. Wypłaty odsetek od pożyczek w okresie realizacji inwestycji warunkującej funkcjonowanie przedsięwzięcia wspólnego stanowią koszty rozliczane w czasie.
3. Odsetki oraz otrzymane raty spłat pożyczek są zaliczane na poczet środków, z których pożyczki zostały udzielone.
§ 21j. Jeżeli istnieje wspólny interes gospodarczy w utrzymaniu działalności przedsiębiorstwa państwowego, które nie jest w stanie pokryć z własnych środków przejściowo ponoszonych strat, przedsiębiorstwa-odbiorcy lub dostawcy względem przedsiębiorstwa ponoszącego przejściowo straty mogą pokrywać te straty przez dokonywanie wpłat wkładów lub udzielanie pożyczek.";
"§ 25a. Prowadzone przez górnictwo naftowe i gazownictwo prace geologiczno-poszukiwawcze ropy naftowej i gazu ziemnego są finansowane z narzutów na koszty działalności eksploatacyjnej. Wysokość tych narzutów ustala corocznie Minister Górnictwa i Energetyki w porozumieniu z Ministrem Finansów.";
"§ 29. 1. Przedsiębiorstwo państwowe Polskie Linie Lotnicze "Lot" tworzy, a przedsiębiorstwa żeglugi morskiej mogą tworzyć fundusz ryzyka handlowego:
1) z odpisów obciążających koszty działalności w granicach normy procentowej ustalonej w stosunku do wartości sprzedaży ogółem,
2) z dodatnich różnic kursowych.
2. Norma procentowa, o której mowa w ust. 1 pkt 1, jest ustalana na okresy pięcioletnie w narodowym planie społeczno-gospodarczym.
3. Fundusz ryzyka handlowego jest przeznaczony na pokrycie strat z tytułu:
1) odszkodowań w obrocie zagranicznym nie objętym obowiązkiem ubezpieczenia w Towarzystwie Ubezpieczeń i Reasekuracji "Warta" S.A. i nie ubezpieczonych w całości lub w części w tym Towarzystwie,
2) utraty należności zagranicznych,
3) ujemnych różnic kursowych,
4) strat wynikłych na skutek zmian koniunkturalnych na rynkach zagranicznych,
5) deprecjacji lub złomowania nieprzydatnych części zamiennych w związku z zaniechaniem eksploatacji określonych typów statków w przedsiębiorstwach żeglugi morskiej lub sprzętu lotniczego w przedsiębiorstwie państwowym Polskie Linie Lotnicze "Lot", po potrąceniu uzyskanych z tego tytułu przychodów.
4. W przedsiębiorstwie państwowym Polskie Linie Lotnicze "Lot" fundusz ryzyka handlowego jest przeznaczony także, oprócz strat z tytułów wymienionych w ust. 3, na pokrycie kar nałożonych przez Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Lotniczych (IATA) i inne jednostki zagraniczne.
5. Jeżeli stan funduszu ryzyka handlowego przekracza 2% wartości sprzedaży ogółem w roku sprawozdawczym, dane przedsiębiorstwo żeglugi morskiej lub przedsiębiorstwo państwowe Polskie Linie Lotnicze "Lot" zaniecha dokonywania dalszych odpisów.
6. Nie wykorzystane środki funduszu ryzyka handlowego na koniec roku przechodzą na rok następny.";
"2. W przedsiębiorstwie państwowym Polskie Linie Lotnicze "Lot" przez przychód ze sprzedaży rozumie się wartość zrealizowanych przewozów pasażerskich, towarów i przesyłek pocztowych, a także przychód ze sprzedaży na rynku krajowym i zagranicznym wyrobów, robót, usług, towarów, materiałów, patentów oraz licencji i innych osiągnięć naukowo-technicznych, bez względu na termin zapłaty.";
"§ 31a. Minister - Kierownik Urzędu Gospodarki Morskiej stwierdza zgodność jednolitych taryf w obrocie portowo-morskim z zasadami polityki taryfowej w gospodarce morskiej.
§ 31b. 1. Koszty świadczonych przez Polskie Ratownictwo Okrętowe nieodpłatnie usług na rzecz ratowania życia na morzu i zwalczania katastrofalnych rozlewów na morzu pełnym mogą być pokrywane z budżetu państwa.
2. Zasady finansowania wydatków, o których mowa w ust. 1, ustali Minister - Kierownik Urzędu Gospodarki Morskiej w porozumieniu z Ministrem Finansów."
"§ 38a. 1. Dla podległych Ministrowi Sprawiedliwości przedsiębiorstw gospodarki rolnej, działających na terenach znacznie odbiegających od przeciętnych, zwłaszcza w zakresie warunków glebowo-klimatycznych, tworzy się scentralizowany rachunek wyrównawczy.
2. Scentralizowany rachunek wyrównawczy jest zasilany z nadwyżek wyników przeszacowania zapasów, obciążeń przyrostu wynagrodzeń, premii i nagród oraz środków budżetowych przeznaczonych na refundację kosztów poniesionych na opłacenie składek na ubezpieczenia społeczne w wysokości 14% obowiązującej stawki.
3. Środki zgromadzone na scentralizowanym rachunku wyrównawczym są przeznaczone na pomoc finansową dla przedsiębiorstw gospodarki rolnej.
4. Scentralizowany rachunek wyrównawczy może być zasilany dotacją budżetową w granicach określonych w ustawie budżetowej.
5. Minister Sprawiedliwości w porozumieniu z Ministrem Finansów określi zasady oraz tryb gromadzenia i wykorzystywania środków scentralizowanego rachunku wyrównawczego.";
"3. Na scentralizowany fundusz rozwoju, o którym mowa w ust. 1, podlega przekazaniu w całości ulga w podatku dochodowym przyznana przedsiębiorstwom podległym Ministrowi Sprawiedliwości, działającym przy zakładach karnych.";
"§ 41. 1. Przedsiębiorstwa przemysłu wydobywczego podległe Ministrowi Przemysłu Chemicznego i Lekkiego mogą tworzyć z odpisów obciążających koszty działalności:
1) fundusz utrzymania zdolności produkcyjnej kopalń,
2) fundusz likwidacji kopalń oraz rekultywacji terenów poeksploatacyjnych.
2. Fundusz utrzymania zdolności produkcyjnej kopalń jest przeznaczony na finansowanie robót udostępniających złoża do zachowania niezbędnej zdolności eksploatacyjnej. Stawkę odpisu na fundusz, uzależnioną od wielkości wydobycia kopaliny, oraz szczegółowe zasady gospodarowania tym funduszem określa organ założycielski w porozumieniu z Ministrem Finansów.
3. Fundusz likwidacji kopalń oraz rekultywacji terenów poeksploatacyjnych jest przeznaczony na:
1) pokrycie kosztów likwidacji kopalń i ich zabezpieczenia,
2) sfinansowanie przedsięwzięć mających na celu zagospodarowanie terenów poeksploatacyjnych i hałd.
Zasady gospodarowania tym funduszem oraz stawki odpisu na fundusz dla poszczególnych przedsiębiorstw określa organ założycielski w porozumieniu z Ministrem Finansów.
4. Środki funduszów wymienionych w ust. 2 i 3 przeznacza się na finansowanie przedsięwzięć pozainwestycyjnych.
5. Połowę równowartości odpisów na fundusz wymieniony w ust. 3 przedsiębiorstwa przekazują na scentralizowany fundusz likwidacji kopalń oraz rekultywacji terenów poeksploatacyjnych, tworzony w Zrzeszeniu Przedsiębiorstw Kopalnictwa Surowców Chemicznych i Mineralnych.";
"3) z innych wpłat jednostek gospodarczych i osób fizycznych,"
"3. Odpisów, o których mowa w ust. 2 pkt 1, przedsiębiorstwo dokonuje w wysokości 1% od wartości początkowej budynków według stanu na początek roku.";
"3) z należności płaconych przez dostawców z tytułu:
a) kar umownych za dostarczenie towarów niższej jakości od określonych w obowiązujących przepisach lub w warunkach umowy,
b) obniżki cen towarów dokonanej zgodnie z umową z dostawcą, przewidującą pokrycie przez dostawcę części lub całości kwoty obniżki cen towarów, które nie mogły być sprzedane po cenie ustalonej na warunkach uzgodnionych uprzednio w umowie,"
"3a) z części marż handlowych w branżach i grupach towarowych, określonych przez Ministra Finansów na wniosek Ministra Handlu Wewnętrznego i Usług,",
"9) ujemnych skutków z tytułu likwidacji przeterminowanych leków specjalistycznych,",
"3. Jeżeli na koniec roku stan funduszu na obniżkę cen i ryzyko handlowe przekracza przewidywane na rok następny wydatki tego funduszu, przedsiębiorstwo może połowę środków tego funduszu przenieść na zyski nadzwyczajne.";
"§ 53. Państwowe przedsiębiorstwa turystyczne tworzą:
1) fundusz ryzyka handlowego,
2) fundusz odtworzenia wyposażenia, jeżeli prowadzą zakłady hotelarskie lub obozowiska turystyczne.";
"1) wyrównanie różnicy między kosztem produkcji mieszanek pasz treściwych a obowiązującą ceną zbytu, powiększonej o odpowiednią kwotę zysku,
2) wyrównanie różnicy między kosztem produkcji przetwórstwa produktów rolniczych a obowiązującą ceną zbytu, powiększonej o odpowiednią kwotę zysku.",
"4) pokrycie części kosztów usług rolniczych wykonywanych na rzecz nie uspołecznionych gospodarstw rolnych oraz pozyskiwania i transportu wapna nawozowego sprzedanego do wysiewu,"
"5) refundację części kosztów ponoszonych na ubezpieczenia społeczne pracowników za pośrednictwem scentralizowanego rachunku wyrównawczego, o którym mowa w § 72a, w wysokości różnicy między składką płaconą w wysokości 20% a obowiązującą w całym rolnictwie składką w wysokości 14% podstawy ich wymiaru.",
"3. Minister Finansów zrefunduje Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych kwotę w wysokości 23% podstawy wymiaru składki stanowiącej różnicę pomiędzy powszechnie obowiązującą stawką 43% a stawką płaconą przez jednostki, o której mowa w ust. 2 pkt 5.";
"1. Fundusz ryzyka handlowego jest przeznaczony na pokrycie kosztów i strat powstających w obrotach dokonywanych na rachunek własny przedsiębiorstw handlu zagranicznego, ryzyka związanego z wyborem kontrahenta zagranicznego oraz innych rodzajów ryzyka określonych w umowach, a nie objętych obowiązkiem ubezpieczenia w Towarzystwie Ubezpieczeń i Reasekuracji "Warta" S.A. i nie ubezpieczonych w całości lub w części w tym Towarzystwie.";
"2. Przedsiębiorstwa gromadzą środki funduszów wymienionych w § 23-26, 28, 29, 31, 33, 34, 41, 44, 50, 53, 66, 67, 69-71, 85 i 87 na wyodrębnionych rachunkach bankowych.";
"§ 95a. Przedsiębiorstwa państwowe uczestniczące w przedsięwzięciach wspólnych na podstawie art. 34 ustawy lub art. 10 ustawy budżetowej na rok 1985 z dnia 28 grudnia 1984 r. (Dz. U. Nr 59, poz. 303) są obowiązane w terminie do dnia 31 marca 1986 r. dostosować zasady realizacji tych przedsięwzięć do zasad określonych w rozporządzeniu."
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »