§ 1. - Zm.: rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i kierunków działań oraz sposobów realizacji zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w zakresie gospodarowania środkami pochodzącymi z funduszy Unii Europejskiej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2003.129.1177

Akt jednorazowy
Wersja od: 22 lipca 2003 r.
§  1.
W rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 14 maja 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu i kierunków działań oraz sposobów realizacji zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w zakresie gospodarowania środkami pochodzącymi z funduszy Unii Europejskiej (Dz. U. Nr 102, poz. 928 i Nr 222, poz. 1866) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 1:
a)
w ust. 2 dodaje się pkt 6 w brzmieniu:

"6) różnicowanie działalności gospodarczej na obszarach wiejskich.",

b)
po ust. 4 dodaje się ust. 4a w brzmieniu:

"4a. Nie podlegają refundacji koszty:

1) zakupu materiałów lub towarów używanych, w szczególności maszyn lub urządzeń,

2) wynagrodzeń lub honorariów architektów, inżynierów i konsultantów, opłat sądowych, studiów wykonalności, nabycia patentów i licencji, dotyczących przygotowania lub realizacji danego przedsięwzięcia albo inwestycji, które przekraczają 12% całkowitych kosztów kwalifikowanych,

3) podatku od towarów i usług, jeżeli jest odliczany lub zwracany na zasadach określonych w przepisach dotyczących podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego.";

2)
w § 3 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

"4. Szczegółowy wykaz działalności w zakresie, o którym mowa w ust. 1 i 2, określa załącznik nr 1a do rozporządzenia.";

3)
w § 4 ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:

"2. Agencja może objąć pomocą dla przetwórstwa koszty studiów wykonalności i prac z nimi związanych, poniesione przed zawarciem umowy, o której mowa w § 7 ust. 3, jednakże nie wcześniej niż po dniu 9 lipca 2002 r.

3. Pomoc dla przetwórstwa może obejmować koszty kwalifikowane budowy nowych budynków, jeżeli wejdą one w skład istniejących przedsiębiorstw przetwórstwa artykułów pochodzenia zwierzęcego lub owoców i warzyw.";

4)
w § 5:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Agencja może udzielić pomocy dla przetwórstwa w wysokości wnioskowanej przez wnioskodawcę, nie wyższej niż 50% kosztów kwalifikowanych, jednak nie niższej niż 125.000 zł.",

b)
uchyla się ust. 2;
5)
w § 6 w ust. 3 pkt 3 i 4 otrzymują brzmienie:

"3) opinie wydane przez państwowego powiatowego inspektora sanitarnego lub powiatowego lekarza weterynarii, potwierdzające, że przedsięwzięcie, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1-3, spełni warunki sanitarne i weterynaryjne, określone przepisami Unii Europejskiej,

4) opinię wydaną przez państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, potwierdzającą, że przedsięwzięcie, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 4, spełni warunki sanitarne, określone przepisami Unii Europejskiej.";

6)
w § 8 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Pomoc finansowa na przedsięwzięcia obejmujące inwestycje w gospodarstwach rolnych, zwana dalej "pomocą dla gospodarstw rolnych", może być udzielana osobom fizycznym:

1) prowadzącym na własny rachunek działalność rolniczą jako posiadacz gospodarstwa rolnego albo

2) prowadzącym dział specjalny produkcji rolnej w zakresie, o którym mowa w § 9 ust. 1 pkt 6.";

7)
w § 9 ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:

"2. Agencja może objąć pomocą dla gospodarstw rolnych koszty studiów wykonalności i prac z nimi związanych, poniesione przed zawarciem umowy, o której mowa w § 14 ust. 4, jednak nie wcześniej niż po dniu 9 lipca 2002 r.

3. Pomoc dla gospodarstw rolnych może być udzielona danemu podmiotowi na realizację jednego z przedsięwzięć wymienionych w ust. 1 pkt 1-5 jeden raz w roku, z zastrzeżeniem ust. 4.";

8)
w § 10:
a)
w pkt 1 lit. a-c otrzymują brzmienie:

"a) łączny poziom sprzedaży mleka i mleka wykorzystanego do produkcji przetworów mlecznych w gospodarstwie wynosi nie mniej niż 20 tys. litrów i nie więcej niż 550 tys. litrów rocznie,

b) planowany po realizacji przedsięwzięcia łączny poziom sprzedaży mleka i mleka wykorzystanego do produkcji przetworów mlecznych w gospodarstwie docelowo wyniesie nie mniej niż 50 tys. litrów i nie więcej niż 550 tys. litrów rocznie,

c) wnioskodawca zawarł co najmniej przedwstępną umowę na zbyt produkcji mleka na okres po złożeniu wniosku o płatność wynoszący co najmniej 12 miesięcy,",

b)
w pkt 4 lit. a otrzymuje brzmienie:

"a) w gospodarstwie rolnym wnioskodawcy znajduje się od 100 do 600 stanowisk dla tuczników, a w przypadku prowadzenia produkcji w cyklu zamkniętym od 10 do 60 stanowisk dla macior,",

c)
w pkt 6 lit. a otrzymuje brzmienie:

"a) planowane przedsięwzięcie jest oparte na technologii produkcji gwarantującej wysoką jakość produktu i jest zgodne z wymogami sanitarnymi, ochrony środowiska i dotyczącymi utrzymywania zwierząt gospodarskich oraz:

- dotyczy podjęcia, wznowienia, rozszerzenia albo modernizacji produkcji innej niż produkcja: bydła, owiec, trzody chlewnej, drobiu mięsnego (kur, kaczek, gęsi, indyków), zbóż, w tym kukurydzy na ziarno lub kiszonkę, produkcja ziemniaków, rzepaku, rzepiku, buraków cukrowych lub pastewnych, roślin strączkowych pastewnych i pozostałych roślin pastewnych lub

- dotyczy przygotowania do sprzedaży lub pierwszego przetwórstwa (przez pierwsze przetwórstwo rozumie się każde przetwarzanie produktów rolnych pochodzących z danego gospodarstwa, pod warunkiem, że dana działalność nie wiąże się z podjęciem i prowadzeniem działalności gospodarczej w zakresie przetwórstwa rolno-spożywczego), przechowywania albo magazynowania produktów rolnych wytwarzanych w danym gospodarstwie bez względu na rodzaj produkcji,";

9)
§ 11 otrzymuje brzmienie:

"§ 11. Pomoc dla gospodarstw rolnych nie może być udzielana:

1) na realizację przedsięwzięć objętych inną formą pomocy udzielanej ze środków publicznych,

2) wnioskodawcy zalegającemu z płatnościami z tytułu podatków lub składek na ubezpieczenia społeczne lub będącemu dłużnikiem Agencji z tytułu udzielonej pomocy w ramach programu SAPARD.";

10)
§ 12 otrzymuje brzmienie:

"§ 12. Wysokość pomocy dla gospodarstw rolnych udzielanej jednemu podmiotowi wynosi 50% kosztów kwalifikowanych, o których mowa w § 9 ust. 1, nie więcej jednak niż:

1) 130.000 zł - na realizację przedsięwzięcia w zakresie restrukturyzacji produkcji mleka, a w przypadku przedsięwzięcia obejmującego budowę urządzeń do przechowywania odchodów zwierzęcych - 170.000 zł,

2) 50.000 zł - na realizację przedsięwzięcia w zakresie produkcji bydła mięsnego, a w przypadku przedsięwzięcia obejmującego budowę urządzeń do przechowywania odchodów zwierzęcych - 70.000 zł,

3) 50.000 zł - na realizację przedsięwzięcia w zakresie odbudowy produkcji owiec,

4) 150.000 zł - na realizację przedsięwzięcia w zakresie produkcji trzody chlewnej,

5) 50.000 zł - na realizację przedsięwzięcia w zakresie produkcji drobiu mięsnego,

6) 50.000 zł - na realizację przedsięwzięcia w zakresie zwiększania różnorodności produkcji w gospodarstwach rolnych.";

11)
w § 15:
a)
w pkt 2 lit. b otrzymuje brzmienie:

"b) sieci kanalizacyjnej lub sieci kanalizacyjnej z przyłączami kanalizacyjnymi oraz innych obiektów z tym związanych, pod warunkiem istnienia, nie później niż w dniu złożenia wniosku o płatność, funkcjonującej oczyszczalni ścieków,",

b)
pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) gospodarowania odpadami komunalnymi w rozumieniu przepisów o odpadach,";

12)
w § 16 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Każdy z podmiotów wymienionych w ust. 1 może ubiegać się o pomoc na infrastrukturę, składając, w terminie, o którym mowa w § 20 ust. 5, łącznie nie więcej niż pięć wniosków na inwestycje określone w § 15, jednak nie więcej niż trzy wnioski w ramach jednego spośród rodzajów inwestycji wymienionych w § 15.";

13)
w § 17:
a)
w ust. 2:
-
pkt 5 otrzymuje brzmienie:

"5) nadzoru inwestorskiego lub archeologicznego oraz prac wstępnych i przygotowawczych związanych z realizacją inwestycji w zakresie określonym w § 1 ust. 4a pkt 2.",

-
uchyla się pkt 6,
b)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Agencja może objąć pomocą na infrastrukturę koszty studiów wykonalności i prac z nimi związanych, poniesione przed zawarciem umowy, o której mowa w § 21 ust. 4, jednak nie wcześniej niż po dniu 9 lipca 2002 r.";

14)
w § 18 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Pomoc na infrastrukturę może być udzielona, jeżeli zostanie zapewniona możliwość finansowania kosztów eksploatacyjnych po zakończeniu inwestycji, a ponadto:

1) w przypadku budowy zagrodowych oczyszczalni ścieków, jeżeli budowa sieci kanalizacyjnej na danym terenie nie znajduje technicznego lub ekonomicznego uzasadnienia, a udział właścicieli nieruchomości, na których będzie realizowana inwestycja, w kosztach kwalifikowanych wynosi od 10 % do 50%,

2) w przypadku inwestycji, o których mowa w § 15 pkt 3, jeżeli w wyniku realizacji inwestycji zostanie stworzony kompleksowy system zagospodarowania odpadów komunalnych, obejmujący w szczególności zbieranie, gromadzenie i transport posegregowanych odpadów powstających w gospodarstwach domowych, odzysk, utylizację, recykling, kompostowanie odpadów organicznych,

3) w przypadku inwestycji, o których mowa w § 15 pkt 4, jeżeli inwestycja zapewni włączenie drogi lub jej odcinka w istniejącą sieć dróg i obejmie odcinek drogi nie krótszy niż 500 m o szerokości jezdni zgodnej z przepisami dotyczącymi warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie.";

15)
w § 19 ust. 4 i 5 otrzymują brzmienie:

"4. W przypadku inwestycji określonych w § 15 pkt 1-3 i 5, pomoc na infrastrukturę, łącznie z pomocą pochodzącą z innych środków publicznych, nie może przekroczyć 50% całkowitych kosztów kwalifikowanych inwestycji, jeżeli zaktualizowana wartość netto przedsięwzięcia obejmującego daną inwestycję jest równa lub wyższa od 25% wartości całkowitych kosztów poniesionych na realizację tego przedsięwzięcia.

5. Pomoc na infrastrukturę łącznie ze środkami pochodzącymi z innych źródeł nie może przekroczyć całkowitych kosztów inwestycji.";

16)
w § 21 w ust. 3:
a)
uchyla się pkt 4,
b)
pkt 5 otrzymuje brzmienie:

"5) stopę bezrobocia zarejestrowanego w powiecie w roku poprzedzającym rok, w którym został złożony wniosek,",

c)
uchyla się pkt 6 i 7;
17)
po rozdziale 6 dodaje się rozdział 6a w brzmieniu:

"Rozdział 6a

Pomoc na działania dotyczące różnicowania działalności gospodarczej na obszarach wiejskich

§ 26a. 1. Pomoc finansowa na przedsięwzięcia w zakresie różnicowania działalności gospodarczej na obszarach wiejskich, zwana dalej "pomocą na różnicowanie działalności", może być udzielona następującym podmiotom:

1) rolnikom lub domownikom w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników - na przedsięwzięcia realizowane w zakresie tworzenia źródeł dodatkowego dochodu w gospodarstwach rolnych,

2) przedsiębiorcom - na przedsięwzięcia realizowane w zakresie tworzenia miejsc pracy na obszarach wiejskich,

3) gminom, związkom międzygminnym, stowarzyszeniom zarejestrowanym, fundacjom (z wyłączeniem fundacji utworzonych przez partie polityczne lub Skarb Państwa), izbom rolniczym, izbom gospodarczym, społeczno-zawodowym organizacjom rolników, związkom zawodowym - na przedsięwzięcia realizowane w zakresie tworzenia publicznej infrastruktury turystycznej na obszarach wiejskich.

2. Pomoc na różnicowanie działalności może być udzielana na przedsięwzięcia realizowane na obszarach wiejskich (włącznie z miastami liczącymi do 7 tys. mieszkańców).

3. W przypadku podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, pomocą na różnicowanie działalności obejmuje się koszty kwalifikowane określone w załączniku nr 10 do rozporządzenia, poniesione, z zastrzeżeniem ust. 6, na realizację przedsięwzięcia w zakresie:

1) usług dla gospodarstw rolnych,

2) drobnej wytwórczości, usług dla ludności, rzemiosła lub rękodzielnictwa,

3) robót i usług budowlanych lub instalacyjnych,

4) usług turystycznych, z uwzględnieniem agroturystyki, w przypadku podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 1,

5) usług transportowych w zakresie przewozu osób lub rzeczy,

6) magazynowania lub przechowywania towarów,

7) usług komunalnych,

8) rachunkowości, doradztwa lub usług informatycznych

- po zawarciu umowy, o której mowa w § 26e ust. 2.

4. Szczegółowy wykaz działalności, w zakresie których są realizowane przedsięwzięcia, o których mowa w ust. 3, określa załącznik nr 11 do rozporządzenia.

5. W przypadku podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, pomocą na różnicowanie działalności obejmuje się koszty kwalifikowane określone w załączniku nr 12 do rozporządzenia, poniesione, z zastrzeżeniem ust. 6, po zawarciu umowy, o której mowa w § 26e ust. 2.

6. Agencja może objąć pomocą na różnicowanie działalności koszty studiów wykonalności i prac z nimi związanych, poniesione przed zawarciem umowy, o której mowa w § 26e ust. 2, jednak nie wcześniej niż po dniu 9 lipca 2002 r.

7. Pomoc na różnicowanie działalności może być udzielona każdemu z podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, jeden raz w okresie realizacji programu SAPARD.

8. Podmioty wymienione w ust. 1 pkt 3 mogą ubiegać się o pomoc na różnicowanie działalności, składając, w terminie, o którym mowa w § 26d ust. 5, nie więcej niż 1 wniosek o udzielenie pomocy.

9. W przypadku podmiotów wymienionych w ust. 1 pkt 1-2, pomoc na różnicowanie działalności nie może być udzielona na realizację przedsięwzięcia objętego inną formą pomocy ze środków publicznych.

10. W przypadku podmiotów wymienionych w ust. 1 pkt 3, pomoc na różnicowanie działalności, łącznie z pomocą pochodzącą z innych środków publicznych, nie może przekroczyć 50% całkowitych kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia i łącznie ze środkami pochodzącymi z innych źródeł nie może przekroczyć całkowitych kosztów przedsięwzięcia.

11. Pomoc na różnicowanie działalności:

1) nie może dotyczyć refinansowania kosztów sfinansowanych ze środków Programu Aktywizacji Obszarów Wiejskich lub ze środków pochodzących z funduszy Unii Europejskiej, nieprzeznaczonych na realizację programu SAPARD,

2) może być udzielona podmiotowi, który nie jest dłużnikiem Agencji z tytułu wcześniej udzielonej pomocy finansowej w ramach programu SAPARD.

§ 26b. 1. Pomoc na różnicowanie działalności, o której mowa w § 26a ust. 1 pkt 1 i 2, może być udzielona:

1) wnioskodawcy, który nie zalega z płatnościami z tytułu podatków lub składek na ubezpieczenia społeczne,

2) na realizację przedsięwzięcia w zakresie wskazanym we wniosku o udzielenie pomocy.

2. W przypadku podmiotów, o których mowa w § 26a ust. 1 pkt 2, pomoc na różnicowanie działalności może być udzielona, jeżeli:

1) realizacja przedsięwzięcia jest związana z utworzeniem co najmniej jednego miejsca pracy,

2) nieruchomość, z którą jest związane dane przedsięwzięcie, jest położona na obszarze wiejskim, a w przypadku przedsięwzięcia niezwiązanego z nieruchomością, przedsiębiorca ma adres lub siedzibę na obszarze wiejskim,

3) przedsiębiorca prowadzi działalność gospodarczą zgodnie z przepisami i zatrudnia nie więcej niż 50 osób w przeliczeniu na pełne etaty, w okresie ostatnich pełnych 6 miesięcy przed złożeniem wniosku o pomoc lub od dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej.

3. W przypadku podmiotów, o których mowa w § 26a ust. 1 pkt 3, pomoc na różnicowanie działalności może być udzielona, jeżeli planowane przedsięwzięcie przyczyni się do zwiększenia atrakcyjności turystycznej gminy lub miejscowości, na terenie której jest ono realizowane.

§ 26c. 1. Wysokość pomocy na różnicowanie działalności wynosi do 50% kosztów kwalifikowanych, nie więcej jednak niż:

1) 40.000 zł - w przypadku podmiotów, o których mowa w § 26a ust. 1 pkt 1,

2) 35.000 zł na jedno utworzone miejsce pracy - w przypadku podmiotów, o których mowa w § 26a ust. 1 pkt 2, z tym że łącznie wysokość pomocy nie może przekroczyć 210.000 zł,

3) 130.000 zł - w przypadku podmiotów, o których mowa w § 26a ust. 1 pkt 3, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. W przypadku związków międzygminnych, wysokość pomocy na różnicowanie działalności nie może przekroczyć iloczynu kwoty, o której mowa w ust. 1 pkt 3, i liczby gmin uczestniczących w realizacji przedsięwzięcia w związku międzygminnym.

§ 26d. 1. Wniosek o udzielenie pomocy na różnicowanie działalności składa się w oddziale regionalnym Agencji, właściwym ze względu na miejsce realizacji przedsięwzięcia, na formularzu opracowanym i udostępnionym przez Agencję.

2. Wniosek zawiera:

1) imię, nazwisko, miejsce zamieszkania i adres albo nazwę, siedzibę i adres wnioskodawcy,

2) opis prowadzonej działalności,

3) opis planowanego przedsięwzięcia,

4) plan finansowy przedsięwzięcia,

5) wysokość wnioskowanej pomocy.

3. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dołącza się w szczególności:

1) plan przedsięwzięcia,

2) kosztorys przedsięwzięcia - w przypadku podmiotów wymienionych w § 26a ust. 1 pkt 3,

3) zezwolenia wymagane odrębnymi przepisami przy realizacji przedsięwzięcia,

4) zaświadczenie o niezaleganiu wnioskodawcy z płatnościami z tytułu podatków oraz składek na ubezpieczenia społeczne - w przypadku podmiotów wymienionych w § 26a ust. 1 pkt 1 i 2.

4. Agencja może zażądać innych niż wymienione w ust. 3 dokumentów potwierdzających spełnienie warunków udzielenia pomocy na różnicowanie działalności, wymaganych dla danego przedsięwzięcia, w szczególności dotyczących sytuacji finansowej i stanu majątkowego wnioskodawcy, w przypadku gdy dokumenty, o których mowa w ust. 3, są niewystarczające.

5. Wnioski o udzielenie pomocy na różnicowanie działalności składa się w terminie ustalonym przez Agencję, nie krótszym niż 20 dni.

6. Agencja podaje termin składania wniosków do publicznej wiadomości co najmniej w dwóch dziennikach o zasięgu krajowym i lokalnym w terminie nie krótszym niż 7 dni przed dniem rozpoczęcia biegu terminu do składania wniosków.

7. Podając termin składania wniosków do publicznej wiadomości, Agencja może ustalić maksymalny czas realizacji przedsięwzięć, dla których będzie przyjmowała wnioski o udzielenie pomocy na różnicowanie działalności.

8. Agencja prowadzi rejestr wniosków, które zostały prawidłowo wypełnione i złożone wraz z wymaganymi dokumentami, odrębnie dla każdego województwa i odrębnie dla każdego rodzaju podmiotu, o którym mowa w § 26a ust. 1, z określeniem daty, godziny i minuty wpływu wniosku.

§ 26e. 1. Agencja dokonuje oceny złożonych wniosków o pomoc na różnicowanie działalności w oparciu o kryteria i stosując punktację, określone w załączniku nr 13 do rozporządzenia.

2. Agencja zawiera umowy o udzielenie pomocy na realizację przedsięwzięć z wnioskodawcami, których wnioski uzyskały co najmniej 2 punkty, do wyczerpania środków przewidzianych na udzielenie tej pomocy, z zastrzeżeniem ust. 3.

3. W przypadku gdy ilość środków finansowych na realizację wszystkich wniosków, o których mowa w ust. 2, jest niewystarczająca, umowy zawiera się według ustalonej odrębnie dla każdego z rodzajów przedsięwzięć wymienionych w § 26a ust. 1 kolejności - od wnioskodawcy, którego wniosek uzyskał największą liczbę punktów, do wnioskodawcy, którego wniosek uzyskał co najmniej 2 punkty, do wyczerpania środków przewidzianych na udzielenie pomocy, z tym że:

1) przy tej samej liczbie przyznanych punktów o kolejności zawierania umów decyduje niższa wartość podstawowego dochodu podatkowego gminy, w której ma być realizowane przedsięwzięcie, przypadająca na jednego mieszkańca,

2) przy tej samej liczbie punktów i tej samej wartości podstawowego dochodu podatkowego gminy na jednego mieszkańca o kolejności zawierania umów decyduje wcześniejszy czas zarejestrowania wniosku.

4. Do umów o udzielenie pomocy na różnicowanie działalności przepis § 7 ust. 4 stosuje się odpowiednio.

5. Do warunków wypłacenia środków finansowych przeznaczonych na pomoc na różnicowanie działalności przepis § 7 ust. 6 stosuje się odpowiednio, z tym że w przypadku podmiotów, o których mowa w § 26a ust. 1 pkt 1, pomoc ta może być wypłacona, jeżeli dane przedsięwzięcie zostało zrealizowane w ramach działalności prowadzonej zgodnie z przepisami prawa działalności gospodarczej.";

18)
dodaje się załącznik nr 1a do rozporządzenia stanowiący załącznik nr 1 do niniejszego rozporządzenia;
19)
załącznik nr 2 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 2 do niniejszego rozporządzenia;
20)
załącznik nr 6 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 3 do niniejszego rozporządzenia;
21)
w załączniku nr 8 do rozporządzenia część I otrzymuje brzmienie:

"I. Wymagania ogólne

W pomieszczeniach dla zwierząt należy zapewnić:

1) utrzymanie właściwej temperatury (szczegółowe wymagania zawarto w tabeli 1-2),

2) oświetlenie światłem dziennym lub sztucznym, przystosowane do gatunku i kategorii zwierząt (szczegółowe wymagania zawarto w tabeli 3),

3) wymaganą wymianę powietrza (szczegółowe wymagania zawarto w tabeli 4),

4) zabezpieczenie przed wpływami atmosferycznymi oraz wilgocią z podłoża, a także przed zalegającymi odchodami zwierzęcymi,

5) odprowadzenie ścieków ze stanowisk dla zwierząt do odpowiednich szczelnych zbiorników,

6) wyposażenie w instalacje i urządzenia dostosowane do przeznaczenia pomieszczeń,

7) odpowiednie warunki do pracy osób obsługujących.

Budynek produkcyjny powinien spełniać również następujące wymagania ewakuacyjne:

1) odległość od najdalszego stanowiska dla zwierząt do wyjścia ewakuacyjnego nie powinna przekraczać przy ściółkowym utrzymaniu zwierząt - 50 m, a przy bezściółkowym - 75 m,

2) przy bezściółkowym utrzymaniu bydła, trzody chlewnej i owiec, jeżeli liczba bydła i trzody chlewnej nie przekracza 15 sztuk, a owiec 200 sztuk, należy stosować co najmniej jedno wyjście ewakuacyjne,

3) w budynku przeznaczonym dla większej liczby zwierząt niż podana w pkt 2 należy stosować co najmniej dwa wyjścia ewakuacyjne, a z pomieszczeń podzielonych na sekcje - co najmniej jedno wyjście ewakuacyjne z każdej sekcji,

4) wrota i drzwi budynku inwentarskiego powinny zawsze otwierać się na zewnątrz pomieszczenia.

Woda wykorzystywana w gospodarstwie przeznaczona do celów spożywczych lub gospodarczych oraz do celów technologicznych (np. mycie urządzeń udojowych i do przechowywania mleka) powinna być należytej jakości i odpowiadać warunkom określonym w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie wymagań dotyczących jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi (Dz. U. Nr 203, poz. 1718).

Gospodarstwo utrzymujące zwierzęta powinno dysponować odpowiednim systemem zagospodarowania odchodów zwierzęcych. W przypadku urządzeń do składowania odchodów zwierzęcych ich powierzchnia/pojemność powinna odpowiadać półrocznej produkcji odchodów (łącznie od wszystkich utrzymywanych w gospodarstwie zwierząt), z tym że:

1) dla utrzymywania zwierząt na płytkiej ściółce - jest wymagana płyta obornikowa o powierzchni 3,5 m2/DJP (dla hodowli i chowu drobiu - płyta obornikowa o powierzchni 1,8-2 m2/DJP) oraz szczelny zbiornik na gnojówkę i wodę gnojową o pojemności 3,0 m3/DJP,

2) dla utrzymywania zwierząt na głębokiej ściółce - wielkość i rodzaj urządzeń do składowania odchodów zwierzęcych powinny być dostosowane do rodzaju i ilości używanej ściółki oraz okresu przechowywania obornika pod zwierzętami,

3) przy utrzymywaniu zwierząt bez ściółki (systemem bezściółkowym) - jest wymagany szczelny zbiornik na gnojowicę o pojemności 11 m3/DJP w zbiornikach zewnętrznych; w przypadku zbiorników o pojemności do 200 m3, zbiorniki te powinny być zbiornikami zamkniętymi, a przy większych pojemnościach - zamkniętymi lub otwartymi.";

22)
dodaje się załączniki nr 10-13 do rozporządzenia stanowiące odpowiednio załączniki nr 4-7 do niniejszego rozporządzenia.