Zm.: rozporządzenie w sprawie szczególnego nadzoru podatkowego nad wytwarzaniem, obrotem i importem niektórych wyrobów oraz podatku akcyzowego od tych wyrobów.
Dz.U.1993.81.381
Akt jednorazowyROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 31 sierpnia 1993 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie szczególnego nadzoru podatkowego nad wytwarzaniem, obrotem i importem niektórych wyrobów oraz podatku akcyzowego od tych wyrobów.
"3. Obowiązek oznaczania wyrobów banderolami występuje również w przypadku pakowania lub rozlewania wyrobów w opakowania jednostkowe, a także gdy wyroby oznaczone banderolami wymagają przepakowania lub ponownego rozlania w inne opakowania jednostkowe; do podmiotów wykonujących te czynności stosuje się przepisy rozporządzenia dotyczące producentów wyrobów.";
"Do szczególnego nadzoru podatkowego stosuje się odpowiednio przepisy rozporządzenia określonego w § 1 ust. 2 w części dotyczącej ogólnych zasad wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego, z zastrzeżeniem ust. 2.";
"W przypadku stosowania innych opakowań niż określone w załączniku nr 8, banderole muszą być umieszczone na tych opakowaniach z zachowaniem zasad ustalonych w tym przepisie.";
"2. W postępowaniu w sprawie wniosku o wydanie banderol producenci (importerzy) są obowiązani do wpłacenia w urzędzie skarbowym określonym w ust. 1 zaliczki stanowiącej równowartość żądanych banderol. W razie odmowy wydania banderol zaliczka podlega zwrotowi przez urząd skarbowy, do którego została wpłacona.",
"3) nie wpłaci zaliczki, o której mowa w § 6 ust. 2.",
"6. Importerzy wyrobów załączają do wniosku o wydanie banderol odpis umowy z podmiotem zagranicznym na dostawę wyrobów tytoniowych i spirytusowych oraz odpis pozwolenia właściwego organu na przywóz tych wyrobów z zagranicy; oryginał pozwolenia okazywany jest urzędowi skarbowemu do wglądu.";
"2. Utrata lub uszkodzenie banderol musi być potwierdzone protokołem sporządzonym komisyjnie z udziałem co najmniej dwóch pracowników producenta (importera) oraz pracownika szczególnego nadzoru podatkowego; wzór protokołu stanowi załącznik nr 4 do rozporządzenia.",
"3. Wydanie oraz zwrot banderol następuje na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego.";
"2. W przypadku gdy uszkodzenie banderol nastąpiło u innych niż producenci (importerzy) podmiotów dokonujących obrotu wyrobami oznaczonymi tymi banderolami, wyroby te nie mogą być zbywane. Wyroby z uszkodzonymi banderolami muszą być oznaczone nowymi banderolami.",
"2a. Oznaczenia wyrobów nowymi banderolami dokonuje w obecności pracownika szczególnego nadzoru podatkowego podmiot posiadający wyroby z uszkodzonymi banderolami. Wyroby są oznaczane nowymi banderolami w istniejącym stanie opakowań jednostkowych tych wyrobów. Z czynności tej sporządza się protokół.",
"3. Uszkodzone banderole są zwracane w terminie 14 dni od dnia stwierdzenia ich uszkodzenia urzędowi skarbowemu, który je wydał, lub jednostce organizacyjnej wskazanej przez ten urząd.";
"2. Producentowi wyrobów przysługuje zwrot wpłaconych zaliczek lub prawo do otrzymania w zamian nowych banderol, odpowiadających wartości banderol, które według normatywu strat określonego w ust. 1 uległy utracie lub uszkodzeniu w produkcyjnym procesie oznaczania, o ile producent przedstawi protokół, o którym mowa w § 8 ust. 2, lub zwróci uszkodzone banderole.";
"§ 18. 1. Wyroby tytoniowe i spirytusowe:
1) wprowadzone w polski obszar celny przed dniem 1 września 1993 r. mogą być zbywane bez oznaczenia ich banderolami do dnia 30 września 1993 r., z zastrzeżeniem ust. 2 i 3,
2) wyprodukowane (rozlane) w kraju przed dniem 1 stycznia 1994 r. mogą być zbywane bez oznaczenia ich banderolami do dnia 31 marca 1994 r., z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
2. Podmioty prowadzące działalność gospodarczą, które po terminach określonych w ust. 1 posiadają wyroby nie oznaczone banderolami, stają się podatnikami podatku akcyzowego; obowiązek zapłaty podatku powstaje odpowiednio z dniem 1 października 1993 r. i z dniem 1 kwietnia 1994 r., a po tych terminach - z dniem wejścia w ich posiadanie.
3. Podmioty, o których mowa w ust. 2, obowiązane są sporządzić odpowiednio na dzień 30 września 1993 r. i na dzień 31 marca 1994 r. spis z natury wyrobów nie oznaczonych banderolami oraz złożyć go odpowiednio do dnia 15 października 1993 r. i do dnia 15 kwietnia 1994 r. w urzędzie kontroli skarbowej właściwym ze względu na miejsce wykonywania działalności gospodarczej, a także prowadzić bieżący spis z natury posiadanych i zbywanych wyrobów nie oznaczonych banderolami. Spis ten w terminie do 10 dnia każdego miesiąca należy składać w tym samym urzędzie kontroli skarbowej.";
"3) Należy wpisać dla wyrobów tytoniowych odpowiedni rodzaj i zawartość opakowania przy wykorzystaniu załącznika nr 5 i 8 (np. miękkich albo twardych z 20 albo 25 papierosami importowanymi). Dla wyrobów spirytusowych należy wpisać odpowiedni rodzaj i zawartość opakowania przy wykorzystaniu załącznika nr 6 i 8 (np. butelki o pojemności powyżej 0,5 litra do 0,75 litra i powyżej 40% alkoholu do 50% alkoholu)";
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
WNIOSEK
WNIOSEK
innego podmiotu)
z nazwą i adresem Miejscowość ....... Data ........
______
Regon, Pesel, NIP*)
Urząd Skarbowy ....................
..................................1)
ul. ...............................
o wydanie banderol na opakowania
jednostkowe .........2) wyrobów ..........3)
1. Łączna ilość wnioskowanych banderol: ............ szt.,
w tym na opakowania jednostkowe:
1) .............4) - ..........szt. banderol (pociętych) w
paczkach*) oraz ........... szt. banderol w arkuszach*),
2) .............4) - ..........szt. banderol (pociętych) w
paczkach*) oraz ........... szt. banderol w arkuszach*),
3) .............4) - ..........szt. banderol (pociętych) w
paczkach*) oraz ........... szt. banderol w arkuszach*),
4) .............4) - ..........szt. banderol (pociętych) w
paczkach*) oraz ........... szt. banderol w arkuszach*),
5) .............4) - ..........szt. banderol (pociętych) w
paczkach*) oraz ........... szt. banderol w arkuszach*),
2. Nazwa i adres producenta zagranicznego ....................
.........................................................5)
3. Przedstawiciele (pełnomocnicy) wnioskodawcy uprawnieni do
odbioru banderol...........................................
...........................................................
.........................................................6)
4. Uwagi, oświadczenia wnioskodawcy (producenta, importera,
innego podmiotu)*) ........................................
...........................................................
...........................................................
...........................................................
...........................................................
...........................................................
...............................
Podpis i imienna pieczątka
wnioskodawcy (producenta,
importera, innego podmiotu)*)
Załączniki:7)
1) ............
2) ............
3) ............
4) ............
5) ............
6) ............
Objaśnienia:
1) Należy podać właściwy urząd skarbowy.
2) Należy wpisać: importowanych albo krajowych.
3) Należy wpisać odpowiednio: tytoniowych (papierosy) albo spirytusowych.
4) Należy wpisać dla wyrobów tytoniowych odpowiedni rodzaj i zawartość opakowania przy wykorzystaniu załącznika nr 5 i 8 do rozporządzenia (np. miękkich albo twardych z 20 albo 25 papierosami importowanymi). Dla wyrobów spirytusowych należy wpisać odpowiedni rodzaj i zawartość opakowania przy wykorzystaniu załącznika nr 6 i 8 do rozporządzenia (np. butelki o pojemności powyżej 0,5 litra do 0,75 litra i powyżej 40% do 50% alkoholu).
5) Wypełnia tylko importer.
6) Imiona, nazwiska, miejsca zamieszkania, serie i numery dowodów osobistych pełnomocników.
7) Załączniki składane z wnioskiem według § 7 rozporządzenia i inne.
*) Niepotrzebne skreślić
ZAŁĄCZNIK Nr 2
PROTOKÓŁ
PROTOKÓŁ
______
Regon, Pesel, NIP*)
z dnia .......................
w sprawie utraty, uszkodzenia*) banderol ............
.....................................................
sporządzony przez ...........................................
.............................................................
Opis okoliczności utraty, uszkodzenia*) banderol ...........
.............................................................
.............................................................
.............................................................
.............................................................
.............................................................
.............................................................
Ustalenia wynikające z okoliczności utraty, uszkodzenia*)
banderol, w tym rodzaj, ilość i seria utraconych, uszkodzonych*) banderol ...................................
............................................................
............................................................
Na tym protokół zakończono (nie)*) wnosząc zastrzeżeń(ia)*)..
............................................................
............................................................
Protokół sporządzono w ................. egzemplarzach, które
przekazano .................................................
Podpisy członków komisji
....................................
....................................
Podpis pracownika
szczególnego nadzoru podatkowego
..................................
______
*) Niepotrzebne skreślić.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »