Zm.: rozporządzenie w sprawie szczególnego nadzoru podatkowego nad wytwarzaniem, obrotem i importem niektórych wyrobów oraz podatku akcyzowego od tych wyrobów.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1993.81.381

Akt jednorazowy
Wersja od: 1 września 1993 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 31 sierpnia 1993 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie szczególnego nadzoru podatkowego nad wytwarzaniem, obrotem i importem niektórych wyrobów oraz podatku akcyzowego od tych wyrobów.

Na podstawie art. 9 pkt 4, art. 12 pkt 2 i art. 26 ust. 3 ustawy z dnia 19 grudnia 1980 r. o zobowiązaniach podatkowych (Dz. U. Nr 27, poz. 111, z 1982 r. Nr 45, poz. 289, z 1984 r. Nr 52, poz. 268, z 1985 r. Nr 12, poz. 50, z 1988 r. Nr 41, poz. 325, z 1989 r. Nr 4, poz. 23, Nr 33, poz. 176, Nr 35, poz. 192 i Nr 74, poz. 443, z 1990 r. Nr 34, poz. 198, z 1991 r. Nr 100, poz. 442 i Nr 110, poz. 475, z 1992 r. Nr 21, poz. 86 i Nr 53, poz. 251 oraz z 1993 r. Nr 28, poz. 127) oraz art. 6 ust. 10 pkt 2 i art. 35 ust. 4 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 i Nr 28, poz. 127) zarządza się, co następuje:
W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 30 czerwca 1993 r. w sprawie szczególnego nadzoru podatkowego nad wytwarzaniem, obrotem i importem niektórych wyrobów oraz podatku akcyzowego od tych wyrobów (Dz. U. Nr 59, poz. 275 i Nr 69, poz. 333) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 1:
a)
w ust. 2 po wyrazie "przepisy" skreśla się wyraz "tego",
b)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Obowiązek oznaczania wyrobów banderolami występuje również w przypadku pakowania lub rozlewania wyrobów w opakowania jednostkowe, a także gdy wyroby oznaczone banderolami wymagają przepakowania lub ponownego rozlania w inne opakowania jednostkowe; do podmiotów wykonujących te czynności stosuje się przepisy rozporządzenia dotyczące producentów wyrobów.";

2)
w § 2 w ust. 1 zdanie drugie otrzymuje brzmienie:

"Do szczególnego nadzoru podatkowego stosuje się odpowiednio przepisy rozporządzenia określonego w § 1 ust. 2 w części dotyczącej ogólnych zasad wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego, z zastrzeżeniem ust. 2.";

3)
w § 3 w ust. 2 po wyrazie "Producenci" dodaje się wyrazy "i importerzy";
4)
w § 5 w ust. 1 dodaje się zdanie w brzmieniu:

"W przypadku stosowania innych opakowań niż określone w załączniku nr 8, banderole muszą być umieszczone na tych opakowaniach z zachowaniem zasad ustalonych w tym przepisie.";

5)
w § 6:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. W postępowaniu w sprawie wniosku o wydanie banderol producenci (importerzy) są obowiązani do wpłacenia w urzędzie skarbowym określonym w ust. 1 zaliczki stanowiącej równowartość żądanych banderol. W razie odmowy wydania banderol zaliczka podlega zwrotowi przez urząd skarbowy, do którego została wpłacona.",

b)
skreśla się ust. 3;
6)
w § 7:
a)
w ust. 3:
w pkt 2 kropkę zastępuje się przecinkiem,
dodaje się pkt 3 w brzmieniu:

"3) nie wpłaci zaliczki, o której mowa w § 6 ust. 2.",

b)
dodaje się ust. 6 w brzmieniu:

"6. Importerzy wyrobów załączają do wniosku o wydanie banderol odpis umowy z podmiotem zagranicznym na dostawę wyrobów tytoniowych i spirytusowych oraz odpis pozwolenia właściwego organu na przywóz tych wyrobów z zagranicy; oryginał pozwolenia okazywany jest urzędowi skarbowemu do wglądu.";

7)
w § 8:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Utrata lub uszkodzenie banderol musi być potwierdzone protokołem sporządzonym komisyjnie z udziałem co najmniej dwóch pracowników producenta (importera) oraz pracownika szczególnego nadzoru podatkowego; wzór protokołu stanowi załącznik nr 4 do rozporządzenia.",

b)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Wydanie oraz zwrot banderol następuje na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego.";

8)
w § 14:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. W przypadku gdy uszkodzenie banderol nastąpiło u innych niż producenci (importerzy) podmiotów dokonujących obrotu wyrobami oznaczonymi tymi banderolami, wyroby te nie mogą być zbywane. Wyroby z uszkodzonymi banderolami muszą być oznaczone nowymi banderolami.",

b)
po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

"2a. Oznaczenia wyrobów nowymi banderolami dokonuje w obecności pracownika szczególnego nadzoru podatkowego podmiot posiadający wyroby z uszkodzonymi banderolami. Wyroby są oznaczane nowymi banderolami w istniejącym stanie opakowań jednostkowych tych wyrobów. Z czynności tej sporządza się protokół.",

c)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Uszkodzone banderole są zwracane w terminie 14 dni od dnia stwierdzenia ich uszkodzenia urzędowi skarbowemu, który je wydał, lub jednostce organizacyjnej wskazanej przez ten urząd.";

9)
w § 16:
a)
w ust. 1 po wyrazie "oznaczania" dodaje się wyrazy "u producenta wyrobów",
b)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Producentowi wyrobów przysługuje zwrot wpłaconych zaliczek lub prawo do otrzymania w zamian nowych banderol, odpowiadających wartości banderol, które według normatywu strat określonego w ust. 1 uległy utracie lub uszkodzeniu w produkcyjnym procesie oznaczania, o ile producent przedstawi protokół, o którym mowa w § 8 ust. 2, lub zwróci uszkodzone banderole.";

10)
§ 18 otrzymuje brzmienie:

"§ 18. 1. Wyroby tytoniowe i spirytusowe:

1) wprowadzone w polski obszar celny przed dniem 1 września 1993 r. mogą być zbywane bez oznaczenia ich banderolami do dnia 30 września 1993 r., z zastrzeżeniem ust. 2 i 3,

2) wyprodukowane (rozlane) w kraju przed dniem 1 stycznia 1994 r. mogą być zbywane bez oznaczenia ich banderolami do dnia 31 marca 1994 r., z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.

2. Podmioty prowadzące działalność gospodarczą, które po terminach określonych w ust. 1 posiadają wyroby nie oznaczone banderolami, stają się podatnikami podatku akcyzowego; obowiązek zapłaty podatku powstaje odpowiednio z dniem 1 października 1993 r. i z dniem 1 kwietnia 1994 r., a po tych terminach - z dniem wejścia w ich posiadanie.

3. Podmioty, o których mowa w ust. 2, obowiązane są sporządzić odpowiednio na dzień 30 września 1993 r. i na dzień 31 marca 1994 r. spis z natury wyrobów nie oznaczonych banderolami oraz złożyć go odpowiednio do dnia 15 października 1993 r. i do dnia 15 kwietnia 1994 r. w urzędzie kontroli skarbowej właściwym ze względu na miejsce wykonywania działalności gospodarczej, a także prowadzić bieżący spis z natury posiadanych i zbywanych wyrobów nie oznaczonych banderolami. Spis ten w terminie do 10 dnia każdego miesiąca należy składać w tym samym urzędzie kontroli skarbowej.";

11)
załącznik nr 2 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie ustalone w załączniku nr 1 do niniejszego rozporządzenia;
12)
w załączniku nr 3 w objaśnieniach odnośnik 3) otrzymuje brzmienie:

"3) Należy wpisać dla wyrobów tytoniowych odpowiedni rodzaj i zawartość opakowania przy wykorzystaniu załącznika nr 5 i 8 (np. miękkich albo twardych z 20 albo 25 papierosami importowanymi). Dla wyrobów spirytusowych należy wpisać odpowiedni rodzaj i zawartość opakowania przy wykorzystaniu załącznika nr 6 i 8 (np. butelki o pojemności powyżej 0,5 litra do 0,75 litra i powyżej 40% alkoholu do 50% alkoholu)";

13)
załącznik nr 4 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie ustalone w załączniku nr 2 do niniejszego rozporządzenia.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WNIOSEK

(producenta, importera,

innego podmiotu)

z nazwą i adresem Miejscowość ....... Data ........

______

Regon, Pesel, NIP*)

Urząd Skarbowy ....................

..................................1)

ul. ...............................

o wydanie banderol na opakowania

jednostkowe .........2) wyrobów ..........3)

1. Łączna ilość wnioskowanych banderol: ............ szt.,

w tym na opakowania jednostkowe:

1) .............4) - ..........szt. banderol (pociętych) w

paczkach*) oraz ........... szt. banderol w arkuszach*),

2) .............4) - ..........szt. banderol (pociętych) w

paczkach*) oraz ........... szt. banderol w arkuszach*),

3) .............4) - ..........szt. banderol (pociętych) w

paczkach*) oraz ........... szt. banderol w arkuszach*),

4) .............4) - ..........szt. banderol (pociętych) w

paczkach*) oraz ........... szt. banderol w arkuszach*),

5) .............4) - ..........szt. banderol (pociętych) w

paczkach*) oraz ........... szt. banderol w arkuszach*),

2. Nazwa i adres producenta zagranicznego ....................

.........................................................5)

3. Przedstawiciele (pełnomocnicy) wnioskodawcy uprawnieni do

odbioru banderol...........................................

...........................................................

.........................................................6)

4. Uwagi, oświadczenia wnioskodawcy (producenta, importera,

innego podmiotu)*) ........................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

...............................

Podpis i imienna pieczątka

wnioskodawcy (producenta,

importera, innego podmiotu)*)

Załączniki:7)

1) ............

2) ............

3) ............

4) ............

5) ............

6) ............

Objaśnienia:

1) Należy podać właściwy urząd skarbowy.

2) Należy wpisać: importowanych albo krajowych.

3) Należy wpisać odpowiednio: tytoniowych (papierosy) albo spirytusowych.

4) Należy wpisać dla wyrobów tytoniowych odpowiedni rodzaj i zawartość opakowania przy wykorzystaniu załącznika nr 5 i 8 do rozporządzenia (np. miękkich albo twardych z 20 albo 25 papierosami importowanymi). Dla wyrobów spirytusowych należy wpisać odpowiedni rodzaj i zawartość opakowania przy wykorzystaniu załącznika nr 6 i 8 do rozporządzenia (np. butelki o pojemności powyżej 0,5 litra do 0,75 litra i powyżej 40% do 50% alkoholu).

5) Wypełnia tylko importer.

6) Imiona, nazwiska, miejsca zamieszkania, serie i numery dowodów osobistych pełnomocników.

7) Załączniki składane z wnioskiem według § 7 rozporządzenia i inne.

*) Niepotrzebne skreślić

ZAŁĄCZNIK Nr  2

PROTOKÓŁ

z nazwą i adresem

______

Regon, Pesel, NIP*)

z dnia .......................

w sprawie utraty, uszkodzenia*) banderol ............

.....................................................

sporządzony przez ...........................................

.............................................................

Opis okoliczności utraty, uszkodzenia*) banderol ...........

.............................................................

.............................................................

.............................................................

.............................................................

.............................................................

.............................................................

Ustalenia wynikające z okoliczności utraty, uszkodzenia*)

banderol, w tym rodzaj, ilość i seria utraconych, uszkodzonych*) banderol ...................................

............................................................

............................................................

Na tym protokół zakończono (nie)*) wnosząc zastrzeżeń(ia)*)..

............................................................

............................................................

Protokół sporządzono w ................. egzemplarzach, które

przekazano .................................................

Podpisy członków komisji

....................................

....................................

Podpis pracownika

szczególnego nadzoru podatkowego

..................................

______

*) Niepotrzebne skreślić.