Zm.: rozporządzenie w sprawie ruchu na drogach publicznych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1976.20.128

Akt jednorazowy
Wersja od: 27 maja 1976 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRÓW KOMUNIKACJI I SPRAW WEWNĘTRZNYCH
z dnia 6 maja 1976 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie ruchu na drogach publicznych.

Na podstawie art. 14 pkt 1, art. 17 ust. 3 i 4 i art. 20 ust. 5 ustawy z dnia 27 listopada 1961 r. o bezpieczeństwie i porządku ruchu na drogach publicznych (Dz. U. z 1961 r. Nr 55, poz. 295 i z 1971 r. Nr 12, poz. 115) zarządza się, co następuje:
W rozporządzeniu Ministrów Komunikacji i Spraw Wewnętrznych z dnia 20 lipca 1968 r. w sprawie ruchu na drogach publicznych (Dz. U. z 1968 r. Nr 27, poz. 183, z 1972 r. Nr 55, poz. 382, z 1974 r. Nr 23, poz. 140 i z 1975 r. Nr 29, poz. 155) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 40:
a)
w ust. 4 pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4) używać świateł mijania lub świateł przeciwmgłowych albo obu tych świateł jednocześnie podczas mgły, śnieżycy lub ulewnego deszczu; w innych przypadkach używanie świateł przeciwmgłowych jest zabronione;",

b)
dodaje się ust. 6a w brzmieniu:

"6a. Dopuszcza się używanie świateł awaryjnych (§ 174 ust. 9 pkt 7) w czasie postoju lub unieruchomienia pojazdu na jezdni, gdy ostrzeżenie o obecności pojazdu na drodze jest uzasadnione względami bezpieczeństwa innych użytkowników drogi.",

2)
w § 174:
a)
ust. 4 i 5 otrzymują brzmienie:

"4. Dopuszcza się nieobowiązkowe światła zewnętrzne:

1) przeciwmgłowe,

2) cofania,

3) oświetlające przedmioty przy drodze,

4) postojowe,

5) odblaskowe na bocznych płaszczyznach pojazdu,

6) obrysowe na autobusie przegubowym,

7) awaryjne.

5. Zabrania się stosowania innych świateł zewnętrznych niż wymienione w ust. 1, 2 i 4, z wyjątkiem przypadków określonych w § 37, 39 ust. 10, § 48, 70 ust. 3 i § 177 ust. 2; dopuszcza się stosowanie dodatkowych świateł drogowych w pojazdach używanych w imprezach sportowych (rajdach) na odcinkach dróg zamkniętych dla ruchu publicznego, natomiast w normalnym ruchu światła te powinny być zdjęte.",

b)
w ust. 6:
pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) włączenie świateł drogowych, mijania i przeciwmgłowych powinno spowodować jednoczesne włączenie przednich i tylnych świateł pozycyjnych i oświetlenia tylnej tablicy rejestracyjnej; nie dotyczy to przypadków krótkotrwałego włączania w celach sygnalizacyjnych świateł drogowych lub mijania urządzeniem specjalnym uniemożliwiającym włączanie tych świateł na stałe;",

dodaje się pkt 8, 9 i 10 w brzmieniu:

"8) włączenie świateł pozycyjnych powinno być sygnalizowane jednoczesnym oświetleniem tablicy wskaźników, a w razie możliwości wyłączenia oświetlenia tej tablicy odrębnym światłem barwy zielonej, umieszczonym w polu widzenia kierowcy;

9) jeżeli pojazd wyposażony jest w cztery światła drogowe, przełączenie świateł mijania na światła drogowe może powodować włączenie czterech lub dwóch świateł drogowych; ze światłami drogowymi mogą być włączone jednocześnie światła mijania;

10) światłość jednocześnie włączonych świateł drogowych powinna być nie mniejsza niż 30.000 cd (kandeli) i nie większa niż 225.000 cd, a w odniesieniu do motocykli nie mniejsza niż 15.000 cd.",

c)
w ust. 7:
pkt 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1) światła drogowe:

a) liczba świateł: dwa lub cztery, również na motocyklu trójkołowym z jednym kołem z tyłu,

b) rozmieszczenie: z przodu, nie bliżej bocznego obrysu pojazdu niż światła mijania,

c) barwa: biała; dopuszcza się barwę żółtą selektywną,

d) powinny dostatecznie oświetlać drogę co najmniej na 100 m przed pojazdem, w warunkach zapewniających przejrzystość powietrza,

e) włączenie świateł drogowych powinno być sygnalizowane światłem kontrolnym barwy niebieskiej, umieszczonym w polu widzenia kierowcy;

2) światła mijania:

a) liczba świateł: dwa, również na motocyklu trójkołowym z jednym kołem z tyłu,

b) rozmieszczenie: z przodu, nie wyżej niż 120 cm i nie niżej niż 50 cm (motocykla 30 cm); wewnętrzne krawędzie płaszczyzn oświetlających powinny być od siebie oddalone co najmniej o 60 cm,

c) barwa: biała, dopuszcza, się barwę żółtą selektywną,

d) powinny dostatecznie oświetlać drogę na odległość co najmniej 40 m przed pojazdem w warunkach zapewniających przejrzystość powietrza i nie oślepiać innych użytkowników drogi,

e) powinny być asymetryczne, oświetlające drogę po prawej stronie na większą odległość niż po lewej;",

d)
w ust. 9:
w pkt 1 po wyrazach "ust. 6" skreśla się wyrazy "pkt 1",
dodaje się pkt 7 w brzmieniu:

"7) światła awaryjne:

a) włączenie świateł powinno następować odrębnym urządzeniem powodującym działanie wszystkich świateł kierunkowskazów po obu stronach pojazdu jednocześnie,

b) działanie świateł powinna być sygnalizowane światłem kontrolnym barwy czerwonej, umieszczonym w polu widzenia kierowcy; dopuszcza się świecenie jednocześnie obu świateł kontrolnych działania kierunkowskazów, jeżeli konstrukcja pojazdu przewiduje dwa światła odrębne dla lewego i prawego kierunku jazdy",

3)
w § 237 ust. 1 dodaje się pkt 11a w brzmieniu:

"11a) przepis § 174 ust. 7 pkt 2 lit. e) stosuje się do pojazdów rejestrowanych po raz pierwszy po dniu 1 lipca 1976 r.;".

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lipca 1976 r.