Zm.: rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych.
Dz.U.2009.54.442
Akt jednorazowyROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ 1
z dnia 23 marca 2009 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych
"1a) podstawowych i gimnazjów dla dzieci i młodzieży, w których realizowana jest podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych i gimnazjów, określona odpowiednio w załącznikach nr 2 i 4 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17):
a) klas I-III szkoły podstawowej, w tym szkoły podstawowej specjalnej, z wyjątkiem szkoły podstawowej specjalnej dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, stanowiący załącznik nr 3a do rozporządzenia,
b) gimnazjum, w tym gimnazjum specjalnego, z wyjątkiem gimnazjum specjalnego dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, stanowiący załącznik nr 6a do rozporządzenia,
c) oddziałów przysposabiających do pracy organizowanych w gimnazjum, stanowiący załącznik nr 6b do rozporządzenia,",
"2a) gimnazjum dla dorosłych, w którym realizowana jest podstawa programowa kształcenia ogólnego dla gimnazjów, określona w załączniku nr 4 do rozporządzenia, o którym mowa w pkt 1a, stanowiący załącznik nr 8a do rozporządzenia,",
"1. Ramowy plan nauczania określa tygodniowy wymiar godzin zajęć edukacyjnych dla odpowiednich okresów nauczania o wyróżnionych celach, stanowiących całość dydaktyczną, zwanych dalej "etapami edukacyjnymi", w szkole podstawowej, gimnazjum, zasadniczej szkole zawodowej, trzyletnim liceum ogólnokształcącym, trzyletnim liceum profilowanym, czteroletnim technikum, dwuletnim uzupełniającym liceum ogólnokształcącym dla absolwentów zasadniczej szkoły zawodowej, trzyletnim technikum uzupełniającym dla absolwentów zasadniczej szkoły zawodowej, szkole policealnej o okresie nauczania nie dłuższym niż 2,5 roku, a także w trzyletniej szkole specjalnej przysposabiającej do pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów ze sprzężonymi niepełnosprawnościami:
1) obowiązkowych zajęć edukacyjnych o charakterze dydaktyczno-wychowawczym, w toku których odbywa się nauczanie przedmiotów, bloków przedmiotowych, o których mowa w § 3 ust. 10, realizacja modułów, kształcenie zintegrowane (edukacja wczesnoszkolna) lub realizacja ścieżek edukacyjnych, o których mowa w ust. 5 pkt 3, oraz zajęć w profilu,
2) zajęć z religii/etyki,
3) godzin do dyspozycji dyrektora szkoły:
a) godzin przeznaczonych na realizację zajęć, o których mowa w ust. 5,
b) godzin przeznaczonych na realizację zajęć, o których mowa w ust. 5a,
4) zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych,
5) zajęć socjoterapeutycznych organizowanych dla uczniów z dysfunkcjami i zaburzeniami utrudniającymi funkcjonowanie społeczne.",
"2) realizację dodatkowych zajęć edukacyjnych, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania, a w przypadku klas, w których realizowana jest dotychczasowa podstawa programowa kształcenia ogólnego4) - także na realizację dodatkowych zajęć edukacyjnych z języka obcego, języka mniejszości narodowej, etnicznej lub języka regionalnego, nieujętych w ramowym planie nauczania dla danego etapu edukacyjnego, jeżeli wymiar godzin umożliwia realizację podstawy programowej ustalonej dla tych zajęć,
3) realizację ścieżek edukacyjnych, obejmujących zestaw treści i umiejętności o istotnym znaczeniu wychowawczym, których realizacja może odbywać się w ramach nauczania przedmiotów lub bloków przedmiotowych, o których mowa w § 3 ust. 10, lub w postaci odrębnych zajęć - w przypadku klas, w których realizowana jest dotychczasowa podstawa programowa kształcenia ogólnego4),
4) zorganizowanie zajęć dla grupy uczniów z uwzględnieniem ich potrzeb, w tym zajęć dydaktyczno-wyrównawczych i zajęć ruchowych o charakterze korekcyjnym - w przypadku klas, w których realizowana jest dotychczasowa podstawa programowa kształcenia ogólnego 4 ,",
"5a. Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły mogą być przeznaczone również na realizację:
1) zajęć zwiększających szanse edukacyjne uczniów: na pracę z uczniem zdolnym lub z uczniem mającym trudności w nauce,
2) zajęć rozwijających zainteresowania uczniów
- w wymiarze ustalonym przez dyrektora szkoły, z uwzględnieniem art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674, z późn. zm. 5 ).",
"1a) w klasach I-III szkoły podstawowej, w których realizowana jest podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych określona w załączniku nr 2 do rozporządzenia, o którym mowa w § 1 pkt 1a - 24 godzin,",
"3a) w każdej klasie gimnazjum, z wyjątkiem oddziałów dwujęzycznych, w którym realizowana jest podstawa programowa kształcenia ogólnego dla gimnazjum określona w załączniku nr 4 do rozporządzenia, o którym mowa w § 1 pkt 1a - 33 godzin,",
"4a) w oddziałach dwujęzycznych gimnazjum, w którym realizowana jest podstawa programowa kształcenia ogólnego dla gimnazjum określona w załączniku nr 4 do rozporządzenia, o którym mowa w § 1 pkt 1a - 35 godzin,",
"7a. Do tygodniowych wymiarów godzin, o których mowa w ust. 7, nie wlicza się:
1) godzin zajęć, o których mowa w § 4 ust. 1,
2) godzin zajęć sportowych w szkołach (oddziałach) sportowych oraz szkołach mistrzostwa sportowego, z wyjątkiem godzin obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego realizowanych w ramach zajęć sportowych.
8. Zajęcia religia/etyka są realizowane zgodnie z przepisami w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach.
9. Zajęcia wychowanie do życia w rodzinie są realizowane zgodnie z przepisami w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego.";
"d) w zasadniczych szkołach zawodowych - równym wymiarowi godzin zajęć z języka polskiego w danym roku szkolnym,",
"b) w zasadniczych szkołach zawodowych, w tym w szkołach specjalnych - równym tygodniowemu wymiarowi godzin zajęć z języka polskiego w danym roku szkolnym.";
"1. W klasach IV-VI szkoły podstawowej, w gimnazjum, zasadniczej szkole zawodowej, trzyletnim liceum ogólnokształcącym, trzyletnim liceum profilowanym, czteroletnim technikum, dwuletnim uzupełniającym liceum ogólnokształcącym dla absolwentów zasadniczej szkoły zawodowej, trzyletnim technikum uzupełniającym dla absolwentów zasadniczej szkoły zawodowej i szkole policealnej o okresie nauczania nie dłuższym niż 2,5 roku podział na grupy jest obowiązkowy:
1) na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych z informatyki i technologii informacyjnej - w oddziałach liczących więcej niż 24 uczniów, z tym że liczba uczniów w grupie nie może przekraczać liczby stanowisk komputerowych w pracowni komputerowej, z zastrzeżeniem ust. 4,
2) na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych z języków obcych, z tym że przy podziale na grupy należy uwzględnić stopień zaawansowania znajomości języka obcego; zajęcia są prowadzone w grupach oddziałowych, międzyoddziałowych lub międzyklasowych, liczących od 10 do 24 uczniów, z zastrzeżeniem ust. 4,
3) na nie więcej niż połowie obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego, dla których z treści programu nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń, w tym laboratoryjnych - w oddziałach liczących więcej niż 30 uczniów, z zastrzeżeniem ust. 4,
4) na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych z zakresu kształcenia w zawodzie lub w profilu kształcenia ogólnozawodowego, dla których z treści programu nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń, w tym laboratoryjnych - w oddziałach liczących więcej niż 30 uczniów, z zastrzeżeniem ust. 4,
5) w przypadku realizacji w kształceniu zawodowym modułów, zgodnie z wymogami określonymi w modułowym programie nauczania dla zawodu,
6) na zajęciach praktycznej nauki zawodu, zgodnie z przepisami w sprawie praktycznej nauki zawodu,
7) na zajęciach wychowania do życia w rodzinie, zgodnie z przepisami w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego.
2. W gimnazjum, w trzyletnim liceum ogólnokształcącym i dwuletnim uzupełniającym liceum ogólnokształcącym dla absolwentów zasadniczej szkoły zawodowej, liczącym nie więcej niż dwa oddziały każdej klasy, zajęcia z języków obcych oraz z przedmiotów ujętych w podstawie programowej w zakresie rozszerzonym mogą być prowadzone w grupach, w tym w grupach międzyoddziałowych, liczących nie mniej niż 7 uczniów.",
"5. Zajęcia wychowania fizycznego są prowadzone w grupach liczących od 12 do 26 uczniów. Dopuszcza się tworzenie grup międzyoddziałowych lub międzyklasowych.",
"5a. W zasadniczej szkole zawodowej, trzyletnim liceum ogólnokształcącym, trzyletnim liceum profilowanym, czteroletnim technikum, dwuletnim uzupełniającym liceum ogólnokształcącym dla absolwentów zasadniczej szkoły zawodowej, trzyletnim technikum uzupełniającym dla absolwentów zasadniczej szkoły zawodowej i szkole policealnej o okresie nauczania nie dłuższym niż 2,5 roku zajęcia wychowania fizycznego są prowadzone oddzielnie dla dziewcząt i chłopców. W klasach IV-VI szkoły podstawowej i w gimnazjum zajęcia wychowania fizycznego mogą być prowadzone oddzielnie dla dziewcząt i chłopców.";
Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły: | 6 | |
1) | godziny przeznaczone na realizację zajęć, o których mowa w § 2 ust. 5 rozporządzenia | |
2) | godziny przeznaczone na realizację zajęć, o których mowa w § 2 ust. 5a rozporządzenia | X d) |
Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły: | 9 | |
1) | godziny przeznaczone na realizację zajęć, o których mowa w § 2 ust. 5 rozporządzenia c) | |
2) | godziny przeznaczone na realizację zajęć, o których mowa w § 2 ust. 5a rozporządzenia | X d) |
"d) tygodniową liczbę godzin przeznaczonych na realizację tych zajęć w każdym roku szkolnym ustala dyrektor szkoły, z uwzględnieniem art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela.";
Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły: | 4 | 7 | 4 | |
1) | godziny przeznaczone na realizację zajęć, o których mowa w § 2 ust. 5 rozporządzenia | |||
2) | godziny przeznaczone na realizację zajęć, o których mowa w § 2 ust. 5a rozporządzenia | X b) | X b) | X b) |
Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły: | 12 | 13 | 10 | |
1) | godziny przeznaczone na realizację zajęć, o których mowa w § 2 ust. 5 rozporządzenia | |||
2) | godziny przeznaczone na realizację zajęć, o których mowa w § 2 ust. 5a rozporządzenia | X b) | X b) | X b) |
"b) tygodniową liczbę godzin przeznaczonych na realizację tych zajęć w każdym roku szkolnym ustala dyrektor szkoły, z uwzględnieniem art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela.";
Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły: | 10 | |
1) | godziny przeznaczone na realizację zajęć, o których mowa w § 2 ust. 5 rozporządzenia | |
2) | godziny przeznaczone na realizację zajęć, o których mowa w § 2 ust. 5a rozporządzenia | X c) |
Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły przeznaczone na realizację zajęć, o których mowa w § 2 ust. 5a rozporządzenia | X c) |
"c) tygodniową liczbę godzin przeznaczonych na realizację tych zajęć w każdym roku szkolnym ustala dyrektor szkoły, z uwzględnieniem art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela.";
Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły: | 6 | |
1) | godziny przeznaczone na realizację zajęć, o których mowa w § 2 ust. 5 rozporządzenia e) | |
2) | godziny przeznaczone na realizację zajęć, o których mowa w § 2 ust. 5a rozporządzenia | X f) |
"f) tygodniową liczbę godzin przeznaczonych na realizację tych zajęć w każdym roku szkolnym ustala dyrektor szkoły, z uwzględnieniem art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela.";
Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły: | 5 | |
1) | godziny przeznaczone na realizację zajęć, o których mowa w § 2 ust. 5 rozporządzenia d) | |
2) | godziny przeznaczone na realizację zajęć, o których mowa w § 2 ust. 5a rozporządzenia | X e) |
"e) tygodniową liczbę godzin przeznaczonych na realizację tych zajęć w każdym roku szkolnym ustala dyrektor szkoły, z uwzględnieniem art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela.";
Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły: | 8 | 6 | 8 | |
1) | godziny przeznaczone na realizację zajęć, o których mowa w § 2 ust. 5 rozporządzenia c) | |||
2) | godziny przeznaczone na realizację zajęć, o których mowa w § 2 ust. 5a rozporządzenia | X e) | X e) | X e) |
"e) tygodniową liczbę godzin przeznaczonych na realizację tych zajęć w każdym roku szkolnym ustala dyrektor szkoły, z uwzględnieniem art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela.";
Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły przeznaczone na realizację zajęć, o których mowa w § 2 ust. 5a rozporządzenia | X d) |
"d) tygodniową liczbę godzin przeznaczonych na realizację tych zajęć w każdym roku szkolnym ustala dyrektor szkoły, z uwzględnieniem art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela.";
Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły: | 3 | 54 | |
1) | godziny przeznaczone na realizację zajęć, o których mowa w § 2 ust. 5 rozporządzenia | ||
2) | godziny przeznaczone na realizację zajęć, o których mowa w § 2 ust. 5a rozporządzenia | X b) | X b) |
"b) tygodniową liczbę godzin przeznaczonych na realizację tych zajęć w każdym roku szkolnym ustala dyrektor szkoły, z uwzględnieniem art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela.";
Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły: | 5 | 90 | |
1) | godziny przeznaczone na realizację zajęć, o których mowa w § 2 ust. 5 rozporządzenia | ||
2) | godziny przeznaczone na realizację zajęć, o których mowa w § 2 ust. 5a rozporządzenia | X a) | X a) |
"a) tygodniową liczbę godzin przeznaczonych na realizację tych zajęć w każdym roku szkolnym ustala dyrektor szkoły, z uwzględnieniem art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela.";
Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły: | 4 | 2 | 40 | |
1) | godziny przeznaczone na realizację zajęć, o których mowa w § 2 ust. 5 rozporządzenia e) | |||
2) | godziny przeznaczone na realizację zajęć, o których mowa w § 2 ust. 5a rozporządzenia | X f) | X f) | X f) |
"f) Tygodniową liczbę godzin przeznaczonych na realizację tych zajęć w każdym roku szkolnym ustala dyrektor szkoły, z uwzględnieniem art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela.";
Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły: | 1 | 4 | |
1) | godziny przeznaczone na realizację zajęć, o których mowa w § 2 ust. 5 rozporządzenia | ||
2) | godziny przeznaczone na realizację zajęć, o których mowa w § 2 ust. 5a rozporządzenia | X c) | X c) |
"c) tygodniową liczbę godzin przeznaczonych na realizację tych zajęć w każdym roku szkolnym ustala dyrektor szkoły, z uwzględnieniem art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela.";
Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły: | 5 | 3 | 54 | |
1) | godziny przeznaczone na realizację zajęć, o których mowa w § 2 ust. 5 rozporządzenia e) | |||
2) | godziny przeznaczone na realizację zajęć, o których mowa w § 2 ust. 5a rozporządzenia | X f) | X f) | X f) |
"f) Tygodniową liczbę godzin przeznaczonych na realizację tych zajęć w każdym roku szkolnym ustala dyrektor szkoły, z uwzględnieniem art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela.";
Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły: | 5 | 3 | 54 | |
1) | godziny przeznaczone na realizację zajęć, o których mowa w § 2 ust. 5 rozporządzenia f) | |||
2) | godziny przeznaczone na realizację zajęć, o których mowa w § 2 ust. 5a rozporządzenia | X h) | X h) | X h) |
"h) Tygodniową liczbę godzin przeznaczonych na realizację tych zajęć w każdym roku szkolnym ustala dyrektor szkoły, z uwzględnieniem art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela.";
Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły: | 2 | 1 | 18 | |
1) | godziny przeznaczone na realizację zajęć, o których mowa w § 2 ust. 5 rozporządzenia | |||
2) | godziny przeznaczone na realizację zajęć, o których mowa w § 2 ust. 5a rozporządzenia | X f) | X f) | X f) |
"f) tygodniową liczbę godzin przeznaczonych na realizację tych zajęć w każdym roku szkolnym ustala dyrektor szkoły, z uwzględnieniem art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela.";
Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły: | 2 | 2 | 36 | |
1) | godziny przeznaczone na realizację zajęć, o których mowa w § 2 ust. 5 rozporządzenia | |||
2) | godziny przeznaczone na realizację zajęć, o których mowa w § 2 ust. 5a rozporządzenia | X b) | X b) | X b) |
"b) Tygodniową liczbę godzin przeznaczonych na realizację tych zajęć w każdym roku szkolnym ustala dyrektor szkoły, z uwzględnieniem art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela.";
Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły: | 5 | 3 | 36 | |
1) | godziny przeznaczone na realizację zajęć, o których mowa w § 2 ust. 5 rozporządzenia b) | |||
2) | godziny przeznaczone na realizację zajęć, o których mowa w § 2 ust. 5a rozporządzenia | X d) | X d) | X d) |
"d) Tygodniową liczbę godzin przeznaczonych na realizację tych zajęć w każdym roku szkolnym ustala dyrektor szkoły, z uwzględnieniem art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela.";
Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły przeznaczone na realizację zajęć, o których mowa w § 2 ust. 5a rozporządzenia | X b) | X b) | X b) |
"b) Tygodniową liczbę godzin przeznaczonych na realizację tych zajęć w każdym roku szkolnym ustala dyrektor szkoły, z uwzględnieniem art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela.";
Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły przeznaczone na realizację zajęć, o których mowa w § 2 ust. 5a rozporządzenia | X d) | X d) | X d) |
"d) tygodniową liczbę godzin przeznaczonych na realizację tych zajęć w każdym roku szkolnym ustala dyrektor szkoły, z uwzględnieniem art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela.";
Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły przeznaczone na realizację zajęć, o których mowa w § 2 ust. 5a rozporządzenia | X b) | X b) | X b) |
"b) Tygodniową liczbę godzin przeznaczonych na realizację tych zajęć w każdym roku szkolnym ustala dyrektor szkoły, z uwzględnieniem art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela.";
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA KLAS I-III SZKOŁY PODSTAWOWEJ, W TYM SZKOŁY PODSTAWOWEJ SPECJALNEJa), Z WYJĄTKIEM SZKOŁY PODSTAWOWEJ SPECJALNEJ DLA UCZNIÓW Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM W STOPNIU UMIARKOWANYM LUB ZNACZNYM
RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA KLAS I-III SZKOŁY PODSTAWOWEJ, W TYM SZKOŁY PODSTAWOWEJ SPECJALNEJa), Z WYJĄTKIEM SZKOŁY PODSTAWOWEJ SPECJALNEJ DLA UCZNIÓW Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM W STOPNIU UMIARKOWANYM LUB ZNACZNYM
I ETAP EDUKACYJNY (klasy I-III) | ||
Lp. | Obowiązkowe zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w trzyletnim okresie nauczania |
1. | Edukacja wczesnoszkolna b) | 60 |
2. | Alternatywne metody komunikacji c) | 6 |
Religia/Etyka | 6 | |
Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły: | 3 | |
1) | godziny przeznaczone na realizację zajęć, o których mowa w § 2 ust. 5 pkt 1, 2 i 5 rozporządzenia | |
2) | godziny przeznaczone na realizację zajęć, o których mowa w § 2 ust. 5a rozporządzenia | X d) |
Zajęcia rewalidacyjne e) | 30 |
b) podziału godzin przeznaczonych na zajęcia edukacji wczesnoszkolnej dokonuje nauczyciel prowadzący zajęcia, z tym że w trzyletnim okresie nauczania następujące zajęcia edukacyjne należy zrealizować co najmniej w wymiarze:
- język obcy nowożytny - 190 godzin,
- edukacja muzyczna, edukacja plastyczna i zajęcia komputerowe - po 95 godzin,
- wychowanie fizyczne - 290 godzin,
c) dotyczy szkół specjalnych dla uczniów ze sprzężonymi niepełnosprawnościami, z autyzmem,
d) tygodniową liczbę godzin przeznaczonych na realizację tych zajęć w każdym roku szkolnym ustala dyrektor szkoły, z uwzględnieniem art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela,
e) dotyczy szkół specjalnych dla uczniów: niepełnosprawnych w normie intelektualnej, z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, ze sprzężonymi niepełnosprawnościami, z autyzmem.
ZAŁĄCZNIK Nr 2
RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA GIMNAZJUM, W TYM GIMNAZJUM SPECJALNEGOa), Z WYJĄTKIEM GIMNAZJUM SPECJALNEGO DLA UCZNIÓW Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM W STOPNIU UMIARKOWANYM LUB ZNACZNYM
RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA GIMNAZJUM, W TYM GIMNAZJUM SPECJALNEGOa), Z WYJĄTKIEM GIMNAZJUM SPECJALNEGO DLA UCZNIÓW Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM W STOPNIU UMIARKOWANYM LUB ZNACZNYM
Klasy I-III | ||||
Lp. | Obowiązkowe zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w trzyletnim okresie nauczania | ||
1. | Język polski | ) | ||
2. | Język obcy nowożytny | ) | ||
3. | Drugi język obcy nowożytny b) | ) | ||
4. | Muzyka | ) | ||
5. | Plastyka | ) | ||
6. | Historia | ) | ||
7. | Wiedza o społeczeństwie | ) | ||
8. | Geografia | } | 88 c) + 6 d) | |
9. | Biologia | ) | 83 e) | |
10. | Chemia | ) | ||
11. | Fizyka | ) | ||
12. | Matematyka | ) | ||
13. | Informatyka | ) | ||
14. | Wychowanie fizyczne | ) | ||
15. | Edukacja dla bezpieczeństwa | ) | ||
16. | Zajęcia artystyczne | ) | ||
17. | Zajęcia techniczne | ) | ||
18. | Godziny z wychowawcą | ) | ||
19. | Alternatywne metody komunikacji f) | 6 | ||
Pozostałe zajęcia | ||||
Religia/Etyka | 6 | |||
Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły: | 3 + 5 e) | |||
1) | godziny przeznaczone na realizację zajęć, o których mowa w § 2 ust. 5 pkt 1, 2 i 5 rozporządzenia | |||
2) | godziny przeznaczone na realizację zajęć, o których mowa w § 2 ust. 5a rozporządzenia | X g) | ||
Zajęcia rewalidacyjne h) | 30 |
b) nie dotyczy uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim,
c) w trzyletnim okresie nauczania poszczególne zajęcia edukacyjne należy zrealizować co najmniej w wymiarze:
- język polski - 450 godzin,
- dwa języki obce nowożytne - 450 godzin (godziny te mogą być dowolnie rozdzielone pomiędzy te języki),
- muzyka - 30 godzin,
- plastyka - 30 godzin,
- historia - 190 godzin,
- wiedza o społeczeństwie - 65 godzin,
- geografia - 130 godzin,
- biologia - 130 godzin,
- chemia - 130 godzin,
- fizyka - 130 godzin,
- matematyka - 385 godzin,
- informatyka - 65 godzin,
- wychowanie fizyczne - 385 godzin,
- edukacja dla bezpieczeństwa - 30 godzin,
- zajęcia artystyczne - 60 godzin,
- zajęcia techniczne - 60 godzin,
- zajęcia z wychowawcą - 95 godzin,
d) dodatkowe godziny na nauczanie języka obcego nowożytnego będącego drugim językiem nauczania w szkołach lub oddziałach dwujęzycznych,
e) dotyczy gimnazjów specjalnych dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim; w gimnazjach tych w trzyletnim okresie nauczania zajęcia edukacyjne z języka obcego nowożytnego należy zrealizować co najmniej w wymiarze 290 godzin,
f) dotyczy gimnazjów specjalnych dla uczniów ze sprzężonymi niepełnosprawnościami, z autyzmem,
g) tygodniową liczbę godzin przeznaczonych na realizację tych zajęć w każdym roku szkolnym ustala dyrektor szkoły, z uwzględnieniem art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela,
h) dotyczy gimnazjów specjalnych dla uczniów: niepełnosprawnych w normie intelektualnej, z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, ze sprzężonymi niepełnosprawnościami, z autyzmem.
ZAŁĄCZNIK Nr 3
RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA ODDZIAŁÓW PRZYSPOSABIAJĄCYCH DO PRACY ORGANIZOWANYCH W GIMNAZJUMa) b)
RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA ODDZIAŁÓW PRZYSPOSABIAJĄCYCH DO PRACY ORGANIZOWANYCH W GIMNAZJUMa) b)
Klasy I-III | ||||
Lp. | Obowiązkowe zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w trzyletnim okresie nauczania | ||
1. | Język polski | ) | ||
2. | Język obcy nowożytny | ) | ||
3. | Historia | ) | ||
4. | Wiedza o społeczeństwie | ) | ||
5. | Geografia | ) | ||
6. | Biologia | ) | ||
7. | Chemia | } | 88 c) | |
8. | Fizyka | ) | ||
9. | Matematyka | ) | ||
10. | Informatyka | ) | ||
11. | Wychowanie fizyczne | ) | ||
12. | Edukacja dla bezpieczeństwa | ) | ||
13. | Godziny z wychowawcą | ) | ||
14. | Godziny przeznaczone na realizację wybranych treści kształcenia zawartych w podstawie programowej kształcenia w danym zawodzie | ) | ||
Pozostałe zajęcia | ||||
Religia/Etyka | 6 | |||
Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły: | 3 | |||
1) | godziny przeznaczone na realizację zajęć, o których mowa w § 2 ust. 5 pkt 1, 2 i 5 rozporządzenia | |||
2) | godziny przeznaczone na realizację zajęć, o których mowa w § 2 ust. 5a rozporządzenia | X d) |
b) dotyczy także gimnazjów specjalnych dla uczniów: niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, zagrożonych uzależnieniem, z zaburzeniami zachowania,
c) w trzyletnim okresie nauczania poszczególne zajęcia edukacyjne należy zrealizować co najmniej w wymiarze:
- język polski - 450 godzin,
- język obcy nowożytny - 190 godzin,
- historia - 190 godzin,
- wiedza o społeczeństwie - 60 godzin,
- geografia - 95 godzin,
- biologia - 95 godzin,
- chemia - 95 godzin,
- fizyka - 95 godzin,
- matematyka - 385 godzin,
- informatyka - 65 godzin,
- wychowanie fizyczne - 385 godzin,
- edukacja dla bezpieczeństwa - 30 godzin,
- zajęcia z wychowawcą - 95 godzin,
- zajęcia przeznaczone na realizację wybranych treści kształcenia zawartych w podstawie programowej kształcenia w danym zawodzie - 570 godzin. W przypadku oddziału zorganizowanego dla uczestników Ochotniczych Hufców Pracy oraz oddziału zorganizowanego w szkole w zakładzie poprawczym i schronisku dla nieletnich godziny te przeznacza się na realizację przygotowania zawodowego w formie przyuczenia do wykonywania określonej pracy,
d) tygodniową liczbę godzin przeznaczonych na realizację tych zajęć w każdym roku szkolnym ustala dyrektor szkoły, z uwzględnieniem art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela.
ZAŁĄCZNIK Nr 4
RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA GIMNAZJUM DLA DOROSŁYCHa)
RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA GIMNAZJUM DLA DOROSŁYCHa)
Lp. | Obowiązkowe zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w trzyletnim okresie nauczania | Liczba godzin w trzyletnim okresie nauczania | |
Semestry I-VI | ||||
Forma stacjonarna | Forma zaoczna | |||
1. | Język polski | ) | 216 | |
2. | Język obcy nowożytny | ) | 108 | |
3. | Historia | ) | 108 | |
4. | Wiedza o społeczeństwie | ) | 54 | |
5. | Geografia | } | 46 b) | 36 |
6. | Biologia | ) | 36 | |
7. | Chemia | ) | 36 | |
8. | Fizyka | ) | 36 | |
9. | Matematyka | ) | 162 | |
10. | Informatyka | ) | 36 | |
Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły: | 5 | 90 | ||
1) | godziny przeznaczone na realizację zajęć, o których mowa w § 2 ust. 5 pkt 1, 2 i 5 rozporządzenia | |||
2) | godziny przeznaczone na realizację zajęć, o których mowa w § 2 ust. 5a rozporządzenia | X c) | X c) |
b) w trzyletnim okresie nauczania poszczególne zajęcia edukacyjne należy zrealizować co najmniej w wymiarze:
- język polski - 385 godzin,
- język obcy nowożytny - 190 godzin,
- historia - 190 godzin,
- wiedza o społeczeństwie - 95 godzin,
- geografia - 65 godzin,
- biologia - 65 godzin,
- chemia - 65 godzin,
- fizyka - 65 godzin,
- matematyka - 290 godzin,
- informatyka - 65 godzin,
c) tygodniową liczbę godzin przeznaczonych na realizację tych zajęć w każdym roku szkolnym ustala dyrektor szkoły, z uwzględnieniem art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »