§ 1. - Zm.: rozporządzenie w sprawie programów szkoleń i wymagań egzaminacyjnych w zakresie kwalifikacji zawodowych marynarzy.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2010.55.334
Akt jednorazowy Wersja od: 7 kwietnia 2010 r.
§ 1.
W rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 13 lipca 2005 r. w sprawie programów szkoleń i wymagań egzaminacyjnych w zakresie kwalifikacji zawodowych marynarzy (Dz. U. Nr 173, poz. 1445 oraz z 2009 r. Nr 44, poz. 355) w załączniku wprowadza się następujące zmiany:1)
w rozdziale II "Kwalifikacje oficerskie. Dział pokładowy w żegludze międzynarodowej":a)
tabela 2.2.10 otrzymuje brzmienie:Lp. | Zagadnienia | Liczba godzin | ||
W | C | L | ||
I. | II. | III. | IV. | V. |
1. | Zastosowanie przepisów międzynarodowych: | 2 | ||
a) Konwencji LL, | ||||
b) Konwencji CSC, | ||||
c) zatwierdzonego poradnika mocowania ładunku, | ||||
d) dokumentów wymaganych przez PSC. | ||||
2. | Wykresy statecznościowe i przegłębień oraz urządzenia obliczające naprężenia kadłuba: | 1 | 5 | |
a) obliczanie stateczności, przegłębienia, momentów gnących i skręcających oraz sił tnących, | ||||
b) określanie minimalnej wartości wolnej burty, | ||||
c) użycie wykresów do określania obciążenia urządzeń przeładunkowych. | ||||
3. | Załadunek i mocowanie ładunku, urządzenia i sprzęt przeładunkowy i mocujący, zalecenia: | 16 | 1 | |
a) pokładowy ładunek drewna, | ||||
b) przeładunek i mocowanie sztuk ciężkich, | ||||
c) procedury dostawy, kontroli ilościowej i jakościowej oraz odbioru ładunku, dokumentacja ładunkowa, | ||||
d) opieka nad ładunkiem, | ||||
e) wymagania dotyczące urządzeń i sprzętu przeładunkowego oraz ich obsługi, | ||||
f) utrzymanie i kontrola urządzeń i sprzętu przeładunkowego, | ||||
g) utrzymanie i kontrola pokryw lukowych, | ||||
h) środki ostrożności przy fumigacji ładowni, | ||||
i) szacunkowy raport defektów i uszkodzeń przestrzeni ładunkowych, włazów do ładowni, pokryw i wejść do ładowni i zbiorników balastowych oraz podjęcie właściwej akcji. | ||||
4. | Eksploatacja chemikaliowców, gazowców i zbiornikowców: | 9 | ||
a) definicje, | ||||
b) zawartość i zastosowanie ISGOTT, | ||||
c) eksploatacja zbiornikowców, przepisy o ochronie środowiska, | ||||
d) eksploatacja chemikaliowców, | ||||
e) czyszczenie zbiorników i zapobieganie zanieczyszczeniom na chemikaliowcach, | ||||
f) eksploatacja gazowców, | ||||
g) operacje ładunkowe na gazowcach. | ||||
5. | Przewóz ładunków niebezpiecznych: | 7 | ||
a) Kodeksy IMDG i BC, | ||||
b) ładunki niebezpieczne w opakowaniach, | ||||
c) ładunki masowe suche, | ||||
d) przewóz ziarna według wymagań IMO. | ||||
6. | Kontenerowy system transportowy. Plan ładunkowy kontenerowca. | 2 | 4 | |
7. | Statek ro-ro, system poziomego ładowania, plan ładunkowy statku ro-ro. | 2 | 4 | |
8. | Plan ładunkowy drobnicowca. | 1 | 4 | |
RAZEM: 58 | 40 | 18 |
b)
tabela 2.3.6 otrzymuje brzmienie:Lp. | Zagadnienia | Liczba godzin | |||
W | C | L | |||
I. | II. | III. | IV. | V. | |
1. | Mocowanie ładunku na statku. | 2 | |||
2. | Zasady przewozu i mocowania ładunków pokładowych (w tym drewna). | 2 | |||
3. | Kontenery: | 2 | |||
a) rodzaje, | |||||
b) planowanie przeładunku, | |||||
c) mocowanie. | |||||
4. | Ładunki masowe suche: | 3 | |||
a) Kodeks BC, | |||||
b) przygotowanie ładowni do załadunku, | |||||
c) zagrożenia dla życia, zasady wchodzenia do ładowni, | |||||
d) przeładunek i przewóz węgla. | |||||
5. | Zasady załadunku i przewozu ziarna luzem. | 1 | |||
6. | Opieka nad ładunkiem: | 6 | |||
a) przygotowanie ładowni do operacji przeładunkowych i kontrola po ich zakończeniu, | |||||
b) separacja ładunkowa, | |||||
c) zasady wentylacji ładowni, mikroklimat ładowni, | |||||
d) ładunki chłodzone. | |||||
7. | Ładunki niebezpieczne: | 6 | 2 | ||
a) Kodeks IMDG: | |||||
- budowa i zasady korzystania, | |||||
- podział ładunków niebezpiecznych na klasy, | |||||
- opakowania i oznakowanie ładunków niebezpiecznych poszczególnych klas, | |||||
- zasady separacji, | |||||
b) środki ostrożności przy przeładunku i przewozie, | |||||
c) Ems, MFAG. | |||||
8. | Statkowe urządzenia i osprzęt przeładunkowy: | 6 | 2 | ||
a) rodzaje i przeznaczenie, | |||||
b) obsługa, utrzymanie, kontrola, instrukcje, BHP przy przeładunkach, | |||||
c) operacje przeładunkowe pod kątem wymagań związanych z zapobieganiem zanieczyszczeniom. | |||||
9. | Dokumentacja ładunkowa, elementy Konwencji FAL. | 2 | |||
10. | Zbiornikowce i chemikaliowce: | 3 | |||
a) rodzaje zbiorników, koferdamy, przepompownia, | |||||
b) rurociągi ładunkowe, | |||||
c) pompy ładunkowe. | |||||
11. | Środki ostrożności przy wchodzeniu do pomieszczeń zamkniętych lub zanieczyszczonych. | 1 | |||
12. | Wpływ ładunku i operacji przeładunkowych na zanurzenie, przegłębienie i stateczność statku, obliczanie ilości ładunku na podstawie zanurzenia. | 4 | |||
13. | Planowanie załadunku i sporządzanie planu ładunkowego. | 8 | |||
14. | Szkody ładunkowe. Inspekcje i raportowanie defektów i uszkodzeń przestrzeni ładunkowych, włazów i zejściówek do ładowni, pokryw ładowni i zbiorników balastowych. | 1 | |||
RAZEM: 51 | 35 | 16 |
2)
w rozdziale V "Kwalifikacje oficerskie. Dział maszynowy - specjalność mechaniczna i elektryczna":a)
tabela 5.2.5 otrzymuje brzmienie:Lp. | Zagadnienia | Liczba godzin | ||
W | C | L | ||
I. | II. | III. | IV. | V. |
1. | Współczesne siłownie okrętowe - tendencje rozwojowe. | 1 | ||
2. | Energetyka siłowni okrętowej: | 3 | ||
a) sprawności układów energetycznych, | ||||
b) energia zapotrzebowana do napędu statku, | ||||
c) zapotrzebowanie na energię elektryczną i cieplną - bilanse, | ||||
d) ogólna sprawność energetyczna siłowni i sposoby jej podwyższania. | ||||
3. | Nowoczesne rozwiązania układów napędowo-energetycznych z prądnicami wałowymi i sposoby ich eksploatacji. | 4 | ||
4. | Utylizacja ciepła odpadowego, przegląd współczesnych rozwiązań układów oraz zasady ich eksploatacji. | 4 | ||
5. | Układy napędowe statku i ich eksploatacja: | 9 | ||
a) przegląd współczesnych układów napędowych oraz pędników, | ||||
b) charakterystyki obrotowe śruby, | ||||
c) charakterystyki hydrodynamiczne, | ||||
d) charakterystyki napędowe statku, | ||||
e) pole pracy silnika, | ||||
f) współpraca silnika, śruby i kadłuba w stanach ustalonych i przejściowych, w różnych warunkach pływania, | ||||
g) śruba nastawna - jej zalety i możliwości. | ||||
6. | Praca układu napędowego przy manewrowaniu - krzywe Robinsona. | 3 | ||
7. | Nowe rozwiązania systemów siłownianych. | 2 | ||
8. | Zasady ekonomicznej eksploatacji siłowni okrętowych. | 2 | ||
9. | Eksploatacja siłowni okrętowej w stanach awaryjnych. | 2 | ||
10. | Konstrukcja obiektów morskich i statków pod kątem systemów kontroli prawidłowej pracy i systemów wczesnego wykrywania nieprawidłowości pracy i uszkodzeń: | 4 | ||
a) procedury bezpiecznej eksploatacji urządzeń napędu głównego: | ||||
- ocena stanu technicznego przed startem, | ||||
- kryteria oceny poziomu bezpieczeństwa eksploatacyjnego, | ||||
- podejmowanie decyzji wyłączenia urządzenia z eksploatacji, | ||||
b) procedury bezpiecznej eksploatacji urządzeń pomocniczych: | ||||
- ocena stanu technicznego przed startem, | ||||
- kryteria oceny poziomu bezpieczeństwa eksploatacyjnego, | ||||
- podejmowanie decyzji wyłączenia urządzenia z eksploatacji, | ||||
c) wpływ wyłączenia urządzeń z ruchu na eksploatację statku oraz zagrożenie bezpieczeństwa statku, | ||||
d) ogólna budowa i podstawowe funkcje systemów kontroli prawidłowej pracy i systemów wczesnego wykrywania nieprawidłowości pracy i uszkodzeń. | ||||
RAZEM: 34 | 34 |
b)
tabela 5.2.8 otrzymuje brzmienie:Lp. | Zagadnienia | Liczba godzin | ||
W | C | L | ||
I. | II. | III. | IV. | V. |
1. | Pompy: | 8 | ||
a) klasyfikacja, charakterystyka i zastosowanie poszczególnych rodzajów pomp, | ||||
b) wielkości charakterystyczne pomp i układów pompowych, | ||||
c) charakterystyki pomp, | ||||
d) współpraca pomp. | ||||
2. | Sprężarki: | 6 | ||
a) klasyfikacja, charakterystyka i zastosowanie sprężarek, | ||||
b) charakterystyki sprężarek - współpraca z siecią, | ||||
c) wentylatory i instalacje wentylacyjne. | ||||
3. | Układy okrętowej hydrauliki siłowej: | 14 | ||
a) przegląd elementów układów hydrauliki siłowej: | ||||
- pompy, | ||||
- silniki, | ||||
- zawory, | ||||
- rozdzielacze, | ||||
- przewody, | ||||
b) przykładowe instalacje: | ||||
- pokryw lukowych, | ||||
- wind ładunkowych, | ||||
- urządzeń transportu pionowego, | ||||
- drzwi wodoszczelnych, | ||||
c) urządzenia sterowe: | ||||
- podstawowe wiadomości z teorii sterowania, | ||||
- rodzaje sterów, budowa, działanie, | ||||
- rodzaje maszyn sterowych, budowa i działanie, | ||||
- stery strumieniowe i aktywne, | ||||
d) urządzenia śrub nastawnych: | ||||
- rodzaje i budowa śrub nastawnych, | ||||
- elementy mechanizmów śrub nastawnych: zmiany skoku śruby, siłowniki, elementy rozrządu, | ||||
- blokada płatów śruby w stanach awaryjnych, | ||||
- instalacje hydrauliczne. | ||||
4. | Oczyszczanie paliw i olejów smarowych, urządzenia oczyszczające. | 10 | ||
5. | Linie wałów: | 5 | ||
a) sprzęgła napędu głównego, blokada sprzęgieł w stanach awaryjnych, | ||||
b) przekładnie napędów okrętowych, kontrola posadowienia przekładni, wypracowania łożysk i luzu międzyrębnego, | ||||
c) łożyska w napędach okrętowych: | ||||
- wzdłużne, | ||||
- poprzeczne, | ||||
- rufowe, | ||||
d) wały okrętowe: | ||||
- śrubowe, | ||||
- pośrednie, | ||||
- oporowe. | ||||
6. | Eksploatacja i obsługa urządzeń i systemów sterowych: | 4 | ||
a) budowa i działanie, | ||||
b) bezpieczna eksploatacja, | ||||
c) przykładowe uszkodzenia i ruch awaryjny. | ||||
7. | Eksploatacja i obsługa urządzeń i systemów rozładunkowych oraz urządzeń pokładowych: | 4 | ||
a) ogólna budowa i zasady bezpiecznej eksploatacji żurawi, bomów, suwnic i innych urządzeń rozładunkowych, | ||||
b) przykładowe uszkodzenia i ruch awaryjny urządzeń rozładunkowych, | ||||
c) ogólna budowa i zasady bezpiecznej eksploatacji urządzeń pokładowych - wind cumowniczych i kotwicznych oraz innych urządzeń pokładowych, | ||||
d) przykładowe uszkodzenia i ruch awaryjny wymienionych urządzeń pokładowych. | ||||
RAZEM: 51 | 51 |
c)
tabela 5.2.16 otrzymuje brzmienie:Lp. | Zagadnienia | Liczba godzin | ||
W | C | L | ||
I. | II. | III. | IV. | V. |
1. | Pojęcia podstawowe, zakres regulacji i źródła prawa morskiego. | 1 | ||
2. | Pojęcie statku morskiego: | 1 | ||
a) przynależność państwowa, | ||||
b) rejestr okrętowy, | ||||
c) właściciel statku, | ||||
d) armator, | ||||
e) umowy o korzystanie ze statku. | ||||
3. | Administracja morska: kompetencje, inspekcje, dokumenty: | 1 | ||
a) kontrola zdolności statku do żeglugi, | ||||
b) odpowiedzialność za naruszenie prawa. | ||||
4. | Odprawa statku: sanitarna, celna i paszportowa. | 1 | ||
5. | Sytuacja prawna statku na wodach morskich: | 1 | ||
a) podział wód morskich, | ||||
b) skutki naruszania przepisów dla statku i odpowiedzialność załogi. | ||||
6. | Certyfikaty i dokumenty statku i załogi wymagane konwencjami międzynarodowymi wymienionymi w lp. 7-9. | 2 | ||
7. | Międzynarodowe wymagania bezpieczeństwa żeglugi: | 6 | ||
a) regulacje prawne dotyczące stanu załadowania statku, | ||||
b) odpowiedzialność wynikająca z Międzynarodowej Konwencji o Liniach Ładunkowych, | ||||
c) regulacje prawne dotyczące bezpieczeństwa życia na morzu (Konwencja SOLAS), | ||||
d) regulacje prawne dotyczące standardów szkolenia, certyfikacji i pełnienia służby na statku (Konwencja STCW), | ||||
e) odpowiedzialność wynikająca z przepisów międzynarodowych w zakresie bezpieczeństwa statku, załogi, pasażerów i ładunku, | ||||
f) międzynarodowe wymagania zdrowotne, morska deklaracja zdrowia. | ||||
8. | Międzynarodowe konwencje i regulacje dotyczące ochrony środowiska (Konwencja MARPOL). | 2 | ||
9. | Regulacje prawne w zakresie prawa pracy - krajowe i zagraniczne. | 1 | ||
10. | Ubezpieczenia morskie: | 1 | ||
a) przedmiot ubezpieczenia morskiego, | ||||
b) ryzyko ubezpieczeniowe, | ||||
c) wyłączenia, | ||||
d) sporządzanie dokumentacji powypadkowej. | ||||
RAZEM: 17 | 17 |
d)
tabela 5.3.2 otrzymuje brzmienie:Lp. | Zagadnienia | Liczba godzin | ||||
W | C | L | ||||
I. | II | III. | IV. | V. | ||
1. | Wiadomości ogólne: | 2 | ||||
a) pojęcie siłowni okrętowej, układu napędowego, elektrowni okrętowej, | ||||||
b) podział siłowni okrętowych. | ||||||
2. | Podstawowe instalacje siłowni okrętowych i ich obsługa: | 6 | ||||
a) zęzowa, | ||||||
b) balastowa, | ||||||
c) transportu i oczyszczania paliwa, | ||||||
d) wody sanitarnej pitnej, | ||||||
e) wody morskiej, | ||||||
f) oleju smarowego, | ||||||
g) parowo-wodna, | ||||||
h) sprężonego powietrza. | ||||||
3. | Budowa i obsługa instalacji obsługujących silniki spalinowe pomocnicze: | 2 | ||||
a) smarowania, | ||||||
b) chłodzenia, | ||||||
c) zasilania, | ||||||
d) rozruchu. | ||||||
4. | Wymagania stawiane siłowniom i wpływ tych wymagań na rozwiązania zastosowane w siłowniach okrętowych. | 1 | ||||
5. | Bilans energetyczny siłowni okrętowej: | 2 | ||||
a) sprawność urządzenia energetycznego, | ||||||
b) sprawność ogólna napędu i jej części składowe, | ||||||
c) sprawność energetyczna siłowni i możliwości jej zwiększenia, | ||||||
d) układy energetyczne siłowni spalinowych. | ||||||
6. | Instalacje siłowni spalinowych: | 14 | ||||
a) instalacje chłodzenia: | ||||||
- chłodzenie cylindrów, układy chłodzenia cylindrów silników wolnoobrotowych i średnioobrotowych, dobór pomp obiegowych i chłodnic, rola zbiornika wyrównawczego, jego dobór i włączenie w system, grzanie silnika, odpowietrzanie systemu, wpływ wyparownika próżniowego na eksploatację systemu oraz jego dobór i włączenie w system, parametry ruchowe systemu i ich regulowanie, instalacja chłodzenia cylindrów z ciśnieniowym zbiornikiem wyrównawczym, kontrola i uzdatnienie wody, czyszczenie instalacji, | ||||||
- chłodzenie tłoków wodą słodką, zalety i wady wody słodkiej jako czynnika chłodzącego tłoki, schemat podstawowy instalacji, jej elementy składowe i eksploatacyjne, | ||||||
- chłodzenie wtryskiwaczy, instalacje podstawowe na wodę słodką, olej smarowy i olej napędowy, zasady eksploatacji poszczególnych instalacji, | ||||||
- instalacje wody morskiej, ogólna charakterystyka, połączenia szeregowe, równoległe i mieszane elementów chłodzonych, parametry obliczeniowe i eksploatacyjne systemu, regulacja parametrów, zapobieganie korozji, erozji i osadom, | ||||||
- centralne instalacje chłodzenia, zalety i wady instalacji centralnych, układy podstawowe instalacji centralnych, metody optymalizowania, dobór pomp wody morskiej, chłodnic centralnych i szybkości przepływu w obiegu niskotemperaturowym, parametry eksploatacyjne i regulacja instalacji, | ||||||
b) instalacje paliwowe: | ||||||
- wymagania norm i wytwórców silników dotyczące paliw okrętowych oraz wpływ własności paliw na budowę i eksploatację systemu, | ||||||
- instalacja pobierania, przechowywania i transportu paliwa, zabezpieczenia przed przelaniem paliwa, przechowywanie, zdawanie i utylizacja odpadów paliwowych, | ||||||
- instalacja oczyszczania, metody oczyszczania paliw okrętowych, czynniki decydujące o prawidłowym oczyszczaniu paliwa w wirówkach i ich wpływ na | ||||||
budowę i eksploatację systemu oczyszczania, dobór i eksploatacja zbiorników osadowych, dobór wirówek, zastosowanie niekonwencjonalnych metod oczyszczania i uzdatniania paliwa (dekantery, homogenizatory, filtry niepełnoprzepływowe, dodatki do paliw), współczesny układ oczyszczania, | ||||||
- instalacja zasilająca, układ atmosferyczny (konwencjonalny) i ciśnieniowy na olej opałowy, stosowanie systemu ciśnienia, dobór elementów układu, rola zbiornika zwrotnego (odpowietrzającego), podgrzewanie i regulacja lepkości paliwa przed silnikiem, filtrowanie paliwa w układzie zasilającym, regulacja ciśnienia paliwa, instalacje zasilające na paliwo zmieszane, instalacje jednopaliwowe siłowni, instalacja zasilająca kotła pomocniczego, | ||||||
c) instalacje smarowe: | ||||||
- instalacja poboru i transportu oleju, | ||||||
- instalacje obiegowe smarowania silników spalinowych, elementy składowe instalacji, ich dobór i eksploatacja (zbiorniki obiegowe, pompy obiegowe, chłodnice, filtry), | ||||||
- instalacje smarowania cylindrów, | ||||||
- instalacje obiegowe smarowania: przekładni, turbosprężarek i wałów śrubowych, | ||||||
- instalacje oczyszczania olejów silnikowych, dobór wirówek oraz dobór optymalnej wydajności wirówki i krotności wirowania oleju obiegowego przy wirowaniu ciągłym, filtrowanie niepełnoprzepływowe, współczesny system oczyszczania oleju obiegowego, | ||||||
d) instalacja sprężonego powietrza: | ||||||
- odbiory okrętowe sprężonego powietrza, | ||||||
- zapotrzebowanie powietrza na rozruch silnika, | ||||||
- dobór zbiorników głównych i pomocniczych powietrza, | ||||||
- dobór sprężarek głównych, awaryjnych i pomocniczych, | ||||||
- sterowania systemów, ich rozwiązywanie i eksploatacja, | ||||||
e) instalacje parowo-wodne: | ||||||
- konwencjonalna instalacja parowo-wodna (na parę nasyconą suchą), odbiory pary wodnej, bilans parowy statku, dobór kotłów pomocniczych, czynniki wpływające na wydajność kotła utylizacyjnego oraz regulacja jego wydajności, połączenia kotła opalanego paliwem z kotłem utylizacyjnym, schemat podstawowy instalacji parowej i jej budowa, schemat podstawowy instalacji skroplinowej, elementy instalacji (zawory skroplinowe, kontrola przepływu, zbiorniki obserwacyjne skroplin, chłodnice skroplin, skraplacz nadmiarowy), | ||||||
- schemat podstawowy instalacji zasilającej, elementy instalacji (skrzynia cieplna, zbiorniki zapasowe wody kotłowej, pompy zasilające, kontrola i uzdatnianie wody, regulacja zasilania kotłów), | ||||||
- zasady eksploatacji instalacji parowo-wodnej (rozruch instalacji, kontrola w trakcie ruchu, odstawianie instalacji, konserwacja i czyszczenie), | ||||||
- instalacje głębokiej utylizacji energii strat, czynniki wpływające na celowość zastosowania głębokiej utylizacji strat, źródła energii strat i możliwości ich wykorzystania, wpływ rozwiązania systemu na pokrycie potrzeb energetycznych siłowni, schematy podstawowe systemów jedno- i dwuciśnieniowych, systemy zintegrowane, parametry pracy systemów, podgrzewanie wody zasilającej i przegrzewanie pary, | ||||||
f) instalacje zęzowo-balastowe: | ||||||
- instalacje zęzowe, dobór pomp zęzowych, schematy ideowe systemu zęzowego, zabezpieczenia przed zalaniem pomieszczeń osuszanych, dobór i rozmieszczenie studzienek zęzowych, koszy ssących i osadników oraz ich połączenia z magistralą zęzową i pompami zęzowymi, awaryjne ssanie zęz siłowni, gromadzenie i postępowanie ze ściekami zaolejonymi, odolejanie wód zęzowych, gromadzenie i usuwanie popłuczyn z siłowni, resztkowanie zęz, | ||||||
- instalacje balastowe, dobór pomp balastowych, schemat podstawowy systemu, pompowanie i resztkowanie zbiorników balastowych, | ||||||
g) instalacje sanitarne wody dopływowej: | ||||||
- wymagania stawiane wodzie do picia oraz wodzie do higieny osobistej, | ||||||
- zapotrzebowanie na wodę do picia, higieny osobistej, do celów gospodarczych oraz spłukiwania ustępów, | ||||||
- pobieranie, przechowywanie i uzdatnianie wody, | ||||||
- wykorzystanie wody wytworzonej w wyparownikach próżniowych do celów sanitarnych, | ||||||
- schematy podstawowe systemów sanitarnych wody dopływającej, ich budowa i eksploatacja. | ||||||
7. | Systemy siłowni parowych: | 3 | ||||
a) podział i zadania instalacji siłowni parowych, | ||||||
b) schematy podstawowe obiegów parowo-wodnych, główny system parowy, pomocniczy system pary dolotowej, pomocniczy system pary odlotowej, systemy skroplinowe, systemy zasilające, | ||||||
c) instalacje paliwowe, | ||||||
d) instalacje smarowe, | ||||||
e) instalacje destylacyjne. | ||||||
8. | Charakterystyka oporowa okrętu: | 1 | ||||
a) opór konstrukcyjny, czynniki wpływające na opory eksploatacyjne statku, zależność oporu okrętu od prędkości statku, | ||||||
b) moc holowania, prędkość kontraktowa, wpływ prędkości statku i warunków pływania na: | ||||||
- zużycie paliwa, | ||||||
- napęd główny, | ||||||
- obciążenie mocą. | ||||||
9. | Pola pracy silników głównych: | 3 | ||||
a) pojęcie obciążenia znamionowego silnika, pola doboru silników wolnoobrotowych, deklarowane przez wytwórców pola obciążeń silników głównych, | ||||||
b) ograniczenia eksploatacyjne minimalnych i maksymalnych obciążeń silników, czynniki eksploatacyjne wpływające na te ograniczenia, dopuszczalne przeciążenia silników głównych. | ||||||
10. | Współpraca układu silnik - śruba okrętowa: | 4 | ||||
a) dopasowanie układu silnik spalinowy tłokowy - śruba stała, rezerwy konstrukcyjne mocy silnika i prędkości obrotowej silnika w układzie bezpośrednim napędu śruby, dobór obciążenia znamionowego silnika, ocena doboru układu silnik - śruba na podstawie prób morskich i prognozy modelowej, wpływ doboru tego układu na jego eksploatację, możliwości poprawy współpracy układu silnik - śruba, | ||||||
b) układy przekładniowe, dobór przełożenia przekładni mechanicznej wielobiegowej, układy ze śrubą nastawną, | ||||||
c) pole współpracy układu silnik spalinowy tłokowy - śruba nastawna, | ||||||
d) charakterystyka optymalnej sprawności układu napędowego ze śrubą nastawną i wpływ warunków pływania na przebieg tej charakterystyki, zalety i wady śrub nastawnych. | ||||||
11. | Bezpieczna eksploatacja zespołów prądotwórczych: | 4 | ||||
a) typy napędu: głównego, pomocniczego, awaryjnego i ogólna budowa zespołów prądotwórczych, | ||||||
b) rodzaje napędów prądnic i alternatorów, | ||||||
c) ogólne zasady współpracy zespołów prądotwórczych, | ||||||
d) rozruch, wpięcie na szyny, wypięcie z szyn, odstawianie z ruchu, | ||||||
e) systemy monitoringu i kontroli zespołów prądotwórczych, | ||||||
f) bezpieczna eksploatacja zespołów prądotwórczych (codzienna obsługa i działania remontowe), | ||||||
g) działania prewencyjne, ograniczające występowanie uszkodzeń oraz działania po stwierdzeniu uszkodzeń lub nieprawidłowości w pracy zespołu prądotwórczego. | ||||||
12. | Zachowanie środków bezpieczeństwa podczas pełnienia wachty oraz procedury postępowania w chwili wykrycia zagrożenia pożarowego lub negatywnych zdarzeń, w szczególności w systemie paliwowym: | 2 | ||||
a) obchód siłowni: | ||||||
- sprawdzanie parametrów pracy urządzeń i systemów oraz poziomów mediów w zbiornikach (przez obserwację czujników oraz organoleptycznie), | ||||||
- sprawdzanie szczelności urządzeń i rurociągów, | ||||||
b) postępowanie w chwili wykrycia zagrożenia pożarowego lub negatywnych zdarzeń: | ||||||
- przyczyny występowania i definiowania zagrożenia, w tym pożarowego, oraz uszkodzeń i systemów, umiejętność oceny poziomu zagrożenia (pod kątem szybkości podejmowania działań), | ||||||
- procedury awaryjne, | ||||||
- działania niestandardowe, | ||||||
- zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo własne i odpowiedzialność wachtowego za cały statek z załogą (wszczęcie alarmu przed przystąpieniem do akcji). | ||||||
RAZEM: 44 | 44 |
e)
tabela 5.3.3 otrzymuje brzmienie:Lp. | Zagadnienia | Liczba godzin | ||
W | C | L | ||
I. | II. | III. | IV. | V. |
1. | Mechanizmy siłowni okrętowych: | 7 | ||
a) rodzaje pomp oraz ich przeznaczenie, niesprawność, obsługa: | ||||
- pompy wirowe krętne, | ||||
- pompy wirowe krążeniowe, | ||||
- pompy wyporowe tłokowe, | ||||
- pompy wyporowe zębate, | ||||
- pompy wyporowe śrubowe, | ||||
- pompy wyporowe membranowe, | ||||
b) sprężarki wyporowe i wirowe, podział i zastosowanie, niesprawność, obsługa, | ||||
c) urządzenia do oczyszczania paliw i olejów smarowych, cel stosowania, rodzaje wirówek i filtrów, metody oczyszczania, niesprawność, obsługa. | ||||
2. | Mechanizmy pokładowe: | 2 | ||
a) windy kotwiczne, | ||||
b) windy cumownicze. | ||||
3. | Urządzenia pokładowe: | 3 | ||
a) rodzaje i przeznaczenie urządzeń pokładowych, | ||||
b) urządzenia sterowe: klasyczne, stery strumieniowe, dysze Corta, | ||||
c) urządzenia kotwiczne i cumownicze: rodzaje, rozmieszczenie, przeznaczenie, | ||||
d) urządzenia przeładunkowe bomowe, dźwigowe, bramowe, suwnice. | ||||
4. | Pompy i układy pompowe: | 3 | ||
a) podział i klasyfikacja, | ||||
b) bilans energetyczny pompy i układu pompowego, | ||||
c) wydajność, moc i sprawność pompy, | ||||
d) pompy: wyporowe, tłokowe, zębate, śrubowe, z wirującymi cylindrami, łopatkowe - budowa i zastosowanie, | ||||
e) pompy wirowe kręte, przepływ cieczy przez wirnik, wysokość podnoszenia wirnika, | ||||
f) charakterystyki przepływu, mocy i sprawności pomp wirowych i wyporowych, | ||||
g) wyróżniki szybkobieżności pomp wirowych, | ||||
h) szeregowa i równoległa współpraca pomp z instalacjami, | ||||
i) kawitacja pomp i siły poosiowe, | ||||
j) pompy wirowe, krążeniowe: zasada pracy, budowa, | ||||
k) elementy konstrukcyjne pomp i eksploatacja pomp, | ||||
l) pompy strumieniowe: zasada pracy, budowa i eksploatacja, | ||||
m) działania prowadzone za pomocą systemów pompowych: | ||||
- bezpieczna eksploatacja ogólnostatkowych systemów pompowych (zwrócenie uwagi na rodzaj mediów pod kątem zagrożeń, jak i ważności w pracy siłowni, utrzymywanie dobrego stanu technicznego urządzeń i instalacji, pełnej szczelności), | ||||
- bezpieczna eksploatacja ładunkowych systemów pompowych (zwrócenie uwagi na rodzaj mediów pod kątem zagrożeń pożarowego i chemicznego, utrzymywanie dobrego stanu technicznego urządzeń i instalacji, pełnej szczelności), | ||||
- systemy monitoringu i kontroli systemów pompowych oraz ich ogólna budowa i działanie. | ||||
5. | Sprężarki: | 3 | ||
a) wiadomości teoretyczne na temat procesu sprężania, sprawność wolumetryczna, | ||||
b) budowa sprężarek tłokowych, śrubowych i łopatkowych, | ||||
c) rozrząd sprężarek, | ||||
d) eksploatacja sprężarek wyporowych, | ||||
e) przepisy instytucji klasyfikacyjnych dotyczące sprężarek, | ||||
f) sprężarki wirowe: podział i zastosowanie, | ||||
g) podstawy teoretyczne pracy sprężarek wirowych i wentylatorów, | ||||
h) charakterystyki dławienia, mocy i sprawności, | ||||
i) współpraca sprężarki z przewodem i zbiornikiem, | ||||
j) pompowanie turbosprężarek, przyczyny, skutki i zapobieganie uszkodzeniom. | ||||
6. | Urządzenia do oczyszczania paliw i olejów: | 4 | 8 | |
a) zanieczyszczenia paliw i olejów oraz ich wpływ na eksploatację silnika, | ||||
b) metody oczyszczania paliw i olejów, | ||||
c) sedymentacja grawitacyjna, wirowanie, filtrowanie paliw i olejów, | ||||
d) podstawy teoretyczne procesu wirowania, | ||||
e) budowa wirówek, | ||||
f) dobór parametrów wirowania, | ||||
g) eksploatacja wirówek paliwowych, | ||||
h) wirowanie olejów smarowych. | ||||
7. | Filtry, filtracja i oczyszczanie: | 2 | ||
a) podstawy teoretyczne filtracji, | ||||
b) przegrody filtracyjne, | ||||
c) budowa i eksploatacja filtrów paliwowych i olejowych, | ||||
d) odolejanie wód zęzowych, odolejacze - budowa i eksploatacja, | ||||
e) spalarki - budowa i eksploatacja, | ||||
f) urządzenia do obróbki ścieków sanitarnych - budowa i eksploatacja. | ||||
8. | Wymienniki ciepła: | 3 | ||
a) podział, budowa, charakter wymiany ciepła, dane charakterystyczne wymienników i ich eksploatacja, | ||||
b) wyparowniki: rodzaje, budowa, obsługa i eksploatacja, | ||||
c) rodzaje korozji w wymiennikach ciepła, sposoby jej zapobiegania, | ||||
d) wpływ czynników eksploatacyjnych na sprawność wymiennika ciepła. | ||||
9. | Systemy hydrauliki okrętowej: hydraulika siłowa, wiadomości teoretyczne, podstawowe schematy, przykładowe rozwiązania instalacji, symbole stosowane w hydraulice. | 6 | ||
10. | Urządzenia sterowe: | 6 | ||
a) urządzenia sterowe, podział, | ||||
b) zwrotność i stateczność kursowa statku, | ||||
c) teoria płata i obciążenia układu sterowego, | ||||
d) rodzaje uszkodzeń urządzeń sterowych, | ||||
e) budowa i obsługa elektrohydraulicznej maszyny sterowej: tłokowej, łopatkowej, toroidalnej, | ||||
f) regulacja maszyny sterowej, | ||||
g) przepisy instytucji klasyfikacyjnych dotyczące urządzeń sterowych, | ||||
h) eksploatacja maszyny sterowej. | ||||
11. | Śruby nastawne: | 4 | ||
a) śruby nastawne, budowa mechanizmów śrub nastawnych, systemy sterowania śrubami, | ||||
b) eksploatacja śrub nastawnych. | ||||
12. | Urządzenia pokładowe sterowane hydraulicznie: | 8 | ||
a) windy kotwiczne i kabestany elektryczne, budowa i eksploatacja, | ||||
b) windy kotwiczne i kabestany hydrauliczne, budowa i eksploatacja, | ||||
c) budowa instalacji pokryw łukowych, | ||||
d) eksploatacja instalacji, | ||||
e) windy ładunkowe topenantowe, gajowe, budowa, obsługa i eksploatacja, | ||||
f) dźwigi hydrauliczne, budowa i obsługa, | ||||
g) rodzaje stabilizatorów, | ||||
h) zasada pracy stabilizatorów, | ||||
i) eksploatacja stabilizatorów przechyłów, | ||||
j) budowa i obsługa mechanizmów wind łodziowych. | ||||
RAZEM: 59 | 51 | 8 |
f)
tabela 5.3.17 otrzymuje brzmienie:Lp. | Zagadnienia | Liczba godzin | |||
W | C | L | |||
I. | II. | III. | IV. | V. | |
1. | Geometria kadłuba statku: | 4 | |||
a) linie teoretyczne, | |||||
b) wymiary główne, | |||||
c) stosunki wymiarów głównych, | |||||
d) współczynniki pełnotliwości, | |||||
e) składowe masy, | |||||
f) wolna burta. | |||||
2. | Typy wiązań i elementy konstrukcji statku. | 4 | |||
3. | Typy statków, rozplanowanie przestrzenne: | 2 | |||
a) masowce, | |||||
b) drobnicowce, | |||||
c) promy, | |||||
d) zbiornikowce, | |||||
e) produktowce, | |||||
f) gazowce. | |||||
4. | Rodzaje pędników. | 2 | |||
5. | Sposoby sterowania statkiem. | 1 | |||
6. | Zbiorniki, zasady sondowania zbiorników. | 1 | |||
7. | Obciążenia konstrukcji kadłuba: | 3 | |||
a) wytrzymałość lokalna i ogólna kadłuba, | |||||
b) krzywe ciężarów wyporu i obciążeń, | |||||
c) zginanie kadłuba, wykres sił tnących i momentów gnących, skręcanie kadłuba. | |||||
8. | Pływalność, stateczność, niezatapialność: | 4 | |||
a) stateczność początkowa, | |||||
b) moment wychylający, | |||||
c) moment prostujący. | |||||
9. | Stateczność dynamiczna: | 4 | |||
a) kąt przechyłu dynamicznego, | |||||
b) kryteria stateczności, | |||||
c) wpływ swobodnych powierzchni cieczy na zachowanie się statku. | |||||
10. | Materiały konstrukcyjne: | 2 | |||
a) połączenia elementów, | |||||
b) ochrona przeciwkorozyjna. | |||||
11. | Układy wiązań wewnętrznych kadłuba. | 2 | |||
12. | Konstrukcja dna, pokładów, burt, poszycia kadłuba: | 2 | |||
a) grodzie, konstrukcja rufy i dziobu, | |||||
b) ładownie, zbiorniki. | |||||
13. | Pędniki i stery, rodzaje. | 1 | |||
14. | Wyposażenie pokładowe. | 1 | |||
15. | Wyposażenie ratownicze. | 1 | |||
16. | Ogólna charakterystyka siłowni okrętowych: | 1 | |||
a) typy siłowni, | |||||
b) budowa siłowni, | |||||
c) podstawowe systemy. | |||||
17. | Przeglądy na statkach, ich zakresy, dokowanie. | 2 | |||
18. | Korzystanie z dokumentacji konstrukcyjnej i statecznościowej statku. | 2 | |||
19. | Działalność IMO i instytucji klasyfikacyjnych. | 1 | |||
20. | Znajomość podstawowych działań podejmowanych w przypadkach występowania zdarzeń powodujących częściową utratę pełnej pływalności: | 4 | |||
a) analiza zagrożeń związanych z sytuacjami awaryjnymi zaistniałymi na skutek zdarzeń powodujących częściową utratę pełnej pływalności, | |||||
b) znajomość procedur i działań ograniczających skutki zdarzeń powodujących częściową utratę pełnej pływalności, | |||||
c) analiza możliwości użycia urządzeń i systemów awaryjnych oraz urządzeń i systemów głównych i pomocniczych w trybie awaryjnym, | |||||
d) prewencyjna rola bezpiecznej eksploatacji statku w ograniczeniu występowania zdarzeń powodujących częściową utratę pełnej pływalności. | |||||
RAZEM: 44 | 44 |