Zm.: rozporządzenie w sprawie programów szkoleń i wymagań egzaminacyjnych w zakresie kwalifikacji zawodowych marynarzy.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2010.55.334

Akt jednorazowy
Wersja od: 7 kwietnia 2010 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 24 marca 2010 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie programów szkoleń i wymagań egzaminacyjnych w zakresie kwalifikacji zawodowych marynarzy2)

Na podstawie art. 19 ust. 10a ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. z 2006 r. Nr 99, poz. 693, z późn. zm.3)) zarządza się, co następuje:
W rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 13 lipca 2005 r. w sprawie programów szkoleń i wymagań egzaminacyjnych w zakresie kwalifikacji zawodowych marynarzy (Dz. U. Nr 173, poz. 1445 oraz z 2009 r. Nr 44, poz. 355) w załączniku wprowadza się następujące zmiany:
1)
w rozdziale II "Kwalifikacje oficerskie. Dział pokładowy w żegludze międzynarodowej":
a)
tabela 2.2.10 otrzymuje brzmienie:
Lp.ZagadnieniaLiczba godzin
WCL
I.II.III.IV.V.
1.Zastosowanie przepisów międzynarodowych:2
a) Konwencji LL,
b) Konwencji CSC,
c) zatwierdzonego poradnika mocowania ładunku,
d) dokumentów wymaganych przez PSC.
2.Wykresy statecznościowe i przegłębień oraz urządzenia obliczające naprężenia kadłuba:15
a) obliczanie stateczności, przegłębienia, momentów gnących i skręcających oraz sił tnących,
b) określanie minimalnej wartości wolnej burty,
c) użycie wykresów do określania obciążenia urządzeń przeładunkowych.
3.Załadunek i mocowanie ładunku, urządzenia i sprzęt przeładunkowy i mocujący, zalecenia:161
a) pokładowy ładunek drewna,
b) przeładunek i mocowanie sztuk ciężkich,
c) procedury dostawy, kontroli ilościowej i jakościowej oraz odbioru ładunku, dokumentacja ładunkowa,
d) opieka nad ładunkiem,
e) wymagania dotyczące urządzeń i sprzętu przeładunkowego oraz ich obsługi,
f) utrzymanie i kontrola urządzeń i sprzętu przeładunkowego,
g) utrzymanie i kontrola pokryw lukowych,
h) środki ostrożności przy fumigacji ładowni,
i) szacunkowy raport defektów i uszkodzeń przestrzeni ładunkowych, włazów do ładowni, pokryw i wejść do ładowni i zbiorników balastowych oraz podjęcie właściwej akcji.
4.Eksploatacja chemikaliowców, gazowców i zbiornikowców:9
a) definicje,
b) zawartość i zastosowanie ISGOTT,
c) eksploatacja zbiornikowców, przepisy o ochronie środowiska,
d) eksploatacja chemikaliowców,
e) czyszczenie zbiorników i zapobieganie zanieczyszczeniom na chemikaliowcach,
f) eksploatacja gazowców,
g) operacje ładunkowe na gazowcach.
5.Przewóz ładunków niebezpiecznych:7
a) Kodeksy IMDG i BC,
b) ładunki niebezpieczne w opakowaniach,
c) ładunki masowe suche,
d) przewóz ziarna według wymagań IMO.
6.Kontenerowy system transportowy. Plan ładunkowy kontenerowca.24
7.Statek ro-ro, system poziomego ładowania, plan ładunkowy statku ro-ro.24
8.Plan ładunkowy drobnicowca.14
RAZEM: 584018
b)
tabela 2.3.6 otrzymuje brzmienie:
Lp.ZagadnieniaLiczba godzin
WCL
I.II.III.IV.V.
1.Mocowanie ładunku na statku.2
2.Zasady przewozu i mocowania ładunków pokładowych (w tym drewna).2
3.Kontenery:2
a) rodzaje,
b) planowanie przeładunku,
c) mocowanie.
4.Ładunki masowe suche:3
a) Kodeks BC,
b) przygotowanie ładowni do załadunku,
c) zagrożenia dla życia, zasady wchodzenia do ładowni,
d) przeładunek i przewóz węgla.
5.Zasady załadunku i przewozu ziarna luzem.1
6.Opieka nad ładunkiem:6
a) przygotowanie ładowni do operacji przeładunkowych i kontrola po ich zakończeniu,
b) separacja ładunkowa,
c) zasady wentylacji ładowni, mikroklimat ładowni,
d) ładunki chłodzone.
7.Ładunki niebezpieczne:62
a) Kodeks IMDG:
- budowa i zasady korzystania,
- podział ładunków niebezpiecznych na klasy,
- opakowania i oznakowanie ładunków niebezpiecznych poszczególnych klas,
- zasady separacji,
b) środki ostrożności przy przeładunku i przewozie,
c) Ems, MFAG.
8.Statkowe urządzenia i osprzęt przeładunkowy:62
a) rodzaje i przeznaczenie,
b) obsługa, utrzymanie, kontrola, instrukcje, BHP przy przeładunkach,
c) operacje przeładunkowe pod kątem wymagań związanych z zapobieganiem zanieczyszczeniom.
9.Dokumentacja ładunkowa, elementy Konwencji FAL.2
10.Zbiornikowce i chemikaliowce:3
a) rodzaje zbiorników, koferdamy, przepompownia,
b) rurociągi ładunkowe,
c) pompy ładunkowe.
11.Środki ostrożności przy wchodzeniu do pomieszczeń zamkniętych lub zanieczyszczonych.1
12.Wpływ ładunku i operacji przeładunkowych na zanurzenie, przegłębienie i stateczność statku, obliczanie ilości ładunku na podstawie zanurzenia.4
13.Planowanie załadunku i sporządzanie planu ładunkowego.8
14.Szkody ładunkowe. Inspekcje i raportowanie defektów i uszkodzeń przestrzeni ładunkowych, włazów i zejściówek do ładowni, pokryw ładowni i zbiorników balastowych.1
RAZEM: 513516
2)
w rozdziale V "Kwalifikacje oficerskie. Dział maszynowy - specjalność mechaniczna i elektryczna":
a)
tabela 5.2.5 otrzymuje brzmienie:
Lp.ZagadnieniaLiczba godzin
WCL
I.II.III.IV.V.
1.Współczesne siłownie okrętowe - tendencje rozwojowe.1
2.Energetyka siłowni okrętowej:3
a) sprawności układów energetycznych,
b) energia zapotrzebowana do napędu statku,
c) zapotrzebowanie na energię elektryczną i cieplną - bilanse,
d) ogólna sprawność energetyczna siłowni i sposoby jej podwyższania.
3.Nowoczesne rozwiązania układów napędowo-energetycznych z prądnicami wałowymi i sposoby ich eksploatacji.4
4.Utylizacja ciepła odpadowego, przegląd współczesnych rozwiązań układów oraz zasady ich eksploatacji.4
5.Układy napędowe statku i ich eksploatacja:9
a) przegląd współczesnych układów napędowych oraz pędników,
b) charakterystyki obrotowe śruby,
c) charakterystyki hydrodynamiczne,
d) charakterystyki napędowe statku,
e) pole pracy silnika,
f) współpraca silnika, śruby i kadłuba w stanach ustalonych i przejściowych, w różnych warunkach pływania,
g) śruba nastawna - jej zalety i możliwości.
6.Praca układu napędowego przy manewrowaniu - krzywe Robinsona.3
7.Nowe rozwiązania systemów siłownianych.2
8.Zasady ekonomicznej eksploatacji siłowni okrętowych.2
9.Eksploatacja siłowni okrętowej w stanach awaryjnych.2
10.Konstrukcja obiektów morskich i statków pod kątem systemów kontroli prawidłowej pracy i systemów wczesnego wykrywania nieprawidłowości pracy i uszkodzeń:4
a) procedury bezpiecznej eksploatacji urządzeń napędu głównego:
- ocena stanu technicznego przed startem,
- kryteria oceny poziomu bezpieczeństwa eksploatacyjnego,
- podejmowanie decyzji wyłączenia urządzenia z eksploatacji,
b) procedury bezpiecznej eksploatacji urządzeń pomocniczych:
- ocena stanu technicznego przed startem,
- kryteria oceny poziomu bezpieczeństwa eksploatacyjnego,
- podejmowanie decyzji wyłączenia urządzenia z eksploatacji,
c) wpływ wyłączenia urządzeń z ruchu na eksploatację statku oraz zagrożenie bezpieczeństwa statku,
d) ogólna budowa i podstawowe funkcje systemów kontroli prawidłowej pracy i systemów wczesnego wykrywania nieprawidłowości pracy i uszkodzeń.
RAZEM: 3434
b)
tabela 5.2.8 otrzymuje brzmienie:
Lp.ZagadnieniaLiczba godzin
WCL
I.II.III.IV.V.
1.Pompy:8
a) klasyfikacja, charakterystyka i zastosowanie poszczególnych rodzajów pomp,
b) wielkości charakterystyczne pomp i układów pompowych,
c) charakterystyki pomp,
d) współpraca pomp.
2.Sprężarki:6
a) klasyfikacja, charakterystyka i zastosowanie sprężarek,
b) charakterystyki sprężarek - współpraca z siecią,
c) wentylatory i instalacje wentylacyjne.
3.Układy okrętowej hydrauliki siłowej:14
a) przegląd elementów układów hydrauliki siłowej:
- pompy,
- silniki,
- zawory,
- rozdzielacze,
- przewody,
b) przykładowe instalacje:
- pokryw lukowych,
- wind ładunkowych,
- urządzeń transportu pionowego,
- drzwi wodoszczelnych,
c) urządzenia sterowe:
- podstawowe wiadomości z teorii sterowania,
- rodzaje sterów, budowa, działanie,
- rodzaje maszyn sterowych, budowa i działanie,
- stery strumieniowe i aktywne,
d) urządzenia śrub nastawnych:
- rodzaje i budowa śrub nastawnych,
- elementy mechanizmów śrub nastawnych: zmiany skoku śruby, siłowniki, elementy rozrządu,
- blokada płatów śruby w stanach awaryjnych,
- instalacje hydrauliczne.
4.Oczyszczanie paliw i olejów smarowych, urządzenia oczyszczające.10
5.Linie wałów:5
a) sprzęgła napędu głównego, blokada sprzęgieł w stanach awaryjnych,
b) przekładnie napędów okrętowych, kontrola posadowienia przekładni, wypracowania łożysk i luzu międzyrębnego,
c) łożyska w napędach okrętowych:
- wzdłużne,
- poprzeczne,
- rufowe,
d) wały okrętowe:
- śrubowe,
- pośrednie,
- oporowe.
6.Eksploatacja i obsługa urządzeń i systemów sterowych:4
a) budowa i działanie,
b) bezpieczna eksploatacja,
c) przykładowe uszkodzenia i ruch awaryjny.
7.Eksploatacja i obsługa urządzeń i systemów rozładunkowych oraz urządzeń pokładowych:4
a) ogólna budowa i zasady bezpiecznej eksploatacji żurawi, bomów, suwnic i innych urządzeń rozładunkowych,
b) przykładowe uszkodzenia i ruch awaryjny urządzeń rozładunkowych,
c) ogólna budowa i zasady bezpiecznej eksploatacji urządzeń pokładowych - wind cumowniczych i kotwicznych oraz innych urządzeń pokładowych,
d) przykładowe uszkodzenia i ruch awaryjny wymienionych urządzeń pokładowych.
RAZEM: 5151
c)
tabela 5.2.16 otrzymuje brzmienie:
Lp.ZagadnieniaLiczba godzin
WCL
I.II.III.IV.V.
1.Pojęcia podstawowe, zakres regulacji i źródła prawa morskiego.1
2.Pojęcie statku morskiego:1
a) przynależność państwowa,
b) rejestr okrętowy,
c) właściciel statku,
d) armator,
e) umowy o korzystanie ze statku.
3.Administracja morska: kompetencje, inspekcje, dokumenty:1
a) kontrola zdolności statku do żeglugi,
b) odpowiedzialność za naruszenie prawa.
4.Odprawa statku: sanitarna, celna i paszportowa.1
5.Sytuacja prawna statku na wodach morskich:1
a) podział wód morskich,
b) skutki naruszania przepisów dla statku i odpowiedzialność załogi.
6.Certyfikaty i dokumenty statku i załogi wymagane konwencjami międzynarodowymi wymienionymi w lp. 7-9.2
7.Międzynarodowe wymagania bezpieczeństwa żeglugi:6
a) regulacje prawne dotyczące stanu załadowania statku,
b) odpowiedzialność wynikająca z Międzynarodowej Konwencji o Liniach Ładunkowych,
c) regulacje prawne dotyczące bezpieczeństwa życia na morzu (Konwencja SOLAS),
d) regulacje prawne dotyczące standardów szkolenia, certyfikacji i pełnienia służby na statku (Konwencja STCW),
e) odpowiedzialność wynikająca z przepisów międzynarodowych w zakresie bezpieczeństwa statku, załogi, pasażerów i ładunku,
f) międzynarodowe wymagania zdrowotne, morska deklaracja zdrowia.
8.Międzynarodowe konwencje i regulacje dotyczące ochrony środowiska (Konwencja MARPOL).2
9.Regulacje prawne w zakresie prawa pracy - krajowe i zagraniczne.1
10.Ubezpieczenia morskie:1
a) przedmiot ubezpieczenia morskiego,
b) ryzyko ubezpieczeniowe,
c) wyłączenia,
d) sporządzanie dokumentacji powypadkowej.
RAZEM: 1717
d)
tabela 5.3.2 otrzymuje brzmienie:
Lp.ZagadnieniaLiczba godzin
WCL
I.IIIII.IV.V.
1.Wiadomości ogólne:2
a) pojęcie siłowni okrętowej, układu napędowego, elektrowni okrętowej,
b) podział siłowni okrętowych.
2.Podstawowe instalacje siłowni okrętowych i ich obsługa:6
a) zęzowa,
b) balastowa,
c) transportu i oczyszczania paliwa,
d) wody sanitarnej pitnej,
e) wody morskiej,
f) oleju smarowego,
g) parowo-wodna,
h) sprężonego powietrza.
3.Budowa i obsługa instalacji obsługujących silniki spalinowe pomocnicze:2
a) smarowania,
b) chłodzenia,
c) zasilania,
d) rozruchu.
4.Wymagania stawiane siłowniom i wpływ tych wymagań na rozwiązania zastosowane w siłowniach okrętowych.1
5.Bilans energetyczny siłowni okrętowej:2
a) sprawność urządzenia energetycznego,
b) sprawność ogólna napędu i jej części składowe,
c) sprawność energetyczna siłowni i możliwości jej zwiększenia,
d) układy energetyczne siłowni spalinowych.
6.Instalacje siłowni spalinowych:14
a) instalacje chłodzenia:
- chłodzenie cylindrów, układy chłodzenia cylindrów silników wolnoobrotowych i średnioobrotowych, dobór pomp obiegowych i chłodnic, rola zbiornika wyrównawczego, jego dobór i włączenie w system, grzanie silnika, odpowietrzanie systemu, wpływ wyparownika próżniowego na eksploatację systemu oraz jego dobór i włączenie w system, parametry ruchowe systemu i ich regulowanie, instalacja chłodzenia cylindrów z ciśnieniowym zbiornikiem wyrównawczym, kontrola i uzdatnienie wody, czyszczenie instalacji,
- chłodzenie tłoków wodą słodką, zalety i wady wody słodkiej jako czynnika chłodzącego tłoki, schemat podstawowy instalacji, jej elementy składowe i eksploatacyjne,
- chłodzenie wtryskiwaczy, instalacje podstawowe na wodę słodką, olej smarowy i olej napędowy, zasady eksploatacji poszczególnych instalacji,
- instalacje wody morskiej, ogólna charakterystyka, połączenia szeregowe, równoległe i mieszane elementów chłodzonych, parametry obliczeniowe i eksploatacyjne systemu, regulacja parametrów, zapobieganie korozji, erozji i osadom,
- centralne instalacje chłodzenia, zalety i wady instalacji centralnych, układy podstawowe instalacji centralnych, metody optymalizowania, dobór pomp wody morskiej, chłodnic centralnych i szybkości przepływu w obiegu niskotemperaturowym, parametry eksploatacyjne i regulacja instalacji,
b) instalacje paliwowe:
- wymagania norm i wytwórców silników dotyczące paliw okrętowych oraz wpływ własności paliw na budowę i eksploatację systemu,
- instalacja pobierania, przechowywania i transportu paliwa, zabezpieczenia przed przelaniem paliwa, przechowywanie, zdawanie i utylizacja odpadów paliwowych,
- instalacja oczyszczania, metody oczyszczania paliw okrętowych, czynniki decydujące o prawidłowym oczyszczaniu paliwa w wirówkach i ich wpływ na
budowę i eksploatację systemu oczyszczania, dobór i eksploatacja zbiorników osadowych, dobór wirówek, zastosowanie niekonwencjonalnych metod oczyszczania i uzdatniania paliwa (dekantery, homogenizatory, filtry niepełnoprzepływowe, dodatki do paliw), współczesny układ oczyszczania,
- instalacja zasilająca, układ atmosferyczny (konwencjonalny) i ciśnieniowy na olej opałowy, stosowanie systemu ciśnienia, dobór elementów układu, rola zbiornika zwrotnego (odpowietrzającego), podgrzewanie i regulacja lepkości paliwa przed silnikiem, filtrowanie paliwa w układzie zasilającym, regulacja ciśnienia paliwa, instalacje zasilające na paliwo zmieszane, instalacje jednopaliwowe siłowni, instalacja zasilająca kotła pomocniczego,
c) instalacje smarowe:
- instalacja poboru i transportu oleju,
- instalacje obiegowe smarowania silników spalinowych, elementy składowe instalacji, ich dobór i eksploatacja (zbiorniki obiegowe, pompy obiegowe, chłodnice, filtry),
- instalacje smarowania cylindrów,
- instalacje obiegowe smarowania: przekładni, turbosprężarek i wałów śrubowych,
- instalacje oczyszczania olejów silnikowych, dobór wirówek oraz dobór optymalnej wydajności wirówki i krotności wirowania oleju obiegowego przy wirowaniu ciągłym, filtrowanie niepełnoprzepływowe, współczesny system oczyszczania oleju obiegowego,
d) instalacja sprężonego powietrza:
- odbiory okrętowe sprężonego powietrza,
- zapotrzebowanie powietrza na rozruch silnika,
- dobór zbiorników głównych i pomocniczych powietrza,
- dobór sprężarek głównych, awaryjnych i pomocniczych,
- sterowania systemów, ich rozwiązywanie i eksploatacja,
e) instalacje parowo-wodne:
- konwencjonalna instalacja parowo-wodna (na parę nasyconą suchą), odbiory pary wodnej, bilans parowy statku, dobór kotłów pomocniczych, czynniki wpływające na wydajność kotła utylizacyjnego oraz regulacja jego wydajności, połączenia kotła opalanego paliwem z kotłem utylizacyjnym, schemat podstawowy instalacji parowej i jej budowa, schemat podstawowy instalacji skroplinowej, elementy instalacji (zawory skroplinowe, kontrola przepływu, zbiorniki obserwacyjne skroplin, chłodnice skroplin, skraplacz nadmiarowy),
- schemat podstawowy instalacji zasilającej, elementy instalacji (skrzynia cieplna, zbiorniki zapasowe wody kotłowej, pompy zasilające, kontrola i uzdatnianie wody, regulacja zasilania kotłów),
- zasady eksploatacji instalacji parowo-wodnej (rozruch instalacji, kontrola w trakcie ruchu, odstawianie instalacji, konserwacja i czyszczenie),
- instalacje głębokiej utylizacji energii strat, czynniki wpływające na celowość zastosowania głębokiej utylizacji strat, źródła energii strat i możliwości ich wykorzystania, wpływ rozwiązania systemu na pokrycie potrzeb energetycznych siłowni, schematy podstawowe systemów jedno- i dwuciśnieniowych, systemy zintegrowane, parametry pracy systemów, podgrzewanie wody zasilającej i przegrzewanie pary,
f) instalacje zęzowo-balastowe:
- instalacje zęzowe, dobór pomp zęzowych, schematy ideowe systemu zęzowego, zabezpieczenia przed zalaniem pomieszczeń osuszanych, dobór i rozmieszczenie studzienek zęzowych, koszy ssących i osadników oraz ich połączenia z magistralą zęzową i pompami zęzowymi, awaryjne ssanie zęz siłowni, gromadzenie i postępowanie ze ściekami zaolejonymi, odolejanie wód zęzowych, gromadzenie i usuwanie popłuczyn z siłowni, resztkowanie zęz,
- instalacje balastowe, dobór pomp balastowych, schemat podstawowy systemu, pompowanie i resztkowanie zbiorników balastowych,
g) instalacje sanitarne wody dopływowej:
- wymagania stawiane wodzie do picia oraz wodzie do higieny osobistej,
- zapotrzebowanie na wodę do picia, higieny osobistej, do celów gospodarczych oraz spłukiwania ustępów,
- pobieranie, przechowywanie i uzdatnianie wody,
- wykorzystanie wody wytworzonej w wyparownikach próżniowych do celów sanitarnych,
- schematy podstawowe systemów sanitarnych wody dopływającej, ich budowa i eksploatacja.
7.Systemy siłowni parowych:3
a) podział i zadania instalacji siłowni parowych,
b) schematy podstawowe obiegów parowo-wodnych, główny system parowy, pomocniczy system pary dolotowej, pomocniczy system pary odlotowej, systemy skroplinowe, systemy zasilające,
c) instalacje paliwowe,
d) instalacje smarowe,
e) instalacje destylacyjne.
8.Charakterystyka oporowa okrętu:1
a) opór konstrukcyjny, czynniki wpływające na opory eksploatacyjne statku, zależność oporu okrętu od prędkości statku,
b) moc holowania, prędkość kontraktowa, wpływ prędkości statku i warunków pływania na:
- zużycie paliwa,
- napęd główny,
- obciążenie mocą.
9.Pola pracy silników głównych:3
a) pojęcie obciążenia znamionowego silnika, pola doboru silników wolnoobrotowych, deklarowane przez wytwórców pola obciążeń silników głównych,
b) ograniczenia eksploatacyjne minimalnych i maksymalnych obciążeń silników, czynniki eksploatacyjne wpływające na te ograniczenia, dopuszczalne przeciążenia silników głównych.
10.Współpraca układu silnik - śruba okrętowa:4
a) dopasowanie układu silnik spalinowy tłokowy - śruba stała, rezerwy konstrukcyjne mocy silnika i prędkości obrotowej silnika w układzie bezpośrednim napędu śruby, dobór obciążenia znamionowego silnika, ocena doboru układu silnik - śruba na podstawie prób morskich i prognozy modelowej, wpływ doboru tego układu na jego eksploatację, możliwości poprawy współpracy układu silnik - śruba,
b) układy przekładniowe, dobór przełożenia przekładni mechanicznej wielobiegowej, układy ze śrubą nastawną,
c) pole współpracy układu silnik spalinowy tłokowy - śruba nastawna,
d) charakterystyka optymalnej sprawności układu napędowego ze śrubą nastawną i wpływ warunków pływania na przebieg tej charakterystyki, zalety i wady śrub nastawnych.
11.Bezpieczna eksploatacja zespołów prądotwórczych:4
a) typy napędu: głównego, pomocniczego, awaryjnego i ogólna budowa zespołów prądotwórczych,
b) rodzaje napędów prądnic i alternatorów,
c) ogólne zasady współpracy zespołów prądotwórczych,
d) rozruch, wpięcie na szyny, wypięcie z szyn, odstawianie z ruchu,
e) systemy monitoringu i kontroli zespołów prądotwórczych,
f) bezpieczna eksploatacja zespołów prądotwórczych (codzienna obsługa i działania remontowe),
g) działania prewencyjne, ograniczające występowanie uszkodzeń oraz działania po stwierdzeniu uszkodzeń lub nieprawidłowości w pracy zespołu prądotwórczego.
12.Zachowanie środków bezpieczeństwa podczas pełnienia wachty oraz procedury postępowania w chwili wykrycia zagrożenia pożarowego lub negatywnych zdarzeń, w szczególności w systemie paliwowym:2
a) obchód siłowni:
- sprawdzanie parametrów pracy urządzeń i systemów oraz poziomów mediów w zbiornikach (przez obserwację czujników oraz organoleptycznie),
- sprawdzanie szczelności urządzeń i rurociągów,
b) postępowanie w chwili wykrycia zagrożenia pożarowego lub negatywnych zdarzeń:
- przyczyny występowania i definiowania zagrożenia, w tym pożarowego, oraz uszkodzeń i systemów, umiejętność oceny poziomu zagrożenia (pod kątem szybkości podejmowania działań),
- procedury awaryjne,
- działania niestandardowe,
- zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo własne i odpowiedzialność wachtowego za cały statek z załogą (wszczęcie alarmu przed przystąpieniem do akcji).
RAZEM: 4444
e)
tabela 5.3.3 otrzymuje brzmienie:
Lp.ZagadnieniaLiczba godzin
WCL
I.II.III.IV.V.
1.Mechanizmy siłowni okrętowych:7
a) rodzaje pomp oraz ich przeznaczenie, niesprawność, obsługa:
- pompy wirowe krętne,
- pompy wirowe krążeniowe,
- pompy wyporowe tłokowe,
- pompy wyporowe zębate,
- pompy wyporowe śrubowe,
- pompy wyporowe membranowe,
b) sprężarki wyporowe i wirowe, podział i zastosowanie,

niesprawność, obsługa,

c) urządzenia do oczyszczania paliw i olejów smarowych, cel stosowania, rodzaje wirówek i filtrów, metody oczyszczania, niesprawność, obsługa.
2.Mechanizmy pokładowe:2
a) windy kotwiczne,
b) windy cumownicze.
3.Urządzenia pokładowe:3
a) rodzaje i przeznaczenie urządzeń pokładowych,
b) urządzenia sterowe: klasyczne, stery strumieniowe, dysze Corta,
c) urządzenia kotwiczne i cumownicze: rodzaje, rozmieszczenie, przeznaczenie,
d) urządzenia przeładunkowe bomowe, dźwigowe, bramowe, suwnice.
4.Pompy i układy pompowe:3
a) podział i klasyfikacja,
b) bilans energetyczny pompy i układu pompowego,
c) wydajność, moc i sprawność pompy,
d) pompy: wyporowe, tłokowe, zębate, śrubowe, z wirującymi cylindrami, łopatkowe - budowa i zastosowanie,
e) pompy wirowe kręte, przepływ cieczy przez wirnik, wysokość podnoszenia wirnika,
f) charakterystyki przepływu, mocy i sprawności pomp wirowych i wyporowych,
g) wyróżniki szybkobieżności pomp wirowych,
h) szeregowa i równoległa współpraca pomp z instalacjami,
i) kawitacja pomp i siły poosiowe,
j) pompy wirowe, krążeniowe: zasada pracy, budowa,
k) elementy konstrukcyjne pomp i eksploatacja pomp,
l) pompy strumieniowe: zasada pracy, budowa i eksploatacja,
m) działania prowadzone za pomocą systemów pompowych:
- bezpieczna eksploatacja ogólnostatkowych systemów pompowych (zwrócenie uwagi na rodzaj mediów pod kątem zagrożeń, jak i ważności w pracy siłowni, utrzymywanie dobrego stanu technicznego urządzeń i instalacji, pełnej szczelności),
- bezpieczna eksploatacja ładunkowych systemów pompowych (zwrócenie uwagi na rodzaj mediów pod kątem zagrożeń pożarowego i chemicznego, utrzymywanie dobrego stanu technicznego urządzeń i instalacji, pełnej szczelności),
- systemy monitoringu i kontroli systemów pompowych oraz ich ogólna budowa i działanie.
5.Sprężarki:3
a) wiadomości teoretyczne na temat procesu sprężania, sprawność wolumetryczna,
b) budowa sprężarek tłokowych, śrubowych i łopatkowych,
c) rozrząd sprężarek,
d) eksploatacja sprężarek wyporowych,
e) przepisy instytucji klasyfikacyjnych dotyczące sprężarek,
f) sprężarki wirowe: podział i zastosowanie,
g) podstawy teoretyczne pracy sprężarek wirowych i wentylatorów,
h) charakterystyki dławienia, mocy i sprawności,
i) współpraca sprężarki z przewodem i zbiornikiem,
j) pompowanie turbosprężarek, przyczyny, skutki i zapobieganie uszkodzeniom.
6.Urządzenia do oczyszczania paliw i olejów:48
a) zanieczyszczenia paliw i olejów oraz ich wpływ na eksploatację silnika,
b) metody oczyszczania paliw i olejów,
c) sedymentacja grawitacyjna, wirowanie, filtrowanie paliw i olejów,
d) podstawy teoretyczne procesu wirowania,
e) budowa wirówek,
f) dobór parametrów wirowania,
g) eksploatacja wirówek paliwowych,
h) wirowanie olejów smarowych.
7.Filtry, filtracja i oczyszczanie:2
a) podstawy teoretyczne filtracji,
b) przegrody filtracyjne,
c) budowa i eksploatacja filtrów paliwowych i olejowych,
d) odolejanie wód zęzowych, odolejacze - budowa i eksploatacja,
e) spalarki - budowa i eksploatacja,
f) urządzenia do obróbki ścieków sanitarnych - budowa i eksploatacja.
8.Wymienniki ciepła:3
a) podział, budowa, charakter wymiany ciepła, dane charakterystyczne wymienników i ich eksploatacja,
b) wyparowniki: rodzaje, budowa, obsługa i eksploatacja,
c) rodzaje korozji w wymiennikach ciepła, sposoby jej zapobiegania,
d) wpływ czynników eksploatacyjnych na sprawność wymiennika ciepła.
9.Systemy hydrauliki okrętowej: hydraulika siłowa, wiadomości teoretyczne, podstawowe schematy, przykładowe rozwiązania instalacji, symbole stosowane w hydraulice.6
10.Urządzenia sterowe:6
a) urządzenia sterowe, podział,
b) zwrotność i stateczność kursowa statku,
c) teoria płata i obciążenia układu sterowego,
d) rodzaje uszkodzeń urządzeń sterowych,
e) budowa i obsługa elektrohydraulicznej maszyny sterowej: tłokowej, łopatkowej, toroidalnej,
f) regulacja maszyny sterowej,
g) przepisy instytucji klasyfikacyjnych dotyczące urządzeń sterowych,
h) eksploatacja maszyny sterowej.
11.Śruby nastawne:4
a) śruby nastawne, budowa mechanizmów śrub nastawnych, systemy sterowania śrubami,
b) eksploatacja śrub nastawnych.
12.Urządzenia pokładowe sterowane hydraulicznie:8
a) windy kotwiczne i kabestany elektryczne, budowa i eksploatacja,
b) windy kotwiczne i kabestany hydrauliczne, budowa i eksploatacja,
c) budowa instalacji pokryw łukowych,
d) eksploatacja instalacji,
e) windy ładunkowe topenantowe, gajowe, budowa, obsługa i eksploatacja,
f) dźwigi hydrauliczne, budowa i obsługa,
g) rodzaje stabilizatorów,
h) zasada pracy stabilizatorów,
i) eksploatacja stabilizatorów przechyłów,
j) budowa i obsługa mechanizmów wind łodziowych.
RAZEM: 59518
f)
tabela 5.3.17 otrzymuje brzmienie:
Lp.ZagadnieniaLiczba godzin
WCL
I.II.III.IV.V.
1.Geometria kadłuba statku:4
a) linie teoretyczne,
b) wymiary główne,
c) stosunki wymiarów głównych,
d) współczynniki pełnotliwości,
e) składowe masy,
f) wolna burta.
2.Typy wiązań i elementy konstrukcji statku.4
3.Typy statków, rozplanowanie przestrzenne:2
a) masowce,
b) drobnicowce,
c) promy,
d) zbiornikowce,
e) produktowce,
f) gazowce.
4.Rodzaje pędników.2
5.Sposoby sterowania statkiem.1
6.Zbiorniki, zasady sondowania zbiorników.1
7.Obciążenia konstrukcji kadłuba:3
a) wytrzymałość lokalna i ogólna kadłuba,
b) krzywe ciężarów wyporu i obciążeń,
c) zginanie kadłuba, wykres sił tnących i momentów gnących, skręcanie kadłuba.
8.Pływalność, stateczność, niezatapialność:4
a) stateczność początkowa,
b) moment wychylający,
c) moment prostujący.
9.Stateczność dynamiczna:4
a) kąt przechyłu dynamicznego,
b) kryteria stateczności,
c) wpływ swobodnych powierzchni cieczy na zachowanie się statku.
10.Materiały konstrukcyjne:2
a) połączenia elementów,
b) ochrona przeciwkorozyjna.
11.Układy wiązań wewnętrznych kadłuba.2
12.Konstrukcja dna, pokładów, burt, poszycia kadłuba:2
a) grodzie, konstrukcja rufy i dziobu,
b) ładownie, zbiorniki.
13.Pędniki i stery, rodzaje.1
14.Wyposażenie pokładowe.1
15.Wyposażenie ratownicze.1
16.Ogólna charakterystyka siłowni okrętowych:1
a) typy siłowni,
b) budowa siłowni,
c) podstawowe systemy.
17.Przeglądy na statkach, ich zakresy, dokowanie.2
18.Korzystanie z dokumentacji konstrukcyjnej i statecznościowej statku.2
19.Działalność IMO i instytucji klasyfikacyjnych.1
20.Znajomość podstawowych działań podejmowanych w przypadkach występowania zdarzeń powodujących częściową utratę pełnej pływalności:4
a) analiza zagrożeń związanych z sytuacjami awaryjnymi zaistniałymi na skutek zdarzeń powodujących częściową utratę pełnej pływalności,
b) znajomość procedur i działań ograniczających skutki zdarzeń powodujących częściową utratę pełnej pływalności,
c) analiza możliwości użycia urządzeń i systemów awaryjnych oraz urządzeń i systemów głównych i pomocniczych w trybie awaryjnym,
d) prewencyjna rola bezpiecznej eksploatacji statku w ograniczeniu występowania zdarzeń powodujących częściową utratę pełnej pływalności.
RAZEM: 4444
Szkolenia w zakresie kwalifikacji zawodowych marynarzy rozpoczęte przed dniem wejścia w życie rozporządzenia prowadzi się na podstawie dotychczasowych przepisów.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).

2) Niniejsze rozporządzenie dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia postanowień dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/106/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie minimalnego poziomu wyszkolenia marynarzy (Dz. Urz. UE L 323 z 03.12.2008, str. 33).

3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 107, poz. 732 i Nr 176, poz. 1238, z 2008 r. Nr 171, poz. 1055 oraz z 2009 r. Nr 63, poz. 519, Nr 92, poz. 753 i Nr 98, poz. 817.