Zm.: rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego.
Dz.U.1999.60.642
Akt jednorazowyROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 30 czerwca 1999 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego.
ZAŁĄCZNIK
BIOLOGIA
BIOLOGIA
Celem nauczania biologii powinno być osiągnięcie przez ucznia:
- rozumienia zależności istniejących w środowisku przyrodniczym;
- świadomości zmienności świata ożywionego;
- świadomości znaczenia zachowania różnorodności biologicznej oraz motywacji do przestrzegania zasad jej ochrony;
- rozumienia jedności podstawowych procesów życiowych organizmów przy ich różnorodności;
- rozumienia zależności człowieka od środowiska i wpływu człowieka na środowisko;
- świadomości zagrożeń cywilizacyjnych;
- rozumienia podstaw działania własnego organizmu;
- rozumienia podstawowych zasad dziedziczenia;
- postawy odpowiedzialności za zdrowie swoje oraz innych ludzi;
- motywacji do przestrzegania ogólnych zasad higieny.
Zadania szkoły
1. Umożliwienie uczniom projektowania i prowadzenia obserwacji i doświadczeń biologicznych.
2. Umożliwienie uczniom poznania podstawowych procesów życiowych organizmów.
3. Rozwijanie odpowiedzialności ucznia za działania podejmowane w najbliższym środowisku.
4. Prowadzenie uczniów do zrozumienia podstaw funkcjonowania własnego organizmu.
Treści
1. Struktura organizmu:
– komórki, ich budowa i pełnione funkcje;
– komórki bakteryjne, znaczenie bakterii w przyrodzie i życiu człowieka, choroby bakteryjne;
– wirusy bakterii roślin i zwierząt, choroby wirusowe człowieka;
– tkanki i organy, ich budowa i pełnione funkcje (na wybranych przykładach).
2. Fizjologia organizmów roślinnych i zwierzęcych:
1) odżywianie:
- potrzeby pokarmowe i sposoby odżywiania się organizmów;
- układ pokarmowy i przebieg procesów trawiennych u człowieka;
- zasady racjonalnego odżywiania;
2) oddychanie i wymiana gazowa:
- oddychanie tlenowe i beztlenowe;
- wymiana gazowa u roślin i zwierząt,
- układ oddechowy człowieka i jego schorzenia;
3) transport substancji i płyny ustrojowe:
- transport substancji u roślin, płyny ustrojowe u zwierząt;
- funkcje homeostatyczne i obronne u człowieka pełnione przez krew;
- choroby układu krążenia;
4) wydalanie:
- zbędne i szkodliwe produkty przemiany materii i sposoby ich usuwania przez rośliny i zwierzęta;
- układ wydalniczy u człowieka i jego schorzenia;
5) rozmnażanie i rozwój organizmów:
- rozmnażanie bezpłciowe i płciowe;
- wzrost i rozwój roślin i zwierząt;
- biologia rozmnażania się i rozwój człowieka;
6) regulacja i koordynacja procesów życiowych:
- regulacja hormonalna u roślin;
- regulacja hormonalna u człowieka i jej zaburzenia;
- budowa, funkcje i higiena układu nerwowego oraz wybranych narządów zmysłów człowieka.
3. Elementy cytologii i genetyki:
- ultrastruktura komórki, organelle, błony biologiczne, cytoszkielet;
- budowa DNA, kod genetyczny, synteza białek;
- mutacje, czynniki mutagenne;
- choroby dziedziczne;
- zasady inżynierii genetycznej, zastosowania biotechnologii.
4. Elementy ewolucjonizmu:
- pojęcie gatunku;
- mutacje i ich konsekwencje, dobór naturalny;
- zasady klasyfikacji naturalnej, drzewa filogenetyczne roślin i zwierząt;
- ewolucja naczelnych.
5. Ekologia i ochrona środowiska przyrodniczego:
- populacja i parametry ją charakteryzujące;
- ekosystem, główne typy ekosystemów Ziemi, struktura troficzna ekosystemu, przepływ energii i krążenie materii w ekosystemie, sukcesja ekologiczna;
- antropopresja, przyczyny i skutki zmniejszania różnorodności biologicznej;
- chemiczne zanieczyszczenie powietrza, wody, gleby, nadmierne odwadnianie i erozja gleb, eutrofizacja wód;
- zasoby odnawialne i nieodnawialne, racjonalna gospodarka zasobami;
- zasada zrównoważonego rozwoju.
Osiągnięcia
1. Formułowanie hipotez. Analizowanie i interpretowanie wyników obserwacji i doświadczeń wraz z oceną ich wiarygodności.
2. Gromadzenie, integrowanie, opracowywanie wiedzy z różnych dziedzin niezbędnej do wyjaśnienia procesów życiowych.
3. Interpretowanie zależności między budową i funkcją układów i narządów w organizmach; postrzeganie funkcjonowania organizmu jako integralnej całości.
4. Interpretowanie zależności między środowiskiem życia organizmu a jego budową i funkcjonowaniem.
5. Analizowanie struktury i funkcjonowania wybranych ekosystemów.
6. Ocenianie zmian zachodzących w środowisku przyrodniczym w wyniku oddziaływania człowieka i ich wpływu na jakość życia oraz umiejętność odnajdywania środków zaradczych.
7. Analizowanie przyczyn zakłóceń stanu zdrowia człowieka, przewidywanie skutków własnych decyzji w tym zakresie; prowadzenie zdrowego trybu życia.
8. Formułowanie zasad zrównoważonego rozwoju i analiza własnych decyzji i zachowań w tym zakresie.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »