Zm.: rozporządzenie w sprawie pilotażu morskiego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1989.61.370

Akt jednorazowy
Wersja od: 18 listopada 1989 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU, ŻEGLUGI I ŁĄCZNOŚCI
z dnia 7 listopada 1989 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie pilotażu morskiego.

Na podstawie art. 49 § 1 oraz art. 222 Kodeksu morskiego (Dz. U. z 1986 r. Nr 22, poz. 112 i z 1989 r. Nr 35, poz. 192) zarządza się, co następuje:
W rozporządzeniu Ministra-Kierownika Urzędu Gospodarki Morskiej z dnia 27 grudnia 1984 r. w sprawie pilotażu morskiego (Dz. U. z 1985 r. Nr 2, poz. 9) wprowadza się następujące zmiany:
1)
§ 3-6 otrzymują brzmienie:

"§ 3. Usługi w zakresie pilotażu morskiego mogą organizować i świadczyć osoby fizyczne, prawne i inne jednostki organizacyjne.

§ 4. 1. Nadzór nad wykonywaniem usług w pilotażu morskim sprawuje kapitan portu.

2. Dla celów pilotażu pełnomorskiego tworzy się stacje pilotażu pełnomorskiego przy kapitanatach portów w Gdańsku, Gdyni i Szczecinie.

§ 5. Pracą pilotów może kierować szef pilotów, powoływany w jednostce organizacyjnej właściwej do utrzymywania pilotażu w sposób określony regulaminem pracy pilota.

§ 6. Regulamin pracy pilota ustala pracodawca pilota w uzgodnieniu z dyrektorem właściwego urzędu morskiego.";

2)
w § 8:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Prawo do pilotowania zbiornikowców i innych statków przeznaczonych do przewozu ładunków niebezpiecznych o nośności brutto powyżej 100.000 TR i zanurzeniu powyżej 13 m nabywa pilot po czwartym roku pracy i po ukończeniu kursu manewrowania dużymi statkami na modelach pływających.";

b)
dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

"4. W uzasadnionych przypadkach, na wniosek szefa pilotów, kapitan portu może zezwolić na pilotowanie statków do 12.000 TR w pierwszym roku pracy pilota oraz do 16.000 TR w drugim roku pracy pilota.";

3)
w § 9:
a)
w ust. 1 dodaje się pkt 6 i 7 w brzmieniu:

"6) ukończony kurs manewrowania dużymi statkami na modelach pływających,

7) ukończony kurs obsługi i wykorzystania urządzenia do automatycznego prowadzenia nakresów radarowych (ARPA).";

b)
ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Kartę identyfikacyjną pilota pełnomorskiego wydaje dyrektor właściwego urzędu morskiego.";

4)
w § 10 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. Osoby posiadające dyplom pilota, które nie wykonywały pilotażu w okresie ostatnich 5 lat, obowiązane są złożyć sprawdzian kwalifikacyjny.";

5)
w § 12 w ust. 2 wyrazy "Minister-Kierownik Urzędu Gospodarki Morskiej" zastępuje się wyrazami "Minister Transportu, Żeglugi i Łączności";
6)
w § 17:
a)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. W skład komisji egzaminacyjnej wchodzą przedstawiciele właściwego urzędu morskiego i kapitanatu portu.",

b)
dodaje się nowy ust. 4 w brzmieniu:

"4. Dyrektor urzędu morskiego może powołać do składu komisji egzaminacyjnej przedstawiciela pracodawcy pilota i środowiska pilotów.",

c)
dotychczasowy ust. 4 oznacza się jako ust. 5,
d)
dotychczasowy ust. 5 oznacza się jako ust. 6 oraz wyrazy "Ministra-Kierownika Urzędu Gospodarki Morskiej" zastępuje się wyrazami "Ministra Transportu, Żeglugi i Łączności";
7)
w § 18 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 oraz dodaje się ust. 2 w brzmieniu:

"2. Dyplomy pilota i starszego pilota podlegają z urzędu wymianie na dyplom pilota morskiego, o którym mowa w § 7."

Piloci posiadający uprawnienia tonażowe nieograniczone i nie spełniający warunków określonych w § 7 rozporządzenia Ministra - Kierownika Urzędu Gospodarki Morskiej z dnia 27 grudnia 1984 r. w sprawie pilotażu morskiego mogą otrzymać dyplom pilota morskiego na podstawie decyzji dyrektora urzędu morskiego w ciągu 2 lat od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia.