Zm.: rozporządzenie w sprawie kwalifikacji zawodowych członków załóg polskich statków morskich.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1987.10.70

Akt jednorazowy
Wersja od: 31 marca 1987 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA - KIEROWNIKA URZĘDU GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 12 marca 1987 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie kwalifikacji zawodowych członków załóg polskich statków morskich.

Na podstawie art. 49 § 1 Kodeksu morskiego (Dz. U. z 1986 r Nr 22, poz. 112) oraz art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 21 maja 1963 r. o rybołówstwie morskim (Dz. U. Nr 22, poz. 115, z 1970 r Nr 3, poz 14 i z 1977 r Nr 37, poz 163) zarządza się, co następuje:
W rozporządzeniu Ministra - Kierownika Urzędu Gospodarki Morskiej z dnia 17 sierpnia 1983 r w sprawie kwalifikacji zawodowych członków załóg polskich statków morskich (Dz. U Nr 52, poz. 232) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 5
a)
ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Osoby ubiegające się o uzyskanie stopni oficerskich lub stopni nieoficerskich są obowiązane posiadać ważne zaświadczenie o przeszkoleniu w zakresie indywidualnych technik ratunkowych",

b)
dodaje się ust. 7 w brzmieniu:

"7. Osoby ubiegające się o stopień starszego marynarza i starszego rybaka są obowiązane posiadać świadectwo ratownika"

2)
w § 10:
a)
w pkt 1 lit. a) i b) otrzymują brzmienie:

"a) ukończenie wyższej szkoły morskiej o kierunku nawigacyjnym oraz posiadanie stopnia starszego marynarza albo

b) posiadanie wykształcenia średniego zawodowego o kierunku pokładowym, posiadanie 18-miesięcznej praktyki pływania w charakterze członka załogi lub ucznia w specjalności pokładowej, w tym co najmniej 6 miesięcy na stanowisku starszego marynarza (1/3 okresu wymienionej praktyki pływania może być odbyta na statkach żeglugi śródlądowej), oraz złożenie egzaminu przez osoby, które ukończyły szkołę żeglugi śródlądowej,",

b)
w pkt 6 lit. a) po wyrazach "powyżej 4.000 TR" dodaje się wyrazy "oraz złożenie egzaminu",
3)
w § 11:
a)
w pkt 2 lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a) kapitanem statku o pojemności brutto do 600 TR w żegludze krajowej oraz każdego statku bez własnego napędu w żegludze krajowej,"

b)
w pkt 3 dodaje się lit. c) w brzmieniu:

"c) kapitanem pogłębiarki w żegludze krajowej o pojemności brutto powyżej 1.600 TR, jeżeli posiada dodatkową 36-miesięczną praktykę pływania na stanowiskach oficerskich w specjalności pokładowej,"

4)
§ 13 otrzymuje brzmienie:

"§ 13. 1. Stanowisko oficera pożarowego może zajmować osoba posiadająca:

1) dyplom oficera lub chorążego pożarnictwa oraz 24-miesięczną praktykę na stanowisku inspektora ochrony przeciwpożarowej w przedsiębiorstwach żeglugi morskiej, w urzędach morskich lub w Głównym Inspektoracie Ochrony Przeciwpożarowej Urzędu Gospodarki Morskiej albo na stanowisku oficerskim w portowych strażach pożarnych lub w zawodowych strażach portowych stoczni morskich, albo

2) dyplom oficera lub chorążego pożarnictwa oraz 36-miesięczną praktykę na stanowisku oficerskim w terenowych zawodowych jednostkach ochrony przeciwpożarowej miast portowych,

3) co najmniej 3-tygodniową praktykę pływania na stanowiskach asystenta oficera pożarowego lub starszego strażaka okrętowego na statkach morskich objętych rozporządzeniem,

4) ważne zaświadczenie o złożeniu egzaminu kontrolnego zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie.

2. Stanowisko asystenta oficera pożarowego może zajmować osoba, która spełniła warunki określone w ust. 1 pkt 1 albo pkt 2.",

5)
w § 19:
a)
w pkt 1 lit. a) i b) otrzymują brzmienie:

"a) ukończenie wyższej szkoły morskiej o kierunku nawigacyjnym w specjalności połowów morskich oraz posiadanie stopnia starszego rybaka albo

b) posiadanie wykształcenia średniego zawodowego o kierunku nawigacyjno-połowowym oraz 18-miesięcznej praktyki pływania w charakterze członka załogi lub ucznia w specjalności pokładowej, w tym co najmniej 6 miesięcy na stanowisku starszego rybaka,"

b)
w pkt 5 lit. a) po wyrazach "oficera wachtowego" dodaje się wyrazy "oraz złożenie egzaminu",
6)
w § 20 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) oficer pokładowy III klasy rybołówstwa morskiego może być:

a) I szyprem na statku rybackim o pojemności brutto do 200 TR,

b) oficerem wachtowym na każdym statku rybackim,"

7)
w § 29:
a)
dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1,
b)
dodaje się ust. 2 w brzmieniu:

"2. Na statkach uprawiających żeglugę krajową i na kutrach rybackich poławiających na Morzu Bałtyckim uprawnienia oficerów mechaników wymienionych w ust. 1 w pkt 1, 2 i 3 są o jedną kategorię statków wyższe, jeżeli posiadają oni dodatkową 36-miesięczną praktykę pływania na stanowiskach oficerskich w specjalności mechanicznej.",

8)
w § 50 w pkt 3 lit. b) otrzymuje brzmienie:

"b) posiadanie dodatkowej 24-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku starszego marynarza, w tym co najmniej 12-miesięcy na statkach o pojemności brutto powyżej 200 TR,"

9)
w § 56 w ust. 2 po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:

"1a) osoba posiadająca stopień rybaka oraz dodatkową 24-miesięczną praktykę pływania na łodziach rybackich uprawiających rybołówstwo na morskich wodach wewnętrznych może kierować na tych wodach łodziami rybackimi wszystkich typów, jeżeli złoży egzamin na stopień starszego rybaka i uzyska odpowiedni wpis w posiadanym świadectwie rybaka.",

10)
użyte w § 69 ust. 1 i 8, § 75 ust. 1 i 2 oraz § 76 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 pkt 1 wyrazy "na statkach morskich przeznaczonych i używanych do przewozu ładunków lub pasażerów" zastępuje się wyrazami "na statkach morskich innych niż rybackie",
11)
w § 72:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Samodzielna praktyka w pilotowaniu statków morskich może być zaliczona do praktyki wymaganej do uzyskania stopnia oficera pokładowego III i II klasy - w stosunku 2 miesiące pilotowania za 1 miesiąc pływania; zaliczona w ten sposób praktyka nie może przekraczać 1/3 praktyki wymaganej do uzyskania określonego stopnia.",

b)
ust. 8 i 9 skreśla się,
12)
w § 75 ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Osoby posiadające stopień mechanika żeglugi śródlądowej co najmniej III klasy mogą uzyskać stopień motorzysty okrętowego.",

13)
w § 78 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Studenci wyższych szkół morskich po ukończeniu czwartego roku studiów mogą odpowiednio do kierunku studiów otrzymać stopnie:

1) starszego marynarza, pod warunkiem posiadania świadectwa ratownika,

2) starszego rybaka, pod warunkiem posiadania świadectwa ratownika,

3) motorzysty okrętowego,

4) elektromontera okrętowego.",

14)
§ 83 otrzymuje brzmienie:

"§ 83. 1. Osoby posiadające stopnie oficerskie w specjalnościach określonych w rozporządzeniu obowiązane są do potwierdzenia posiadanych kwalifikacji.

2. Zasadniczym warunkiem potwierdzenia kwalifikacji jest odbycie w okresie ostatnich 5 lat co najmniej 12-miesięcznej praktyki pływania na stanowiskach oficerskich w odpowiedniej specjalności na statkach morskich objętych rozporządzeniem.

3. W razie niespełnienia warunku określonego w ust. 2 dopuszcza się możliwość potwierdzenia posiadanych kwalifikacji przez:

1) odbycie w okresie ostatnich 5 lat co najmniej 24-miesięcznej praktyki zastępczej wymienionej w § 72 ust. 1, 2, 4 i 5; dotyczy to wszystkich stopni, albo

2) odbycie praktyki morskiej przez okres co najmniej 3 miesięcy w charakterze oficera nadliczbowego w swojej specjalności bezpośrednio przed objęciem stanowiska, do którego uprawnia posiadany dyplom, albo

3) złożenie egzaminu.

4. Dokumentem określającym utrzymanie kwalifikacji oficerskich jest potwierdzenie dyplomu, wydawane po spełnieniu warunków określonych w ust. 2 lub w ust. 3.",

15)
w § 84 ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:

"2. Zezwolenie, o którym mowa w ust. 1, może być wydane pod warunkiem, że okres posiadanej praktyki wynosi co najmniej 2/3 okresu praktyki wymaganej do uzyskania stopnia, którego zezwolenie dotyczy.

3. Przepisy ust. 1 i 2 nie dotyczą stanowisk kapitana, starszego oficera, starszego lub I oficera mechanika oraz I radiooficera w żegludze międzynarodowej.",

16)
w § 89 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Termin ukończenia wymiany ustala się na dzień 31 grudnia 1987 r.",

17)
po § 91 dodaje się § 91a i 91b w brzmieniu:

"§ 91a. 1. W indywidualnych, szczególnie uzasadnionych wypadkach dyrektor urzędu morskiego może wyrazić zgodę na uzyskanie określonego stopnia przez osobę, której specjalność wyuczona lub rodzaj praktyki w danej specjalności nie odpowiadają ściśle wymaganiom określonym w rozporządzeniu do uzyskania tego stopnia, jeżeli okres posiadanej praktyki pływania jest nie krótszy od wymaganego.

2. Przepis ust. 1 nie ma zastosowania przy ubieganiu się o stopnie: kapitana żeglugi wielkiej, kapitana żeglugi wielkiej rybołówstwa morskiego, oficera mechanika okrętowego I klasy, oficera elektryka okrętowego I klasy i radiooficera okrętowego I klasy.

§ 91b. Od dnia 1 stycznia 1989 r. dyplom oficerski bez ważnego dokumentu "Potwierdzenie dyplomu" nie upoważnia do zajmowania samodzielnych stanowisk oficerskich na polskich statkach morskich.".

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.