§ 1. - Zm.: rozporządzenie w sprawie klasyfikacji lotnisk i rejestru lotnisk cywilnych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2005.197.1633

Akt jednorazowy
Wersja od: 10 października 2005 r.
§  1.
W rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 30 kwietnia 2004 r. w sprawie klasyfikacji lotnisk i rejestru lotnisk cywilnych (Dz. U. Nr 122, poz. 1273) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 3 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Według kryteriów ogólnych lotniska dzielą się, ze względu na:

1) zakres ruchu statków powietrznych, na:

a) międzynarodowe,

b) krajowe;

2) charakter ruchu statków powietrznych, na:

a) ruchu regularnego,

b) ruchu nieregularnego;

3) dostępność dla użytkowników - zgodnie z art. 54 ustawy;

4) właściciela, na:

a) państwowe - stanowiące własność Skarbu Państwa oraz innych państwowych osób prawnych,

b) komunalne - stanowiące własność gminy oraz innych komunalnych osób prawnych,

c) prywatne - stanowiące własność osób fizycznych oraz osób prawnych innych niż państwowe i komunalne.";

2)
§ 4 otrzymuje brzmienie:

"§ 4. 1. Według kryteriów technicznych lotniska dzielą się, ze względu na:

1) umiejscowienie, na:

a) naziemne,

b) nawodne,

c) na obiektach - w szczególności znajdujące się na budynkach, platformach lub statkach;

2) rodzaj nawierzchni wykorzystywanej do startów i lądowań, na:

a) z drogą startową o nawierzchni sztucznej,

b) bez nawierzchni sztucznej;

3) wymagania techniczne - w zależności od kodów referencyjnych lotniska określonych w załączniku nr 14;

4) rodzaj przyjmowanych statków powietrznych, na:

a) dla samolotów,

b) dla śmigłowców,

c) dla szybowców;

5) kategorię podejść do lądowania, na:

a) z drogą startową nieprzyrządową,

b) z drogą startową przyrządową z podejściem:

- nieprecyzyjnym,

- precyzyjnym kat. I,

- precyzyjnym kat. II,

- precyzyjnym kat. IIIa,

- precyzyjnym kat. IIIb,

- precyzyjnym kat. IIIc;

6) kategorię ochrony przeciwpożarowej lotniska:

a) od 1 do 10 dla samolotów, określoną w tabeli nr 1,

b) od H1 do H3 dla śmigłowców, określoną w tabeli nr 2

- w załączniku nr 4 do rozporządzenia.

2. Szczegółowe wymagania dotyczące kategorii lotnisk, o których mowa w ust. 1 pkt 5, określają przepisy techniczno-budowlane dotyczące lotnisk cywilnych.

3. Kategorię ochrony przeciwpożarowej lotniska, o której mowa w ust. 1 pkt 6, wyznacza się na podstawie długości całkowitych oraz maksymalnych szerokości kadłubów największych samolotów lub na podstawie całkowitych długości śmigłowców, wykonujących operacje lotnicze na danym lotnisku.";

3)
w § 12 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Zezwolenia Prezesa wymagają zmiany cech lotnisk dotyczące:

1) granicy lotniska;

2) lokalizacji ogrodzenia lotniska;

3) części lotniczej lotniska;

4) granicy pola wzlotów i układu pasów startowych lotniska bez nawierzchni sztucznej;

5) parametrów drogi startowej i jej zabezpieczeń, w tym powodujące zmianę kodu referencyjnego lotniska;

6) rodzajów nawierzchni w granicach pola naziemnego ruchu lotniczego;

7) likwidacji, budowy lub rozbudowy infrastruktury lotniskowej;

8) kategorii podejść do lądowania;

9) dostępności dla użytkowników;

10) kategorii ochrony przeciwpożarowej lotniska, jeżeli skutkuje to zmianą kategorii na okres dłuższy niż 7 dni;

11) powierzchni ograniczających wysokość obiektów budowlanych i naturalnych w otoczeniu lotniska.";

4)
w § 17 w ust. 2 pkt 11 otrzymuje brzmienie:

"11) wokół ogrodzenia lotniska użytku publicznego powinny być poprowadzone kanały techniczne umożliwiające instalowanie wzdłuż niego: nocnego oświetlenia ogrodzenia lotniska, telewizji dozorowej (CCTV) i systemów detekcji ruchu - umożliwiających wykrywanie przypadków nieuprawnionego przekraczania tych ogrodzeń.";

5)
dodaje się załącznik nr 4 do rozporządzenia w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszego rozporządzenia.