Zm.: rozporządzenie w sprawie ceł i pozwoleń na towary przywożone i na towary wywożone w niehandlowym obrocie towarowym z zagranicą.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1982.4.31

Akt jednorazowy
Wersja od: 8 lutego 1982 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA HANDLU ZAGRANICZNEGO
z dnia 27 stycznia 1982 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie ceł i pozwoleń na towary przywożone i na towary wywożone w niehandlowym obrocie towarowym z zagranicą.

Na podstawie art. 15 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 marca 1975 r. - Prawo celne (Dz. U. z 1975 r. Nr 10, poz. 56 i z 1981 r. Nr 20, poz. 99) zarządza się, co następuje:
W rozporządzeniu Ministra Handlu Zagranicznego i Gospodarki Morskiej z dnia 12 czerwca 1981 r. w sprawie ceł i pozwoleń na towary przywożone i na towary wywożone w niehandlowym obrocie towarowym z zagranicą (Dz. U. Nr 16, poz. 75) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 3 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Przepisu ust. 1 nie stosuje się przy wymierzaniu cła od samochodów osobowych i ciężarowych oraz autobusów, dla których podstawę do wymiaru cła stanowi masa własna. Masę własną pojazdu ustala urząd celny opierając się na dokumentach pojazdu, fakturach lub innych dowodach. Jeżeli ustalenie masy własnej nie jest możliwe lub jeżeli masa własna pojazdu podana w dokumentach przedstawionych przez stronę budzi zastrzeżenia albo gdy pojazd jest niekompletny w stopniu określonym w uwadze 3 do poz. 40 i uwagach 1 i 2 do poz. 41 taryfy celnej przywozowej, stanowiącej załącznik nr 1 do rozporządzenia, urząd celny przyjmuje do wymiaru cła masę ustaloną przez zważenie pojazdu łącznie z wyposażeniem koniecznym do jego normalnego działania, w tym z paliwem i płynem chłodzącym, zależnie od stanu, w jakim pojazd zgłoszono do odprawy celnej.";

2)
§ 6 otrzymuje brzmienie:

"§ 6. Cło wymierza urząd celny na zasadach określonych w przepisach § 2 i 3 rozporządzenia Rady Ministrów, o którym mowa w § 1 pkt 1 lit. b), z tym że do ustalania wartości celnej towarów przyjmuje się średnie kursy walut obcych w złotych dla płatności niehandlowych dla krajów I obszaru płatniczego i średnie kursy walut obcych w złotych dla krajów II obszaru płatniczego - ustalane przez Narodowy Bank Polski.";

3)
w taryfie celnej przywozowej, stanowiącej załącznik nr 1 do rozporządzenia, pozycje 13, 40, 41 i 42 otrzymują brzmienie określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Symbol Systematycznego wykazu wyrobówPozycja taryfy celnej i nazwa towaruJednostka miary towaruCło w złotych od jednostki miary towaru
1234
0715

0719-7

13. Silniki spalinowe tłokowe: zespoły i

części silników spalinowych tłokowych

oprócz wymienionych w pozycji 51:

1) silniki spalinowe samozapłonowe

(wysokoprężne) trakcji lądowej

kg 200
2) silniki spalinowe z zapłonem

iskrowym (niskoprężne) trakcji

lądowej

kg 250
3) silniki pozostałekg 40
4) zespoły i części silnikówkg 100
1021

1022

40. Samochody osobowe ogólnego

przeznaczenia; samochody osobowe

specjalizowane (budowane na podwoziach

samochodów osobowych):

1) pochodzenia polskiego: Fiat 125p,

Fiat 126p, Polonez, Warszawa,

Syrena, Nysa MN 521

kg 100
2) pozostałe z silnikiem spalinowym

samozapłonowym (wysokoprężnym) o

pojemności:

a) do 1.300 cm3 włączniekg 150
b) powyżej 1.300 cm3 do 1.800 cm3

włącznie

kg 200
c) powyżej 1.800 cm3kg 250
3) pozostałe z silnikiem spalinowym z

zapłonem iskrowym (niskoprężnym) o

pojemności:

a) do 1.300 cm3 włączniekg 200
b) powyżej 1.300 cm3 do 1.800 cm3

włącznie

kg 250
c) powyżej 1.800 cm3kg 300
Uwaga 1:
Stawkę określoną w niniejszej pozycji

stosuje się w wypadku, gdy odbiorca

samochodu oraz nikt z członków jego

najbliższej rodziny prowadzącej wspólne

gospodarstwo domowe nie przywiózł do

Polski w okresie trzech lat przed dniem

zgłoszenia samochodu do odprawy celnej

innego samochodu osobowego. W

przeciwnym razie stosuje się

odpowiednią stawkę celną podwyższoną o

50%.

Uwaga 2:
Za samochody osobowe uważa się

samochody przeznaczone do przewozu,

łącznie z kierowcą, do 9 osób, w tym

także samochody tzw. "combi" lub

"station wagon".

Uwaga 3:
Za samochody objęte niniejszą pozycją

uważa się pojazdy posiadające co

najmniej:

- ramę lub samonośne nadwozie

oraz

- mechanizmy jezdne, tzn.

zasadnicze elementy zawieszeń.

1023

1024

1025

41. Autobusy i trolejbusy; samochody

ciężarowe i ciągniki drogowe; samochody

z wyposażeniem do specjalnych celów na

podwoziach samochodów ciężarowych:

1) o masie własnej do 2.000 kg:
a) z silnikiem spalinowym

samozapłonowym (wysokoprężnym)

kg 150
b) z silnikiem spalinowym z zapłonem

iskrowym (niskoprężnym)

kg 250
2) pozostałe:
a) z silnikiem spalinowym

samozapłonowym (wysokoprężnym)

kg 40
b) z silnikiem spalinowym z zapłonem

iskrowym (niskoprężnym)

kg 80
Uwaga 1:
Podwozia z zamontowanymi silnikami

podlegają cłu według odpowiednich

punktów niniejszej pozycji.

Uwaga 2:
Samochody z wymontowanymi silnikami

podlegają cłu według pkt 1 lit. b) lub

pkt 2 lit. b) niniejszej pozycji.

1026

1027

1029

42. Przyczepy i naczepy, podwozia:

samochodowe, przyczep i naczep oraz

zespoły i części do sprzętu

transportowego samochodowego: podwozia

samochodowe z kabiną kierowcy i bez

kabiny kierowcy, podwozia przyczep i

naczep siodłowych; zespoły i części

nadwoziowe i podwoziowe: mechanizmy

kierownicze, wały napędowe, mosty

napędowe, chłodnice, koła jezdne itp.;

elementy i akcesoria do pojazdów

samochodowych:

1) przyczepy i naczepy mieszkalne i

kempingowe

kg 100
2) przyczepy i naczepy pozostałekg 20
3) pozostałekg 200