Zm.: rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa ruchu zbiornikowców przewożących ciecze palne.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1973.1.3

Akt jednorazowy
Wersja od: 13 stycznia 1973 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŻEGLUGI
z dnia 30 grudnia 1972 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa ruchu zbiornikowców przewożących ciecze palne.

Na podstawie art. 46 § 1 Kodeksu morskiego (Dz. U. z 1961 r. Nr 58, poz. 318) zarządza się, co następuje:
W rozporządzeniu Ministra Żeglugi z dnia 11 lipca 1963 r. w sprawie bezpieczeństwa ruchu zbiornikowców przewożących ciecze palne (Dz. U. Nr 33, poz. 193) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 3 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Ciecze palne przewożone zbiornikowcami dzielą się na następujące klasy:

klasa I - obejmuje ciecze o temperaturze zapłonu do 21°C włącznie,

klasa II - obejmuje ciecze o temperaturze zapłonu ponad 21°C do 55°C włącznie,

klasa III - obejmuje ciecze o temperaturze zapłonu ponad 55°C do 100°C włącznie.";

2)
w § 6:
a)
w pierwszym zdaniu skreśla się wyrazy: "Świnoujście-Szczecin",
b)
w pkt 1 lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a) flagę "B" i pod nią flagę "1" - według księgi międzynarodowych sygnałów morskich, jeżeli przewozi ciecze palne klasy I lub II bądź jest nie odgazowany po przewozie takich cieczy";

3)
w § 9:
a)
w ust. 1 dodaje się pkt 8 w brzmieniu:

"8) długość zbiornikowca",

b)
na końcu ust. 3 dodaje się wyrazy "i portową straż pożarną";
4)
w § 14 ust. 3 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) w Szczecinie-Świnoujściu:

a) od miejsca postoju zbiornikowca na redzie do miejsca zacumowania w porcie Świnoujście i odwrotnie,

b) w czasie pobytu zbiornikowca w portach Szczecin i Świnoujście,

c) od miejsca postoju zbiornikowca na redzie do I bramy torowej i od punktu obserwacyjnego w Policach do miejsca zacumowania w porcie Szczecin i odwrotnie,";

5)
w § 16 ust. 1 otrzymuje następujące brzmienie:

"1. Do obsługi holowniczej zbiornikowca wyznacza się wyłącznie holowniki o napędzie motorowym.";

6)
§ 17 skreśla się;
7)
w § 18:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Na torze wodnym Świnoujście-Szczecin, na odcinku od 11 do 50 kilometra toru, zbiornikowce, o których mowa w ust. 1, mogą mijać się z innymi statkami niż zbiornikowce przewożące ciecze palne klasy I lub II albo nie odgazowane po przewozie takich cieczy.",

b)
ust. 3 skreśla się;
8)
w § 24 ust. 1 pkt 1 skreśla się wyrazy "o długości 30 metrów";
9)
w § 25:
a)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Portowa straż pożarna pełni służbę na statku pożarniczym lub przy przeciwpożarowym taborze lądowym w pobliżu zbiornikowca, utrzymując stałą łączność przy pomocy UKF.",

b)
ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Szczegółowy zakres działania służby przeciwpożarowej przy obsługiwaniu zbiornikowców określi Główny Inspektorat Ochrony Przeciwpożarowej Ministerstwa Żeglugi w uzgodnieniu z Komendą Główną Straży Pożarnych.";

10)
w § 26:
a)
skreśla się ust. 6 i ust. 11,
b)
w ust. 10 dodaje się na końcu wyrazy "lub powinna być zapewniona łączność z tą centralą i kapitanatem portu przy pomocy UKF.";
11)
§ 28 otrzymuje brzmienie:

"§ 28. 1. Zaopatrywanie statków w paliwo płynne przez zbiornikowce portowe, tzw. bunkrowce, wymaga zgody kapitanatu portu.

2. Przepisy §§ 9, 10, 11, 14, 16 i 25 nie mają zastosowania do zbiornikowców portowych, tzw. bunkrowców.";

12)
po § 29 dodaje się nowy § 29a w brzmieniu:

"§ 29a. Do czasu przejęcia przez resort przemysłu chemicznego przeładunku wszystkich cieczy palnych klasy I i II - czynności tych mogą dokonywać zarządy portów za pomocą elastycznych węży przeładunkowych, za każdorazowym zezwoleniem dyrektora urzędu morskiego określającym warunki i środki takiego przeładunku."

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.