Zm.: rozporządzenie Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 września 1926 r. o utworzeniu przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe".
Dz.U.1948.36.255
Akt jednorazowyDEKRET
z dnia 28 lipca 1948 r.
o zmianie rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 września 1926 r. o utworzeniu przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe".
W rozporządzeniu Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 września 1926 r. o utworzeniu przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe" (Dz. U. R. P. z 1930 r. Nr 89, poz. 705, z 1932 r. Nr 19, poz. 132 i Nr 26, poz. 239 oraz z 1934 r. Nr 110, poz. 976) wprowadza się następujące zmiany:
"Wpisaniu do rejestru handlowego ulegają imiona i nazwiska osób uprawnionych do podpisywania zobowiązań w imieniu przedsiębiorstwa (art. 18 ust. 2) jak również ograniczenia w tym zakresie.";
Przedsiębiorstwo sporządza bilans otwarcia, a z końcem każdego roku operacyjnego bilans, rachunek zysków i strat oraz sprawozdania, podlegające zatwierdzeniu przez Ministra Komunikacji w porozumieniu z Ministrem Skarbu.
Do budżetu państwowego włącza się tylko wpłatę do Skarbu Państwa lub dopłatę ze Skarbu Państwa.
Rokiem operacyjnym przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe" jest rok kalendarzowy.
Przepisy niniejszego artykułu obowiązują, jeżeli ustawa skarbowa nie stanowi inaczej.";
Ulgi w taryfach osobowych dla osób wojskowych, pracowników państwowych i samorządowych ustala się w trybie przewidzianym w obowiązujących przepisach.";
Minister Komunikacji ustali w porozumieniu z Ministrem Skarbu schemat planu finansowo-gospodarczego przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe.";
"Art. 16a. Na czele przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe" stoi dyrektor generalny kolei państwowych.
Dyrektora generalnego mianuje i zwalnia Prezes Rady Ministrów na wniosek Ministra Komunikacji.
Art. 16b. Dyrektor generalny kolei państwowych sprawuje naczelny zarząd przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe", reprezentuje je na zewnątrz i jest odpowiedzialny za jego prowadzenie przed Ministrem Komunikacji, któremu bezpośrednio podlega.
Art. 16c. Przedsiębiorstwo "Polskie Koleje Państwowe" ma prawo zgodnie z obowiązującymi przepisami używania okrągłej pieczęci z godłem państwowym i napisem w otoku "Polskie Koleje Państwowe".";
Ilość i siedziby dyrekcji okręgowych kolei państwowych ustala Minister Komunikacji w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej i Skarbu.";
"Przepis ust. 2 nie uchybia możności udzielania pełnomocnictw samodzielnych lub łącznych do dokonywania poszczególnych czynności prawnych lub czynności określonego rodzaju.
Postanowienia ust. 2 i 3 nie dotyczą weksli, czeków i dokumentów stwierdzających zaciągnięcie lub udzielenie kredytu pieniężnego oraz pełnomocnictw do tych czynności. Dokumenty te winny być podpisane przez dwie osoby wskazane w ust. 2, przy czym jedną z nich musi być osoba, której powierzono kierownictwo finansowe zgodnie z postanowieniami określonymi w statucie lub osoba przez nią upoważniona.";
Upoważnia się Ministra Komunikacji do ogłoszenia w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej jednolitego tekstu rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 24 września 1926 r. o utworzeniu przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe" (Dz. U. R. P. z 1930 r. Nr 89, poz. 705), z uwzględnieniem zmian wprowadzonych ustawą z dnia 18 lutego 1932 r. (Dz. U. R. P. Nr 19, poz. 132), ustawą z dnia 18 marca 1932 r. (Dz. U. R. P. Nr 26, poz. 239), rozporządzeniem Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 28 grudnia 1934 r. (Dz. U. R. P. Nr 110, poz. 976) i niniejszym dekretem, z zastosowaniem ciągłej numeracji artykułów i ustępów.
Wykonanie niniejszego dekretu porucza się Ministrowi Komunikacji w porozumieniu z Ministrem Skarbu i Obrony Narodowej.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »