Art. 7. - [Delegacja do określania charakterystyk drugiego stopnia] - Zintegrowany System Kwalifikacji.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2020.226 t.j.
Akt obowiązującyWersja od: 12 lutego 2020 r.
Art. 7. [Delegacja do określania charakterystyk drugiego stopnia]
1.
Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia, charakterystyki poziomów 1-4 drugiego stopnia typowe dla kwalifikacji o charakterze ogólnym, ujęte w kategoriach wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych, przy czym:1)
w odniesieniu do wiedzy charakterystyka efektów uczenia się dla danego poziomu Polskiej Ramy Kwalifikacji określa:a)
w zakresie języka i komunikowania się - struktury i zasady tworzenia wypowiedzi,b)
w zakresie matematyki i nauk przyrodniczych - pojęcia i zależności oraz interpretacje,c)
w zakresie funkcjonowania społecznego - zasady funkcjonowania, role społeczne i tożsamość;2)
w odniesieniu do umiejętności charakterystyka efektów uczenia się dla danego poziomu Polskiej Ramy Kwalifikacji określa:a)
w zakresie języka i komunikowania się - odbieranie i tworzenie wypowiedzi oraz posługiwanie się językiem obcym,b)
w zakresie matematyki i nauk przyrodniczych - dobór i korzystanie z narzędzi oraz prowadzenie obserwacji i doświadczeń,c)
w zakresie funkcjonowania społecznego - wyrażanie przynależności do wspólnot,d)
w zakresie uczenia się - organizację i planowanie;3)
w odniesieniu do kompetencji społecznych charakterystyka efektów uczenia się dla danego poziomu Polskiej Ramy Kwalifikacji określa:a)
w zakresie języka i komunikowania się - kulturę komunikowania się,b)
w odniesieniu do zdrowia i środowiska - dbałość o zdrowie i bezpieczeństwo oraz postawę wobec środowiska,c)
w zakresie funkcjonowania społecznego - podejmowanie obowiązków, współdziałanie i angażowanie się.2.
Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania oraz minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego i nauki określą, w drodze rozporządzenia, charakterystykę poziomu 5 drugiego stopnia typową dla kwalifikacji uzyskiwanych po uzyskaniu kwalifikacji pełnej na poziomie 4, ujętą w kategoriach wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych, przy czym:1)
w odniesieniu do wiedzy charakterystyka efektów uczenia się dla danego poziomu Polskiej Ramy Kwalifikacji określa:a)
zakres i głębię - kompletność perspektywy poznawczej i zależności,b)
kontekst - uwarunkowania, skutki;2)
w odniesieniu do umiejętności charakterystyka efektów uczenia się dla danego poziomu Polskiej Ramy Kwalifikacji określa:a)
w zakresie wykorzystania wiedzy - rozwiązywane problemy i wykonywane zadania,b)
w zakresie komunikowania się - odbieranie i tworzenie wypowiedzi, upowszechnianie wiedzy w środowisku naukowym i posługiwanie się językiem obcym,c)
w zakresie organizacji pracy - planowanie i pracę zespołową,d)
w zakresie uczenia się - planowanie własnego rozwoju i rozwoju innych osób;3)
w odniesieniu do kompetencji społecznych charakterystyka efektów uczenia się dla danego poziomu Polskiej Ramy Kwalifikacji określa:a)
w zakresie ocen - krytyczne podejście,b)
w zakresie odpowiedzialności - wypełnianie zobowiązań społecznych i działanie na rzecz interesu publicznego,c)
w odniesieniu do roli zawodowej - niezależność i rozwój etosu.3.
Minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego i nauki określi, w drodze rozporządzenia, charakterystyki poziomów 6-8 drugiego stopnia typowe dla kwalifikacji uzyskiwanych w ramach systemu szkolnictwa wyższego i nauki po uzyskaniu kwalifikacji pełnej na poziomie 4, ujęte w kategoriach wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych, przy czym:1)
w odniesieniu do wiedzy charakterystyka efektów uczenia się dla danego poziomu Polskiej Ramy Kwalifikacji określa:a)
zakres i głębię - kompletność perspektywy poznawczej i zależności,b)
kontekst - uwarunkowania, skutki;2)
w odniesieniu do umiejętności charakterystyka efektów uczenia się dla danego poziomu Polskiej Ramy Kwalifikacji określa:a)
w zakresie wykorzystania wiedzy - rozwiązywane problemy i wykonywane zadania,b)
w zakresie komunikowania się - odbieranie i tworzenie wypowiedzi, upowszechnianie wiedzy w środowisku naukowym i posługiwanie się językiem obcym,c)
w zakresie organizacji pracy - planowanie i pracę zespołową,d)
w zakresie uczenia się - planowanie własnego rozwoju i rozwoju innych osób;3)
w odniesieniu do kompetencji społecznych charakterystyka efektów uczenia się dla danego poziomu Polskiej Ramy Kwalifikacji określa:a)
w zakresie ocen - krytyczne podejście,b)
w zakresie odpowiedzialności - wypełnianie zobowiązań społecznych i działanie na rzecz interesu publicznego,c)
w odniesieniu do roli zawodowej - niezależność i rozwój etosu.4.
Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia, charakterystyki poziomów 1-8 drugiego stopnia typowe dla kwalifikacji o charakterze zawodowym, ujęte w kategoriach wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych, przy czym:1)
w odniesieniu do wiedzy charakterystyka efektów uczenia się dla danego poziomu Polskiej Ramy Kwalifikacji określa:a)
w zakresie teorii i zasad - metody i rozwiązania, działalność gospodarczą i etykę,b)
w zakresie zjawisk i procesów - właściwości i uwarunkowania,c)
w zakresie organizacji prac - metody i technologie, rozwiązania organizacyjne oraz bezpieczeństwo i higienę pracy,d)
w zakresie narzędzi i materiałów - działanie i cechy;2)
w odniesieniu do umiejętności charakterystyka efektów uczenia się dla danego poziomu Polskiej Ramy Kwalifikacji określa:a)
w odniesieniu do informacji - dokumentację, obliczenia, analizę, syntezę i prognozowanie,b)
w zakresie organizacji pracy - planowanie i korygowanie planów, wykonywanie, korygowanie działań i obieg informacji,c)
w zakresie narzędzi i materiałów - użytkowanie i dobór,d)
w zakresie uczenia się i rozwoju zawodowego - rozwój własny i wspieranie rozwoju innych osób;3)
w odniesieniu do kompetencji społecznych charakterystyka efektów uczenia się dla danego poziomu Polskiej Ramy Kwalifikacji określa:a)
w zakresie przestrzeganie reguł - zasady, instrukcje i prawo,b)
w zakresie współpracy - komunikowanie się i relacje w środowisku zawodowym,c)
w zakresie odpowiedzialności - normy etyczne.5.
W rozporządzeniach, o których mowa w ust. 1-4, uwzględnia się konieczność zapewnienia spójności z uniwersalnymi charakterystykami poziomów 1-8 pierwszego stopnia oraz aktualny stan wiedzy i postępu technologicznego w poszczególnych dziedzinach.Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »
Akty prawne liczba obiektów na liście: (5)
Akty wykonawcze liczba obiektów na liście: (5)
- Charakterystyka drugiego stopnia efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomach 6-8 Polskiej Ramy Kwalifikacji.
- Charakterystyka drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji typowych dla kwalifikacji uzyskiwanych w ramach szkolnictwa wyższego po uzyskaniu kwalifikacji pełnej na poziomie 4 – poziomy 6–8.
- Charakterystyka drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji typowej dla kwalifikacji uzyskiwanych po uzyskaniu kwalifikacji pełnej na poziomie 4 - poziom 5.