Zgłoszenia przewozu towarów i sposób postępowania w przypadku niedostępności rejestru zgłoszeń.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2017.787

Akt utracił moc
Wersja od: 14 kwietnia 2017 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROZWOJU I FINANSÓW 1
z dnia 12 kwietnia 2017 r.
w sprawie zgłoszeń przewozu towarów i sposobu postępowania w przypadku niedostępności rejestru zgłoszeń

Na podstawie art. 9 ust. 7 ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów (Dz. U. poz. 708) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa:
1)
sposób przesyłania, uzupełniania i aktualizacji zgłoszenia oraz sposób uwierzytelniania zarejestrowanego użytkownika Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych, zwanej dalej "PUESC";
2)
sposób postępowania podmiotów wysyłających, podmiotów odbierających i przewoźników w przypadku niedostępności rejestru zgłoszeń;
3)
organ Krajowej Administracji Skarbowej, do którego jest przesyłane zgłoszenie w przypadku niedostępności rejestru zgłoszeń;
4)
wzór dokumentu zastępującego zgłoszenie wraz z objaśnieniami.
Użyte w rozporządzeniu określenie "klucz" oznacza elektroniczny kod zabezpieczający dostęp do zgłoszenia służący odpowiednio podmiotowi wysyłającemu, podmiotowi odbierającemu i przewoźnikowi umożliwiający dokonanie uzupełnienia zgłoszenia lub aktualizacji danych zawartych w zgłoszeniu.
Zgłoszenie, uzupełnienie lub aktualizację zgłoszenia przesyła się do rejestru zgłoszeń:
1)
na formularzu udostępnionym na PUESC albo
2)
w dokumencie w formacie xml, zgodnym ze specyfikacją techniczną tego dokumentu udostępnioną na PUESC:
a)
przy użyciu poczty elektronicznej na adres puesc@mf.gov.pl albo
b)
przy użyciu interfejsu niewizualnego, z wykorzystaniem usług web service dedykowanych do komunikacji z PUESC.
1. 
Podmiot wysyłający po dokonaniu zgłoszenia otrzymuje wraz z numerem referencyjnym z rejestru zgłoszeń trzy klucze, z których odpowiednio:
1)
jeden przeznaczony jest dla podmiotu wysyłającego;
2)
drugi przeznaczony jest dla przewoźnika;
3)
trzeci przeznaczony jest dla podmiotu odbierającego - w przypadku gdy miejsce dostarczenia towaru znajduje się na terytorium kraju.
2. 
Podmiot odbierający po dokonaniu zgłoszenia otrzymuje wraz z numerem referencyjnym z rejestru zgłoszeń dwa klucze, z których odpowiednio:
1)
jeden przeznaczony jest dla podmiotu odbierającego;
2)
drugi przeznaczony jest dla przewoźnika.
3. 
Przewoźnik po dokonaniu zgłoszenia otrzymuje wraz z numerem referencyjnym z rejestru zgłoszeń klucz.
Uwierzytelnienie zarejestrowanego użytkownika PUESC w celu przesłania, uzupełnienia lub aktualizacji zgłoszenia polega na podaniu identyfikatora użytkownika (login) i hasła.
W przypadku gdy zgłoszenia, uzupełnienia lub aktualizacji dokonuje osoba działająca w imieniu odpowiednio podmiotu wysyłającego, podmiotu odbierającego albo przewoźnika, osoba ta, dokonując tych czynności, oświadcza, że działa w imieniu i na rzecz odpowiednio podmiotu wysyłającego, podmiotu odbierającego albo przewoźnika.
1. 
Podmiot wysyłający, który jest jednocześnie przewoźnikiem i dokonuje jednym środkiem transportu przewozu towarów będących przedmiotem co najmniej 2 dostaw, w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), towarów objętych pozycją CN 2710 następujących bezpośrednio po dostawie ze składu podatkowego, może przesłać do rejestru zgłoszeń w sposób zbiorczy zgłoszenie, które zawiera dane, o których mowa w art. 5 ust. 2 i 4 ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów, zwanej dalej "ustawą", dla każdego podmiotu odbierającego i miejsca dostarczenia towaru, oraz łączną ilość, masę brutto lub objętość towaru będącego przedmiotem przewozu.
2. 
Dane dotyczące ilości, masy lub objętości towaru uważa się za prawidłowe, jeżeli stwierdzone rozbieżności w stosunku do łącznej ilości, masy lub objętości towaru wskazanej w zgłoszeniu przesyłanym w sposób określony w ust. 1 wynoszą nie więcej niż 10% tej ilości, masy lub objętości powiększonej o różnicę pomiędzy ilością, masą lub objętością towaru wskazaną w zgłoszeniu przesyłanym w sposób określony w ust. 1 dla każdego podmiotu odbierającego a ilością, masą lub objętością towaru odebranego przez podmiot odbierający.
1. 
W przypadku niedostępności rejestru zgłoszeń polegającej na awarii lub przerwie technicznej rejestru zgłoszeń odpowiednio podmiot wysyłający, podmiot odbierający albo przewoźnik, w zakresie zgłaszanych przez siebie danych, dokonuje zgłoszenia, przesyłając dokument zastępujący zgłoszenie na adres awaria.sent@mf.gov.pl, podając w tytule wiadomości, w szczególności:
1)
numer identyfikacji podatkowej albo numer, za pomocą którego ten podmiot jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od towarów i usług albo podatku od wartości dodanej,
2)
numer własny tego dokumentu

- oddzielone separatorem "##".

2. 
Dokument zastępujący zgłoszenie, o którym mowa w ust. 1, zawiera odpowiednio dane, o których mowa w art. 5 ust. 2 i 3, art. 6 ust. 2 albo art. 7 ust. 2 ustawy.
3. 
W przypadku niedostępności rejestru zgłoszeń polegającej na awarii lub przerwie technicznej rejestru zgłoszeń po dokonaniu zgłoszenia, o którym mowa w § 3:
1)
przewoźnik uzupełnia zgłoszenie, przesyłając dokument zastępujący zgłoszenie, zawierający numer referencyjny zgłoszenia i dane, o których mowa w art. 5 ust. 4 albo art. 6 ust. 3 ustawy,
2)
podmiot odbierający uzupełnia zgłoszenie, przesyłając dokument zastępujący zgłoszenie, zawierający numer referencyjny zgłoszenia i dane, o których mowa w art. 5 ust. 5 albo art. 6 ust. 4 ustawy,
3)
odpowiednio podmiot wysyłający, podmiot odbierający albo przewoźnik aktualizuje zgłoszenie, przesyłając dokument zastępujący zgłoszenie zawierający numer referencyjny zgłoszenia i dane wskazane przez niego w zgłoszeniu

- na adres awaria.sent@mf.gov.pl, podając w tytule wiadomości numer referencyjny zgłoszenia, numer identyfikacji podatkowej albo numer, za pomocą którego ten podmiot jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od towarów i usług albo podatku od wartości dodanej, oraz numer własny tego dokumentu - oddzielone separatorem "##".

4. 
W przypadku gdy dokument zastępujący zgłoszenie przesyła osoba działająca w imieniu odpowiednio podmiotu wysyłającego, podmiotu odbierającego albo przewoźnika, przepis § 6 stosuje się odpowiednio.
5. 
Dokument zastępujący zgłoszenie może zostać przesłany w formacie pdf albo xml zgodnym ze specyfikacją techniczną tego dokumentu udostępnioną na PUESC, jeżeli zawiera dane określone we wzorze, o którym mowa w ust. 6.
6. 
Wzór dokumentu zastępującego zgłoszenie stanowi załącznik do rozporządzenia.
1. 
Podmiot wysyłający, który przesyła zgłoszenia w sposób określony w § 3 pkt 2 lit. b przy wykorzystaniu systemu teleinformatycznego funkcjonującego automatycznie bez udziału osób fizycznych, po nieudanych próbach uzyskania numeru referencyjnego, których liczba bądź czas oczekiwania na uzyskanie numeru referencyjnego wynika z rejestru zgłoszeń, może przesłać dokument zastępujący zgłoszenie, który nie zawiera oświadczenia wskazanego w polu 57 wzoru, o którym mowa w § 8 ust. 6.
2. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1:
1)
podmiot wysyłający przekazuje przewoźnikowi dokument zastępujący zgłoszenie w postaci wizualizacji pliku xml zgodnej ze wzorem, o którym mowa w § 8 ust. 6;
2)
informacja o potwierdzeniu przyjęcia dokumentu zastępującego zgłoszenie może być zawarta w dokumencie, o którym mowa w pkt 1.
3. 
Podmiot wysyłający zapewnia udokumentowanie prób, o których mowa w ust. 1.
4. 
Podmiot wysyłający przesyła zgłoszenie, o którym mowa w ust. 1, na adres awaria.sent.ws@mf.gov.pl.
Organem właściwym, do którego jest przesyłane zgłoszenie w przypadku niedostępności rejestru zgłoszeń, jest Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Zielonej Górze.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 18 kwietnia 2017 r.

ZAŁĄCZNIK

DOKUMENT ZASTĘPUJĄCY ZGŁOSZENIE
1A. Numer własny dokumentu:1B. Numer referencyjny:
I. DANE PODMIOTU WYSYŁAJĄCEGO/NADAWCY

TOWARU:

2. Id SISC:
3. Imię i nazwisko albo nazwa:4. NIP/nr innego

identyfikatora:

5. Ulica:6. Nr budynku/nr lokalu:7. Miejscowość:
8. Kod pocztowy:9. Poczta:10. Kraj:
II. DANE PODMIOTU

ODBIERAJĄCEGO/ODBIORCY TOWARU:

11. Id SISC:
12. Imię i nazwisko albo nazwa:13. NIP/nr innego

identyfikatora:

14. Ulica:15. Nr budynku/nr lokalu:16. Miejscowość:
17. Kod pocztowy:18. Poczta:19. Kraj:
III. DANE PRZEWOŹNIKA:20. Id SISC:
21. Imię i nazwisko albo nazwa:22. NIP/nr innego

identyfikatora:

23. Ulica:24. Nr budynku/nr lokalu:25. Miejscowość:
26. Kod pocztowy:27. Poczta:28. Kraj:
IV. DANE DOTYCZĄCE TOWARU:
29. Rodzaj towaru:30. Pozycja CN:31. Podkategoria PKWiU:
32. Ilość towaru:33. Masa brutto towaru:34. Objętość towaru:
V. DATY ROZPOCZĘCIA I ZAKOŃCZENIA PRZEWOZU NA TERYTORIUM RP:
35. Planowana data

rozpoczęcia przewozu:

36. Data rozpoczęcia

przewozu:

37. Planowana data

zakończenia przewozu:

VI. MIEJSCE ZAŁADUNKU TOWARU:
38. Ulica:39. Nr budynku/nr lokalu:40. Miejscowość:
41. Kod pocztowy:42. Poczta:43. Kraj:
VII. MIEJSCE DOSTARCZENIA TOWARU:
44. Ulica:45. Nr budynku/nr lokalu:46. Miejscowość:
47. Kod pocztowy:48. Poczta:49. Kraj:
VIII. MIEJSCE ROZPOCZĘCIA

PRZEWOZU NA TERYTORIUM RP:

IX. MIEJSCE ZAKOŃCZENIA

PRZEWOZU NA TERYTORIUM RP:

50. Miejscowość/Przejście graniczne/

Nr drogi

51. Miejscowość/Przejście graniczne/

Nr drogi

X. ŚRODEK TRANSPORTU:
52. Nr rejestracyjne:53. Nr zezwolenia

drogowego:

54. Nr dokumentu

przewozowego:

XI. INFORMACJA O ODBIORZE TOWARU:
55. Data odbioru towaru:56. Uwagi
XII. OŚWIADCZENIE
57. Oświadczam, że posiadam upoważnienie do złożenia/uzupełnienia/aktualizacji

zgłoszenia* w imieniu i na rzecz:

podmiotu wysyłającego

podmiotu odbierającego

przewoźnika

[Dane oświadczającego]

OBJAŚNIENIA:

- dokument zastępujący zgłoszenie należy wypełnić drukowanymi literami,

- w części I należy wpisać:

1) dane podmiotu wysyłającego - w przypadku przewozu towaru rozpoczynającego się na terytorium kraju (dostawy towarów, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów albo eksportu towarów w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.)),

2) dane nadawcy towaru - w przypadku przewozu towaru z terytorium państwa członkowskiego albo z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju albo w przypadku przewozu towaru z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium drugiego państwa członkowskiego albo państwa trzeciego,

- w części II należy wpisać:

1) dane podmiotu odbierającego - w przypadku dostawy towarów w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług albo w przypadku przewozu towaru z terytorium państwa członkowskiego albo z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju,

2) dane odbiorcy towaru - w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów albo eksportu towarów w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług albo w przypadku przewozu towaru z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium drugiego państwa członkowskiego albo państwa trzeciego;

- w polu 1A należy wpisać własny unikatowy numer dokumentu nadany przez podmiot, który dokonuje, uzupełnia i aktualizuje zgłoszenie przewozu towaru,

- w polu 1B należy wpisać numer referencyjny zgłoszenia, jeżeli został nadany dla tego zgłoszenia będącego przedmiotem uzupełnienia lub aktualizacji,

- w polu 2, 11 i 20 należy wpisać fakultatywnie unikalny, 17-znakowy numer identyfikacyjny nadawany podmiotom i osobom podczas procesu rejestracji (e-Klient) na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych,

- w polu 4 należy wpisać numer identyfikacji podatkowej albo numer, za pomocą którego podmiot wysyłający jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od towarów i usług albo podatku od wartości dodanej,

- w polu 13 należy wpisać numer identyfikacji podatkowej podmiotu odbierającego albo numer, za pomocą którego podmiot odbierający albo odbiorca towaru jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od towarów i usług albo podatku od wartości dodanej,

- w polu 22 należy wpisać numer identyfikacji podatkowej przewoźnika albo numer, za pomocą którego jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od towarów i usług albo podatku od wartości dodanej,

- w polu 30 należy wpisać 4-cyfrową pozycję CN, w tym przypadku pola 31 się nie wypełnia,

- w polu 31 należy wpisać 6-cyfrową podkategorię PKWiU, w tym przypadku pola 30 się nie wypełnia,

- pole 35 należy wypełnić tylko w przypadku przewozu towaru rozpoczynającego się na terytorium RP,

- pola 35-37 i 55 należy wypełnić w formacie DD.MM.RRRR,

- pole 37 należy wpisać datę dostarczenia towaru na terytorium kraju do miejsca wskazanego w zgłoszeniu albo datę objęcia na terytorium kraju procedurą celną towaru będącego przedmiotem przewozu albo datę wywozu towaru z terytorium kraju,

- pola 38-43 należy wypełnić tylko w przypadku przewozu towaru rozpoczynającego się na terytorium RP,

- pola 44-49 należy wypełnić, w przypadku gdy miejsce dostarczenia towaru znajduje się na terytorium RP,

- pole 50 należy wypełnić w przypadku wjazdu na terytorium RP,

- pole 51 należy wypełnić w przypadku wyjazdu z terytorium RP,

- w polu 53 należy wpisać numer zezwolenia, zaświadczenia lub licencji w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2016 r. poz. 1907, z późn. zm.), o ile są wymagane,

- w polu 57 - * niepotrzebne skreślić,  właściwe zaznaczyć.

1 Minister Rozwoju i Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 września 2016 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju i Finansów (Dz. U. poz. 1595).