Rozdział 3 - Ustalanie obowiązku ubezpieczenia oraz wydawanie legitymacji ubezpieczeniowych i dokonywanie w nich wpisów. - Zgłoszenia do ubezpieczenia społecznego rzemieślników, legitymacje ubezpieczeniowe, składki, ustalanie prawa do świadczeń i wypłata świadczeń pieniężnych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1965.27.181

Akt utracił moc
Wersja od: 1 lipca 1965 r.

Rozdział  3.

Ustalanie obowiązku ubezpieczenia oraz wydawanie legitymacji ubezpieczeniowych i dokonywanie w nich wpisów.

§  5.
Po stwierdzeniu obowiązku ubezpieczenia rzemieślnika lub osoby współpracującej z rzemieślnikiem oddział Zakładu:
1)
dokonuje rejestracji rzemieślnika,
2)
ustala kwotę podstawy wymiaru renty i kwotę miesięcznej składki na ubezpieczenie społeczne rzemieślników, zwanej dalej "składką",
3)
zawiadamia rzemieślnika o objęciu ubezpieczeniem jego oraz osoby z nim współpracującej, o kwocie podstawy wymiaru renty oraz o kwocie wymierzonej składki, dołączając do zawiadomienia książeczkę wpłat składek i legitymację ubezpieczeniową dla rzemieślnika oraz oddzielną dla osoby współpracującej z rzemieślnikiem.
§  6.
1.
Jeżeli rzemieślnik lub osoba współpracująca z rzemieślnikiem nie spełniają warunków do objęcia ubezpieczeniem, oddział Zakładu wydaje decyzję o nieobjęciu ubezpieczeniem. W innych wypadkach oddział Zakładu wydaje decyzję na wniosek rzemieślnika.
2.
Decyzja, o której mowa w ust. 1, powinna zawierać powołanie przepisów prawnych, na których jest oparta, faktyczne i prawne uzasadnienie oraz pouczenie o środkach odwoławczych.
§  7.
1.
Oddział Zakładu wpisuje do legitymacji ubezpieczeniowej rzemieślnika oraz do legitymacji ubezpieczeniowej osoby współpracującej z rzemieślnikiem członków ich rodzin uprawnionych do świadczeń leczniczych.
2.
W razie ustania prawa do świadczeń leczniczych członka rodziny wpisanego do legitymacji ubezpieczeniowej rzemieślnik obowiązany jest w ciągu 10 dni od ustania prawa przedłożyć legitymację ubezpieczeniową właściwemu organowi oddziału Zakładu celem dokonania odpowiednich zmian.
§  8.
1.
Na żądanie rzemieślnika lub osoby współpracującej z rzemieślnikiem oddział Zakładu wpisuje do legitymacji ubezpieczeniowej:
1)
okresy ubezpieczenia po dniu 1 lipca 1965 r. wymienione w art. 7 ustawy z dnia 29 marca 1965 r. o ubezpieczeniu społecznym rzemieślników (Dz. U. Nr 13, poz. 90), zwanej dalej "ustawą",
2)
okresy zaliczalne do okresów ubezpieczenia wymienione w art. 8 ustawy.
2.
Wpisanie do legitymacji ubezpieczeniowej okresów ubezpieczenia wymienionych w art. 7 i art. 8 pkt 2 ustawy następuje na podstawie dowodów znajdujących się w oddziale Zakładu. Wpisanie pozostałych okresów następuje na podstawie przedłożonych dowodów wymienionych w §§ 28-32.
§  9.
1.
W razie utraty (zagubienia, zniszczenia itp.) legitymacji ubezpieczeniowej oddział Zakładu wydaje na wniosek rzemieślnika lub osoby współpracującej z rzemieślnikiem duplikat legitymacji za opłatą, której wysokość ustali Prezes Zakładu.
2.
Do wniosku o wydanie duplikatu legitymacji ubezpieczeniowej należy dołączyć:
1)
oświadczenie o okolicznościach utraty legitymacji,
2)
dowód opłacenia należności za duplikat legitymacji.