Art. 35d. - [Procedura wydawania dokumentów kwalifikacyjnych] - Żegluga śródlądowa.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2024.395 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 18 marca 2024 r.
Art.  35d.  [Procedura wydawania dokumentów kwalifikacyjnych]
1. 
Dokumenty, o których mowa w art. 35 ust. 2, wydaje dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej na wniosek osoby ubiegającej się o wydanie dokumentu.
2. 
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1)
imię (imiona) i nazwisko wnioskodawcy;
2)
datę i miejsce urodzenia wnioskodawcy;
3)
adres zamieszkania wnioskodawcy;
4)
numer identyfikacyjny członka załogi - jeżeli został nadany;
5)
przedmiot wniosku.
3. 
Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, załącza się:
1)
aktualną fotografię o wymiarach 3,5 x 4,5 cm - w przypadku unijnych świadectw kwalifikacji kapitana żeglugi śródlądowej, eksperta w dziedzinie żeglugi pasażerskiej lub eksperta w dziedzinie skroplonego gazu ziemnego;
2)
wyciąg pływania będący odpowiednio wyciągiem z:
a)
zatwierdzonych wpisów w żeglarskiej książeczce pracy lub w dokumencie będącym połączeniem unijnych świadectw kwalifikacji i żeglarskiej książeczki pracy i potwierdzony przez dyrektora urzędu żeglugi śródlądowej, stwierdzający odbycie wymaganej praktyki pływania na określonym stanowisku i wymieniający rodzaje statków oraz:
śródlądowe drogi wodne, na których została odbyta praktyka pływania - w przypadku wniosku o wydanie unijnego świadectwa kwalifikacji,
wody śródlądowe, na których została odbyta praktyka pływania - w przypadku pozostałych dokumentów kwalifikacyjnych, lub
b)
książki kontroli pracy sprzętu transportowego lub innego dokumentu potwierdzającego przebieg służby, potwierdzony przez właściwego kierownika jednostki organizacyjnej służb podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych, stwierdzający odbycie wymaganej praktyki pływania na określonym stanowisku i wymieniający rodzaje statków oraz wody śródlądowe, na których praktyka pływania została odbyta - w przypadku patentów młodszego stermotorzysty i stermotorzysty żeglugi śródlądowej

- w przypadku gdy zgodnie z art. 35b ust. 4-13 i art. 35c ust. 2 i 3 określono wymóg odbycia praktyki pływania;

3)
wyciąg pływania będący wyciągiem z dokumentu potwierdzającego praktykę pływania na wodach morskich potwierdzony przez właściwy organ lub kopię innego dokumentu stwierdzającego posiadanie morskich kwalifikacji zawodowych - w przypadku gdy zgodnie z art. 35b ust. 4-13 i art. 35c ust. 2 i 3 określono wymóg odbycia takiej praktyki pływania lub posiadania takiego dokumentu;
4)
zaświadczenie właściwej komisji egzaminacyjnej o uzyskaniu pozytywnego wyniku z egzaminu z zakresu wymaganej wiedzy i umiejętności wymaganych do uzyskania dokumentu kwalifikacyjnego, o którego wydanie wnioskodawca się ubiega - w przypadku gdy zgodnie z art. 35b ust. 4-13 i art. 35c ust. 2 i 3 określono konieczność przeprowadzenia egzaminu dla tego rodzaju dokumentu;
5)
kopię umowy o praktyki zawartej przez wnioskodawcę z armatorem albo zaświadczenie wydane przez uczelnię lub szkołę ponadpodstawową prowadzące kształcenie w zakresie żeglugi śródlądowej potwierdzające, że wnioskodawca w ramach zajęć prowadzonych przez tę uczelnię lub szkołę ponadpodstawową będzie odbywał praktykę na statkach żeglugi śródlądowej - w przypadku unijnego świadectwa kwalifikacji praktykanta żeglugi śródlądowej;
6)
kopię dokumentu potwierdzającego ukończenie zatwierdzonego programu szkolenia - w przypadku gdy wnioskodawca ukończył taki program szkolenia;
7)
kopię świadectwa zdrowia, o którym mowa w art. 36b ust. 2;
8)
kopie dokumentów potwierdzających posiadanie odpowiedniego wykształcenia - w przypadkach przewidzianych w art. 35b ust. 4-13 i art. 35c ust. 2 i 3;
9)
dokument będący połączeniem unijnych świadectw kwalifikacji i żeglarskiej książeczki pracy, a w przypadku osób, które nie posiadają takiego dokumentu, wniosek o wydanie dokumentu będącego połączeniem unijnych świadectw kwalifikacji i żeglarskiej książeczki pracy, o którym mowa w art. 38 ust. 1 - w przypadku dokumentów, o których mowa w art. 35 ust. 2 pkt 1 i 3-5, z wyjątkiem unijnego świadectwa kwalifikacji kapitana żeglugi śródlądowej;
10)
kopię dokumentu potwierdzającego odbycie podstawowego przeszkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy na statkach - w przypadku unijnego świadectwa kwalifikacji młodszego marynarza żeglugi śródlądowej;
11)
kopię dokumentu, o którym mowa w art. 37a ust. 3, potwierdzającego posiadanie uprawnień do uprawiania turystyki wodnej na jachtach motorowych - w przypadku patentu żeglarskiego młodszego stermotorzysty żeglugi śródlądowej;
12)
kopię dokumentu potwierdzającego posiadanie stopnia chorążego Marynarki Wojennej albo Straży Granicznej w dziale pokładowym - w przypadku patentu żeglarskiego stermotorzysty żeglugi śródlądowej;
13)
kopię dokumentu potwierdzającego posiadanie:
a)
stopnia oficera służby mechanicznej Marynarki Wojennej albo
b)
stopnia oficera Straży Granicznej o specjalności mechanika, albo
c)
dyplomu oficera mechanika w żegludze morskiej

- w przypadku patentu mechanika statkowego żeglugi śródlądowej;

14)
kopię dokumentu potwierdzającego posiadanie:
a)
co najmniej stopnia marynarza albo podoficera rezerwy Marynarki Wojennej albo Straży Granicznej o specjalności motorzysty okrętowego albo
b)
świadectwa motorzysty wachtowego w żegludze morskiej

- w przypadku świadectwa motorzysty żeglugi śródlądowej.

4. 
Dokumenty, o których mowa w art. 35 ust. 2 pkt 1 i 3-5, z wyjątkiem unijnego świadectwa kwalifikacji kapitana żeglugi śródlądowej, wydaje się przez dokonanie stosownego wpisu w dokumencie będącym połączeniem unijnych świadectw kwalifikacji i żeglarskiej książeczki pracy.
5. 
Dokumenty, o których mowa w art. 35 ust. 2, wydaje się na okres ważności świadectwa zdrowia, o którym mowa w art. 36b ust. 2, przy czym unijne świadectwo kwalifikacji:
1)
kapitana żeglugi śródlądowej - na okres nie dłuższy niż 13 lat;
2)
do wykonywania szczególnych operacji - na okres nie dłuższy niż 5 lat.
6. 
Dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej przedłuża ważność dokumentów, o których mowa w art. 35 ust. 2, których ważność wygasła lub wkrótce wygaśnie, na wniosek posiadacza dokumentu.
7. 
Przedłużenie, o którym mowa w ust. 6, następuje odpowiednio przez wydanie nowego dokumentu albo dokonanie stosownego wpisu w dokumencie będącym połączeniem unijnych świadectw kwalifikacji i żeglarskiej książeczki pracy.
8. 
Dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej odmawia, w drodze decyzji:
1)
wydania dokumentu, o którym mowa w art. 35 ust. 2, w przypadku gdy nie zostały spełnione warunki dla wydania takiego dokumentu określone w art. 35a, art. 35b ust. 2-13 i art. 35c ust. 2 i 3 lub gdy wnioskodawca już posiada wnioskowany dokument;
2)
przedłużenia ważności dokumentu, o którym mowa w art. 35 ust. 2, w przypadku gdy nie zostały spełnione warunki dla przedłużenia ważności takiego dokumentu określone w art. 35a i art. 36a.