Rozdział 2 - Świadectwo zdatności do lotu - Zdatność statków powietrznych do lotu.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2003.117.1108

Akt utracił moc
Wersja od: 7 lipca 2003 r.

Rozdział  2

Świadectwo zdatności do lotu

§  2.
1.
Po złożeniu wniosku o wydanie świadectwa zdatności do lotu statek powietrzny do oceny jego zdatności do lotu przedstawia:
1)
podmiot posiadający certyfikat na obsługę techniczną statków powietrznych, o którym mowa w art. 160 ust. 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze, zwanej dalej "ustawą",
2)
mechanik poświadczenia obsługi statku powietrznego,

składając oświadczenie o przygotowaniu statku powietrznego do przeprowadzenia oceny jego zdatności do lotu.

2.
Wzór wniosku o wydanie świadectwa zdatności do lotu określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§  3.
1.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zwany dalej "Prezesem Urzędu", przed wydaniem świadectwa zdatności do lotu, przeprowadza ocenę zdatności statku powietrznego do lotu, o której mowa w art. 48 ust. 1 ustawy, w miejscu i w terminie uzgodnionymi z wnioskodawcą.
2.
Ocena zdatności statku powietrznego do lotu obejmuje:
1)
ocenę dokumentacji dotyczącej statku powietrznego;
2)
ocenę stanu technicznego;
3)
próby funkcjonalne;
4)
loty próbne kontrolne.
3.
Loty próbne kontrolne, o których mowa w ust. 2 pkt 4, wykonuje użytkownik statku powietrznego zgodnie z wymaganiami określonymi w przepisach o warunkach wykonywania lotów próbnych.
4.
W przypadku wydawania świadectwa zdatności do lotu dla statku powietrznego znajdującego się poza granicami kraju, użytkownik statku powietrznego jest obowiązany uzyskać dodatkowo zezwolenie na wykonanie lotu próbnego kontrolnego, o którym mowa w ust. 2 pkt 4, zgodnie z wymaganiami danego kraju.
§  4.
Prezes Urzędu wydaje świadectwo oględzin w przypadku pozytywnego wyniku oceny zdatności statku powietrznego do lotu, o której mowa w § 3 ust. 2 pkt 1-3.
§  5.
1.
Prezes Urzędu wydaje świadectwo zdatności do lotu, w przypadku pozytywnego wyniku oceny zdatności statku powietrznego do lotu, o której mowa w § 3 ust. 2.
2.
Wzór świadectwa zdatności do lotu określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  6.
Prezes Urzędu odmawia wydania świadectwa zdatności do lotu, w przypadku stwierdzenia braku zdatności statku powietrznego do lotu, na którymkolwiek z etapów, o których mowa w § 3 ust. 2.
§  7.
1.
Świadectwo zdatności do lotu wydaje się na okres nie dłuższy niż 12 miesięcy od dnia wydania świadectwa oględzin, z zastrzeżeniem ust. 2.
2.
W przypadku gdy statek powietrzny do oceny jego zdatności do lotu przedstawia podmiot posiadający certyfikat na obsługę techniczną statków powietrznych, o którym mowa w art. 160 ust. 1 ustawy, świadectwo zdatności do lotu wydaje się na okres nie dłuższy niż 24 miesiące od dnia wydania świadectwa oględzin.
§  8.
1.
Prezes Urzędu wydaje świadectwo zdatności do lotu w dwóch egzemplarzach.
2.
Świadectwo zdatności do lotu powinno znajdować się na pokładzie statku powietrznego w czasie wykonywania lotów.
§  9.
W przypadku zmiany danych zawartych w świadectwie zdatności do lotu, użytkownik statku powietrznego składa wniosek o zmianę świadectwa zdatności do lotu. Przepisy § 2-8 stosuje się odpowiednio.
§  10.
1.
Prezes Urzędu sprawdza, w drodze inspekcji, w okresie ważności świadectwa zdatności do lotu utrzymanie przez statek powietrzny jego zdatności do lotu. O terminie inspekcji użytkownik statku powietrznego nie jest uprzedzany.
2.
Inspekcji dokonuje się po okazaniu legitymacji służbowej, upoważniającej do jej przeprowadzenia.
§  11.
Zakres inspekcji może dotyczyć wszystkich lub niektórych elementów oceny zdatności statku powietrznego do lotu, o których mowa w § 3 ust. 2.
§  12.
1.
Dokumentem potwierdzającym wynik oraz zakres przeprowadzonej inspekcji jest świadectwo oględzin.
2.
Osoba przeprowadzająca inspekcję jest obowiązana przekazać kopię świadectwa oględzin do właściwego rejestru statków powietrznych.
§  13.
1.
Świadectwo zdatności do lotu zawiesza się w przypadku stwierdzenia:
1)
zawieszenia certyfikatu typu;
2)
naruszenia przepisów lotniczych;
3)
uszkodzeń lub usterek technicznych statku powietrznego;
4)
upływu okresu międzynaprawczego elementów wyposażenia statku powietrznego;
5)
upływu okresu międzynaprawczego statku powietrznego;
6)
wykonania przeglądu generalnego struktury statku powietrznego;
7)
wykonania naprawy statku powietrznego;
8)
wykonania modyfikacji statku powietrznego lub elementów jego wyposażenia;
9)
przeprowadzenia prób lub badań w locie na danym statku powietrznym;
10)
przymusowego lądowania statku powietrznego z przyczyn technicznych;
11)
wypadku lotniczego.
2.
W przypadku zawieszenia świadectwa zdatności do lotu, o którym mowa w ust. 1 pkt 5-11, na drugiej stronie świadectwa zdatności do lotu, w rubryce "Świadectwo zdatności do lotu ważne do: Certificate of Airworthiness valid to:" odciska się pieczęć tuszem koloru czerwonego zawierającą wyrażenie "zawieszone - suspended".
3.
Wzór pieczęci, o której mowa w ust. 2, określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§  14.
1.
Odnowienie ważności świadectwa zdatności do lotu następuje:
1)
z urzędu, po ustaniu przyczyn zawieszenia - w przypadkach, o których mowa w § 13 ust. 1 pkt 1-4;
2)
na wniosek użytkownika statku powietrznego - po przeprowadzeniu oceny zdatności statku powietrznego do lotu:
a)
w przypadkach, o których mowa w § 13 ust. 1 pkt 5-11 - po ustaniu przyczyn zawieszenia,
b)
w przypadku upływu okresu ważności świadectwa zdatności do lotu,
c)
w okresie ważności świadectwa zdatności do lotu, na kolejny okres,

przepisy § 2-5 oraz § 7 stosuje się odpowiednio.

2.
Wzór wniosku o odnowienie ważności świadectwa zdatności do lotu określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
§  15.
W razie stwierdzenia braku zdatności statku powietrznego do lotu, Prezes Urzędu przerywa ocenę zdatności statku powietrznego do lotu, wydaje świadectwo oględzin, podając przyczyny przerwania oględzin, a następnie:
1)
odmawia odnowienia ważności świadectwa zdatności do lotu;
2)
zawiesza świadectwo zdatności do lotu - w przypadku, o którym mowa w § 14 ust. 1 pkt 2 lit. c.
§  16.
1.
Świadectwo zdatności do lotu cofa się w przypadku stwierdzenia:
1)
cofnięcia certyfikatu typu;
2)
nieodpowiedniego stanu technicznego statku powietrznego, naruszenia zasad jego użytkowania lub użytkowania go przez osoby nieuprawnione.
2.
W przypadku, o którym mowa w ust. 1, Prezes Urzędu wydaje świadectwo oględzin, wpisując przyczynę cofnięcia świadectwa zdatności do lotu.
3.
W przypadku cofnięcia świadectwa zdatności do lotu, Prezes Urzędu występuje niezwłocznie do użytkownika statku powietrznego z żądaniem jego zwrotu.