Zatwierdzenie norm państwowych ustalonych przez Polski Komitet Normalizacyjny, dotyczących komunikacji.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1954.29.113

Akt utracił moc
Wersja od: 29 czerwca 1954 r.

ROZPORZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO PAŃSTWOWEJ KOMISJI PLANOWANIA GOSPODARCZEGO
z dnia 15 czerwca 1954 r.
w sprawie zatwierdzenia norm państwowych ustalonych przez Polski Komitet Normalizacyjny, dotyczących komunikacji.

Na podstawie art. 13 ust. 2 dekretu z dnia 4 marca 1953 r. o normach i o Polskim Komitecie Normalizacyjnym (Dz. U. Nr 15, poz. 61) zarządza się, co następuje:
Zatwierdza się jako normy państwowe (PN) obowiązujące na całym obszarze Państwa następująca normy ustalone przez Polski Komitet Normalizacyjny:
Lp.Numer normyTytuł normyData ustalenia normy
153/K-80000Nawierzchnia kolejowa.29 grudnia 1953 r.
Śruba do łączenia podkładów przyzłączowych.
253/K-80001Nawierzchnia kolejowa.27 grudnia 1953 r.
Śruba stopowa.
Wymiary.
353/K-80007Nawierzchnia kolejowa.29 grudnia 1953 r.
Śruby do zamka hakowego rozjazdu typu S42
453/K-80009Nawierzchnia kolejowa.29 grudnia 1953 r.
Śruby do rozjazdu typu S42.
554/K-80011Nawierzchnia kolejowa.22 marca 1954 r.
Śruby do rozjazdu typu S49.
653/K-80013Nawierzchnia kolejowa.29 grudnia 1953 r.
Podkładka przyzłączowa.
753/K-80014Nawierzchnia kolejowa.28 grudnia 1953 r.
Nakrętki sześciokątne.
853/K-80016Nawierzchnia kolejowa.29 grudnia 1953 r.
Podkładka.
953/K-80052Podsypka pod tory kolejowe.5 listopada 1953 r.
Pospółka.
1053/K-91021Tabor kolejowy.9 lipca 1953 r.
Wagony i tendry.
Osie surowe kół do łożysk ślizgowych.
1153/K-91022Tabor kolejowy.9 lipca 1953 r.
Wagony i tendry.
Osie półobrobione kół do łożysk ślizgowych.
1253/K-91023Tabor kolejowy.9 lipca 1953 r.
Wagony i tendry.
Osie obrobione kół do łożysk ślizgowych.
1353/K-91030Tabor kolejowy.23 grudnia 1953 r.
Wagony i tendry.
Zestawy kołowe.
14K-91031Tabor kolejowy.23 grudnia 1953 r.
Wagony i tendry.
Koła bose obrobione do zestawów kołowych.
1553/K-91032Tabor kolejowy.1 grudnia 1952 r.
Wagony i tendry.
Obręcze surowe do zestawów kołowych.
1653/K-91033Tabor kolejowy.24 grudnia 1953 r.
Pierścienie zaciskowe zestawów kołowych.
1753/K-91034Tabor kolejowy.24 grudnia 1953 r.
Wagony i tendry.
Obręcze obrobione do zestawów kołowych.
1854/L-02001Atmosfera wzorcowa.19 marca 1954 r.
Parametry.
1953/L-15400Rury lotnicze stalowe.11 maja 1953 r.
Warunki techniczne.
2053/L-15401Rury lotnicze stalowe okrągłe.11 maja 1953 r.
2153/L-15402Rury lotnicze stalowe owalne.11 maja 1953 r.
2253/L-15403Rury lotnicze stalowe kroplowe.11 maja 1953 r.
2353/L-16351Stopy aluminium.11 lipca 1953 r.
Kątowniki równoramienne tłoczone.
2453/L-16352Stopy aluminium.10 lipca 1953 r.
Kątowniki nierównoramienne tłoczone.
2553/L-82100Lotnicze śruby, nakrętki i wkręty.11 grudnia 1953 r.
2654/L-95050Granice nieszczelności samolotowych układów statycznego i całkowitego ciśnienia i przyłączonych do nich przyrządów.19 marca 1954 r.
2754/N-02500Zasady określania kierunku obrotu.19 marca 1954 r.
2854/N-02501Silniki spalinowe.19 marca 1954 r.
Numeracja cylindrów.
2953/S-06500Ciągniki.27 sierpnia 1953 r.
Przepisy przechowywania.
3054/S-46085Rowery.26 marca 1954 r.
Zarys zęba kół łańcuchowych.
3153/S-46210Rowery.21 kwietnia 1953 r.
Szprychy.
Warunki techniczne.
3254/S-76000Samochody i ciągniki.19 marca 1954 r.
Kierunek obrotu urządzeń elektrycznych.
3353/S-83200Pojazdy mechaniczne i rowery.5 października 1953 r.
Gwinty zaworów do dętek.
3453/S-96015Drogi samochodowe.27 listopada 1953 r.
Wytyczne budowy nawierzchni betonowej.
3553/S-96017Nawierzchnia z płyt kamienno-betonowych.21 grudnia 1953 r.
36 S-96020Płyty kamienno-betonowe.31 grudnia 1952 r.
Wymagania techniczne.
Zatwierdza się jako normy państwowe (PN) zalecane na całym obszarze Państwa następujące normy, ustalone przez Polski Komitet Normalizacyjny:
Lp.Numer normyTytuł normyData ustalenia normy
153/L-02003Silniki lotnicze.21 kwietnia 1953 r.
Obieg teoretyczny i rzeczywisty silnika tłokowego czterosuwowego z zapłonem elektrycznym.
Oznaczenia i określenia.
253/L-02009Silniki lotnicze.28 czerwca 1953 r.
Charakterystyka silnika tłokowego sprężarkowego.
Określenia.
354/L-07132Spadochrony osobowe.19 marca 1954 r.
Wytyczne sprawdzania zdatności spadochronów w użytkowaniu.
Od dnia wejścia w życie rozporządzenia w zakresie ustalonym w normach wymienionych w § 1 nie wolno:
1)
produkować śrub do łączenia podkładów przyzłączowych, śrub stopowych do nawierzchni typu S49, śrub do zamka hakowego rozjazdu typu S42, śrub do rozjazdu typu S42, śrub do rozjazdu typu S49, podkładek przyzłączowych, nakrętek sześciokątnych do śrub, podkładek pod nakrętki stosowanych do nawierzchni kolejowej nie odpowiadających normom wymienionym w § 1 lp. 1-8,
2)
stosować na podsypkę pod tory kolejowe pospółki nie odpowiadającej normie wymienionej w § 1 lp. 9,
3)
produkować osi surowych, półobrobionych i obrobionych kół do łożysk ślizgowych, zestawów kołowych, kół bosych obrobionych, obręczy surowych, pierścieni zaciskowych, obręczy obrobionych do zestawów kołowych wagonów i tendrów kolejowych nie odpowiadających normom wymienionym w § 1 lp. 10-17,
4)
stosować parametrów atmosfery wzorcowej niezgodnych z normą wymienioną w § 1 lp. 18,
5)
dokonywać badań technicznych rur lotniczych stalowych inaczej, niż określa norma wymieniona w § 1 lp. 19,
6)
wykonywać rur lotniczych stalowych okrągłych, owalnych, kroplowych, kątowników równoramiennych tłoczonych ze stopów aluminium, kątowników nierównoramiennych tłoczonych ze stopów aluminium inaczej, niż określają normy wymienione w § 1 lp. 20-24,
7)
produkować śrub, nakrętek i wkrętów metalowych stosowanych w konstrukcjach lotniczych nie odpowiadających normie wymienionej w § 1 lp. 25,
8)
stosować dopuszczalnych granic nieszczelności samolotowych układów statycznego i całkowitego ciśnienia oraz przyłączonych do nich przyrządów innych, niż określa norma wymieniona w § 1 lp. 26,
9)
określać kierunku obrotu w urządzeniach podanych w normie wymienionej w § 1 lp. 27 inaczej, niż określa ta norma,
10)
numerować cylindrów silników spalinowych w innej kolejności, niż określa norma wymieniona w § 1 lp. 28,
11)
przechowywać ciągników w państwowych gospodarstwach rolnych, państwowych stadninach koni, państwowych ośrodkach maszynowych i innych przedsiębiorstwach rolniczych inaczej, niż określa norma wymieniona w § 1 lp. 29,
12)
produkować kół łańcuchowych rowerów i rowerów z silnikami o zarysie zębów innym, niż określa norma wymieniona w § 1 lp. 30,
13)
produkować szprych do rowerów nie odpowiadających normie wymienionej w § 1 lp. 31,
14)
stosować w nowoprojektowanych konstrukcjach do urządzeń elektrycznych określonych w normie wymienionej w § 1 lp. 32 kierunku obrotu niezgodnego z tą normą,
15)
produkować zaworów do dętek pojazdów mechanicznych i rowerów z gwintami innymi, niż określa norma wymieniona w § 1 lp. 33,
16)
wykonywać nawierzchni betonowej na drogach samochodowych oraz nawierzchni z płyt kamienno-betonowych inaczej, niż określają normy wymienione w § 1 lp. 34 i 35,
17)
produkować płyt kamienno-betonowych stosowanych do układania nawierzchni drogowych nie odpowiadających normie wymienionej w § 1 lp. 36.
Do dnia 31 grudnia 1955 r. dopuszcza się stosowanie pospółki kolejowej według normy wymienionej w § 1 lp. 9 o wymiarach ziaren do 80 mm.
Uchyla się moc obowiązującą normy PN/L-02001 "Atmosfera wzorcowa. Parametry" z roku 1943, uznanej za obowiązującą rozporządzeniem Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 10 października 1951 r. w sprawie uznania norm ustalonych przez Polski Komitet Normalizacyjny za obowiązujące (Dz. U. Nr 54, poz. 381).
Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do:
1)
wyrobów przeznaczonych na eksport w tym przypadku, gdy zamawiający stawia inne warunki,
2)
prac naukowo-badawczych.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 1954 r., z tym że norma wymieniona w § 1 lp. 30 obowiązuje od dnia 1 listopada 1954 r., a normy wymienione w § 1 lp. 6 i 34 - od dnia 1 stycznia 1955 r.