Zasady wydawania oraz wzory świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych, sposób dokonywania ich sprostowań i wydawania duplikatów, a także legalizacja dokumentów przeznaczonych do obrotu prawnego z zagranicą oraz odpłatność za wykonywanie tych czynności.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1993.102.467

Akt utracił moc
Wersja od: 3 października 1997 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 7 lipca 1993 r.
w sprawie zasad wydawania oraz wzorów świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych, sposobu dokonywania ich sprostowań i wydawania duplikatów, a także legalizacji dokumentów przeznaczonych do obrotu prawnego z zagranicą oraz odpłatności za wykonywanie takich czynności.

Na podstawie art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 oraz z 1992 r. Nr 26, poz. 113 i Nr 54, poz. 254) zarządza się, co następuje:

Przepisy ogólne

§  1. 1
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o ustawie, należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496 oraz z 1997 r. Nr 28, poz. 153).
§  2.
1.
Szkoła publiczna i niepubliczna o uprawnieniach szkoły publicznej, podstawowa oraz ponadpodstawowa, zwana dalej "szkołą", wydaje uczniom i słuchaczom, zwanym dalej "uczniami", świadectwa, dyplomy, indeksy, legitymacje szkolne i zaświadczenia.
2.
Świadectwa szkolne promocyjne, świadectwa ukończenia szkoły i świadectwa dojrzałości, zwane dalej "świadectwami", dyplomy ukończenia szkoły, zwane dalej "dyplomami", oraz legitymacje szkolne i indeksy wydaje się na drukach według wzorów określonych w załącznikach nr 2 i 4 do rozporządzenia. Wykazy wzorów świadectw, dyplomów i innych druków szkolnych zawierają załączniki nr 1 i 3 do rozporządzenia.
3.
Szkoła, za zgodą kuratora oświaty, może wydawać świadectwa szkolne promocyjne na drukach według własnego wzoru, zatwierdzonego przez kuratora oświaty. Na świadectwie zamieszcza się informację:

"Wzór zatwierdzony przez Kuratora Oświaty w ..................

w dniu .................. nr sprawy...........................".

4.
Dokumenty, o których mowa w ust. 2 i 3, są drukami ścisłego zarachowania; szkoła prowadzi rejestry wydanych świadectw i dyplomów ukończenia szkoły, legitymacji szkolnych i indeksów.
5.
Świadectwa, dyplomy i zaświadczenia wydaje się na podstawie dokumentacji przebiegu nauczania, prowadzonej przez szkołę.

Zasady wydawania świadectw i dyplomów

§  3.
1.
Po ukończeniu nauki w danej klasie (semestrze), zależnie od wyników klasyfikacji, uczeń otrzymuje świadectwo szkolne promocyjne, potwierdzające uzyskanie lub nieuzyskanie promocji do następnej klasy, albo wpis do indeksu potwierdzający zaliczenie semestru.
2.
Po ukończeniu nauki w szkole uczeń otrzymuje świadectwo lub dyplom ukończenia szkoły, jeżeli spełnił warunki konieczne do uzyskania tego świadectwa lub dyplomu, określone w przepisach dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, a w przypadku szkół zawodowych - także w przepisach dotyczących zasad przeprowadzania egzaminów z nauki zawodu i przygotowania zawodowego.
3.
Uczeń nie spełniający warunków, o których mowa w ust. 2, nie otrzymuje świadectwa lub dyplomu.
4.
Osoba, która złożyła egzamin przed komisją powołaną na podstawie odrębnych przepisów, otrzymuje świadectwo złożenia egzaminu albo świadectwo lub dyplom ukończenia szkoły, jeżeli tak stanowią przepisy dotyczące zasad przeprowadzania tego egzaminu.
§  4.
1.
Szkoła niepubliczna o uprawnieniach szkoły publicznej wydaje świadectwa i dyplomy na podstawie dokumentacji przebiegu nauczania, na drukach określonych dla szkoły publicznej odpowiedniego typu, o których mowa w § 2.
2. 2
Na świadectwie niepublicznej szkoły podstawowej, z zastrzeżeniem ust. 2a, umieszcza się informację o treści:

"Szkoła jest wpisana do ewidencji szkół niepublicznych, prowadzonej przez Kuratora Oświaty w... pod nr... Szkoła posiada uprawnienia szkoły publicznej."

2a. 3
Na świadectwie niepublicznej podstawowej szkoły muzycznej umieszcza się informację o treści:

"Szkoła jest wpisana do ewidencji szkół niepublicznych prowadzonej przez Ministra Kultury i Sztuki pod nr... Szkoła posiada uprawnienia szkoły publicznej".

§  5.
Absolwenci szkół średnich, przystępujący bezpośrednio po ukończeniu nauki do egzaminu dojrzałości, otrzymują - w przypadku złożenia tego egzaminu - świadectwo dojrzałości, a w przypadku niezłożenia egzaminu dojrzałości - świadectwo ukończenia szkoły średniej.
§  6.
Uczniowie szkół artystycznych, którzy ukończyli klasę odpowiadającą klasie najwyższej szkoły podstawowej i otrzymali ze wszystkich przedmiotów ogólnokształcących stopnie wyższe niż stopień niedostateczny, otrzymują świadectwo stwierdzające zrealizowanie programu kształcenia ogólnego klasy ósmej szkoły podstawowej, które jest równoważne świadectwu ukończenia szkoły podstawowej.
§  7.
1.
Uczniowie szkół medycznych, którzy ukończyli klasę odpowiadającą klasie czwartej liceum ogólnokształcącego i otrzymali ze wszystkich przedmiotów ogólnokształcących stopnie wyższe niż stopień niedostateczny, natomiast z przyczyn zdrowotnych lub innych ważnych powodów nie mogą ukończyć nauki z przedmiotów zawodowych - otrzymują świadectwo ukończenia liceum ogólnokształcącego.
2.
Uczniowie, o których mowa w ust. 1, którzy złożyli egzamin dojrzałości, otrzymują świadectwo dojrzałości bez tytułu zawodowego.
§  7a. 4
 
1.
Absolwenci szkół średnich, którzy złożyli egzamin dojrzałości, otrzymują oryginał świadectwa dojrzałości i dwa odpisy. Odpis ma moc oryginału.
2.
Odpisy wystawia się na drukach świadectwa dojrzałości, zamieszczając na pierwszej stronie u góry wyraz "ODPIS". Na odpisach umieszcza się fotografię.

Wypełnianie świadectw i dyplomów

§  8.
1.
Świadectwo i dyplom wypełnia się pismem ręcznym, czytelnie, bez poprawek. Stopnie z poszczególnych przedmiotów nauczania i ocenę zachowania, imię (imiona), nazwisko, klasę (semestr), miesiąc urodzenia ucznia oraz miesiąc wystawienia świadectwa lub dyplomu wpisuje się słowami w pełnym brzmieniu bez stosowania skrótów. Jako datę wystawienia świadectwa lub dyplomu przyjmuje się datę zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych, a w przypadku świadectwa lub dyplomu wydawanego na podstawie egzaminu - datę wydania świadectwa lub dyplomu.
1a. 5
Świadectwa szkolne promocyjne, odpisy świadectw dojrzałości, o których mowa w § 7a ust. 1 i 2, oraz duplikaty mogą być wypełniane pismem maszynowym lub komputerowym.
2.
Nazwę szkoły wpisuje się w pełnym brzmieniu, zgodnie z nazwą ustaloną w statucie szkoły lub w akcie założycielskim szkoły. W wierszach, które nie są wypełnione, wstawia się poziomą kreskę, a w przypadku zwolnienia ucznia z nauki przedmiotu wpisuje się wyraz "zwolniony(a)".
3.
Świadectwo i dyplom opatruje się wyraźnym odciskiem pieczęci urzędowej (okrągłej) szkoły.
4.
Świadectwo i dyplom podpisują osoby wymienione na drukach. Pieczęć imienna dyrektora szkoły lub przewodniczącego komisji egzaminacyjnej powinna być czytelna.
§  9.
Szkoła niepubliczna nie posiadająca uprawnień szkoły publicznej nie może wydawać świadectw i dyplomów na drukach określonych dla szkoły publicznej.

Duplikaty

§  10.
1.
W przypadku utraty oryginału świadectwa lub dyplomu uczeń lub absolwent może wystąpić do szkoły, która wydała ten dokument, z pisemnym wnioskiem o wydanie jego duplikatu.
2.
Szkoła sporządza duplikat świadectwa lub dyplomu na podstawie dokumentacji przebiegu nauczania.
3.
Duplikat wystawia się na druku według wzoru obowiązującego w okresie wystawienia oryginału świadectwa lub dyplomu, z zastrzeżeniem ust. 4. Na pierwszej stronie u góry należy umieścić wyraz "Duplikat". Pod tekstem należy dodać wyrazy "oryginał podpisali" i wymienić nazwiska osób, które podpisały oryginał świadectwa lub dyplomu, albo stwierdzić nieczytelność podpisów oraz zamieścić datę wydania duplikatu i opatrzyć pieczęcią urzędową (okrągłą). Duplikat podpisuje dyrektor szkoły. Pieczęć imienna dyrektora powinna być czytelna. Na duplikacie nie umieszcza się fotografii.
4.
Jeżeli szkoła posiada dokumentację przebiegu nauczania, a brak jest wzoru świadectwa lub dyplomu obowiązującego w danym okresie, duplikat wystawia się na przygotowanym przez szkołę formularzu zgodnym z treścią oryginału świadectwa lub dyplomu, napisanym pismem maszynowym.
5.
W dokumentacji przebiegu nauczania, na której podstawie wystawiono duplikat świadectwa lub dyplomu, należy umieścić adnotację o wystawieniu i wydaniu duplikatu, odnotowując tożsamość osoby odbierającej duplikat, stwierdzoną na podstawie dowodu osobistego lub innego dokumentu tożsamości. W przypadku przesyłania duplikatu pocztą doręczenie powinno nastąpić za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.
6.
Duplikat ma moc oryginału i może być wystawiony ponownie.
7. 6
W przypadku likwidacji szkoły duplikat świadectwa lub dyplomu wydaje organ, który przejął dokumentację szkoły, zgodnie z art. 59 ust. 3 i 4 lub art. 84 ust. 4 ustawy.
8.
Jeżeli dokumentacja zlikwidowanej szkoły została przekazana archiwum państwowemu, duplikat świadectwa lub dyplomu wydaje organ, o którym mowa w ust. 7, na podstawie sporządzonego przez archiwum wypisu z arkusza ocen bądź uwierzytelnionej przez archiwum reprodukcji arkusza ocen.
9.
Jeżeli brak jest dokumentacji przebiegu nauczania albo nie jest ona wystarczająca do wystawienia duplikatu, odtworzenie oryginału świadectwa lub dyplomu może nastąpić wyłącznie na drodze sądowej. W tym przypadku szkoła lub organ właściwy do wydania duplikatu, zgodnie z ust. 7, wydaje zaświadczenie stwierdzające, że wystawienie duplikatu nie jest możliwe.
§  11.
1.
Zasady określone w § 10, z wyłączeniem ust. 9, stosuje się odpowiednio przy sporządzaniu duplikatów innych dokumentów dotyczących nauki, z zastrzeżeniem ust. 2.
2.
Duplikaty indeksu i legitymacji szkolnej wystawia się z fotografią.
§  12.
Dyrektor szkoły może poświadczyć zgodność odpisu z oryginałem świadectwa lub dyplomu tylko w przypadku, gdy jest to niezbędne dla złożenia odpisu w aktach szkoły. Na odpisie umieszcza się wyrazy: "Stwierdzam zgodność z oryginałem", datę, pieczęć urzędową szkoły oraz podpis i pieczęć imienną dyrektora szkoły.

Sprostowania

§  13.
1. 7
Szkoła, z własnej inicjatywy albo na wniosek ucznia lub absolwenta, może w treści świadectwa szkolnego promocyjnego, świadectwa lub dyplomu ukończenia szkoły albo w indeksie dokonać sprostowań błędów i oczywistych omyłek. Jeżeli szkoła została zlikwidowana, sprostowania dokonuje organ, który przejął dokumentację szkoły, zgodnie z art. 59 ust. 3 i 4 lub art. 84 ust. 4 ustawy.
2.
Sprostowania dokonuje się na podstawie odpowiedniego dokumentu przez skreślenie kolorem czerwonym nieprawidłowego zapisu i czytelne wpisanie nad skreślonymi wyrazami właściwych danych. Na końcu dokumentu należy umieścić wyrazy "dokonano sprostowania", podpis osoby upoważnionej do wystawienia świadectwa, dyplomu lub indeksu, datę i pieczęć urzędową.
3.
Informację o dokonanym sprostowaniu umieszcza się w arkuszu ocen.
4. 8
Nie dokonuje się sprostowań w treści świadectw dojrzałości i odpisów, o których mowa w § 7a ust. 1 i 2. Świadectwo dojrzałości zawierające błędy lub omyłki podlega wymianie.
§  14.
1.
Nie dokonuje się zmiany nazwiska absolwenta na jego świadectwie lub dyplomie i w dokumentacji przebiegu nauczania prowadzonej przez szkołę, jeżeli zmiana ta nastąpiła po ukończeniu szkoły, chyba że zmiana nazwiska nastąpiła na podstawie orzeczenia sądowego wydanego w postępowaniu w sprawie zmiany płci. W tym przypadku wydaje się świadectwo lub dyplom na zmienione nazwisko, a jeżeli ich wydanie nie jest możliwe - duplikat świadectwa lub dyplomu, po przedstawieniu orzeczenia sądowego i za zwrotem świadectwa lub dyplomu wydanego na poprzednie nazwisko.
2.
W przypadku gdy zmiana nazwiska nastąpiła przed ukończeniem szkoły, w dokumentacji przebiegu nauczania, o której mowa w ust. 1, należy przekreślić dotychczasowe nazwisko i nad nim wpisać nowe kolorem czerwonym. Na dole stronicy należy umieścić wyrazy "dokonano zmiany nazwiska", datę i podpis osoby upoważnionej do podpisywania dokumentacji przebiegu nauczania. Nowe nazwisko może być wpisane na podstawie wyciągu z aktu małżeństwa, decyzji administracyjnej o zmianie nazwiska lub orzeczenia sądowego.

Legalizacja dokumentów przeznaczonych do obrotu prawnego z zagranicą

§  15.
1.
Dokumenty przeznaczone do obrotu prawnego z zagranicą wydawane przez szkoły wymagają legalizacji. Legalizacji dokonuje kurator oświaty, a w przypadku szkół artystycznych oraz medycznych - odpowiednio Ministrowie Kultury i Sztuki oraz Zdrowia i Opieki Społecznej.
2.
Legalizacji dokonuje się przez umieszczenie na dokumencie:
1)
klauzuli w brzmieniu: "Stwierdza się autentyczność dokumentu",
2)
podpisu osoby upoważnionej do legalizacji dokumentu, z czytelną pieczęcią imienną,
3)
pieczęci urzędowej organu, o którym mowa w ust. 1,
4)
nazwy miejscowości i daty.
3.
Przedłożone do legalizacji dokumenty wielostronicowe powinny być zszyte i w miejscach zszycia opieczętowane pieczęcią urzędową organu, o którym mowa w ust. 2 pkt 3, w sposób uniemożliwiający wymianę kart dokumentu.

Legitymacje szkolne i indeksy

§  16.
1.
Uczeń przyjęty do szkoły otrzymuje legitymację szkolną. Ważność legitymacji potwierdza się w kolejnym roku szkolnym przez umieszczenie daty ważności i małej pieczęci urzędowej szkoły. W legitymacji nie dokonuje się skreśleń i poprawek.
2.
Szkoła niepubliczna nie posiadająca uprawnień szkoły publicznej nie może wydawać uczniom legitymacji szkolnych na drukach według wzorów określonych w załączniku nr 4 do rozporządzenia.
3.
Szkoła wydaje uczniom indeksy, jeżeli stanowią tak odrębne przepisy.

Opłaty

§  17.
1.
Świadectwa, dyplomy, legitymacje szkolne i indeksy są wydawane przez szkoły publiczne nieodpłatnie.
2.
Nie pobiera się opłat za dokonywanie sprostowań i za stwierdzenie równoważności świadectwa lub dyplomu, o których mowa w § 18.
3.
Za wydanie duplikatu świadectwa lub dyplomu i za legalizację dokumentu przeznaczonego do obrotu prawnego z zagranicą pobiera się opłatę w wysokości równej kwocie ustalonej dla legalizacji dokumentu w przepisach o opłacie skarbowej. Opłatę wnosi się na konto wskazane przez dyrektora szkoły lub organ dokonujący odpowiedniej czynności.

Przepisy przejściowe i końcowe

§  18.
1.
Na wniosek osoby zainteresowanej organ, o którym mowa w ust. 2, potwierdza równoważność świadectwa lub dyplomu ukończenia szkoły, wydanego przed dniem wejścia w życie ustawy, który nie określa poziomu wykształcenia absolwenta, ze świadectwem lub dyplomem ukończenia odpowiednio: szkoły podstawowej, zasadniczej i szkoły średniej ogólnokształcącej lub zawodowej - po stwierdzeniu porównywalności programu nauczania szkoły (lata nauki i zasadnicze przedmioty obowiązkowe) z ramowym programem nauczania jednego z typów szkół.
2.
Równoważność świadectwa lub dyplomu, o których mowa w ust. 1, potwierdza kurator oświaty właściwy dla miejsca zamieszkania osoby zainteresowanej, a w przypadku szkół artystycznych oraz medycznych - odpowiednio Ministrowie Kultury i Sztuki oraz Zdrowia i Opieki Społecznej, na jej pisemny wniosek i po przedstawieniu oryginału świadectwa.
3.
Potwierdzeniem równoważności świadectwa lub dyplomu ze świadectwem lub dyplomem ukończenia odpowiedniego typu szkoły jest zaświadczenie określające istotną część przedstawionego świadectwa lub dyplomu, tj. nazwę szkoły, datę i miejsce wystawienia świadectwa lub dyplomu, nazwisko, imiona i datę urodzenia osoby, dla której świadectwo wydano, oraz stwierdzające równoważność ze świadectwem ukończenia szkoły odpowiedniego typu. Zaświadczenie opatruje się pieczęcią urzędową organu, o którym mowa w ust. 2, i datą oraz oznacza numerem sprawy.
4.
Zasady uznawania w drodze nostryfikacji świadectw ukończenia szkoły oraz świadectw maturalnych uzyskanych za granicą za równoważne świadectwom ukończenia odpowiednich szkół publicznych i świadectwom dojrzałości, określonym w ustawie, regulują odrębne przepisy.
§  19.
1.
Legitymacje szkolne wydane uczniom na drukach według dotychczasowych wzorów zachowują ważność do czasu wyczerpania się możliwości dalszego przedłużania ich ważności. Uczniom nowo przyjmowanym wydaje się legitymacje szkolne według nowych wzorów.
2.
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do wydawania indeksów oraz zakładania przez szkołę arkuszy ocen.
3.
W roku szkolnym 1992/93 świadectwa i dyplomy mogą być wydawane także według zasad i wzorów obowiązujących przed dniem wejścia w życie rozporządzenia.
§  19a. 9
 
1.
W wypadku zniszczenia wskutek powodzi, która miała miejsce w lipcu 1997 r., dokumentacji przebiegu nauczania, duplikaty świadectw, dyplomów i innych dokumentów dotyczących nauki mogą być wydawane na podstawie odtworzonej przez szkołę dokumentacji i wszelkich dokumentów. Przepisu § 10 ust. 9 nie stosuje się.
2.
Listę szkół uprawnionych do wydawania dokumentów w trybie, o którym mowa w ust. 1, sporządza właściwy kurator oświaty.
3.
W przypadkach szczególnych szkoła może wystawić, przed wydaniem duplikatu, zaświadczenie stwierdzające, że uczeń uzyskał promocję do następnej klasy.
4.
Za wydanie duplikatu świadectwa lub dyplomu utraconego w związku z powodzią, która miała miejsce w lipcu 1997 r., nie pobiera się opłaty, o której mowa w § 17 ust. 3.
§  20.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WYKAZ WZORÓW ŚWIADECTW I DYPLOMÓW

1. INFORMACJE OGÓLNE

1.1. Świadectwa i dyplomy drukuje się na białym papierze pokrytym siatką ozdobną - giloszem, w kolorze ustalonym dla danego typu szkoły, wskazanym przy wzorze świadectwa lub dyplomu.

1.2. Pierwsza strona każdego świadectwa i dyplomu jest zdobiona giloszem o wzorze G1. Strony druga, trzecia i czwarta są zdobione giloszem o wzorze G2. Wzory giloszy zawiera załącznik nr 2.

1.3. Dla wszystkich świadectw i dyplomów ustala się format B5.

1.4. Świadectwo lub dyplom z "wyróżnieniem" posiada biało-czerwony pionowy pasek o szerokości 12 mm, umieszczony na stronie pierwszej w odległości 38 mm od lewego brzegu.

1.5. Świadectwo lub dyplom szkoły z ojczystym językiem nauczania mniejszości narodowych składa się z dwóch części. Część pierwszą stanowi świadectwo lub dyplom, określone dla danego typu szkoły (klasy lub egzaminu), drukowane i wypełnione w języku polskim, a część drugą - świadectwo lub dyplom według tego samego wzoru w języku danej mniejszości narodowej. W symbolu świadectwa lub dyplomu dodaje się na końcu literę wskazującą język mniejszości, w szczególności: L - litewski, U - ukraiński, S - słowacki.

1.6. Świadectwa przeznaczone dla szkół niepublicznych posiadających uprawnienia szkoły publicznej otrzymują w symbolu litery SN - szkoła niepubliczna.

2. WYKAZ WZORÓW ŚWIADECTW I DYPLOMÓW O SYMBOLU MEN-II

2.1. Świadectwa szkolne promocyjne szkoły podstawowej

Nr wzoruDalszy ciąg symboluNazwaPrzeznaczenie
1234
1II/1świadectwo szkolnedla uczniów klasy I szkoły podstawowej, w tym szkoły specjalnej
2II/2jak wyżejdla uczniów klas II i III szkoły podstawowej, w tym szkoły specjalnej
3II/3jak wyżejdla uczniów klas IV-VII szkoły podstawowej, w tym szkoły specjalnej
4II/3-wjak wyżejjak wyżej z wyróżnieniem
5II/4jak wyżejdla uczniów klas przysposabiających do pracy zawodowej (kl. VI i VII), w tym szkoły specjalnej
6II/5-SNjak wyżejdla uczniów klasy I szkoły podstawowej niepublicznej posiadającej uprawnienia szkoły publicznej
7II/6-SNjak wyżejdla uczniów klas II i III szkoły podstawowej niepublicznej posiadającej uprawnienia szkoły publicznej
8II/7-SNjak wyżejdla uczniów klas IV-VII szkoły podstawowej niepublicznej posiadającej uprawnienia szkoły publicznej
9II/7-w-SNjak wyżejjak wyżej z wyróżnieniem

2.2. Świadectwa ukończenia szkoły podstawowej i równorzędnej

1234
10II/10świadectwo ukończenia szkoły podstawowejdla uczniów szkoły podstawowej oraz szkoły podstawowej specjalnej dla upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim
11II/10-wjak wyżejjak wyżej z wyróżnieniem
12II/11jak wyżejdla uczniów szkoły podstawowej specjalnej dla upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym
13II/12jak wyżejdla słuchaczy szkoły podstawowej dla dorosłych
14II/13jak wyżejdla osób kończących szkołę podstawową dla dorosłych na podstawie egzaminu eksternistycznego
15II/14jak wyżejdla słuchaczy podstawowego studium zawodowego
15aII/15jak wyżejdla osób kończących podstawowe studium zawodowe eksternistycznie (OHP, więziennictwo)
16II/16świadectwo ukończenia szkoły przysposabiającej do pracydla uczniów szkoły przysposabiającej do pracy zawodowej
17II/18świadectwo ukończenia specjalnej szkoły przysposabiającej do pracy zawodowejdla uczniów szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy zawodowej
18II/19świadectwo ukończenia szkoły podstawowejdla dzieci realizujących obowiązek szkolny poza szkołą
19II/20świadectwo ukończenia szkoły podstawowejdla uczniów klas przysposabiających do pracy zawodowej, organizowanych w szkołach podstawowych
20II/21-SNjak wyżejdla uczniów szkół niepublicznych posiadających uprawnienia szkoły publicznej
21II/21-w-SNjak wyżejjak wyżej z wyróżnieniem

2.3. Świadectwa szkolne promocyjne liceum ogólnokształcącego

1234
22II/25świadectwo szkolnedla uczniów klas I, II i III liceum ogólnokształcącego dla młodzieży
23II/25-wjak wyżejjak wyżej z wyróżnieniem
24II/28jak wyżejdla słuchaczy klas I, II i III liceum ogólnokształcącego dla dorosłych
25II/30-SNjak wyżejdla uczniów klas I, II i III liceum niepublicznego o uprawnieniach liceum publicznego
26II/30-w-SNjak wyżejjak wyżej z wyróżnieniem

2.4. Świadectwa ukończenia liceum ogólnokształcącego

1234
27II/35świadectwo ukończenia liceum ogólnokształcącegodla uczniów liceów ogólnokształcących dla młodzieży i dla słuchaczy liceów ogólnokształcących dla dorosłych
28II/35-wjak wyżejjak wyżej z wyróżnieniem (nie dotyczy szkół dla dorosłych)
29II/37jak wyżejdla osób kończących liceum ogólnokształcące dla dorosłych na podstawie egzaminu eksternistycznego
30II/38-SNjak wyżejdla uczniów liceum ogólnokształcącego niepublicznego o uprawnieniach liceum publicznego
31II/38-w-SNjak wyżejjak wyżej z wyróżnieniem

2.5. Świadectwa dojrzałości liceum ogólnokształcącego

1234
32II/45świadectwo dojrzałości liceum ogólnokształcącegodla uczniów liceów ogólnokształcących dla młodzieży
33II/45-wjak wyżejjak wyżej z wyróżnieniem
34II/46jak wyżejdla uczniów liceów o nietypowych nazwach i profilach, realizujących program liceum ogólnokształcącego (np. ekologiczne)
35II/46-wjak wyżejjak wyżej z wyróżnieniem
36II/47jak wyżejdla słuchaczy liceów ogólnokształcących dla dorosłych
37II/48-SNjak wyżejdla uczniów liceum ogólnokształcącego niepublicznego o uprawnieniach liceum publicznego
38II/48-w-SNjak wyżejjak wyżej z wyróżnieniem
39II/49-SNjak wyżejdla uczniów liceum niepublicznego o uprawnieniach liceum publicznego o nietypowych nazwach i profilach, realizujących program liceum ogólnokształcącego (np. ekologiczne)
40II/49-w-SNjak wyżejjak wyżej z wyróżnieniem

2.6.Świadectwa szkolne promocyjne szkół zawodowych

1234
41II/55świadectwo szkolnedla młodzieży szkół zasadniczych i uczniów szkół zasadniczych specjalnych
42II/55-wjak wyżejjak wyżej z wyróżnieniem
43II/57jak wyżejdla uczniów technikum i młodzieży technikum specjalnego - na podbudowie szkoły podstawowej lub zasadniczej
44II/57-wjak wyżejjak wyżej z wyróżnieniem
45II/59jak wyżejdla uczniów liceów ekonomicznych, liceów zawodowych i dla młodzieży liceów zawodowych specjalnych
46II/59-wjak wyżejjak wyżej z wyróżnieniem
47II/60jak wyżejdla uczniów pedagogicznych studiów technicznych na podbudowie szkoły zasadniczej
48II/60-wjak wyżejjak wyżej z wyróżnieniem
49II/61jak wyżejdla słuchaczy średnich studiów zawodowych (dla dorosłych)

2.7. Świadectwa ukończenia szkół zawodowych

1234
50II/70świadectwo ukończenia szkoły zasadniczejdla uczniów szkół zasadniczych i dla młodzieży szkół zasadniczych specjalnych uzyskujących tytuł robotnika wykwalifikowanego
51II/70-wjak wyżejjak wyżej z wyróżnieniem
52II/72jak wyżejdla słuchaczy szkół zasadniczych dla dorosłych (robotnik wykwalifikowany)
53II/73jak wyżejdla osób kończących szkołę zasadniczą dla dorosłych na podstawie egzaminu eksternistycznego (robotnik wykwalifikowany)
54II/74świadectwo ukończenia liceum zawodowegodla uczniów liceów zawodowych dla młodzieży (robotnik wykwalifikowany)
55II/74-wjak wyżejjak wyżej z wyróżnieniem
56II/75świadectwo ukończenia średniego studium zawodowegodla słuchaczy średnich studiów zawodowych (dla dorosłych)
57II/76jak wyżejdla osób kończących średnie studium zawodowe dla dorosłych na podstawie egzaminu eksternistycznego
58II/77świadectwo ukończenia technikumdla uczniów technikum na podbudowie szkoły podstawowej lub zasadniczej (tytuł technika)
59II/77-wjak wyżejjak wyżej z wyróżnieniem
60II/78jak wyżejdla słuchaczy techników dla dorosłych (tytuł technika)
61II/79jak wyżejdla osób kończących technikum dla dorosłych na podstawie egzaminu eksternistycznego
62II/80świadectwo ukończenia liceumdla uczniów liceów ekonomicznych, administracji i medycznych
63II/80-wjak wyżejjak wyżej z wyróżnieniem
64II/81świadectwo ukończenia liceumdla słuchaczy liceów dla dorosłych
65II/82jak wyżejdla osób kończących licea dla dorosłych na podstawie egzaminu eksternistycznego
66II/83świadectwo ukończenia liceum zawodowegodla słuchaczy liceów zawodowych dla dorosłych (robotnik wykwalifikowany)
67II/86jak wyżejdla osób kończących liceum zawodowe dla dorosłych na podstawie egzaminu eksternistycznego

2.8. Świadectwa dojrzałości szkół zawodowych

1234
68II/90świadectwo dojrzałości liceum zawodowegodla uczniów liceów zawodowych (robotnik wykwalifikowany)
69II/90-wjak wyżejjak wyżej z wyróżnieniem
70II/91świadectwo dojrzałości średniego studium zawodowegodla słuchaczy średnich studiów zawodowych (dla dorosłych)
71II/92świadectwo dojrzałości liceumdla słuchaczy liceów ekonomicznych, handlowych, administracji i innych
72II/92-wjak wyżejjak wyżej z wyróżnieniem
73II/93jak wyżejdla słuchaczy liceów dla dorosłych
74II/94świadectwo dojrzałości technikumdla uczniów techników
75II/94-wjak wyżejjak wyżej z wyróżnieniem
76II/95jak wyżejdla słuchaczy techników dla dorosłych
77II/96świadectwo dojrzałości pedagogicznegodla uczniów pedagogicznych studiów technicznych na podbudowie szkoły zasadniczej studium technicznego
78II/96-wjak wyżejjak wyżej z wyróżnieniem
79II/132świadectwo dojrzałości liceum zawodowegodla słuchaczy liceum zawodowego dla dorosłych

2.9. Dyplomy ukończenia szkół policealnych i szkół pomaturalnych

1234
80II/98dyplom ukończenia szkoły policealnejdla uczniów szkół policealnych o dwuletnim lub dłuższym okresie nauczania
81II/99jak wyżejdla uczniów szkół policealnych o jednorocznym okresie nauczania
82II/100jak wyżejdla osób kończących szkoły policealne na podstawie egzaminu eksternistycznego (średnie wykształcenie zawodowe)
83II/101jak wyżejdla osób kończących szkoły policealne na podstawie egzaminu eksternistycznego (zasadnicze wykształcenie zawodowe)
84II/103dyplom ukończenia szkoły pomaturalnej

3. WYKAZ WZORÓW ŚWIADECTW I DYPLOMÓW DLA UCZNIÓW SZKÓŁ ARTYSTYCZNYCH O SYMBOLU MKiS-II

3.1. Świadectwa szkolne promocyjne

Nr wzoruDalszy ciąg symboluNazwaPrzeznaczenie
1234
85II/200świadectwo szkolnedla uczniów klasy I podstawowej szkoły muzycznej
86II/201jak wyżejdla uczniów klas II i III podstawowej szkoły muzycznej
87II/202jak wyżejdla uczniów podstawowej szkoły muzycznej (klas IV i V w szkole o sześcioletnim cyklu nauczania i klas IV-VII w szkole o ośmioletnim cyklu nauczania)
88II/202-wjak wyżejjak wyżej z wyróżnieniem
89II/203jak wyżejdla uczniów klasy I liceum muzycznego (stwierdzające posiadanie wykształcenia ogólnego na poziomie klasy VII szkoły podstawowej)
90II/203-wjak wyżejjak wyżej z wyróżnieniem
91II/204jak wyżejdla uczniów klasy II liceum muzycznego (stwierdzające posiadanie wykształcenia ogólnego na poziomie szkoły podstawowej)
92II/204-wjak wyżejjak wyżej z wyróżnieniem
93II/205jak wyżejdla uczniów klas III-V liceum muzycznego
94II/205-wjak wyżejjak wyżej z wyróżnieniem
95II/206jak wyżejdla uczniów szkoły muzycznej I stopnia
96II/206-wjak wyżejjak wyżej z wyróżnieniem
97II/207jak wyżejdla uczniów szkoły muzycznej II stopnia
98II/207-wjak wyżejjak wyżej z wyróżnieniem
99II/208jak wyżejdla uczniów klas I-IV szkoły baletowej (odpowiednio stwierdzające posiadanie wykształcenia ogólnego na poziomie klas IV-VII szkoły podstawowej)
100II/208-wjak wyżejjak wyżej z wyróżnieniem
101II/209jak wyżejdla uczniów klasy V szkoły baletowej (stwierdzające posiadanie wykształcenia ogólnego na poziomie szkoły podstawowej)
102II/209-wjak wyżejjak wyżej z wyróżnieniem
103II/210jak wyżejdla uczniów klas VI-VIII szkoły baletowej
104II/210-wjak wyżejjak wyżej z wyróżnieniem
105II/211jak wyżejdla uczniów liceum sztuk plastycznych
106II/211-wjak wyżejjak wyżej z wyróżnieniem
107II/212jak wyżejdla uczniów szkoły plastycznej I stopnia
108II/213jak wyżejdla uczniów szkoły umiejętności plastycznych

3.2. Świadectwa i dyplomy ukończenia szkół artystycznych

1234
109II/220świadectwo ukończenia podstawowej dla uczniów podstawowej szkoły muzycznej o sześcioletnim cyklu nauczania szkoły muzycznej
110II/220-wjak wyżejjak wyżej z wyróżnieniem
111II/221jak wyżejdla uczniów podstawowej szkoły muzycznej o ośmioletnim cyklu nauczania
112II/221-wjak wyżejjak wyżej z wyróżnieniem
113II/222jak wyżejdla uczniów szkoły muzycznej I stopnia
114II/222-wjak wyżejjak wyżej z wyróżnieniem
115II/223dyplom ukończenia szkoły muzycznej II stopniadla uczniów szkoły muzycznej II stopnia
116II/223-wjak wyżejjak wyżej z wyróżnieniem
117II/224dyplom ukończenia szkoły muzycznej II stopnia - dla eksternadla osób kończących szkołę muzyczną II stopnia
118II/225dyplom ukończenia szkoły baletowejdla uczniów szkoły baletowej
119II/226dyplom ukończenia liceum muzycznegodla uczniów liceum muzycznego
120II/227dyplom ukończenia liceum sztuk plastycznychdla uczniów liceum sztuk plastycznych
121II/228świadectwo ukończenia szkoły plastycznej I stopniadla uczniów szkoły plastycznej I stopnia
122II/229dyplom ukończenia szkoły baletowej - dla eksternadla osób kończących szkołę baletową na podstawie egzaminu eksternistycznego
123II/230dyplom ukończenia liceum sztuk plastycznych - dla eksternadla osób kończących liceum sztuk plastycznych na podstawie egzaminu eksternistycznego
124II/231dyplom ukończenia liceum muzycznego - dla eksternadla osób kończących liceum muzyczne na podstawie egzaminu eksternistycznego
125II/232dyplom ukończenia szkoły umiejętności plastycznychdla uczniów szkoły umiejętności plastycznych
126II/240dyplom ukończenia szkoły policealnejdla uczniów policealnego studium zawodowego
127II/241dyplom ukończenia szkoły pomaturalnejdla uczniów pomaturalnego studium zawodowego
128II/242dyplom ukończenia dla osób kończących policealne studium zawodowe na podstawie egzaminu eksternistycznego
129II/243dyplom ukończenia szkoły pomaturalnej - dla eksternadla osób kończących pomaturalne studium zawodowe na podstawie egzaminu eksternistycznego

3.3. Świadectwa dojrzałości

1234
130II/235świadectwo dojrzałości liceum muzycznegodla uczniów liceum zawodowego
131II/235-wjak wyżejjak wyżej z wyróżnieniem
132II/236świadectwa dojrzałości szkoły baletowejdla uczniów szkoły baletowej
133II/236-wjak wyżejjak wyżej z wyróżnieniem
134II/237świadectwo dojrzałości liceum sztuk plastycznychdla uczniów liceum sztuk plastycznych
135II/237-wjak wyżejjak wyżej z wyróżnieniem

4. WYKAZ WZORÓW ŚWIADECTW I DYPLOMÓW DLA UCZNIÓW SZKÓŁ MEDYCZNYCH O SYMBOLU MZiOS-II

4.1. Świadectwa szkolne promocyjne liceum medycznego

Nr wzoruDalszy ciąg symboluNazwaPrzeznaczenie
1234
136II/300świadectwo szkolnedla uczniów liceum medycznego
137II/300-wjak wyżejjak wyżej z wyróżnieniem

4.2. Świadectwo ukończenia liceum medycznego

1234
138II/301świadectwo ukończenia liceum medycznegodla uczniów liceów medycznych kształcących w zawodach opiekunki dziecięcej i technika analityki medycznej

4.3. Świadectwa dojrzałości liceum medycznego

1234
139II/302świadectwo dojrzałości liceum medycznegodla uczniów kończących egzaminem dojrzałości naukę w klasie czwartej liceów medycznych kształcących w zawodzie pielęgniarki (bez tytułu zawodowego)
140II/302-wjak wyżejjak wyżej z wyróżnieniem
141II/303jak wyżej dla uczniów liceów medycznych kształcących w zawodach opiekunki dziecięcej i technika analityki medycznej
142II/303-wjak wyżejjak wyżej z wyróżnieniem

4.4. Dyplomy ukończenia szkół medycznych

1234
143II/304dyplom ukończenia liceum medycznegodla uczniów liceów medycznych kształcących w zawodzie pielęgniarki
144II/305dyplom ukończenia medycznego studium zawodowegodla uczniów medycznych studiów zawodowych

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZORY ŚWIADECTW I DYPLOMÓW

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WYKAZY WZORÓW PROTOKOŁÓW EGZAMINÓW, ARKUSZY OCEN, INDEKSÓW I LEGITYMACJI SZKOLNYCH

1. WYKAZ WZORÓW PROTOKOŁÓW EGZAMINÓW

symbol: MEN-II/

Nr wzoruDalszy ciąg symboluNazwaPrzeznaczenie
1234
145II/150protokół egzaminu dojrzałościdla liceum ogólnokształcącego
146II/151protokół państwowej komisji egzaminacyjnejdla egzaminu w sprawie przyznania tytułu robotnika wykwalifikowanego lub mistrza w zawodzie
147II/152jak wyżejw sprawie przyznania tytułu robotnika wykwalifikowanego bez egzaminu
148II/153protokół egzaminu z przygotowania zawodowego lub z nauki zawodudla egzaminu z przygotowania zawodowego w technikach i szkołach równorzędnych lub z nauki zawodu w szkołach zasadniczych i liceach zawodowych
149II/154protokół egzaminu z przygotowania zawodowegodla egzaminu z przygotowania zawodowego w technikach i szkołach równorzędnych oraz nauki zawodu w szkołach zasadniczych i liceach zawodowych, składanego przez ucznia w postaci pracy dyplomowej
150II/155protokółdla egzaminu eksternistycznego z programu nauczania szkoły ponadpodstawowej dla dorosłych
151II/156protokół egzaminu dojrzałościdla technikum, liceum zawodowego, pedagogicznego studium technicznego, średniego studium zawodowego
152II/157zbiór protokołów egzaminu dojrzałościdla szkół średnich ogólnokształcących i zawodowych

1.1. Wykaz wzorów protokołów egzaminów przeprowadzanych wyłącznie w szkołach artystycznych

symbol: MKiS-II/

1234
153II/270protokół egzaminu dyplomowegodla szkół artystycznych, w których egzamin dyplomowy obejmuje wykonanie pracy dyplomowej
154II/271jak wyżejdla szkół artystycznych, w których egzamin dyplomowy obejmuje wykonanie programu dyplomowego
155II/272protokół egzaminu dojrzałościdla liceum muzycznego, liceum sztuk plastycznych i szkoły baletowej

1.2. Wykaz wzorów protokołów egzaminów przeprowadzanych wyłącznie w szkołach medycznych

symbol: MZiOS-II/

1234
156II/306protokół egzaminu dojrzałościdla klasy IV liceum medycznego kształcącego w zawodzie pielęgniarki
157II/307protokół egzaminu dojrzałościdla liceum medycznego kształcącego w zawodach opiekunki dziecięcej i technika analityki medycznej
158II/308protokół egzaminu z przygotowania zawodowego (z nauki zawodu)dla egzaminu z przygotowania zawodowego (z nauki zawodu) w liceum medycznym, medycznym studium zawodowym i szkole zasadniczej

2. WYKAZ ARKUSZY OCEN

symbol: MEN-II/

Nr wzoruDalszy ciąg symboluNazwaPrzeznaczenie
1234
159II/160arkusz ocendla ucznia szkoły podstawowej
160II/161jak wyżejdla słuchacza szkoły podstawowej dla dorosłych
161II/162jak wyżejdla uczniów liceum ogólnokształcącego dla młodzieży oraz słuchaczy liceum ogólnokształcącego dla dorosłych
162II/163zbiór arkuszy ocendla szkół wszystkich typów
163II/166arkusz ocendla ucznia szkoły zawodowej (technikum i szkół równorzędnych, liceów zawodowych, liceów technicznych, pedagogicznego studium technicznego i in.)
164II/167jak wyżejdla ucznia szkoły zawodowej, której plany nauczania obejmują nie więcej niż 20 przedmiotów, a okres nauki nie jest dłuższy niż 3 lata (policealnej, pomaturalnej)
165II/168jak wyżejdla słuchacza szkoły zaocznej
166II/169arkusz ocen ucznia szkoły specjalnej dla upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznymdla uczniów szkół specjalnych

2.1. Wykaz wzorów arkuszy ocen dla uczniów szkół artystycznych

symbol: MKiS-II/

1234
167II/250arkusz ocen ucznia podstawowej szkoły muzycznejdla ucznia podstawowej szkoły muzycznej
168II/251arkusz ocen ucznia liceum muzycznegodla ucznia liceum muzycznego
169II/252arkusz ocen ucznia szkoły muzycznej I stopniadla ucznia szkoły muzycznej I stopnia
170II/253arkusz ocen ucznia szkoły muzycznej II stopniadla ucznia szkoły muzycznej II stopnia
171II/254arkusz ocen ucznia szkoły baletowejdla ucznia szkoły baletowej
172II/255arkusz ocen ucznia liceum sztuk plastycznychdla ucznia liceum sztuk plastycznych
173II/256arkusz ocen ucznia szkoły umiejętności plastycznychdla ucznia szkoły umiejętności plastycznych
174II/257arkusz ocen ucznia szkoły plastycznej I stopniadla ucznia szkoły plastycznej I stopnia

2.2. Wykaz wzorów arkuszy ocen dla uczniów i słuchaczy szkół medycznych

symbol: MZiOS-II/

1234
175II/309arkusz ocen ucznia liceum medycznegodla ucznia liceum medycznego kształcącego w zawodzie pielęgniarki
176II/310jak wyżejdla ucznia liceum medycznego kształcącego w zawodach opiekunki dziecięcej i technika analityki medycznej
177II/311arkusz ocen i postępów w naucedla słuchacza medycznego studium zawodowego

3. WYKAZ WZORÓW INDEKSÓW

symbol: MEN-II/

Nr wzoruDalszy ciąg symboluNazwaPrzeznaczenie
1234
178II/170indeksdla słuchacza szkoły dla dorosłych oraz egzaminów eksternistycznych
179II/171jak wyżejdla ucznia szkoły policealnej i pomaturalnej

3.1. Wykaz wzorów indeksów dla uczniów szkoły medycznej

symbol: MEN-II

1234
180II/312indeksdla ucznia medycznego studium zawodowego

4. WYKAZ WZORÓW LEGITYMACJI SZKOLNYCH

symbol: MEN-II/

Nr wzoruDalszy ciąg symboluNazwaPrzeznaczenie
1234
181II/180legitymacja szkolnadla uczniów (słuchaczy) wszystkich typów szkół
182II/181jak wyżejdla uczniów dotkniętych inwalidztwem lub niepełnosprawnych

Uwaga: Załącznik nr 2 do rozporządzenia, zawierający wzory świadectw i dyplomów, oraz załącznik nr 4, zawierający wzory protokołów egzaminów, arkuszy ocen, indeksów i legitymacji szkolnych - stanowią oddzielny załącznik do niniejszego numeru.

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WZORY: - protokołów egzaminów, - arkuszy ocen, - indeksów, - legitymacji szkolnych

1 § 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 5 września 1997 r. (Dz.U.97.109.708) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 października 1997 r.
2 § 4 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia z dnia 5 września 1997 r. (Dz.U.97.109.708) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 października 1997 r.
3 § 4 ust. 2a dodany przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia z dnia 5 września 1997 r. (Dz.U.97.109.708) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 października 1997 r.
4 § 7a dodany przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 5 września 1997 r. (Dz.U.97.109.708) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 października 1997 r.
5 § 8 ust. 1a dodany przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 5 września 1997 r. (Dz.U.97.109.708) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 października 1997 r.
6 § 10 ust. 7 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 5 września 1997 r. (Dz.U.97.109.708) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 października 1997 r.
7 § 13 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 5 września 1997 r. (Dz.U.97.109.708) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 października 1997 r.
8 § 13 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 5 września 1997 r. (Dz.U.97.109.708) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 października 1997 r.
9 § 19a dodany przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 5 września 1997 r. (Dz.U.97.109.708) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 października 1997 r.