Zasady współdziałania kierowników urzędów państwowych z radami pracowniczymi.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1982.39.261

Akt utracił moc
Wersja od: 16 grudnia 1982 r.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 8 listopada 1982 r.
w sprawie zasad współdziałania kierowników urzędów państwowych z radami pracowniczymi.

Na podstawie art. 41 ust. 3 ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz. U. Nr 31, poz. 214) zarządza się, co następuje:
Kierownik urzędu współdziała z radą pracowniczą w sprawach dotyczących praw i interesów pracowników urzędu w zakresie i na zasadach określonych w ustawie z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz. U. Nr 31, poz. 214), zwanej dalej "ustawą", oraz w niniejszym rozporządzeniu.
Kierownik urzędu konsultuje z radą pracowniczą zamierzenia w sprawach dotyczących ogółu pracowników reprezentowanych przez radę pracowniczą, a w szczególności w zakresie:
1)
zatrudnienia oraz realizacji praw i obowiązków wynikających ze stosunku pracy, a także w sprawach dotyczących interesów zawodowych pracowników,
2)
wynagrodzenia za pracę i innych świadczeń na rzecz pracowników oraz polityki awansowej,
3)
warunków pracy, bezpieczeństwa i higieny oraz kultury pracy,
4)
ochrony zdrowia pracowników i ich wypoczynku,
5)
świadczeń socjalnych,
6)
zaspokajania potrzeb mieszkaniowych pracowników.
1.
W sprawach, o których mowa w § 2, rada pracownicza ma prawo zgłaszania kierownikowi urzędu wniosków.
2.
Kierownik urzędu jest obowiązany rozpatrzyć zgłoszony wniosek i zawiadomić radę pracowniczą o sposobie załatwienia wniosku nie później niż w ciągu miesiąca od jego otrzymania. Zawiadomienie o odmownym załatwieniu wniosku powinno zawierać uzasadnienie.
Na wniosek rady pracowniczej kierownik urzędu jest obowiązany umożliwić jej dokonanie społecznej kontroli warunków pracy w urzędzie oraz rozpatrzyć przedstawione mu wnioski z takiej kontroli. Przepis § 3 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
Kierownik urzędu jest obowiązany zasięgać opinii rady pracowniczej w sprawach rozwiązania stosunku pracy oraz ocen kwalifikacyjnych w wypadkach i w zakresie określonych ustawą, a także przed podjęciem decyzji w sprawie:
1)
przyznania nagrody lub wyróżnienia,
2)
przedstawienia wniosku o nadanie odznaki honorowej lub odznaczenia państwowego,
3)
podziału i wykorzystania funduszów nagród,
4)
kierunków działalności socjalnej w urzędzie oraz zasad wykorzystywania funduszów przeznaczonych na ten cel,
5)
ustalenia rozkładu czasu pracy,
6)
ustalenia planu urlopów,
7)
podwyższania kwalifikacji zawodowych pracowników.
Kierownik urzędu jest obowiązany zasięgać opinii rady pracowniczej także w sprawach nie wymienionych w § 5, jeżeli przepisy Kodeksu pracy lub inne przepisy prawa mające zastosowanie w urzędach państwowych wymagają w tych sprawach zajęcia stanowiska przez przedstawicielstwo pracownicze.
Na wniosek rady pracowniczej kierownik urzędu powinien powołać jej przedstawiciela do składu komisji dokonującej oceny kwalifikacyjnej mianowanych urzędników państwowych.
Kierownik urzędu powinien zapewnić udział przedstawiciela rady pracowniczej w posiedzeniach organów kolegialnych, na których są omawiane sprawy dotyczące praw i obowiązków pracowników lub zaspokajania ich potrzeb socjalno-bytowych i kulturalnych.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1983 r.