Rozdział 3 - Warunki wykonywania lotów przez cywilne statki powietrzne poza przestrzeniami wyznaczonymi dla ruchu tych statków powietrznych. - Zasady ruchu lotniczego cywilnych statków powietrznych.
Dziennik Ustaw
Dz.U.1965.1.4
Akt utracił moc Wersja od: 23 listopada 1971 r.
Rozdział 3.
Warunki wykonywania lotów przez cywilne statki powietrzne poza przestrzeniami wyznaczonymi dla ruchu tych statków powietrznych.
Warunki wykonywania lotów przez cywilne statki powietrzne poza przestrzeniami wyznaczonymi dla ruchu tych statków powietrznych.
§ 12.
1.
Lot cywilnego statku powietrznego poza przestrzeniami powietrznymi określonymi w § 2 może być wykonany tylko za zezwoleniem wojskowego organu ruchu lotniczego i zgodnie z warunkami określonymi w zezwoleniu.2.
Zezwolenia (ust. 1) wydawane są w sposób ustalony przez DWOPK w porozumieniu z właściwym cywilnym organem ruchu lotniczego.§ 13.
Loty cywilnych statków powietrznych poza przestrzeniami powietrznymi określonymi w § 2 mogą być wykonywane tylko: 1)
na trasach i w przedziałach wysokości wyznaczonych na stałe dla poszczególnych lotnisk (lądowisk) oraz na trasach lub w przestrzeniach powietrznych i w przedziałach wysokości wyznaczonych na czas zawodów, imprez lub innych przedsięwzięć lotniczych przez właściwy cywilny organ ruchu lotniczego w uzgodnieniu z DWOPK, 2)
na trasach lub przestrzeniach powietrznych i w przedziałach wysokości wyznaczonych każdorazowo przez właściwy cywilny organ ruchu lotniczego w uzgodnieniu z wojskowym organem ruchu lotniczego.§ 14.
1.
Odchylenie lotu statku powietrznego od wyznaczonej trasy lotu przekraczające nawigacyjne normy dopuszczalnych odchyleń ustalonych w przepisach określonych w § 19 pkt 2 albo wyjście statku powietrznego poza wyznaczone przedziały wysokości lub przestrzenie powietrzne określone w § 13 lub poza granice przestrzeni powietrznych określonych w § 2 bez zezwolenia organu kierującego lotem tego statku powietrznego jest zabronione, chyba że statkowi grozi niebezpieczeństwo.2.
O odchyleniu od wyznaczonej trasy albo wyjściu z wyznaczonej przestrzeni powietrznej bez zezwolenia dowódca statku powietrznego obowiązany jest jak najszybciej zawiadomić drogą radiową organ kierujący lotem tego statku oraz po zakończeniu lotu organy ruchu lotniczego w miejscu lądowania.3.
Dowódca statku powietrznego obowiązany jest powrócić na wyznaczoną trasę lotu lub wejść w przestrzeń powietrzną, którą opuścił bez zezwolenia, natychmiast, kiedy stanie się to możliwe bez narażenia statku na niebezpieczeństwo, chyba że otrzymał inne polecenie od organu kierującego jego lotem.4.
W razie opuszczenia bez zezwolenia przez statek powietrzny wyznaczonej mu przestrzeni powietrznej lub nadmiernego odchylenia od wyznaczonej trasy lotu, cywilne i wojskowe organy ruchu lotniczego podejmą wszelkie możliwe środki w celu zapewnienia bezpieczeństwa ruchu lotniczego i wprowadzenia statku powietrznego w wyznaczoną dla niego przestrzeń powietrzną lub na wyznaczoną trasę lotu, jednak nie mogą one gwarantować w tym czasie pełnego bezpieczeństwa statku powietrznego, który bez zezwolenia nadmiernie odchylił się od wyznaczonej trasy lotu lub opuścił wyznaczoną przestrzeń powietrzną.§ 15.
1.
W razie uzasadnionej konieczności opuszczenia przez statek powietrzny przestrzeni powietrznej określonej w § 2, a w szczególności w celu ominięcia niebezpiecznych zjawisk atmosferycznych lub w celu skierowania się najkrótszą drogą na lotnisko zapasowe, dowódca statku powietrznego powinien jak najwcześniej zawiadomić o tym cywilny organ ruchu lotniczego kierujący jego lotem.2.
Po otrzymaniu zawiadomienia o konieczności opuszczenia przez statek powietrzny przestrzeni określonej w § 2 cywilny organ ruchu lotniczego (ust. 1) uzgadnia zmiany planu lotu z wojskowym organem ruchu lotniczego (§ 8 ust. 1) i przekazuje dowódcy statku powietrznego polecenia i wskazówki co do dalszego postępowania.§ 16.
Loty cywilnych statków powietrznych poza przestrzeniami określonymi w § 2 mogą być wykonywane tylko według przepisów dla lotów z widocznością, chyba że: 1)
plan lotu, zatwierdzony przed startem statku z zachowaniem przepisu § 13 pkt 2 w sposób zapewniający bezpieczne separacje między cywilnym statkiem powietrznym i innymi statkami powietrznymi, przewiduje wykonanie lotu zgodnie z przepisami wykonywania lotów według wskazań przyrządów; wszelkie zmiany planu lotu mogą być dokonane podczas lotu tylko:a)
po uprzednim uzgodnieniu ich przez cywilny organ ruchu lotniczego z wojskowym organem ruchu lotniczego lubb)
na polecenie wojskowego organu ruchu lotniczego, 2)
lot pozostaje pod bezpośrednim kierownictwem organów wojskowych; w tym wypadku organ wojskowy określony przez Ministra Obrony Narodowej powinien udostępnić dowódcy cywilnego statku powietrznego dane dotyczące wojskowych urządzeń potrzebnych do utrzymywania łączności z wojskowym organem, który będzie kierował jego lotem, oraz do startu, nawigowania i lądowania.