Rozdział 3 - Warunki wykonywania lotów przez cywilne statki powietrzne poza przestrzeniami wyznaczonymi dla ruchu tych statków powietrznych. - Zasady ruchu lotniczego cywilnych statków powietrznych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1965.1.4

Akt utracił moc
Wersja od: 23 listopada 1971 r.

Rozdział  3.

Warunki wykonywania lotów przez cywilne statki powietrzne poza przestrzeniami wyznaczonymi dla ruchu tych statków powietrznych.

§  12.
1.
Lot cywilnego statku powietrznego poza przestrzeniami powietrznymi określonymi w § 2 może być wykonany tylko za zezwoleniem wojskowego organu ruchu lotniczego i zgodnie z warunkami określonymi w zezwoleniu.
2.
Zezwolenia (ust. 1) wydawane są w sposób ustalony przez DWOPK w porozumieniu z właściwym cywilnym organem ruchu lotniczego.
§  13.
Loty cywilnych statków powietrznych poza przestrzeniami powietrznymi określonymi w § 2 mogą być wykonywane tylko:
1)
na trasach i w przedziałach wysokości wyznaczonych na stałe dla poszczególnych lotnisk (lądowisk) oraz na trasach lub w przestrzeniach powietrznych i w przedziałach wysokości wyznaczonych na czas zawodów, imprez lub innych przedsięwzięć lotniczych przez właściwy cywilny organ ruchu lotniczego w uzgodnieniu z DWOPK,
2)
na trasach lub przestrzeniach powietrznych i w przedziałach wysokości wyznaczonych każdorazowo przez właściwy cywilny organ ruchu lotniczego w uzgodnieniu z wojskowym organem ruchu lotniczego.
§  14.
1.
Odchylenie lotu statku powietrznego od wyznaczonej trasy lotu przekraczające nawigacyjne normy dopuszczalnych odchyleń ustalonych w przepisach określonych w § 19 pkt 2 albo wyjście statku powietrznego poza wyznaczone przedziały wysokości lub przestrzenie powietrzne określone w § 13 lub poza granice przestrzeni powietrznych określonych w § 2 bez zezwolenia organu kierującego lotem tego statku powietrznego jest zabronione, chyba że statkowi grozi niebezpieczeństwo.
2.
O odchyleniu od wyznaczonej trasy albo wyjściu z wyznaczonej przestrzeni powietrznej bez zezwolenia dowódca statku powietrznego obowiązany jest jak najszybciej zawiadomić drogą radiową organ kierujący lotem tego statku oraz po zakończeniu lotu organy ruchu lotniczego w miejscu lądowania.
3.
Dowódca statku powietrznego obowiązany jest powrócić na wyznaczoną trasę lotu lub wejść w przestrzeń powietrzną, którą opuścił bez zezwolenia, natychmiast, kiedy stanie się to możliwe bez narażenia statku na niebezpieczeństwo, chyba że otrzymał inne polecenie od organu kierującego jego lotem.
4.
W razie opuszczenia bez zezwolenia przez statek powietrzny wyznaczonej mu przestrzeni powietrznej lub nadmiernego odchylenia od wyznaczonej trasy lotu, cywilne i wojskowe organy ruchu lotniczego podejmą wszelkie możliwe środki w celu zapewnienia bezpieczeństwa ruchu lotniczego i wprowadzenia statku powietrznego w wyznaczoną dla niego przestrzeń powietrzną lub na wyznaczoną trasę lotu, jednak nie mogą one gwarantować w tym czasie pełnego bezpieczeństwa statku powietrznego, który bez zezwolenia nadmiernie odchylił się od wyznaczonej trasy lotu lub opuścił wyznaczoną przestrzeń powietrzną.
§  15.
1.
W razie uzasadnionej konieczności opuszczenia przez statek powietrzny przestrzeni powietrznej określonej w § 2, a w szczególności w celu ominięcia niebezpiecznych zjawisk atmosferycznych lub w celu skierowania się najkrótszą drogą na lotnisko zapasowe, dowódca statku powietrznego powinien jak najwcześniej zawiadomić o tym cywilny organ ruchu lotniczego kierujący jego lotem.
2.
Po otrzymaniu zawiadomienia o konieczności opuszczenia przez statek powietrzny przestrzeni określonej w § 2 cywilny organ ruchu lotniczego (ust. 1) uzgadnia zmiany planu lotu z wojskowym organem ruchu lotniczego (§ 8 ust. 1) i przekazuje dowódcy statku powietrznego polecenia i wskazówki co do dalszego postępowania.
§  16.
Loty cywilnych statków powietrznych poza przestrzeniami określonymi w § 2 mogą być wykonywane tylko według przepisów dla lotów z widocznością, chyba że:
1)
plan lotu, zatwierdzony przed startem statku z zachowaniem przepisu § 13 pkt 2 w sposób zapewniający bezpieczne separacje między cywilnym statkiem powietrznym i innymi statkami powietrznymi, przewiduje wykonanie lotu zgodnie z przepisami wykonywania lotów według wskazań przyrządów; wszelkie zmiany planu lotu mogą być dokonane podczas lotu tylko:
a)
po uprzednim uzgodnieniu ich przez cywilny organ ruchu lotniczego z wojskowym organem ruchu lotniczego lub
b)
na polecenie wojskowego organu ruchu lotniczego,
2)
lot pozostaje pod bezpośrednim kierownictwem organów wojskowych; w tym wypadku organ wojskowy określony przez Ministra Obrony Narodowej powinien udostępnić dowódcy cywilnego statku powietrznego dane dotyczące wojskowych urządzeń potrzebnych do utrzymywania łączności z wojskowym organem, który będzie kierował jego lotem, oraz do startu, nawigowania i lądowania.