Rozdział 2 - Zasady ruchu lotniczego statków powietrznych w przestrzeniach kontrolowanych i w rejonach nadzorowanych lotnisk. - Zasady ruchu lotniczego cywilnych statków powietrznych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1965.1.4

Akt utracił moc
Wersja od: 23 listopada 1971 r.

Rozdział  2.

Zasady ruchu lotniczego statków powietrznych w przestrzeniach kontrolowanych i w rejonach nadzorowanych lotnisk.

§  7.
1.
Kierowanie ruchem wszystkich statków powietrznych oraz kontrolę tego ruchu w rejonach i strefach kontrolowanych lotnisk cywilnych wykonują cywilne organy ruchu lotniczego.
2.
Jeżeli granice rejonu kontrolowanego lotniska cywilnego obejmują także strefy sąsiadujących lotnisk wojskowych, Ministrowie Komunikacji i Obrony Narodowej powołują w razie potrzeby cywilno-wojskowy organ kontroli ruchu lotniczego.
3. 1
W strefach kontrolowanych lotnisk cywilnych współużytkowanych stale przez lotnictwo wojskowe działają cywilne organy kontroli ruchu lotniczego; na lotniskach wojskowych dopuszczonych do stałego współużytkowania przez lotnictwo cywilne działają cywilno-wojskowe organy ruchu lotniczego według zasad ustalonych przez Ministrów Komunikacji i Obrony Narodowej.
4.
Kierowanie ruchem wszystkich statków powietrznych oraz kontrolę tego ruchu na drogach lotniczych, z wyjątkiem wypadków wymienionych w ust. 5, wykonują cywilne organy ruchu lotniczego.
5.
Ruchem wojskowych statków powietrznych korzystających z przestrzeni dróg lotniczych, a nie wykonujących lotu pod kontrolą cywilnego organu ruchu lotniczego, kieruje wojskowy organ ruchu lotniczego z zachowaniem przepisów określonych w § 8 i § 9.
6.
Cywilny organ ruchu lotniczego sprawuje kontrolę i zabezpiecza ruch statków powietrznych, o których został zawiadomiony właściwym planem lotu. Dowódcy statków powietrznych obowiązani są ściśle przestrzegać poleceń i zakazów cywilnych organów ruchu lotniczego.
7.
Ruchem lotniczym w rejonach nadzorowanych lotnisk kierują kierownicy lotów wyznaczeni przez zarządzającego lotniskiem, a koordynację lotów, których trasy wybiegają poza granice rejonu nadzorowanego lotniska, z ruchem wojskowych statków powietrznych zapewniają właściwe cywilne organy ruchu lotniczego.
§  8.
1.
Separację pionową na drogach lotniczych między statkami powietrznymi podlegającymi kierownictwu cywilnych organów ruchu lotniczego a statkami powietrznymi podlegającymi kierownictwu wojskowych organów ruchu lotniczego zapewnia się przez:
1)
uzgodnienie między tymi organami możliwie najwcześniej, jednak nie później niż na 10 minut przed wlotem na drogę lotniczą, poziomu lotu przebiegającego powyżej poziomu 4.500 m, który będzie zajęty przez statek powietrzny wykonujący lot pod kontrolą cywilnego organu ruchu lotniczego, jak również przez uzgodnienie zmian wysokości związanych z osiągnięciom lub opuszczeniem tego poziomu,
2)
informowanie przez cywilny organ ruchu lotniczego wojskowego organu ruchu lotniczego o poziomach lotu przebiegających poniżej poziomu 4.500 m, z poziomem lotu 4.500 m włącznie, które zostały zajęte przez statki powietrzne odbywające lot pod kontrolą cywilnego organu ruchu lotniczego,
3) 2
przydzielanie przez wojskowy organ ruchu lotniczego statkom powietrznym wojskowym, podlegającym kierownictwu tego organu, wolnych poziomów lotów na drogach lotniczych dla wykonywania lotu po tej drodze lotniczej lub dokonania jej przecięcia przez wojskowy statek powietrzny, z równoczesnym zapewnieniem separacji pionowej zgodnie z połówkowym podziałem wysokości:
a) 3
co najmniej 300 m, jeżeli wysokość lotu jest mniejsza niż 8.850 m,
b) 4
co najmniej 600 m, jeżeli wysokość lotu jest równa lub większa niż 8.850 m,
c) 5
(skreślona).
2.
Uzgodnienia poziomów lotów i zmian wysokości określonych w ust. 1 pkt 1 dokonuje się na podstawie aktualnych planów lotu.
3.
Przydzielenie poziomów i wysokości nie uzgodnionych, jak również wykorzystanie dla lotów przestrzeni kontrolowanych niezgodnie z warunkami otrzymanych zezwoleń, jest zabronione, chyba że statkowi powietrznemu grozi niebezpieczeństwo.
4.
Wojskowy organ ruchu lotniczego przy dokonywaniu uzgodnień określonych w ust. 1 pkt 1 obowiązany jest zapewnić pierwszeństwo ruchu cywilnym statkom powietrznym wykonującym przelot według planowanego rozkładu lotów.
§  9.
1.
Statki powietrzne nie utrzymujące łączności radiowej z cywilnym lub wojskowym organem ruchu lotniczego, jeżeli lot nie może być wykonany poniżej dolnej granicy drogi lotniczej, mogą przecinać te drogi lotnicze tylko na wysokościach mniejszych niż 4.500 m i tylko w dzień przy widzialności poziomej w locie nie mniejszej niż 5 kilometrów oraz w odległości od chmur nie niniejszej niż 5 km w poziomie i 300 m w pionie.
2.
W innych okolicznościach niż określono w ust. 1 przecięcie drogi lotniczej może być dokonane tylko przez wojskowe statki powietrzne zgodnie z zezwoleniem wojskowego organu ruchu lotniczego.
3.
W czasie przecinania drogi lotniczej statek powietrzny powinien lecieć na stałej wysokości po prostej tworzącej z osią drogi lotniczej kąt zbliżony jak najbardziej do kąta prostego, a dowódca tego statku prowadzić wzmożoną obserwację w celu wykrycia i zapobieżenia możliwości zderzenia ze statkiem powietrznym odbywającym lot na drodze lotniczej.
4.
Wysokości określone w § 8 i w ust. 1-3 mierzone są w sposób ustalony w § 1 pkt 1.
§  10.
Loty statków powietrznych, które nie mogą utrzymywać łączności radiowej z organami ruchu lotniczego, działającymi w rejonach i strefach kontrolowanych lotnisk (§ 7 ust. 1-3), mogą być wykonywane jedynie za zezwoleniem tych organów i zgodnie z warunkami ustalonymi w tym zezwoleniu.
§  11.
Loty na cywilnych lotniskach (lądowiskach) powinny być wykonywane zgodnie z instrukcją użytkowania danego lotniska (lądowiska). Instrukcje użytkowania lotnisk nadzorowanych wymagają uprzedniego ich uzgodnienia z DWOPK, natomiast instrukcje użytkowania lotnisk kontrolowanych powinny być podane do wiadomości DWOPK.
1 § 7 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 25 czerwca 1971 r. (Dz.U.71.17.174) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 lipca 1971 r.
2 § 8 ust. 1 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 25 czerwca 1971 r. (Dz.U.71.17.174) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 lipca 1971 r.
3 § 8 ust. 1 pkt 3 lit. a) zmieniona przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 10 listopada 1971 r. (Dz.U.71.30.273) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 listopada 1971 r.
4 § 8 ust. 1 pkt 3 lit. b) zmieniona przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 10 listopada 1971 r. (Dz.U.71.30.273) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 listopada 1971 r.
5 § 8 ust. 1 pkt 3 lit. c) skreślona przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 10 listopada 1971 r. (Dz.U.71.30.273) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 listopada 1971 r.