Rozdział 1 - Przepisy ogólne - Zasady rachunkowości oraz plany kont dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2010.208.1375
Akt obowiązujący Wersja od: 4 listopada 2010 r.
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Przepisy ogólne
§ 1. [Przedmiot rozporządzenia]
Rozporządzenie określa zasady rachunkowości oraz plany kont dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego.§ 2. [Definicje legalne]
1.
Określenia użyte w rozporządzeniu oznaczają:1)
inkasent - osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej, zobowiązaną do pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie do kasy urzędu lub na właściwy rachunek bieżący urzędu;2)
kasjer - pracownika, któremu powierzono prowadzenie kasy urzędu;3)
komórka rachunkowości - komórkę organizacyjną w urzędzie prowadzącą rachunkowość podatków;4)
należności uboczne - odsetki za zwłokę, opłatę prolongacyjną i koszty upomnień;5)
należność główna - określoną należność podatkową, opłatę albo niepodatkową należność budżetową, podlegającą zapłaceniu;6)
odpis - kwotę zmniejszającą zobowiązanie podatkowe, ustaloną lub określoną przez organ podatkowy albo zadeklarowaną przez podatnika;7)
Ordynacja podatkowa - ustawę z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.2));8)
niepodatkowe należności budżetowe - należności określone w art. 3 pkt 8 Ordynacji podatkowej, do których ustalania lub określania uprawniony jest organ podatkowy jednostki samorządu terytorialnego, zgodnie z odrębnymi przepisami;9)
podatki - podatki określone w art. 3 pkt 3 Ordynacji podatkowej, do których ustalania lub określania uprawniony jest organ podatkowy jednostki samorządu terytorialnego, zgodnie z odrębnymi przepisami;10)
przypis - zobowiązanie podatkowe stanowiące obciążenie konta podatnika;11)
rachunek bieżący urzędu - rachunek bieżący jednostki budżetowej;12)
urząd - urząd jednostki samorządu terytorialnego.2.
Przepisy rozporządzenia dotyczące zasad rozliczeń z podatnikami stosuje się odpowiednio do inkasentów, następców prawnych podatników i podmiotów przekształconych, określonych w art. 93-106 Ordynacji podatkowej. Jeżeli w treści przepisu rozróżnia się podatników i inkasentów, wówczas przepisy dotyczące podatników odnoszą się do następców prawnych podatników i do podmiotów przekształconych.§ 3. [Zadania komórki rachunkowości]
Zadaniem komórki rachunkowości jest w szczególności:1)
prowadzenie w księgach rachunkowych prawidłowej ewidencji przypisów, odpisów, wpłat, zwrotów i zaliczeń nadpłat z tytułu podatków;2)
sprawdzanie terminowości wpłat należności przez podatników;3)
terminowe podejmowanie czynności zmierzających do zastosowania środków egzekucyjnych, takich jak upomnienia, tytuły wykonawcze;4)
dokonywanie rozliczeń podatników z tytułu wpłat, nadpłat i zaległości;5)
przeprowadzanie rozliczenia rachunkowo-kasowego inkasentów, jeżeli czynności te nie zostały powierzone innej komórce organizacyjnej;6)
przygotowywanie sprawozdań;7)
prowadzenie operacji kasowych i uzgadnianie obrotów kasy związanych z przyjmowaniem wpłat gotówką i z dokonywaniem zwrotów podatnikom za pośrednictwem kasy urzędu oraz terminowe wypłacanie gotówki z kasy na rachunek bieżący urzędu;8)
ustalenie na podstawie ewidencji księgowej danych potrzebnych do wydawania zaświadczeń o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzających stan zaległości podatkowych;9)
prowadzenie księgi druków ścisłego zarachowania, jeżeli czynność ta nie została powierzona innej komórce organizacyjnej.§ 4. [Dokumenty służące do udokumentowania przypisów, odpisów, wygaśnięcia zobowiązania podatkowego oraz zwrotów]
1.
Do udokumentowania przypisów lub odpisów służą:1)
deklaracje w rozumieniu art. 3 pkt 5 Ordynacji podatkowej, z których wynika zobowiązanie podatkowe lub kwota zmniejszająca zobowiązanie podatkowe;2)
decyzje;3)
dowody zrealizowanych wpłat nieprzypisanych, należnych od podatników;6)
dokumenty, na podstawie których przypisuje się bankowi zobowiązanie w wysokości zapłaty dokonanej przez podatnika, w związku z art. 60 § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej, stwierdzające obciążenie rachunku bankowego podatnika z tytułu zapłaty podatku - w przypadku gdy podatnik dokonał zapłaty za pośrednictwem banku, a bank obciążył rachunek bieżący podatnika, ale nie przekazał środków na rachunek bieżący urzędu.2.
Do udokumentowania wygaśnięcia zobowiązania podatkowego służą:1)
pokwitowania z kwitariuszy przychodowych;2)
wyciąg bankowy otrzymany w formie elektronicznej, jeżeli dla każdej wykazanej w nim operacji zawiera dane zapewniające identyfikację wpłaty, albo dokumenty wpłaty załączone do wyciągu bankowego;3)
dokumenty stwierdzające obciążenie rachunku bankowego podatnika z tytułu zapłaty podatku - w przypadku gdy podatnik dokonał zapłaty za pośrednictwem banku, a bank obciążył rachunek bieżący podatnika, ale nie przekazał środków na rachunek bieżący urzędu - na podstawie których przypisuje się bankowi zobowiązanie w wysokości zapłaty dokonanej przez podatnika, w związku z art. 60 § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej;4)
dowody wpłaty zatwierdzone do stosowania przez właściwe organy jednostki samorządu terytorialnego;5)
postanowienia o zaliczeniu nadpłaty lub zwrotu podatku na poczet zaległości podatkowych albo bieżących zobowiązań podatkowych;6)
dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 4;7)
umowy lub inne dokumenty, z których w szczególności wynika określony w art. 66 § 4 Ordynacji podatkowej termin wygaśnięcia zobowiązania podatkowego w stosunku do jednostki samorządu terytorialnego;3.
Do udokumentowania zwrotów służą:1)
pokwitowania z kwitariuszy rozchodowych;2)
wyciąg bankowy otrzymany w formie elektronicznej, jeżeli dla każdej wykazanej w nim operacji zawiera dane zapewniające identyfikację wypłaty, albo dokumenty wypłaty załączone do wyciągu bankowego.4.
W przypadkach, które nie zostały określone w ust. 1-3, do udokumentowania operacji księgowych służą dowody wewnętrzne, w szczególności noty księgowe.§ 5. [Pokwitowanie wpłaty lub wypłaty]
1.
Pokwitowanie wpłaty lub wypłaty powinno zawierać dane umożliwiające identyfikację:1)
egzemplarza pokwitowania;2)
podatnika;3)
podatku lub innego tytułu wpłaty lub wypłaty;4)
wysokości kwoty wpłaty lub wypłaty;5)
w przypadku wpłaty również okres, którego dotyczy wpłata;6)
daty wpłaty lub wypłaty.2.
Data wpłaty lub wypłaty, o której mowa w ust. 1 pkt 6, jest jednocześnie datą pokwitowania.§ 6. [Kwitariusze przychodowe i rozchodowe oraz dowody wpłaty jako druki ścisłego zarachowania]
1.
Kwitariusze przychodowe i rozchodowe oraz dowody wpłaty, o których mowa w § 4 ust. 2 pkt 4, są drukami ścisłego zarachowania.2.
Ewidencję druków ścisłego zarachowania prowadzi się w księdze druków. W księdze tej ujmuje się również przychód i rozchód druków płatnych wydanych kasjerowi lub innemu pracownikowi, upoważnionemu do ich odrębnej sprzedaży.3.
Kasjera lub innego upoważnionego pracownika rozlicza się z druków i znaków przekazanych mu do sprzedaży.4.
Organ podatkowy może przyjąć inne niż wymienione w ust. 2 urządzenie ewidencyjne służące do ewidencji i kontroli przychodu i rozchodu druków ścisłego zarachowania.§ 7. [Przyjmowanie wpłat gotówkowych i dokonywanie wypłat gotówkowych przez kasjera]
1.
Wpłaty gotówkowe przyjmuje i wypłat gotówkowych dokonuje kasjer w kasie.2.
Dla każdego rodzaju podatku wypełnia się oddzielne pokwitowanie wpłaty albo pokwitowanie wypłaty, co najmniej w dwóch egzemplarzach. Oryginał pokwitowania wpłaty otrzymuje wpłacający, a oryginał pokwitowania wypłaty pozostaje w kasie.3.
Łączne zobowiązanie pieniężne stanowi tytuł, na który wypełnia się jedno pokwitowanie wpłaty.4.
W przypadku zagubienia lub zniszczenia przez podatnika wydanego mu pokwitowania wpłaty, na pisemną prośbę podatnika wydaje się zaświadczenie o dokonaniu wpłaty. W zaświadczeniu podane są następujące dane:1)
numer pokwitowania;2)
imię i nazwisko oraz miejsce zamieszkania lub nazwa oraz adres siedziby podatnika;3)
tytuł wpłaty;4)
suma wpłaty cyframi i słownie;5)
okres, którego dotyczy wpłata;6)
data wpłaty.§ 8. [Sprawdzanie dowodów wpłaty i dowodów wypłaty; opłaty pocztowe lub prowizje bankowe]
1.
Dowody wpłaty oraz dowody wypłaty powinny być przy księgowaniu sprawdzone z punktu widzenia prawidłowości zakwalifikowania wpłaty lub wypłaty. W przypadku niemożności zaliczenia dokonanej wpłaty na właściwą należność księguje się wpłatę jako wpływy do wyjaśnienia i wyjaśnia tytuł wpłaty.2.
Kolejność zaliczania kwot wpłaconych przez podatnika lub pobranych przez poborcę na pokrycie zaległości podatkowych regulują odrębne przepisy.3.
Opłaty pocztowe lub prowizje bankowe, potrącone z sum pobranych na rzecz organu podatkowego z tytułu podatków lub zaległości podatkowych, obciążają bieżące wydatki budżetowe tego organu, w którym zaległość figuruje.