Rozdział 3 - Pobór zaległości podatkowych przez poborców i rozliczanie poborców - Zasady rachunkowości i plan kont dla prowadzenia ewidencji podatków i niepodatkowych należności budżetowych przez organy podatkowe podległe ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2003.187.1827

Akt utracił moc
Wersja od: 14 lipca 2004 r.

Rozdział  3

Pobór zaległości podatkowych przez poborców i rozliczanie poborców

§  40. 
1. 
Dowodem pobrania przez poborcę wpłaty z tytułu zaległości podatkowej jest pokwitowanie na blankiecie z kwitariusza przychodowego K103.
2. 
Z kwoty wpłat pobranych na pokrycie zaległości podatkowych pokrywa się w pierwszej kolejności koszty egzekucyjne i koszty upomnienia. Pozostałą kwotę dzieli się na pokrycie należności głównej i należnych odsetek za zwłokę według zasad określonych w art. 55 § 2 Ordynacji podatkowej.
3. 
Sumy pobrane w drodze egzekucji na rzecz organu podatkowego z tytułu podatków i niepodatkowych należności budżetowych poborca wpłaca do kasy lub na rachunek bankowy w sumach zbiorczych pobranych kwot, odrębnie na każde subkonto rachunku bankowego, z zastrzeżeniem ust. 4, w podziale na:
1)
koszty egzekucyjne;
2)
koszty upomnień;
3)
należność główną;
4)
odsetki za zwłokę.
4. 
Jeżeli koszty egzekucyjne nie zostały przypisane na koncie podatnika, wówczs poborca może wpłacać je na rachunek bankowy organu egzekucyjnego albo innej właściwej jednostki.
5. 
Sumy wyegzekwowane na rzecz wierzyciela poborca wpłaca na rachunek bankowy wierzyciela lub na wskazany przez niego rachunek bankowy jednostki prowadzącej obsługę finansowo-księgową wierzyciela.
6. 
Przy dokonywaniu wpłat w placówkach pocztowych poborca może posłużyć się wyłącznie formularzem wpłat gotówkowych na rachunki bankowe.
7. 
Jeden dowód wpłaty - na rachunek bankowy lub do kasy - może dotyczyć kilku pokwitowań z jednego kwitariusza przychodowego K103.
8. 
Opłaty pocztowe lub prowizje bankowe, potrącone z sum pobranych na rzecz organu podatkowego z tytułu podatków i niepodatkowych należności budżetowych, obciążają bieżące wydatki budżetowe tego organu, którego komórka organizacyjna prowadziła egzekucję.
9. 
Poborca pełniący służbę w miejscowości, w której organ podatkowy ma siedzibę albo w której jest placówka pocztowa lub bankowa, wpłaca pobraną gotówkę codziennie, a gotówkę pobraną po zamknięciu placówki wpłaca w godzinach porannych następnego dnia, w innych miejscowościach zaś - przynajmniej raz w tygodniu. Jeżeli pobrana kwota przekracza złotową równowartość 30-krotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw obliczonego przez Główny Urząd Statystyczny, poborca powinien wpłacić gotówkę niezwłocznie, a najpóźniej w godzinach porannych następnego dnia, bez względu na miejsce pełnienia służby.
§  41. 
1. 
Rozliczanie poborcy dokonywane jest okresowo, co najmniej raz na dwa tygodnie, oraz przy rozliczaniu służby i przy zdawaniu przez niego wykorzystanych kwitariuszy K103.
2. 
Przed przewidywaną przerwą w pracy trwającą dłużej niż trzy dni, w szczególności z powodu urlopu, poborca obowiązany jest zwrócić wszystkie przydzielone mu kwitariusze, które podlegają kontroli. W księdze druków zapisuje się wówczas przychód kwitariuszy niewykorzystanych i częściowo niewykorzystanych. Przepis stosuje się odpowiednio do przypadków nieprzewidzianych przerw w pracy, w tym z powodu choroby poborcy.
3. 
Rozliczanie polega na kontroli prowadzonych przez poborcę kwitariuszy oraz dotyczących ich dowodów wpłat.
4. 
Osoba kontrolująca poborcę sprawdza zgodność adnotacji o wpłacie w tytułach wykonawczych z kopią pokwitowania wystawionego przez poborcę oraz stwierdza całkowitą likwidację wymienionych tytułów.
5. 
Jeżeli w wyniku kontroli ustalony zostanie niedobór gotówki, poborca obowiązany jest pokryć go niezwłocznie, wpłacając odpowiednią kwotę do kasy lub na rachunek bankowy. W razie niemożności niezwłocznego pokrycia niedoboru przez poborcę, obciąża się go za niedobór.
6. 
Po zakończeniu kontroli i ewentualnego postępowania, wynikającego z kontroli, dokumenty złożone przez poborcę podlegają przechowaniu w urzędzie obsługującym organ podatkowy, z wyjątkiem kwitariuszy niecałkowicie wykorzystanych, które zwraca się poborcy, jednakże dotyczące ich dowody wpłat zatrzymuje się i wykorzystuje przy kontroli kwitariusza, gdy zostanie zwrócony po całkowitym wykorzystaniu.
7. 
Jeżeli poborca przestał pełnić funkcję poborcy, niezwłocznie rozlicza się go z przekazanych mu kwitariuszy, z wpłat pobranych oraz z wpłat dokonanych do kasy i na rachunek bankowy oraz na rachunki bankowe wierzycieli.