Zasady podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego.
Dz.U.1998.164.1168
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 23 grudnia 1998 r.
w sprawie zasad podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego.
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
ALGORYTM PODZIAŁU CZĘŚCI OŚWIATOWEJ SUBWENCJI OGÓLNEJ JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO NA ZADANIA SZKÓŁ PODSTAWOWYCH I PIERWSZEJ KLASY GIMNAZJUM
ALGORYTM PODZIAŁU CZĘŚCI OŚWIATOWEJ SUBWENCJI OGÓLNEJ JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO NA ZADANIA SZKÓŁ PODSTAWOWYCH I PIERWSZEJ KLASY GIMNAZJUM
(n = 5 Up )
So = ( Σ (An x Wn) x No x --) x 12 + 0,75 x Al x Ld x 12 +
(n = 1 26
Up
Po x --- x B x 12 + Up' x Ro + Ur x Md
26
gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:
1) So - kwota części oświatowej subwencji ogólnej gminy na zadania szkolne szkoły podstawowej i pierwszej klasy gimnazjum,
2) W1, W2, W3, W4, W5 - przeciętne wskaźniki struktury kwalifikacji zawodowych nauczycieli, określające stosunek liczby nauczycieli pełno i niepełnozatrudnionych, posiadających wykształcenie określone w odpowiednich pozycjach tabeli stawek wynagrodzenia zasadniczego (rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 marca 1998 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wynagradzania nauczycieli - Dz. U. Nr 39, poz. 229) do ogólnej liczby nauczycieli pełno i niepełnozatrudnionych w szkołach podstawowych prowadzonych przez dana gminę (analogicznie jak przy wskaźnikach A1, A2, A3, A4, A5) - ustalone na podstawie sprawozdania EN-3 (zał. nr 1 zarządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 sierpnia 1997 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie obowiązków statystycznych w zakresie oświaty, szkolnictwa wyższego i archiwów państwowych - Monitor Polski Nr 52, poz. 489),
3) A1, A2, A3, A4, A5 - odpowiadające ww. wskaźnikom przeciętne miesięczne kwoty środków na wynagrodzenia nauczycieli - wraz z pochodnymi i odpisami - na rozpatrywany rok budżetowy, odrębnie dla nauczycieli zatrudnionych:
- w szkołach na terenie wsi i miasta o liczbie mieszkańców do 5 tys.,
- w szkołach na terenie miast o liczbie mieszkańców powyżej 5 tys.
w przypadku nauczycieli - doradców metodycznych wielkość wskaźnika Al uzależniona jest od położenia szkoły, w której jest on zatrudniony,
4) No =1, 605 - wskaźnik standardowej liczby nauczycieli na l oddział szkolny,
5) 26 - średnia liczba uczniów przypadająca na jeden oddział szkolny,
6) 12 - liczba miesięcy w roku kalendarzowym,
7) Ui, Um, Uj, - liczby uczniów przeliczeniowych, odpowiednio na terenie: miast z liczbą mieszkańców powyżej 5 tys. mieszkańców, miast z liczbą mieszkańców do 5 tys., wsi, publicznych z uwzględnieniem uczniów szkół podstawowych dla dorosłych, i niepublicznych - ustalone na podstawie sprawozdań statystycznych S-02, S-03, S-15 (zał. nr 2, 3, 16 do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 sierpnia 1998 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie programu badań statystycznych i statystyki publicznej na rok 1998 - Dz. U. Nr 110, poz. 689), przy czym:
a) w odniesieniu do liczby uczniów szkół podstawowych publicznych i niepublicznych położonych na terenie miasta o liczbie mieszkańców powyżej 5 tys. stosuje się mnożnik przeliczeniowy 1,0,
b) w odniesieniu do liczby uczniów szkół podstawowych publicznych i niepublicznych położonych na terenie wsi stosuje się mnożnik przeliczeniowy 1,33,
c) w odniesieniu do liczby uczniów szkół podstawowych publicznych i niepublicznych położonych na terenie miast z liczbą mieszkańców do 5 tys. mieszkańców stosuje się mnożnik przeliczeniowy 1,18,
d) w odniesieniu do liczby uczniów w szkołach publicznych prowadzących: klasy (oddziały) specjalne, integracyjne, klasy (oddziały) dla mniejszości narodowych, realizujących program szkół mistrzostwa sportowego i szkół sportowych, niezależnie od mnożników przewidzianych pod lit. b, c), stosuje się następujące mnożniki uzupełniające w wysokości:
1,5 - w odniesieniu do liczby uczniów niepełnosprawnych, którzy zostali zakwalifikowani przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną lub inną poradnię specjalistyczną do kształcenia w klasach (oddziałach) specjalnych,
4,0 - w odniesieniu do liczby uczniów niepełnosprawnych, którzy zostali zakwalifikowani w ww. trybie do kształcenia w klasach (oddziałach) integracyjnych, 1,2 - w odniesieniu do liczby uczniów w klasach (oddziałach) dla mniejszości narodowych,
2,0 - w odniesieniu do liczby uczniów w szkołach mistrzostwa sportowego,
1,2 - w odniesienia do liczby uczniów w szkołach (klasach) sportowych,
e) Up = Ui + Um x Pm + Uj x Pj,
8) Ld - liczba nauczycieli - doradców metodycznych zatrudnionych w szkołach podstawowych prowadzonych przez gminę, ustalona na podstawie sprawozdania EN-3, z uwzględnieniem położenia szkoły, tj. w mieście z liczbą mieszkańców powyżej 5 tys., w mieście z liczbą mieszkańców do 5 tys., na wsi,
9) Po = 0,375 - wskaźnik standardowej liczby pracowników obsługi na 1 oddział,
10) B - przeciętna miesięczna kwota środków na wynagrodzenia pracowników szkół podstawowych nie będących nauczycielami - wraz z pochodnymi i odpisami - na rozpatrywany rok budżetowy,
11) Ur - liczba uczniów w szkołach podstawowych publicznych z uwzględnieniem uczniów szkół podstawowych dla dorosłych, jak i niepublicznych - ustalana na podstawie sprawozdań statystycznych S-02, S-03,
12) Md - kalkulacyjna standardowa roczna kwota wydatków na modernizację pomocy dydaktycznych - w przeliczeniu na 1 ucznia,
13) Ro - kalkulacyjna roczna kwota pozostałych wydatków bieżących - w przeliczeniu na 1 ucznia, przy czym Up' = (Ui + Um) + Uj x Pj
2. Niezależnie od zmieniającej się skali zadań edukacyjnych szkół podstawowych, wynikającej ze zmian demograficznych jakie zaszły w roku szkolnym 1998/99 i jakich spodziewać się można w roku szkolnym 1999/2000, przy ustalaniu subwencji na zadania oświatowe dla poszczególnych gmin przyjęto założenie, że w roku 1999 kwota subwencji nie może być mniejsza niż 108,1% subwencji na zadania oświatowe przekazanej gminie w 1998 roku.
ZAŁĄCZNIK Nr 2
1 ALGORYTM PODZIAŁU CZĘŚCI OŚWIATOWEJ SUBWENCJI OGÓLNEJ NA ZADANIA SZKÓŁ PONADPODSTAWOWYCH I SPECJALNYCH PROWADZONYCH PRZEZ ORGANY SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
(gminę, powiat, samorząd województwa)
1 ALGORYTM PODZIAŁU CZĘŚCI OŚWIATOWEJ SUBWENCJI OGÓLNEJ NA ZADANIA SZKÓŁ PONADPODSTAWOWYCH I SPECJALNYCH PROWADZONYCH PRZEZ ORGANY SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
(gminę, powiat, samorząd województwa)
w p g
Sopp = Spp + ss + ĺ(Sw + ssw) + ĺ(Sp + ssp) + ĺ(Sg = ssg) (1)
n = 1 n = 1 n = 1
2. Gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:
w - liczba województw,
p - liczba powiatów,
g - liczba gmin realizujących zadania oświatowe na podstawie art. 104 ust. 4 ustawy,
Sopp - część oświatowa subwencji ogólnej jednostek samorządu terytorialnego na szkoły ponadpodstawowe i specjalne oraz inne realizowane zadania oświatowe.
Spp - kwota subwencji przeznaczona na zadania szkolne szkół ponadpodstawowych i specjalnych (licea ogólnokształcące - rozdz. 7921, szkoły ogólnokształcące specjalne - rozdz. 7931, szkoły zawodowe - rozdz. 8011, szkoły zawodowe specjalne - rozdz. 8041),
SS (w, p, g) - kwoty subwencji przeznaczone na inne realizowane zadania oświatowe, w tym na: internaty i pomoc materialną dla uczniów (rozdz. 7941), zespoły ekonomiczno-administracyjne szkół (rozdz. 7961), oraz utrzymanie innych składników przypisanych do struktury szkoły, które stanowią kwotowe zwiększenie "ss" subwencji według podmiotowej kalkulacji budżetowej.
Sw - kwota subwencji przeznaczona na zadania szkolne realizowane przez samorząd województwa, ustalana według wzoru:
72AB
Sw = Nlo.STlo + Nls.STls + ĺNz.STz + Nzs.STzs (2)
STz = 51AB
Sp - kwota subwencji przeznaczona na zadania szkolne realizowane przez powiat, ustalana według wzoru:
72AB
Sp = Nlo.STlo + Nls.STls + ĺNz.STz + Nzs.STzs (3)
STz = 51AB
Sg - kwota subwencji przeznaczona na zadania szkolne realizowane przez gminy w zakresie szkół ponadpodstawowych i specjalnych na podstawie art. 104, ust. 4 ustawy, ustalana według wzoru:
72AB
Sg = Nlo.STlo + Nls.STls + ĺNz.STz + Nzs.STzs (4)
STz = 51AB
W przypadku - Sw, Sp, Sg - zwiększenia subwencji o kwoty SSw, SSp, SSg środków na inne realizowane zadania oświatowe, w tym: internaty i pomoc materialną dla uczniów (rozdz. - 7941), zespoły ekonomiczno-administracyjne szkół (rozdz. - 7961), dokształcanie i doskonalenie zawodowe nauczycieli (rozdz. - 8062), zakłady opiekuńczo-wychowawcze (rozdz. - 8221), świetlice dziecięce (rozdz. - 8232), pozostałą działalność (rozdz. - 8295), które stanowią pozaalgorytmiczne zwiększenie "ss" określone według podmiotowej kalkulacji budżetowej.
N - liczby przeliczeniowe uczniów, określane z mnożnikiem 1 dla szkół publicznych dla dzieci i młodzieży, 0,5 uczniów szkół niepublicznych na prawach szkół publicznych, 0,7 dla uczniów szkół dla dorosłych:
Nlo - liczba przeliczeniowa uczniów liceów ogólnokształcących,
Nls - liczba przeliczeniowa uczniów specjalnych szkół ogólnokształcących,
Nz - liczba przeliczeniowa uczniów szkół zawodowych,
Nzs- liczba przeliczeniowa uczniów zawodowych szkół specjalnych
STlo (2AB), STls (3AB), STsz (4AB) STz (5AB: 51AB-72AB), - finansowe standardy nauczania na ucznia w roku 1999 dla typów, rodzajów szkół i kierunków kształcenia (w szkołach zawodowych) zastosowane dla jednorazowej standaryzacji wydatków do kalkulacji kwot subwencji jednostek samorządu terytorialnego na zadania szkolne szkół ponadpodstawowych i specjalnych w roku 1999. Zestawione poniżej kwoty finansowych standardów nauczania wynoszą dla:
- STlo - liceum ogólnokształcącego - (2 AB 1750) - 1.750 zł,
- STls - specjalnej szkoły ogólnokształcącej - (3 AB 6200) - 6.200 zł,
- STsz - specjalnej szkoły zawodowej - (4 AB 3600) - 3.600 zł,
- STz - szkół zawodowych - (5 AB 2000) - przeciętnie 2.000 zł, a w zależności od profilu kształcenia odpowiednio:
A) szkoły prowadzone do dnia 31 grudnia 1998 r. przez kuratorów oświaty, przez gminy, o których mowa w ustawie z dnia 24.11.1995 r. o zmianie zakresu działania niektórych miast oraz o miejskich strefach usług publicznych (Dz. U. z 1997 r. Nr 36, poz. 224, Nr 123, poz. 780 i Nr 162, poz. 1120) oraz gminy na podstawie art. 104 ustawy:
- wielozawodowy, BHP - (51AB - 1300) - 1.300 zł,
- handlowy, pracowników socjalnych, fryzjerski - (52AB - 1400) - 1.400 zł,
- ekonomiczny, przetwórstwa spożywczego, hutniczy - (53AB -1500) - 1.500 zł,
- usług kosmetycznych, gastronomiczny, administracyjny, inżynierii środowiska, melioracji - (54AB -1.600) - 1600 zł,
- budowlany, technologii drewna, odzieżowy, dróg i mostów, optyczny, farmaceutyczny - (55AB -1.700) - 1700 zł,
- architektoniczny, mechaniczny, pojazdów mechanicznych, tkactwa, energetyczny, informatyczny, księgarski, ochrony środowiska, - (56AB - 1800) -1.800 zł,
- plastyczny, elektryczny - (57AB - 1900) - 1.900 zł,
- geodezyjny, geologiczny, obuwniczy - skórzany - (58AB - 2000) - 2.000 zł,
- elektroniczny, mechanizacji rolnictwa, górniczy - (59AB - 2100) - 2.100 zł,
- chemiczny - (60AB - 2200) - 2.200 zł,
- hotelarski - (61AB - 2300) - 2.300 zł,
- telekomunikacyjny, fotograficzny - (62AB - 2400) - 2.400 zł,
- poligraficzny - (63AB - 2500) - 2.500 zł,
- ceramiczny, włókienniczy - (64AB - 2600) - 2.600 zł,
- odlewniczy - (65AB - 2700) - 2.700 zł,
B) szkoły prowadzone do dnia 31.12.1998 r. przez Ministrów:
- pracowników socjalnych - (58AB - 2000) - 2.000 zł,
- rolniczy - (66AB - 2800) - 2.800 zł,
- kolejowy - (67AB- 3600) - 3.600 zł,
- leśny - (68AB - 3700) - 3.700 zł,
- artystyczny - (69AB - 4100) - 4.100 zł (do 1 stycznia 2001 r. prowadzi Minister Kultury i Sztuki),
- medyczny - (70AB - 5300) - 5.300 zł,
- żeglugi śródlądowej - (71AB - 6000) - 6.000 zł,
- żeglugi morskiej (72AB - 6600) - 6.600 zł.
3. Podane standardy finansowe nauczania nie mają obligatoryjnego zastosowania do podziału kwot części oświatowej subwencji ogólnej na zadania szkolne, dokonywanego przez organ prowadzący dla poszczególnych szkół z uwzględnieniem typu i rodzaju szkoły, liczby uczniów, ramowych planów nauczania oraz organizacyjnych i technicznych warunków realizacji zadania szkolnego.
4. W roku 1999 określone według wzorów (2) (3) (4) kwoty subwencji przeliczone na 1 ucznia szkół ponadpodstawowych i specjalnych dla danego organu prowadzącego (gminy, powiatu, samorządu województwa), odniesione do kalkulacji budżetowej wydatków sporządzonej przez dotychczasowy organ prowadzący do projektu budżetu na 1999 r., nie mogą być:
- wyższe niż 110% kalkulacji budżetowej wydatków na 1999 r., - niższe niż 95% kalkulacji budżetowej wydatków na 1999 r.
5. Ograniczenie wysokości kwoty subwencji do 110%, o którym mowa w pkt 4, nie dotyczy zmian wynikających z § 4 rozporządzenia.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »