Zasady organizacji urzędów terenowych organów administracji państwowej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1973.47.280

Akt utracił moc
Wersja od: 27 listopada 1973 r.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 23 listopada 1973 r.
w sprawie zasad organizacji urzędów terenowych organów administracji państwowej.

Na podstawie art. 102 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 25 stycznia 1958 r. o radach narodowych (Dz. U. z 1973 r. Nr 47, poz. 277) zarządza się, co następuje:
Wojewodowie, prezydenci miast, naczelnicy powiatów, miast i dzielnic wykonują powierzone im zadania przy pomocy podległych im urzędów oraz terenowych zjednoczeń, przedsiębiorstw, zakładów i instytucji.
1.
Urzędem wojewody jest podległy mu urząd wojewódzki, a urzędem prezydenta miasta podległy mu urząd miejski.
2.
Urzędem naczelnika powiatu, miasta i dzielnicy jest podległy mu urząd powiatowy, miejski i dzielnicowy.
3.
W razie utworzenia wspólnej rady narodowej dla miasta stanowiącego powiat i powiatu urzędem naczelnika miasta i powiatu jest urząd miasta i powiatu.
1.
Pracą urzędów kierują wojewodowie, prezydenci miast, naczelnicy powiatów, miast i dzielnic osobiście oraz przy pomocy swoich zastępców. W razie niepowołania zastępcy naczelnika miasta nie stanowiącego powiatu lub dzielnicy w mieście stanowiącym powiat funkcje zastępcy naczelnika pełni pracownik urzędu miejskiego (dzielnicowego) wyznaczony przez naczelnika miasta (dzielnicy).
2.
Właściwy terenowy organ administracji państwowej może upoważnić pracowników podległego mu urzędu do załatwiania określonych spraw w jego imieniu, w tym również do wydawania decyzji administracyjnych.
1.
W urzędach wojewódzkich, miejskich w miastach wyłączonych z województw, powiatowych, miejskich w miastach stanowiących powiaty oraz dzielnicowych tworzone są wydziały, a w urzędach miejskich w miastach nie stanowiących powiatów - referaty.
2.
W urzędach miejskich w miastach nie stanowiących powiatów liczących powyżej 20 tys. mieszkańców - za zgodą naczelnika powiatu - mogą być tworzone wydziały.
3.
W urzędach miejskich w miastach nie stanowiących powiatów liczących poniżej 20 tys. mieszkańców można zaniechać tworzenia referatów; przepis § 7 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
4.
Zamiast wydziałów mogą być tworzone jednostki organizacyjne o innej nazwie (np. biura, komisje, kuratoria), do których stosuje się odpowiednio przepisy o wydziałach.
1.
Wydziały tworzy, biorąc za podstawę wykaz tych jednostek zawarty w załączniku do rozporządzenia:
1)
wojewoda - w urzędzie wojewódzkim,
2)
naczelnik powiatu - w urzędzie powiatowym,
3)
naczelnik miasta - w urzędzie miejskim w mieście nie stanowiącym powiatu.
2.
Wydziały w urzędach dzielnicowych tworzy naczelnik dzielnicy za zgodą prezydenta miasta.
1.
W wypadkach uzasadnionych warunkami lokalnymi terenowy organ administracji państwowej może:
1)
zaniechać utworzenia wydziału,
2)
łączyć wydziały,
3)
utworzyć wydział nie przewidziany w wykazie.
2.
W sprawach, o których mowa w ust. 1, właściwy organ decyduje za zgodą organu administracji wyższego stopnia, a w odniesieniu do wydziałów wchodzących w skład urzędu wojewódzkiego - za zgodą Prezesa Rady Ministrów.
3.
W razie zaniechania tworzenia wydziału terenowy organ administracji państwowej powierza jego zadania innemu wydziałowi lub innej jednostce organizacyjnej określonej na podstawie art. 66 ust. 4 ustawy o radach narodowych.
1.
Do wydziałów należy prowadzenie spraw z zakresu administracji i gospodarki objętych właściwością terenowych organów administracji państwowej.
2.
Zakres czynności wydziałów określają właściwe terenowe organy administracji państwowej na podstawie wytycznych organu administracji państwowej wyższego stopnia, a w odniesieniu do wydziałów wchodzących w skład urzędu wojewódzkiego - Prezesa Rady Ministrów.
3.
Kierownik wydziału dokonuje podziału czynności między poszczególnych pracowników, kierując się zasadą sprawności działania.
1.
Do załatwiania spraw organizacyjno-prawnych i kadrowych oraz sprawowania z upoważnienia wojewody nadzoru nad stanem organizacji i funkcjonowaniem wszystkich jednostek organizacyjnych wchodzących w skład urzędu wojewódzkiego oraz w skład urzędów terenowych organów administracji państwowej niższych stopni wojewodowie utworzą w urzędach wojewódzkich biuro organizacyjno-prawne i kadr.
2.
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do naczelników powiatów, z tym że w urzędach powiatowych powinno być utworzone biuro ogólno-organizacyjne.
1.
Kierując się przepisami niniejszego rozporządzenia oraz względami racjonalnej organizacji pracy terenowe organy administracji państwowej określają organizację wewnętrzną wydziałów wchodzących w skład urzędów.
2.
Wydziały w urzędach wojewódzkich mogą być dzielone na oddziały (działy), jeśli charakter spraw i nasilenie wykonywania pokrewnych czynności uzasadnia utworzenie oddziału (działu) i w związku z tym zachodzi potrzeba stałego zatrudnienia w nim co najmniej 8 pracowników.
3.
Wydziały w urzędach miejskich w miastach stanowiących powiaty, liczących powyżej 100 tys. mieszkańców, w urzędach dzielnicowych w miastach wyłączonych z województw oraz w urzędach wspólnych dla miast stanowiących powiaty i powiatów mogą być dzielone na oddziały, a wydziały w urzędach powiatowych - na referaty; podział taki może być dokonany, jeśli charakter spraw i nasilenie wykonywania pokrewnych czynności uzasadnia utworzenie oddziału lub referatu i w związku z tym zachodzi potrzeba stałego zatrudnienia co najmniej 5 pracowników.
4.
Podział wydziału na oddziały lub referaty z pominięciem ustalonych w ust. 2 i 3 warunków może nastąpić tylko wyjątkowo, jeśli zakres czynności wydziału obejmuje sprawy należące do dwu lub więcej ministrów.
5.
Jeżeli w wydziale nie tworzy się wewnętrznych komórek organizacyjnych wykonywanie zadań wydziału przez poszczególnych pracowników następuje na zasadach określonych w § 7 ust. 3.
1.
Tworzenie wspólnych wydziałów następuje na podstawie wzajemnego porozumienia zainteresowanych terenowych organów administracji państwowej; porozumienie powinno określać, któremu organowi wspólny wydział podlega pod względem organizacyjnym i osobowym.
2.
W razie utworzenia wspólnego wydziału, wydział taki w zakresie prowadzonych spraw podlega terenowemu organowi administracji państwowej właściwemu dla tych spraw.
3.
W wypadkach szczególnie uzasadnionych warunkami lokalnymi wojewoda może upoważnić naczelnika określonego powiatu do powierzenia - w porozumieniu z naczelnikiem innego powiatu na terenie tego samego województwa - pracownikom podległego mu urzędu prowadzenia spraw z zakresu działania tego naczelnika, w tym również z jego upoważnienia - do wydawania decyzji administracyjnych.
4.
Przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio do prezydenta miasta i naczelników dzielnic w tym mieście.
1.
Wydziałami w urzędach wojewódzkich kierują dyrektorzy, a wydziałami w urzędach powiatowych, miejskich i dzielnicowych - kierownicy.
2.
W urzędzie wojewódzkim kierownikiem wojewódzkiej komisji planowania jest przewodniczący, kuratorium okręgu szkolnego - kurator, komisji cen - przewodniczący, a wojewódzkiej komendy straży pożarnych - komendant. Przepis ten stosuje się również do odpowiednich jednostek organizacyjnych w urzędzie powiatowym.
3.
Dyrektorzy i kierownicy wydziałów są odpowiedzialni przed terenowym organem administracji państwowej za należytą organizację pracy oraz prawidłowe i sprawne wykonywanie zadań.
4.
Powoływanie zastępców dyrektora lub kierownika wydziału następuje tylko w razie rzeczywistej potrzeby zapewnienia właściwego kierownictwa nad wykonywaniem zadań wydziału.
W urzędach wojewódzkich i powiatowych tworzy się biuro rady narodowej podporządkowane przewodniczącemu właściwej rady narodowej.
1.
Właściwe terenowe organy administracji państwowej ustalają statuty organizacyjne podległych urzędów.
2.
Statuty organizacyjne powinny w szczególności zawierać:
1)
wykaz wydziałów wchodzących w skład urzędu i ich organizację wewnętrzną,
2)
zakres czynności wydziałów,
3)
zakres upoważnień udzielanych kierownikom i innym pracownikom wydziałów przez terenowe organy administracji państwowej do załatwiania w imieniu tych organów określonych spraw, w tym również do wydawania decyzji administracyjnych.
1.
Utworzenie wydziałów w trybie i na zasadach niniejszego rozporządzenia powinno nastąpić w terminie do dnia 31 marca 1974 r.
2.
Wydziały, które zostały utworzone za zgodą organów wyższego stopnia udzieloną w trybie przepisów dotychczasowych, mogą nadal być utrzymane bez ponownego uzyskiwania zgody na ich utworzenie.
3.
Do czasu utworzenia wydziałów działają w składzie urzędów podległych wojewodom, prezydentom miast oraz naczelnikom powiatów, miast i dzielnic wydziały dotychczasowe.
W rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 30 listopada 1972 r. w sprawie zakresu działania naczelnika gminy, organizacji i zadań urzędu gminy oraz niektórych spraw pracowniczych (Dz. U. Nr 49, poz. 315) w § 11 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Naczelnik gminy może upoważnić pracowników urzędu gminy do załatwiania w jego imieniu określonych spraw, w tym również do wydawania decyzji administracyjnych".

1.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ministrze - należy przez to rozumieć również kierownika urzędu centralnego,
2)
wojewodzie - należy przez to rozumieć również prezydenta miasta wyłączonego z województwa,
3)
naczelniku powiatu - należy przez to rozumieć również prezydenta miasta stanowiącego powiat, naczelnika miasta stanowiącego powiat oraz naczelnika miasta i powiatu, dla których utworzono wspólną radę narodową.
2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
urzędzie wojewódzkim - należy przez to rozumieć również urząd miejski w mieście wyłączonym z województwa,
2)
urzędzie powiatowym - należy przez to rozumieć również urząd miejski w mieście stanowiącym powiat oraz urząd dzielnicowy w dzielnicy miasta wyłączonego z województwa, a także urząd miasta i powiatu, dla których utworzono wspólną radę narodową,
3)
urzędzie miejskim w mieście nie stanowiącym powiatu - należy przez to rozumieć również urząd dzielnicowy w mieście stanowiącym powiat,
4)
wydziałach lub tworzonych zamiast wydziałów referatach - należy przez to rozumieć również tworzone według zasad niniejszego rozporządzenia równorzędne jednostki organizacyjne o innej nazwie,
5)
kierowniku wydziału - należy przez to rozumieć również dyrektora wydziału, a także kierownika, dla którego ustalono inny tytuł służbowy.
Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 kwietnia 1973 r. w sprawie zasad tworzenia wydziałów przez prezydia rad narodowych (Dz. U. Nr 15, poz. 100).
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 9 grudnia 1973 r.

ZAŁĄCZNIK

WYKAZ WYDZIAŁÓW WCHODZĄCYCH W SKŁAD URZĘDÓW WOJEWÓDZKICH, POWIATOWYCH I MIEJSKICH

I. Wydziały urzędów wojewódzkich:

1. biuro organizacyjno-prawne i kadr,

2. wojewódzka komisja planowania,

3. wydział finansowy,

4. kuratorium okręgu szkolnego,

5. wydział spraw wewnętrznych,

6. wydział rolnictwa, leśnictwa i skupu,

7. wydział gospodarki komunalnej i mieszkaniowej,

8. wydział gospodarki przestrzennej, geologii i ochrony środowiska,

9. wydział zdrowia i opieki społecznej,

10. wydział handlu, przemysłu i usług,

11. wydział komunikacji,

12. wydział kultury i sztuki,

13. wydział zatrudnienia i spraw socjalnych,

14. wydział do spraw wyznań,

15. wydział budżetowo-gospodarczy,

16. wydział kultury fizycznej i turystyki,

17. komisja cen,

18. wojewódzka komenda straży pożarnych,

a ponadto w urzędach miejskich w miastach wyłączonych z województw

19. wydział spraw lokalowych.

II. Wydziały urzędów powiatowych

1. biuro ogólno-organizacyjne,

2. powiatowa komisja planowania,

3. wydział finansowy,

4. wydział oświaty i wychowania, kultury, kultury fizycznej i turystyki,

5. wydział spraw wewnętrznych,

6. wydział rolnictwa, leśnictwa i skupu,

7. wydział gospodarki komunalnej, przestrzennej, ochrony środowiska i komunikacji,

8. wydział handlu, przemysłu i usług,

9. wydział zdrowia i opieki społecznej,

10. wydział zatrudnienia i spraw socjalnych,

11. powiatowa komenda straży pożarnych,

a ponadto

w urzędach miejskich w miastach stanowiących powiaty, liczących powyżej 100 tys. mieszkańców - wydział spraw lokalowych,

w urzędach miejskich w miastach stanowiących powiaty nie podzielonych na dzielnice oraz w urzędach dzielnicowych - urząd stanu cywilnego.

III. Referaty urzędów miejskich w miastach nie stanowiących powiatów:

1. referat ogólno-administracyjny,

2. referat finansowy,

3. referat oświaty, kultury i spraw socjalnych,

4. referat spraw wewnętrznych,

5. referat gospodarki komunalnej i mieszkaniowej,

6. referat handlu, przemysłu i usług,

7. urząd stanu cywilnego.