Zasady organizacji kształcenia i wychowania w szkołach i innych placówkach kształcenia artystycznego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1965.25.169

Akt utracił moc
Wersja od: 8 lipca 1970 r.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 9 czerwca 1965 r.
w sprawie zasad organizacji kształcenia i wychowania w szkołach i innych placówkach kształcenia artystycznego.

Na podstawie art. 36 ust. 2 ustawy z dnia 15 lipca 1961 r. o rozwoju systemu oświaty i wychowania (Dz. U. Nr 32, poz. 160) zarządza się, co następuje:

Przepisy ogólne.

§  1.
Szkoły artystyczne i inne placówki kształcenia artystycznego kształcą w określonych dziedzinach sztuki, upowszechniają kulturę i sztukę oraz realizują zadania dydaktyczno-wychowawcze określone w art. 1 i 2 ustawy z dnia 15 lipca 1961 r. o rozwoju systemu oświaty i wychowania (Dz. U. Nr 32, poz. 160).
§  2.
Szkoły artystyczne obejmują:
1)
szkoły artystyczne I stopnia,
2)
szkoły artystyczne II stopnia.

Rodzaje szkół artystycznych.

§  3.
1.
Szkoły artystyczne I stopnia obejmują:
1)
8-klasowe podstawowe szkoły muzyczne, prowadzące kształcenie muzyczne oraz realizujące zadania określone w art. 8 ustawy z dnia 15 lipca 1961 r. o rozwoju systemu oświaty i wychowania,
2)
szkoły muzyczne I stopnia dla dzieci, młodzieży i dorosłych, prowadzące kształcenie muzyczne, w których nauka trwa od 4 do 8 lat, zależnie od wieku uczniów i kierunku kształcenia.
2.
Uczęszczanie do podstawowej szkoły muzycznej stanowi wypełnianie obowiązku szkolnego, o którym mowa w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 15 lipca 1961 r. o rozwoju systemu oświaty i wychowania.
§  4.
1.
Ukończenie podstawowej szkoły muzycznej uprawnia do wstąpienia do szkoły średniej i do szkoły muzycznej II stopnia na warunkach obowiązujących przy przyjmowaniu do tych szkół.
2.
Ukończenie szkoły muzycznej I stopnia uprawnia do wstąpienia do liceum muzycznego i do szkoły muzycznej II stopnia na warunkach obowiązujących przy przyjmowaniu do tych szkół.
§  5.
1.
Szkoły artystyczne II stopnia obejmują:
1)
licea artystyczne,
2)
szkoły muzyczne II stopnia,
3)
szkoły baletowe.
2.
Licea artystyczne są szkołami średnimi, które zapewniają średnie wykształcenie zawodowe w zakresie określonych dziedzin sztuki oraz wykształcenie ogólne niezbędne do podjęcia studiów wyższych.
3.
Szkoły muzyczne II stopnia zapewniają średnie zawodowe wykształcenie muzyczne niezbędne do wykonywania zawodu muzyka oraz do podjęcia studiów w wyższych szkołach muzycznych na warunkach ogólnie obowiązujących przy przyjmowaniu do tych szkół.
4.
Szkoły baletowe zapewniają średnie wykształcenie zawodowe oraz wykształcenie ogólne niezbędne do podjęcia studiów wyższych.
§  6.
1.
Licea artystyczne obejmują:
1)
licea muzyczne,
2)
licea sztuk plastycznych,
3)
licea techniki teatralnej,
4)
liceum cyrkowe.
2.
Minister Kultury i Sztuki w porozumieniu z Ministrem Oświaty może powoływać licea artystyczne kształcące w zakresie innych kierunków artystycznych niż wymienione w ust. 1.
§  7.
1.
Szkoły artystyczne II stopnia określone w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 przyjmują absolwentów szkół podstawowych.
2.
Od kandydatów do liceum muzycznego oraz do szkoły muzycznej II stopnia wymaga się, oprócz wykształcenia ogólnego określonego w ust. 1, również wykształcenia muzycznego w zakresie programu szkoły muzycznej I stopnia.
3.
Osoby, które nie posiadają świadectwa ukończenia szkoły podstawowej, a wykazują szczególne uzdolnienia artystyczne, mogą być przyjęte do szkoły muzycznej II stopnia z wyjątkiem kierunku pedagogicznego, pod warunkiem równoczesnego uczęszczania do szkoły podstawowej.
4.
Osoby, które zostały przyjęte do szkoły muzycznej II stopnia na kierunek pedagogiczny, obowiązane są uzyskać średnie wykształcenie ogólne, stwierdzone świadectwem dojrzałości lub świadectwem równorzędnym przed ukończeniem szkoły muzycznej II stopnia.
§  8.
Szkoły baletowe przyjmują uczniów, którzy ukończyli trzecią klasę szkoły podstawowej.
§  9.
Nauka w szkołach artystycznych II stopnia, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2, trwa zależnie od specjalności od 4 do 6 lat.
§  10.
1.
Nauka w szkole baletowej trwa 9 lat, które przeznacza się na kształcenie zawodowe oraz kształcenie ogólne:
1)
w klasach I-V według programu klasy IV do VIII szkoły podstawowej,
2)
w klasach VI-IX według programu szkoły średniej.
2.
Świadectwo ukończenia V klasy szkoły baletowej jest równoznaczne ze świadectwem ukończenia szkoły podstawowej.
§  11.
1. 1
Minister Kultury i Sztuki w porozumieniu z przewodniczącymi prezydiów wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) może łączyć:
1)
podstawową szkołę muzyczną z liceum muzycznym,
2)
szkołę muzyczną I stopnia ze szkołą muzyczną II stopnia.
2.
Minister Kultury i Sztuki ustali organizację nauczania w połączonych szkołach określonych w ust. 1.

Uprawnienia absolwentów szkół artystycznych.

§  12.
1.
Osoby, które ukończą liceum artystyczne lub szkołę baletową, otrzymują świadectwo dojrzałości.
2.
Osoby, które ukończą szkołę muzyczną II stopnia, otrzymują:
1)
dyplom ukończenia szkoły muzycznej II stopnia, jeżeli posiadają wykształcenie ogólne stwierdzone świadectwem dojrzałości lub świadectwem równorzędnym,
2)
świadectwo ukończenia szkoły muzycznej II stopnia, jeżeli nie posiadają świadectwa dojrzałości lub świadectwa równorzędnego.
3.
Osobom, które uzyskają świadectwo dojrzałości lub świadectwo równorzędne po ukończeniu szkoły muzycznej II stopnia, przysługują pełne prawa absolwentów tej szkoły, a posiadane przez nich świadectwo określone w ust. 2 pkt 2 łącznie ze świadectwem dojrzałości (świadectwem równorzędnym) jest równorzędne z dyplomem określonym w ust. 2 pkt 1. Osoby te na żądanie otrzymują ze szkoły zaświadczenie stwierdzające, że posiadane przez nich świadectwo jest równorzędne z dyplomem szkoły muzycznej II stopnia.
4.
Świadectwo określone w ust. 2 pkt 2 bez świadectwa dojrzałości jest równorzędne z dyplomem określonym w ust. 2 pkt 1 tylko w zakresie wykonywania zawodu muzyka.

Inne placówki kształcenia artystycznego.

§  13.
Do innych niż szkoły artystyczne placówek kształcenia artystycznego zalicza się:
1)
ogniska artystyczne, których zadaniem jest krzewienie kultury artystycznej przez kształcenie dzieci, młodzieży i dorosłych w obranym kierunku artystycznym: muzycznym, plastycznym, baletowym lub żywego słowa,
2)
kursy umuzykalnienia i rytmiki dla dzieci w wieku przedszkolnym, które mogą być prowadzone przy szkołach muzycznych I stopnia i podstawowych szkołach muzycznych oraz w ogniskach muzycznych,
3)
kursy i ośrodki kształcenia artystycznego oraz doskonalenia zawodowego pracowników kultury i sztuki.
§  14.
Minister Kultury i Sztuki w porozumieniu z Ministrem Oświaty ustala organizację i zakres działania placówek określonych w § 13.

Kształcenie nauczycieli przedmiotów artystycznych.

§  15.
Kształcenie nauczycieli przedmiotów artystycznych odbywa się:
1)
na kierunkach pedagogicznych szkół artystycznych II stopnia,
2)
w studiach nauczycielskich przygotowujących nauczycieli w zakresie przedmiotów artystycznych, zwanych dalej "studiami nauczycielskimi",
3)
w wyższych szkołach artystycznych.
§  16.
1.
Studia nauczycielskie organizuje się dla absolwentów szkół artystycznych II stopnia. Czas trwania nauki w tych studiach określi Minister Kultury i Sztuki w porozumieniu z Ministrem Oświaty.
2.
Absolwenci szkół muzycznych II stopnia, którzy posiadają świadectwo ukończenia szkoły określone w § 12 ust. 2 pkt 2, mogą być przyjęci na studia nauczycielskie, jeżeli posiadają świadectwo dojrzałości lub świadectwo równorzędne.
3.
Absolwenci studiów nauczycielskich uzyskują uprawnienia analogiczne do uprawnień absolwentów studiów nauczycielskich podległych Ministrowi Oświaty.

Przepisy przejściowe i końcowe.

§  17.
Minister Kultury i Sztuki w porozumieniu z Ministrem Oświaty może dla celów eksperymentalnych tworzyć inne typy szkół artystycznych i placówek kształcenia artystycznego niż wymienione w niniejszym rozporządzeniu.
§  18.
Minister Kultury i Sztuki określi w porozumieniu z Ministrem Oświaty sposób i terminy dostosowania istniejących szkół i innych placówek kształcenia artystycznego do przepisów niniejszego rozporządzenia oraz sposób i terminy zastosowania w nauczaniu i wychowaniu w szkołach artystycznych realizujących obowiązek szkolny zmian wynikających z reformy szkolnictwa podstawowego.
§  19.
Wykonanie rozporządzenia porucza się Ministrowi Kultury i Sztuki oraz Ministrowi Oświaty.
§  20.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 11 ust. 1 zmieniony przez § 7 rozporządzenia z dnia 20 marca 1970 r. w sprawie zmian w zakresie działania prezydiów rad narodowych i ich wydziałów (Dz.U.70.7.57) z dniem 8 lipca 1970 r.