Zasady organizacji kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1993.6.31

Akt utracił moc
Wersja od: 26 stycznia 1993 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 23 grudnia 1992 r.
w sprawie zasad organizacji kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą.

Na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 oraz z 1992 r. Nr 26, poz. 113 i Nr 54, poz. 254) zarządza się, co następuje:
1.
Dla umożliwienia realizacji obowiązku szkolnego oraz kształcenia ogólnego dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą tworzy się sieć polskich szkół i punktów konsultacyjnych organizujących kształcenie w zakresie szkoły podstawowej i liceum ogólnokształcącego.
2.
Szkoły i punkty konsultacyjne tworzone są przy placówkach dyplomatycznych i konsularnych Rzeczypospolitej Polskiej, zwanych dalej "placówkami dyplomatycznymi i konsularnymi".
3.
Szkoły i punkty konsultacyjne zakłada, likwiduje i przekształca Minister Edukacji Narodowej na wniosek kierowników placówek dyplomatycznych lub konsularnych.
1.
Niezależnie od istnienia polskiej szkoły lub punktu konsultacyjnego, dzieci, o których mowa w § 1 ust. 1, mogą wypełniać obowiązek szkolny w szkołach kraju czasowego pobytu.
2.
Dzieci, o których mowa w ust. 1, oraz uczniowie szkół ponadpodstawowych kraju czasowego pobytu mogą uzupełniać wykształcenie w szkołach lub punktach konsultacyjnych, o których mowa w § 1, w zakresie określonym w § 6.
1.
Do szkół, o których mowa w § 1, mogą być przyjmowane w miarę wolnych miejsc także dzieci obywateli polskich stale zamieszkałych za granicą na tych samych zasadach co dzieci obywateli polskich przebywających czasowo za granicą.
2.
W miarę wolnych miejsc do szkół, o których mowa w § 1, mogą być przyjmowane także dzieci obywateli obcych, na zasadach odpłatności stosowanej w szkołach publicznych danego typu w kraju zamieszkania.
Kształcenie, o którym mowa w § 1 ust. 1, może odbywać się w systemie stacjonarnym lub korespondencyjnym.
1.
Kształcenie dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą organizuje i koordynuje Zespół Szkół Ogólnokształcących dla Dzieci Obywateli Polskich Czasowo Przebywających za Granicą, zwany dalej "Zespołem", podporządkowany bezpośrednio Ministrowi Edukacji Narodowej.
2.
Zespół jest jednostką budżetową, której zadania są ujęte w planie i budżecie Ministerstwa Edukacji Narodowej.
3.
Cele, zadania i organizację Zespołu określa statut, który stanowi załącznik do rozporządzenia.
1.
Szkoły i punkty konsultacyjne realizują programy nauczania dopuszczone w systemie oświaty Rzeczypospolitej Polskiej dla danego typu szkoły.
2.
Uczniowie uczęszczający do szkół kraju czasowego pobytu, a jednocześnie uzupełniający wykształcenie w zakresie przedmiotów objętych planem nauczania w szkole polskiej, kształcą się w zakresie następujących przedmiotów:
1)
uczniowie szkół podstawowych:
a)
w klasach I-III- języka polskiego (z możliwością uzupełniania programu matematyki i środowiska społeczno-przyrodniczego),
b)
w klasach IV-VIII- języka polskiego, historii, geografii, ponadto także matematyki, jeżeli istnieje taka potrzeba ze względu na różnice programowe,
2)
uczniowie liceów ogólnokształcących:

- języka polskiego, historii Polski, geografii Polski oraz matematyki, jeżeli istnieje taka potrzeba ze względu na różnice programowe.

1.
W krajach, w których nie utworzono szkół przy placówkach dyplomatycznych i konsularnych - w razie potrzeby wynikającej z liczby uczniów i warunków kraju ich czasowego pobytu - mogą być organizowane punkty konsultacyjne.
2.
Punkty konsultacyjne mogą być również organizowane jako filie szkół działających przy placówkach dyplomatycznych i konsularnych.
3.
Punkty konsultacyjne mogą prowadzić zajęcia ze wszystkich przedmiotów wynikających z planu nauczania lub z uzupełniającego programu nauczania przedmiotów wymienionych w § 6 ust. 2.
Szkoły i punkty konsultacyjne organizują księgozbiór biblioteczny.
W szkołach i punktach konsultacyjnych zajęcia lekcyjne są prowadzone oddzielnie dla każdej klasy, której liczebność wynosi nie mniej niż trzech uczniów, lub w systemie klas łączonych.
Uczniowie szkół i punktów konsultacyjnych otrzymują świadectwa według zasad i wzorów obowiązujących w kraju, zaopatrzone w pieczęć urzędową Zespołu i pieczęć danej szkoły lub punktu konsultacyjnego.
1.
Szkołami kierują dyrektorzy szkół, a punktami konsultacyjnymi - kierownicy punktów.
2.
Nadzór pedagogiczny nad szkołami i punktami konsultacyjnymi sprawuje Minister Edukacji Narodowej przy pomocy nauczycieli zatrudnionych w Ministerstwie Edukacji Narodowej na stanowiskach wymagających kwalifikacji pedagogicznych oraz nauczycieli zatrudnionych w Zespole - zgodnie z przepisami obowiązującymi w kraju w sprawie zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego.
3.
Nadzór ogólny nad działalnością szkoły i punktu konsultacyjnego sprawuje Zespół we współpracy z kierownikiem placówki dyplomatycznej lub konsularnej.
1.
Funkcję dyrektora szkoły powierza i z tej funkcji odwołuje Minister Edukacji Narodowej lub upoważniona przez niego osoba.
2.
Funkcję kierownika punktu konsultacyjnego powierza i z tej funkcji odwołuje dyrektor Zespołu w uzgodnieniu z kierownikiem placówki dyplomatycznej lub konsularnej, a w przypadku punktu konsultacyjnego będącego filią szkoły - z dyrektorem szkoły.
3.
Minister Edukacji Narodowej może również w celu wyłonienia kandydata na dyrektora szkoły lub kierownika punktu konsultacyjnego nie będącego filią szkoły ogłosić konkurs na zasadach i w trybie przez siebie ustalonym, jako organ prowadzący szkołę (punkt konsultacyjny).
4.
Nauczycieli do szkół i punktów konsultacyjnych kieruje z kraju Minister Edukacji Narodowej lub upoważniona przez niego osoba, a zatrudnia dyrektor Zespołu; nauczycieli szkół i punktów konsultacyjnych odwołuje dyrektor Zespołu na wniosek Ministra lub upoważnionej przez niego osoby.
5.
Nauczycieli szkół i punktów konsultacyjnych nie kierowanych z kraju zatrudniają, na podstawie umowy o pracę, dyrektorzy szkół lub kierownicy punktów konsultacyjnych.
1.
Wysokość wynagrodzenia oraz inne świadczenia dla dyrektorów oraz nauczycieli szkół i punktów konsultacyjnych, o których mowa w § 1, określają odrębne przepisy.
2.
Okres pracy w szkołach i punktach konsultacyjnych za granicą jest zaliczany nauczycielowi do okresu zatrudnienia w Polsce na zasadach określonych w odrębnych przepisach obowiązujących w kraju.
1.
Obowiązkowy wymiar zajęć dydaktyczno-wychowawczych nauczycieli w szkołach za granicą wynosi 26 godzin tygodniowo, a dla nauczycieli zatrudnionych w bibliotece lub w świetlicy - 30 godzin tygodniowo.
2.
Dyrektorzy szkół prowadzą zajęcia dydaktyczne w wymiarze 10 godzin tygodniowo w szkole, w której liczba uczniów nie przekracza 100; 8 godzin tygodniowo w szkole o liczbie uczniów nie przekraczającej 200; 6 godzin tygodniowo w szkole liczącej więcej niż 200 uczniów.
3.
Kierownikowi punktu konsultacyjnego z tytułu pełnienia funkcji kierowniczej przysługuje ryczałt pieniężny w wysokości stanowiącej odpowiednik wynagrodzenia za liczbę godzin przeznaczonych na realizację zadań wynikających z funkcji kierowniczej, określoną przez dyrektora Zespołu.
W sprawach nie uregulowanych w rozporządzeniu w zakresie praw i obowiązków nauczycieli (dyrektorów, kierowników) zatrudnionych w szkołach i punktach konsultacyjnych, o których mowa w § 1, stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty oraz ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

STATUT ZESPOŁU SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH W WARSZAWIE DLA DZIECI OBYWATELI POLSKICH CZASOWO PRZEBYWAJĄCYCH ZA GRANICĄ

§  1.
1.
Zespół Szkół Ogólnokształcących dla Dzieci Obywateli Polskich Czasowo Przebywających za Granicą z siedzibą w Warszawie, zwany dalej "Zespołem", organizuje i koordynuje kształcenie i wychowanie dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą.
2.
Zespół w szczególności:
1)
organizuje kształcenie korespondencyjne,
2)
udziela pomocy szkołom i punktom konsultacyjnym w zakupie przez uczniów podręczników szkolnych i lektur,
3)
zaopatruje szkoły i punkty konsultacyjne w programy nauczania, poradniki metodyczne, przepisy prawne, świadectwa i inne druki szkolne,
4)
organizuje egzaminy.
3.
Zespół podlega bezpośrednio Ministrowi Edukacji Narodowej i jest jednostką budżetową, której zadania ujęte są w planie i budżecie Ministerstwa Edukacji Narodowej.
§  2.
1.
W skład Zespołu wchodzą:
1)
Szkoła Podstawowa w Warszawie - kształcąca uczniów w systemie korespondencyjnym w zakresie programu nauczania szkoły podstawowej,
2)
Liceum Ogólnokształcące w Warszawie - kształcące uczniów w systemie korespondencyjnym w zakresie programu nauczania liceum ogólnokształcącego,
3)
szkoły podstawowe, licea ogólnokształcące i punkty konsultacyjne, zakładane przy placówkach dyplomatycznych i konsularnych.
2.
Szkoły i punkty konsultacyjne nie będące filiami szkół, o których mowa w ust. 1 pkt 3, działają na podstawie własnego statutu, uwzględniającego zadania Zespołu, potrzeby uczniów i posiadane środki finansowe.
3.
Statut szkoły (punktu konsultacyjnego) opracowuje dyrektor szkoły (kierownik punktu), a uchwala rada pedagogiczna. Statut przesyła się Zespołowi oraz kierownikowi placówki dyplomatycznej lub konsularnej.
§  3.
1.
Dyrektor Zespołu jest odpowiedzialny za całokształt działalności dydaktyczno-wychowawczej i administracyjnej szkół i punktów konsultacyjnych wchodzących w skład Zespołu.
2.
Do obowiązków dyrektora Zespołu w szczególności należy:
1)
organizowanie szkół i punktów konsultacyjnych,
2)
zatwierdzanie organizacji szkół i punktów konsultacyjnych oraz nadzorowanie ich działalności pedagogicznej i gospodarczo-administracyjnej,
3)
organizowanie i udzielanie pomocy pedagogicznej nauczycielom szkół i punktów konsultacyjnych oraz rodzicom dzieci kształcących się indywidualnie,
4)
zaopatrywanie szkół i punktów konsultacyjnych w pomoce naukowe, książki do bibliotek szkolnych i druki szkolne,
5)
organizowanie zaopatrzenia uczniów w podręczniki szkolne,
6)
opiniowanie projektów budżetów poszczególnych jednostek szkolnych, sporządzanie zbiorczych zestawień wydatków i przedkładanie do zatwierdzenia Ministrowi Edukacji Narodowej,
7)
informowanie rodziców skierowanych do pracy za granicą o możliwościach kształcenia ich dzieci,
8)
ustalanie zakresu obowiązków nauczycieli zatrudnionych w szkołach, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1 i 2.
§  4.
1.
Szkoły i punkty konsultacyjne, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 3, organizują nauczanie na podstawie ramowych planów nauczania określonych dla szkół publicznych w kraju i - w zależności od potrzeb uczniów - w systemie stacjonarnym lub korespondencyjnym. Nauczanie w systemie korespondencyjnym nie powinno obejmować takich przedmiotów, jak muzyka, wychowanie fizyczne, technika i elementy informatyki.
2.
Szkoły stosują dopuszczone w Rzeczypospolitej Polskiej programy nauczania, podręczniki, regulaminy oceniania, klasyfikowania i promowania oraz zasady przeprowadzania egzaminów dojrzałości.
§  5.
W zakresie praw i obowiązków dyrektora Zespołu, dyrektorów szkół, kierowników punktów konsultacyjnych, nauczycieli, rad pedagogicznych i społecznych organów szkół, punktów konsultacyjnych - stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 oraz z 1992 r. Nr 26, poz. 113 i Nr 54, poz. 254) oraz ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. Nr 3, poz. 19, Nr 25, poz. 187 i Nr 31, poz. 214, z 1983 r. Nr 5, poz. 33, z 1988 r. Nr 19, poz. 132, z 1989 r. Nr 4, poz. 24 i Nr 35, poz. 192, z 1990 r. Nr 34, poz. 197 i 198, Nr 36, poz. 206 i Nr 72, poz. 423, z 1991 r. Nr 95, poz. 425 i Nr 104, poz. 450 oraz z 1992 r. Nr 53, poz. 252, Nr 54, poz. 254 i Nr 90, poz. 451).