Zasady nadzoru nad ochroną przeciwpożarową w gospodarce narodowej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1992.47.216

Akt utracił moc
Wersja od: 10 czerwca 1992 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH
z dnia 28 maja 1992 r.
w sprawie zasad nadzoru nad ochroną przeciwpożarową w gospodarce narodowej.

Na podstawie art. 13 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. Nr 81, poz. 351) zarządza się, co następuje:
Nadzór nad ochroną przeciwpożarową sprawują:
1)
ministrowie, przewodniczący komisji lub komitetów sprawujących funkcje naczelnych organów administracji państwowej, kierownicy urzędów centralnych lub instytucji państwowych nie podporządkowanych naczelnym organom administracji państwowej, prezesi (zarządy) banków oraz prezesi zarządów głównych organizacji społecznych - odpowiednio w stosunku do podległych im, podporządkowanych bądź nadzorowanych jednostek organizacyjnych oraz podmiotów gospodarczych, dla których są organami założycielskimi,
2)
organy administracji rządowej i samorządowej - odpowiednio w stosunku do podległych jednostek organizacyjnych i podmiotów gospodarczych, dla których są organami założycielskimi.
1.
Organy, o których mowa w § 1, w ramach nadzoru nad ochroną przeciwpożarową są uprawnione do kontroli oraz do wydawania wiążących zaleceń kontrolowanym podmiotom.
2.
Zadania w ramach nadzoru, wymienione w rozporządzeniu, mogą wykonywać osoby posiadające określane w odrębnych przepisach kwalifikacje w zakresie ochrony przeciwpożarowej z upoważnienia organów, o których mowa w ust. 1.
W ramach nadzoru nad ochroną przeciwpożarową organy sprawujące ten nadzór kontrolują zwłaszcza:
1)
przestrzeganie przeciwpożarowych wymagań budowlanych, instalacyjnych i technologicznych,
2)
wyposażenie w sprzęt pożarniczy i ratowniczy oraz chemiczne środki gaśnicze, w tym zapewnienie odpowiedniej ilości nie stosowanych powszechnie środków gaśniczych i urządzeń gaśniczych, których zastosowanie wymuszają właściwości fizyko-chemiczne mediów stosowanych w procesie technologicznym,
3)
przeciwpożarowe zaopatrzenie w wodę,
4)
spełnienie określonych w odrębnych przepisach warunków, którym powinny odpowiadać drogi pożarowe i drogi ewakuacyjne,
5)
sprawność systemu alarmowania i powiadamiania na wypadek pożaru, klęski żywiołowej lub innego miejscowego zagrożenia.
1.
W ramach nadzoru organy, o których mowa w § 1:
1)
określają kierunki zapobiegania powstawaniu i rozprzestrzenianiu się pożarów, klęsk żywiołowych lub innych miejscowych zagrożeń,
2)
dokonują okresowych analiz stanu ochrony przeciwpożarowej i na ich podstawie sporządzają:
a)
zalecenia wobec nadzorowanych jednostek organizacyjnych,
b)
ogólne wnioski, które przekazują do rozpatrzenia innym organom,
3)
opracowują programy oraz wytyczne dotyczące działań przeciwpożarowych odpowiednio do ich właściwości,
4)
mogą inicjować prace badawczo-rozwojowe oraz doświadczalne, uwzględniające potrzeby i trendy rozwojowe ochrony przeciwpożarowej,
5)
uczestniczą w procesie legislacyjnym dotyczącym projektów przepisów o ochronie przeciwpożarowej,
6)
badają przyczyny pożarów, klęsk żywiołowych oraz innych miejscowych zagrożeń,
7)
dokonują ocen skuteczności i efektywności funkcjonowania struktur organizacyjnych oraz metod działania w zakresie zapewnienia ochrony przeciwpożarowej,
8)
inicjują i prowadzą działalność popularyzatorską z zakresu ochrony przeciwpożarowej,
9)
organizują i koordynują szkolenie i doskonalenie pracowników w dziedzinie ochrony przeciwpożarowej.
2.
Organy, o których mowa w § 1, realizują zadania określone w ust. 1 we współdziałaniu z jednostkami organizacyjnymi Państwowej Straży Pożarnej.
3.
Kompetencje organów wymienionych w § 1 w zakresie nadzoru nad ochroną przeciwpożarową nie naruszają uprawnień organów Państwowej Straży Pożarnej.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.