Zasady i tryb udzielania przez państwowe jednostki handlu zagranicznego zamówień na dostawy, roboty i usługi przeznaczone na eksport.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1972.20.146

Akt utracił moc
Wersja od: 31 maja 1972 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA HANDLU ZAGRANICZNEGO
z dnia 4 maja 1972 r.
w sprawie zasad i trybu udzielania przez państwowe jednostki handlu zagranicznego zamówień na dostawy, roboty i usługi przeznaczone na eksport.

Na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 28 grudnia 1957 r. o dostawach, robotach i usługach na rzecz jednostek państwowych (Dz. U. z 1958 r. Nr 3, poz. 7) zarządza się, co następuje:
1.
Rozporządzenie dotyczy udzielania przez państwowe jednostki handlu zagranicznego zamówień na dostawy, roboty i usługi związane z eksportem. Przez dostawę artykułów przeznaczonych na eksport rozumie się dostawę i sprzedaż na rachunek państwowych jednostek handlu zagranicznego.
2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa:
1)
o ustawie, rozumie się przez to ustawę z dnia 28 grudnia 1957 r. o dostawach, robotach i usługach na rzecz jednostek państwowych (Dz. U. z 1958 r. Nr 3, poz. 7),
2)
o rozporządzeniu Rady Ministrów, rozumie się przez to rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 20 marca 1969 r. w sprawie dostaw, robót i usług na rzecz jednostek państwowych (Dz. U. Nr 9, poz. 65),
3)
o państwowych jednostkach handlu zagranicznego, rozumie się przez to:
a)
przedsiębiorstwa handlu zagranicznego zajmujące się działalnością gospodarczą w zakresie obrotów towarowych z zagranicą,
b)
jednostki kompletowania dostaw eksportowych.
Na równi z zamówieniami, o których mowa w § 1 ust. 1, traktuje się zamówienia udzielane przez państwowe jednostki handlu zagranicznego na:
1)
dostawy, roboty i usługi przeznaczone na potrzeby polskich morskich statków handlowych,
2)
dostawy, roboty i usługi związane z reklamą służącą celom eksportu,
3)
dostawy, roboty i usługi przeznaczone na potrzeby polskich placówek za granicą,
4)
dostawy, roboty i usługi związane z naprawą gwarancyjną samochodów marek obcych w autoryzowanych stacjach obsługi,
5)
dostawy, roboty i usługi importowanych maszyn i urządzeń dokonywanych w ramach gwarancji,
6)
usługi związane z utrzymaniem sprawności technicznej samochodów użytkowanych przez przedsiębiorstwa przedstawicielskie, a będących własnością firm zagranicznych,
7)
dostawy dla potrzeb eksportu wewnętrznego.
1.
Do zamówień na dostawy, roboty i usługi udzielane przez państwowe jednostki handlu zagranicznego jednostkom gospodarki uspołecznionej, w tym również Spółdzielczemu Przedsiębiorstwu Techniczno-Handlowemu "Remex", nie stosuje się przepisów rozdziałów 2 i 3 oraz § 30 rozporządzenia Rady Ministrów. Ponadto do zamówień na dostawy nie stosuje się przepisów rozdziału 4 i 5 rozporządzenia Rady Ministrów.
2.
Do zamówień na dostawy, roboty i usługi udzielanych przez państwowe jednostki handlu zagranicznego:
1)
rzemieślniczym spółdzielniom zaopatrzenia i zbytu,
2)
osobom fizycznym, prawnym i spółkom prawa cywilnego, prowadzącym zakłady przemysłowe i usługowe,
3)
osobom wykonującym przemysł ludowy i domowy,
4)
rzemieślnikom

mają zastosowanie przepisy rozdziałów 3, 4 i 5 oraz § 30 rozporządzenia Rady Ministrów, a do jednostek wymienionych w pkt 1 także § 8 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów.

1.
Udzielanie zamówień przez państwowe jednostki handlu zagranicznego na dostawy, roboty i usługi jednostkom wymienionym w § 3 ust. 2 do wartości 100.000 zł jednego zamówienia nie wymaga ofert.
2.
Udzielenie zamówienia jednostkom, o których mowa w § 3 ust. 2, na dostawy, roboty i usługi o wartości przekraczającej 100.000 zł może nastąpić jedynie po zebraniu ofert, a o wartości przekraczającej 300.000 zł - na podstawie przetargu, chyba że przeprowadzony przetarg nie dał wyniku.
3.
Trybu przewidzianego w ust. 2 nie stosuje się:
1)
jeżeli zamówienie dotyczy dostawy, roboty lub usługi, z której rodzaju lub charakteru wynika, że może być ona dokonana tylko przez określoną jednostkę,
2)
w razie zamówień zagranicznych wymagających bezzwłocznej decyzji oraz przy powtarzających się zamówieniach zagranicznych na ten sam towar, produkowany przez tę samą jednostkę, co do którego akceptowanie zamówienia miało miejsce w okresie półrocznym w trybie ustalonym w ust. 2,
3)
za zgodą Ministra Handlu Zagranicznego lub osoby przez niego upoważnionej.
4.
Zbieranie ofert i postępowanie przetargowe przeprowadza się na zasadach ustalonych w § 11, 12 i 13 oraz w przepisach rozdziału 3 rozporządzenia Rady Ministrów z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych w ust. 5 i 6.
5.
Decyzję w sprawie udzielenia jednostce, o której mowa w § 3 ust. 2, zamówienia o wartości przekraczającej 100.000 zł dyrektor państwowej jednostki handlowej podejmuje każdorazowo po wysłuchaniu opinii komisji składającej się z trzech pracowników jednostki, w tym jednego przedstawiciela rady zakładowej.
6.
W razie dokonywania przetargu komisja określona w ust. 5 spełnia czynności komisji przetargowej, o której mowa w przepisach rozdziału 3 rozporządzenia Rady Ministrów, z tym że postanowienie komisji o wyborze oferty ma charakter opinii.
Państwowa jednostka handlowa może uwarunkować udzielenie zamówienia jednostce gospodarki nie uspołecznionej od złożenia przez tę jednostkę odpowiedniego zabezpieczenia. Formę i wysokość zabezpieczenia ustala państwowa jednostka handlowa.
Udzielanie zamówień jednostkom gospodarki nie uspołecznionej, nie wymienionym w § 3, następuje z zachowaniem przepisów art. 2-5 ustawy.
Traci moc rozporządzenie Ministra Handlu Zagranicznego z dnia 19 maja 1965 r. w sprawie zasad i trybu udzielania przez państwowe jednostki handlowe zamówień na dostawy, roboty i usługi dotyczące artykułów przeznaczonych na eksport (Dz. U. Nr 21, poz. 136).
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.