Zasady i stawki wynagrodzenia twórców dzieł plastycznych oraz umowy o wykonanie lub wykorzystanie tych dzieł.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1977.36.158

Akt utracił moc
Wersja od: 15 lipca 1988 r.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 11 listopada 1977 r.
w sprawie zasad i stawek wynagrodzenia twórców dzieł plastycznych oraz umów o wykonanie lub wykorzystanie tych dzieł.

Na podstawie art. 33 § 1 ustawy z dnia 10 lipca 1952 r. o prawie autorskim (Dz. U. z 1952 r. Nr 34, poz. 234 i z 1975 r. Nr 34, poz. 184) zarządza się, co następuje:
Przepisy rozporządzenia stosuje się przy ustalaniu wynagrodzeń za dzieła z dziedziny sztuk plastycznych w umowach o wykonanie lub wykorzystanie tych dzieł oraz przy zawieraniu i wykonywaniu takich umów.
Ustala się:
1)
ogólne zasady zawierania umów o wykonanie lub wykorzystanie dzieł plastycznych, stanowiące załącznik nr 1 do rozporządzenia,
2)
tabele wynagrodzeń za wykonanie lub wykorzystanie dzieł plastycznych, stanowiące załącznik nr 2 do rozporządzenia,
3)
wzorcową umowę o wykonanie lub wykorzystanie dzieła plastycznego, stanowiącą załącznik nr 3 do rozporządzenia.
 
1.
Tabele wynagrodzeń za wykonanie lub wykorzystanie dzieł plastycznych określają wysokość wynagrodzeń autorskich w procencie od stawki podstawowej.
2.
Stawkę podstawową ustala się w wysokości 40.000 zł.
3.
Stawka podstawowa powinna ulegać zmianie w taki sposób, aby jej poziom wzrastał w stopniu nie mniejszym niż poziom przeciętnego wynagrodzenia pracowników w jednostkach gospodarki uspołecznionej.
4.
Wysokość nowej stawki podstawowej ustala corocznie Minister Kultury i Sztuki w porozumieniu z Ministrami Finansów oraz Pracy i Polityki Socjalnej. Stawka podstawowa obowiązuje od dnia jej ogłoszenia w Monitorze Polskim.
Upoważnia się Ministra Kultury i Sztuki, a w zakresie dzieł plastycznych dla telewizji - Przewodniczącego Komitetu do Spraw Radia i Telewizji "Polskie Radio i Telewizja", do:
1)
ustalania, w porozumieniu z Ministrem Pracy i Polityki Socjalnej, zasad i stawek wynagrodzenia konsultantów dzieł plastycznych,
2)
wprowadzania, w porozumieniu z Ministrem Pracy i Polityki Socjalnej, uzupełnień do tabel wynagrodzeń,
3)
udzielania w indywidualnych wypadkach zezwoleń na zastosowanie wynagrodzeń odmiennych niż przewidziane w tabelach,
4)
wydawania wytycznych w sprawie szczegółowego stosowania przepisów rozporządzenia.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 grudnia 1977 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

  3 Ogólne zasady zawierania umów o wykonanie lub wykorzystanie dzieł plastycznych

1.

1) Umowa o wykonanie lub wykorzystanie dzieła plastycznego - zwanego w dalszym ciągu dziełem - wymaga formy pisemnej.

2) Umowa powinna być zgodna z przepisami rozporządzenia i umową wzorcową, a postanowienia z nimi sprzeczne są nieważne.

3) Umowa, z zastrzeżeniem ust. 2, może zawierać postanowienia w sprawach nie unormowanych w umowie wzorcowej.

2. 

1) Strony zawierają umowę o wykonanie dzieła, jeżeli przedmiotem świadczenia jest dzieło w postaci ostatecznej.

2) Strony zawierają umowę o wykonanie i wykorzystanie dzieła, jeżeli przedmiotem świadczenia jest dzieło w postaci projektu.

3) Strony zawierają umowę o wykorzystanie dzieła, jeżeli umowa dotyczy dzieła istniejącego.

4) W wypadkach określonych w ust. 1 i 2 strony mogą zawrzeć odrębną umowę o wykonanie projektu wstępnego.

3.

1) Twórca, zawierając umowę o wykonanie dzieła, jest obowiązany do osobistego świadczenia; nie dotyczy to prac pomocniczych o charakterze rzemieślniczym, które twórca może powierzyć osobom trzecim.

2) Twórca, z zastrzeżeniem ust. 3, powinien wykonać dzieło przy użyciu własnych narzędzi i materiałów.

3) Jeżeli przedmiot umowy tego wymaga, zamawiający ma obowiązek:

a) dostarczyć założenia projektowe oraz materiały i usługi pomocnicze,

b) zapewnić udostępnienie materiałów merytorycznych oraz konsultacje specjalistyczne,

c) umożliwić nabycie tworzyw trudno dostępnych,

d) udostępnić odpowiednie pomieszczenia i urządzenia.

4) Świadczenia, o których mowa w ust. 3, zamawiający powinien wykonać na koszt własny i w terminach ustalonych w umowie, w razie gdy wynagrodzenie twórcy określone w tabelach (załącznik nr 2) nie obejmuje kosztów materiałów i usług pomocniczych; niedotrzymanie tych terminów uprawnia twórcę do żądania przedłużenia terminu wykonania umowy co najmniej o okres opóźnienia.

5) Wykonanie świadczeń, o których mowa w ust. 3 pkt a), zamawiający może powierzyć twórcy za zwrotem kosztów.

6) Zamawiający ma prawo, a na żądanie twórcy - obowiązek wglądu w postępy realizacji dzieła i kontrolowania jej zgodności z celem umowy.

4.

1) W razie zgodnego stwierdzenia konieczności wykonywania przez twórcę wynikających z umowy obowiązków poza jego miejscem zamieszkania twórca ma prawo do diet i innych należności przysługujących pracownikom państwowych jednostek organizacyjnych z tytułu podróży służbowych.

2) Przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli twórca z tytułu realizacji dzieła poza miejscem zamieszkania otrzymuje wynagrodzenie dodatkowe określone w załączniku nr 2.

5. Twórca może do czasu przekazania dzieła zamawiającemu odstąpić od umowy o wykonanie dzieła, jeżeli po jej zawarciu zaszły okoliczności uzasadniające zaniechanie dzieła ze względu na istotne interesy twórcze lub inne ważne przyczyny.

6.

1) Nieprzekazanie dzieła zamawiającemu w ustalonym terminie uprawnia go do wyznaczenia twórcy stosownego terminu dodatkowego, z zagrożeniem odstąpienia od umowy, a po jego bezskutecznym upływie - do odstąpienia od umowy.

2) Jeżeli twórca przewiduje, że nie zdoła dotrzymać ustalonego terminu i uprzedzi o tym zamawiającego nie później niż 14 dni przed upływem tego terminu, wówczas zamawiający może wyznaczyć twórcy stosowny termin dodatkowy.

3) W razie gdy wykorzystanie dzieła po określonym terminie nie byłoby zgodne z celem umowy, strony mogą w umowie zastrzec, że niedotrzymanie przez twórcę ustalonego terminu uprawnia zamawiającego do niezwłocznego odstąpienia od umowy.

4) W razie odstąpienia od umowy z powodu nieprzekazania dzieła w umówionym terminie twórca obowiązany jest zwrócić zamawiającemu otrzymaną zaliczkę.

7.

1) Odbiór dzieła odbywa się na koszt zamawiającego, jeżeli charakter dzieła tego wymaga.

2) Okres przeznaczony na przyjęcie dzieła przez zamawiającego albo zgłoszenie zastrzeżeń z żądaniem dokonania zmian lub uzupełnień wynosi 14 dni od daty przekazania mu dzieła; w wypadkach szczególnych okres ten może być przedłużony w umowie do 60 dni.

3) Po upływie terminu określonego w ust. 2 dzieło uważa się za przyjęte bez zastrzeżeń.

4) Zamawiający nie może uzależnić przyjęcia dzieła od dokonania zmian lub uzupełnień, o których mowa w ust. 2, jeżeli dzieło zostało zrealizowane zgodnie z umową.

5) (skreślony).

8.

1) W razie nieprzyjęcia dzieła zamawiający może od umowy odstąpić, podając pisemne uzasadnienie swojej decyzji.

2) W razie odstąpienia od umowy z przyczyny podanej w ust. 1, twórcy przysługuje 25% wynagrodzenia obliczonego według stawki podstawowej obowiązującej w dniu zawarcia umowy a w wypadkach szczególnych, uzasadnionych wysokimi kosztami uzyskania - do 50% obliczonego w ten sposób wynagrodzenia.

3) Przepis ust. 2, dotyczący skutków odstąpienia od umowy, stosuje się również do twórcy, jeżeli odmawia on dokonania zmian lub uzupełnień bądź nie wykonuje ich we wskazanym terminie.

9.

1) Niewykonanie umowy przez twórcę uprawnia zamawiającego do żądania zwrotu wszystkiego, co twórca otrzymał z tytułu umowy. W razie niewykonania umowy przez twórcę z jego winy zamawiający może ponadto żądać odszkodowania.

2) Zamawiający nie może dochodzić wykonania umowy.

10.

1) Jeżeli zamawiający nie podejmie odpowiednich działań zmierzających do wykorzystania dzieła w terminie ustalonym w umowie, twórca może wyznaczyć mu stosowny termin dodatkowy z zagrożeniem odstąpienia od umowy, a po jego bezskutecznym upływie - odstąpić od umowy.

2) Twórca nie może dochodzić wykonania umowy w zakresie wykorzystania dzieła.

11.

1) Zamawiający może zastrzec w umowie prawo odstąpienia od wykorzystania dzieła.

2) W razie odstąpienia od wykorzystania dzieła, twórcy przysługuje wynagrodzenie obliczone według stawki podstawowej obowiązującej w dniu przyjęcia dzieła.

12.

1) Wynagrodzenie twórcy jest płatne w następujący sposób:

a) 25% wynagrodzenia obliczonego według stawki podstawowej obowiązującej w dniu zawarcia umowy - w terminie 14 dni od daty podpisania umowy,

b) umowa może przewidywać dalsze zaliczki, z zastrzeżeniem że łączna suma zaliczek nie może przekroczyć 75% wynagrodzenia obliczonego według stawki podstawowej obowiązującej w dniu zawarcia umowy,

c) 100% wynagrodzenia obliczonego według stawki podstawowej obowiązującej w dniu przyjęcia dzieła - w terminie 14 dni od daty przyjęcia dzieła, po potrąceniu wypłaconych zaliczek.

2) W przypadku umów w zakresie konserwacji dzieł sztuki, rozliczanych na podstawie tabeli K Rewaloryzacja działu VIII załącznika nr 2 do rozporządzenia, których realizacja trwa dłużej niż rok, wynagrodzenie twórcy jest płatne w następujący sposób:

a) 25% wynagrodzenia obliczonego według stawki podstawowej obowiązującej w dniu zawarcia umowy - w terminie 14 dni od daty podpisania umowy,

b) umowa może przewidywać dalsze zaliczki, z zastrzeżeniem że łączna suma zaliczek nie może przekroczyć 75% wynagrodzenia obliczonego według stawki podstawowej obowiązującej w dniu zawarcia umowy,

c) 100% wynagrodzenia obliczonego według średniej stawki podstawowej - w terminie 14 dni od daty przyjęcia dzieła, po potrąceniu wypłaconych zaliczek. Średnią stawkę podstawową oblicza się sumując stawki podstawowe obowiązujące w poszczególnych latach realizacji umowy i dzieląc tę sumę przez liczbę lat realizacji umowy.

3) Twórca może zrezygnować z zaliczki.

13.

1) Po przyjęciu dzieła zamawiający ma prawo podwyższyć ustalone w umowie wynagrodzenie stosownie do oceny wartości dzieła, jego pożytku społecznego lub wysiłku twórczego, jakiego wykonanie dzieła wymagało.

2) Podwyżka, o której mowa w ust. 1, nie może przekroczyć 50% wynagrodzenia obliczonego według stawki podstawowej obowiązującej w dniu przyjęcia dzieła, a podwyższone wynagrodzenie - przewidzianego we właściwej tabeli zakresu wynagrodzeń.

14.

1) Twórca ma prawo do osobistego nadzoru nad wszelkimi formami wykorzystania dzieła.

2) Za wykonywanie nadzoru autorskiego twórcy przysługuje odrębne wynagrodzenie w granicach 10-25% wynagrodzenia należnego za dzieło, obliczonego według stawki podstawowej obowiązującej w dniu przyjęcia dzieła.

3) Zakres nadzoru autorskiego oraz wysokość i tryb płatności wynagrodzenia z tego tytułu ustalają strony w umowie.

4) W razie kilkakrotnego wykorzystania dzieła przysługuje twórcy odrębne wynagrodzenie za każdorazowo wykonywany nadzór, stanowiące 10-25% wynagrodzenia za dzieło obliczonego według stawki podstawowej obowiązującej w dniu zawarcia umowy o wykonanie nadzoru.

5) Zamawiający ma obowiązek zapewnić twórcy dogodne warunki wykonywania nadzoru autorskiego.

6) Zamawiający może za zgodą twórcy powierzyć wykonywanie nadzoru osobom trzecim; osobie wykonującej nadzór w imieniu twórcy przysługuje wynagrodzenie określone w ust. 2.

15. Wynagrodzenie za prawo reprodukcji dzieła do celów wydawniczych ustala się według tabeli G II stosownie do przewidzianej funkcji reprodukcji. W takim wypadku dzieło traktuje się jako projekt podstawowy.

16. Strony mogą zastrzec w umowie kary umowne za:

1) naruszenie osobistych i majątkowych praw autorskich, polegające na:

a) istotnym uszkodzeniu dzieła stanowiącego własność twórcy - w wysokości 50% wynagrodzenia za dzieło obliczonego według stawki podstawowej obowiązującej w dniu uszkodzenia dzieła,

b) zniszczeniu lub utracie dzieła stanowiącego własność twórcy - w wysokości 100-300% wynagrodzenia za dzieło obliczonego według stawki podstawowej obowiązującej w dniu zniszczenia lub utraty dzieła,

2) niedotrzymanie terminu przekazania dzieła zamawiającemu bądź dokonania zmian lub uzupełnień - w wysokości 0,2% wynagrodzenia za dzieło obliczonego według stawki podstawowej obowiązującej w określonym w umowie dniu przyjęcia dzieła, jednak nie więcej niż 20% tego wynagrodzenia.

17. Przy zawieraniu umowy oraz we wszystkich sprawach związanych z jej obustronnym wykonaniem strony powinny korzystać z opinii właściwej komisji rzeczoznawców, zgodnie z wytycznymi Ministra Kultury i Sztuki.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

  4 TABELE WYNAGRODZEŃ

OBJAŚNIENIA OGÓLNE DO TABEL

1. W pracach plastycznych rozróżnia się w poszczególnych działach następujące etapy pracy:

1) projekt wstępny,

2) projekt ogólny,

3) projekt całościowy,

4) projekt podstawowy,

5) projekt realizacyjny,

6) makieta wstępna,

7) makieta podstawowa.

2. Przez projekt wstępny rozumie się zarys rozwiązania tematu w formie dowolnej.

3. Przez projekt ogólny rozumie się:

1) w dziale malarstwa architektonicznego - kolorystyczne opracowanie określonej sytuacji architektonicznej, w formie umożliwiającej prawidłową realizację dzieła;

2) w dziale rzeźby - opracowanie robocze dzieła w określonej skali w materiale dowolnym;

3) w dziale wystawiennictwa - opracowanie aranżacji terenu wystawowego bez projektowania poszczególnych obiektów i elementów;

4) w dziale architektury wnętrz - opracowanie aranżacji wnętrza z elementów gotowych, w formie umożliwiającej prawidłową realizację dzieła pod nadzorem twórcy.

4. Przez projekt całościowy rozumie się całokształt dokumentacji plastycznej dzieła wraz z opracowaniem wykonawczym, w formie umożliwiającej prawidłową jego realizację.

5. Przez projekt podstawowy rozumie się ostateczne opracowanie dzieła w odpowiedniej skali wraz z opisem technicznym.

6. Przez projekt realizacyjny w dziale rzeźby rozumie się ostatecznie opracowany model gipsowy dzieła w odpowiedniej skali, w formie umożliwiającej prawidłową realizację dzieła, przewidzianą metodą techniczną.

7. Przez makietę wstępną rozumie się:

1) w dziale grafiki wydawniczej - orientacyjny zarys dzieła kompleksowego, obejmujący istotne części składowe danej formy wydawniczej,

2) w dziale opakowań - zarys dzieła w formie modelu poglądowego

8. Przez makietę podstawową rozumie się całościowe opracowanie dzieła kompleksowego w formie szczegółowo opisanego wzorca w skali 1 : 1, umożliwiającego prawidłową realizację dzieła przewidzianą metodą techniczną.

9. Przez wynagrodzenie należne twórcy rozumie się wynagrodzenie za dzieło obliczone według stawki podstawowej obowiązującej w dniu przyjęcia dzieła.

10. Projekt wstępny, makieta wstępna i projekty robocze pozostają własnością twórcy.

11. Oryginał dzieła w postaci ostatecznej, projekt podstawowy, projekt całościowy, projekt ogólny, projekt realizacyjny i makietę podstawową zamawiający nabywa na własność (chyba że w odniesieniu do tych projektów przepisy zamieszczone w tabelach zawartych w niniejszym załączniku stanowią inaczej) wraz z prawem wykorzystania dzieła w zakresie ustalonym umową.

12. Zastosowane w tabelach kategorie wymiarowe mają charakter orientacyjny i pomocniczy; kategorie linearne dotyczą maksymalnego wymiaru dzieła w poziomie lub pionie.

DZIAŁ  I

MALARSTWO

Tabela M I. Malarstwo sztalugowe
Poz.Rodzaj dziełaProcent stawki podstawowej
AProjekt wstępny5-25
BDzieło ostateczne
1. Obraz50-500
2. Rysunek10-100
3. Miniatury i dzieła nietypowewedług umowy

Uwagi:

1. Tabela dotyczy kameralnych dzieł przenośnych, bez względu na rodzaj tworzywa i technikę realizacji.

2. Wynagrodzenie za dzieło ostateczne nie obejmuje kosztu oprawy.

Tabela M II. Malarstwo architektoniczne

Poz.Rodzaj dziełaProcent stawki podstawowej
AProjekt wstępny 5-25
BProjekt ogólny (kolorystyka)
1. Obiekt pojedynczy:
a) prosty10-50
b) złożony 25-100
2. Kompleks urbanistyczny:
a) jednorodny 50-200
b) różnoskładnikowywedług umowy
CProjekt całościowy
1. Dzieło małe (do ca 1 m)10-50
2. Dzieło duże (do ca 4 m) 25-200
3. Dzieło monumentalne (ponad 4 m) 50-500
DDzieło ostateczne
1. Sgraffito:
a) małe (do ca 1 m)15-40
b) duże (do ca 4 m) 30-150
c) monumentalne (ponad 4 m)według umowy
2. Malowidło:
a) małe (do ca 1 m)25-60
b) duże (do ca 4 m) 50-250
c) monumentalne (ponad 4 m)według umowy
3. Mozaika:
a) mała (do ca 1 m)35-95
b) duża (do ca 4 m) 75-370
c) monumentalna (ponad 4 m)według umowy
4. Witraż:
a) mały (do ca 1 m) 50-125
b) duży (do ca 4 m)100-500
c) monumentalny (ponad 4 m)według umowy
5. Techniki ceramiczne, metalowe i pokrewne oraz

techniki nietypowe

według umowy

Uwagi:

1. Tabela dotyczy nieprzenośnych dzieł obrazowych oraz kolorystyki obiektów architektonicznych.

2. Projekt całościowy pozostaje własnością twórcy; jeżeli twórca nie realizuje dzieła ostatecznego osobiście, zamawiający zyskuje prawo realizacji dzieła w jednym egzemplarzu pod nadzorem twórcy.

3. Przygotowanie techniczne powierzchni do realizacji dzieła obrazowego wykonuje zamawiający ściśle według przepisu twórcy i pod jego nadzorem.

4. Wynagrodzenie nie obejmuje kosztu inwentaryzacji.

5. Wynagrodzenie w pozycjach D 3-5 nie obejmuje kosztu tworzywa, które dostarcza zamawiający.

6. Wynagrodzenie dodatkowe za realizację dzieła w warunkach uciążliwych ustala się według następujących zasad:

a) za realizację na elewacjach: 25-50% wynagrodzenia należnego twórcy,

b) za realizację na sklepieniach i stropach: 50-100% wynagrodzenia należnego twórcy.

7. Wynagrodzenie za nadzór autorski ustala się według następujących zasad:

a) nad realizacją kolorystyki - na podstawie wynagrodzenia za projekt ogólny,

b) nad realizacją dzieła obrazowego przez osoby trzecie - na podstawie wynagrodzenia za projekt całościowy,

c) nad przygotowaniem powierzchni dla dzieła obrazowego - na podstawie wynagrodzenia za dzieło ostateczne.

Tabela M III. Tkanina unikalna

Poz.Rodzaj dziełaProcent stawki podstawowej
AProjekt wstępny 5-25
BDzieło ostateczne
1. Techniki tradycyjne:
a) gobelin100-600
b) kilim, dywan 75-450
c) haft, aplikacja 50-300
d) batik 25-150
2. Techniki dowolne:
a) forma płaszczyznowa 60-370
b) forma przestrzennawedług umowy
3. Techniki malarskie i graficznewedług tabeli M I
4. Dzieła monumentalnewedług umowy

Uwagi:

1. Tabela dotyczy dzieł realizowanych bezpośrednio przez twórcę.

2. Wynagrodzenie za próbki tkaniny ustala się według umowy. Próbki pozostają własnością twórcy.

DZIAŁ  III

GRAFIKA

Tabela G I. Grafika warsztatowa
Poz.Rodzaj dziełaProcent stawki podstawowej
AProjekt wstępny5-25
za 1 egzemplarz
BDzieła powielane
1. Nakład tradycyjny (numerowany):
a) odbitki nr 1-1025-75
b) odbitki nr 11-5020-60
c) odbitki nr 51-10010-30
2. Nakład akcydensowy (nie numerowany):
a) odbitki 1-100 5-15
b) dalsze odbitki0,5-1,5
3. Dzieła drobne w nakładzie akcydensowym0,4-1,5
CDzieła nie powielane
1. Dyplom, adres:
a) unikat lub pierwowzór20-60
b) replika15-45
c) oprawawedług umowy
2. Dzieła drobne replikowane 4-15
3. Formy bibliofilskie i analogiwedług umowy
4. Techniki jednoodbitkowe, techniki rysunkowe,

kolażowe i malarskie

według tabeli M I

Uwagi:

1. Tabela dotyczy dzieł realizowanych i powielanych bezpośrednio przez twórcę, bez względu na rodzaj tworzywa i technikę realizacji.

2. Twórca ma obowiązek sygnowania wszystkich egzemplarzy osobiście powielanego dzieła.

3. Wynagrodzenie z tytułu nabycia płyty graficznej ustala się według umowy. Nabywca zyskuje prawo powielania dzieła w celach niehandlowych w zakresie określonym umową.

Tabela G II. Grafika wydawnicza

Poz.Rodzaj dziełaProcent stawki podstawowej
AProjekt wstępny
1. Dzieło pojedyncze 8-35
2. Dzieło kompleksowe:
a) makieta wstępna książki, periodyku lub serii 25-100
b) makieta wstępna gry towarzyskiej lub kart do

gry

15-65
c) makieta wstępna innej jednostki wydawniczej 8-35
BDzieła kompleksowe (opracowania całościowe bez specyfikacji elementów)
1. Książka:
a) komplet projektów podstawowychwedług umowy
b) makieta podstawowa - za 1 arkusz drukarski 7-25
2. Periodyk, seria wydawnicza:
a) komplet projektów podstawowych elementów

stałych

według umowy
b) makieta podstawowa 50-145
c) projekty elementów wymiennychwedług poz. C
3. Kalendarz wieloplanszowy, składanka, broszura,

blok:

- komplet projektów podstawowych wraz z makietą

podstawową

według umowy
4. Gra towarzyska, karty do gry:
- komplet projektów podstawowych wraz z

projektem opakowania

według umowy
za projekt podstawowy
CElementy pojedyncze do wydawnictw książkowych, prasowych i pokrewnych
1. Okładka, obwoluta 10-30
2. Oprawa specjalnawedług umowy
3. Sygnet pisma, znak seriiwedług tabeli G IV
4. Wyklejka:
a) dekoracyjna 3-15
b) ilustracyjnawedług poz. C.7
5. Karta tytułowa, przedtytuł, śródtytuł, nagłówek 3-15
6. Diagram, napis1,5-5
7. Ilustracja:
a) drobna 3-10
b) śródtekstowa 6-20
c) planszowa 10-40
d) wieloskładnikowa 15-60
za projekt podstawowy
8. Tablica:
a) atlasowa 25-80
b) encyklopedyczna, specjalnawedług umowy
9. Rysunek satyryczny, komiks, konkurs, mapa,

reklama

według poz. C.7
10. Kompozycja strony:
a) prosta 0,8-1,5
b) złożona1,5-7
DAkcydensy
1. Oprawa płyty gramofonowej
a) strona czołowa 10-35
b) rewers 3-15
2. Pocztówka:
a) okolicznościowa 10-25
b) tematyczna 10-50
3. Karnet, obwoluta 10-35
4. Dyplom, kalendarz jednoplanszowy 10-65
5. Druk drobny:
a) biletowy 3-10
b) karnetowy 5-20
c) broszurowy 15-60
6. Papiery firmowe:
a) listownik 10-35
b) koperta 6-25
c) odmiana 2-15
7. Przezrocza graficznewedług poz. C
8. Drobne formy reklamowewedług tabeli P II
EPlakaty i pokrewne
1. Plakat 30-100
2. Wywieszka 15-50
3. Afisz, ramówka, fotogazeta 10-50
4. Ulotka, aranżacja 5-35
5. Tablica, mapa, plansza:
a) poglądowa 20-80
b) obrazowa, specjalnawedług umowy
FWalory, jednostki pocztowe i pokrewne
1. Banknoty i druki analogicznewedług umowy
2. Znaczek pocztowy 30-100
3. Całostki (bez znaczków):
a) bloczek 8-35
b) arkusik 5-15
c) karta pocztowa 10-40
4. Koperta FDC 5-20
5. Datownik okolicznościowy 15-35
6. Telegram ozdobny 10-35
7. Znaczek reklamowy 15-65
8. Znaczek propagandowy 15-65
GAranżacja tematu zdjęciawedług tabeli S I

Uwagi:

1. Tabela dotyczy dzieł o charakterze graficznym lub malarskim, bez względu na rodzaj tworzywa i technikę realizacji.

2. Projekt podstawowy pozostaje własnością twórcy. Jeżeli dzieło jest projektem podstawowym do książki, zamawiający zyskuje prawo wykorzystania dzieła w pierwszym wydaniu, a ustalone wynagrodzenie dotyczy:

a) w wypadku podręcznika dla szkół podstawowych lub średnich oraz w innych wypadkach poza wymienionymi pod lit. b) - pierwszego wydania, bez względu na liczbę egzemplarzy,

b) w wypadku gdy dzieło grafika spełnia rolę równorzędną do dzieła innych autorów książki - nakładu podstawowego pierwszego wydania.

3. Jeżeli dzieło jest makietą podstawową książki lub wydawnictwa pokrewnego, zamawiający zyskuje prawo wykorzystania dzieła we wszystkich wydaniach.

4. Jeżeli dzieło jest makietą podstawową periodyku lub projektem podstawowym do periodyku, zamawiający zyskuje prawo wykorzystania dzieła w zakresie wszystkich numerów periodyku, a gdy dzieło jest makietą podstawową serii wydawniczej lub projektem podstawowym elementu stałego tej serii - w zakresie wszystkich tytułów serii bez względu na liczbę wydań.

5. Dzieło pojedyncze będące elementem określonej jednostki wydawniczej może być użyte dowolną ilość razy w ramach układu graficznego tej jednostki, jak również być wykorzystane w dotyczących jej drukach reklamowych; twórcy nie przysługuje wynagrodzenie dodatkowe z tego tytułu. Wykorzystanie dzieła do innej jednostki wydawniczej wymaga odrębnej umowy, niezależnie od umowy pierwotnej.

6. Za zakończenie wykorzystania dzieła uważa się ukończenie druku.

7. Wynagrodzenie za dalsze nakłady podstawowe ustala się z zachowaniem następującej degresji:

a) wynagrodzenie za drugi nakład podstawowy - 80% wynagrodzenia za pierwszy nakład podstawowy,

b) wynagrodzenie za trzeci nakład podstawowy - 60% wynagrodzenia za pierwszy nakład podstawowy,

c) wynagrodzenie za czwarty i następne nakłady podstawowe - po 50% wynagrodzenia za pierwszy nakład podstawowy.

8. Wynagrodzenie za dalsze wydania ustala się z zastosowaniem następującej degresji:

a) za drugie wydanie - 80% wynagrodzenia przewidzianego za pierwsze wydanie, obliczonego według stawki obowiązującej w dniu zawarcia umowy o drugie wydanie,

b) za trzecie wydanie - 60% wynagrodzenia przewidzianego za pierwsze wydanie, obliczonego według stawki obowiązującej w dniu zawarcia umowy o trzecie wydanie,

c) za czwarte lub następne wydanie - po 50% wynagrodzenia przewidzianego za pierwsze wydanie, obliczonego według stawki podstawowej obowiązującej w dniu zawarcia umowy o czwarte lub następne wydanie.

9. Wynagrodzenie dodatkowe za każdy zamówiony wariant projektu ustala się w wysokości 25-50% wynagrodzenia należnego twórcy za projekt.

10. Wynagrodzenie dodatkowe za rozbicie projektu na kolory ustala się w wysokości 25-75% wynagrodzenia należnego twórcy za projekt.

11. Wynagrodzenie dodatkowe za dokonanie zmian do kolejnego wydania jak również za rewaloryzację projektu uszkodzonego nie z winy twórcy ustala się według umowy.

12. Wynagrodzenie dodatkowe z tytułu nabycia projektu na własność - co wymaga zgody twórcy - ustala się w wysokości 100-300% wynagrodzenia należnego twórcy za projekt. Nabywca nie zyskuje dalszych uprawnień.

Tabela G III. Grafika ekranowa

Poz.Rodzaj dziełaProcent stawki podstawowej
AProjekt wstępny2,5-15
BProjekt podstawowy
1. Plansza - godło 20-65
2. Plansza tytułowa 5-35
3. Plansza tekstowa:
a) prosta 1-3
b) złożona 2-15
4. Plansza figuralna:
a) poglądowa 2-15
b) ilustracyjna, reklamowa 3-20
c) kartograficzna, specjalistyczna 6-40
5. Plansza trickowawedług umowy
6. Rysunek prosty, zdobnik 1-3

Uwagi:

1. Tabela dotyczy dzieł o charakterze graficznym lub malarskim, przeznaczonych dla telewizji i filmu. W razie wykonania dzieła techniką prostą, stosuje się stawki wynagrodzeń obniżone o 30%.

2. Projekt podstawowy pozostaje własnością twórcy zamawiający zyskuje prawo eksponowania dzieła dowolną ilość razy.

3. Wynagrodzenie dodatkowe za każdy zamówiony wariant projektu ustala się w wysokości 25-50% wynagrodzenia należnego twórcy za projekt.

4. Wynagrodzenie nie obejmuje kosztu tworzywa, które dostarcza zamawiający.

Tabela G IV. Znaki graficzne

Poz.Rodzaj dziełaProcent stawki podstawowej
AProjekt wstępny 8-35
BProjekt podstawowy
1. Godło, herb, emblematwedług umowy
2. Znak firmowy, znak towarowy, sygnet, pieczęć 30-100
3. Znak serii, piktogram15-65
4. Odznaka:
a) stała25-75
b) okolicznościowa15-50

Uwagi:

1. Wynagrodzenie dodatkowe za każdy zamówiony wariant projektu ustala się w wysokości 25-50% wynagrodzenia należnego twórcy za projekt.

2. Wynagrodzenie dodatkowe za rozbicie projektu na kolory ustala się w wysokości 25-75% wynagrodzenia należnego twórcy za projekt.

Tabela G V. Liternictwo drukarskie

Poz.Rodzaj dziełaProcent stawki podstawowej
za komplet standardowy
AKroje pism do równoczesnego zastosowania w 2-4 systemach składu (ręcznego, mechanicznego, mechaniczno-automatycznego, fotograficznego)
1. Pismo dziełowe lub prasowe:
a) proste zwykłe1.240-1.865
b) kursywa zwykła1.240-1.865
c) odmiana 930-1.400
d) kapitalikiwedług umowy
2. Pismo tytułowe:
a) proste zwykłe 995-1.490
b) kursywa zwykła 995-1.490
c) odmiana 745-1.120
BKroje pism do technik składu ręcznego (czcionkowego, magnetycznego, transferycznego i pokrewnych)
1. Pismo akcydensowe:
a) proste zwykłe 995-1.490
b) kursywa zwykła 995-1.490
c) odmiana 745-1.120
d) wersja ozdobna 745-1.120
2. Pisanka, pismo nietypowewedług umowy
za 1 znak
CKroje pism do zastosowania w automatach fotoliterniczych i perceptronach wzrokopodobnych10-25
DProjekty pojedyncze
1. Znaki dodatkowe do kompletów 5-15
2. Znaki specjalne (symbole, piktogramy, emblematy,

ornamenty)

10-40
EAdaptacje, rekonstrukcje, modyfikacjewedług umowy

Uwagi:

1. Komplet standardowy alfabetu łacińskiego obejmuje 130 znaków

2. Wynagrodzenie łączne obejmuje wszystkie etapy projektowania. Etapem końcowym jest projekt podstawowy.

3. Wprowadzenie jakichkolwiek zmian wpływających na określony projektem charakter kroju pisma dopuszczalne jest jedynie za zgodą twórcy.

4. Wykorzystanie pisma z pozycji B do innych systemów składu wymaga zgody twórcy; w takim wypadku twórcy przysługuje odpowiednie wynagrodzenie wyrównawcze.

5. Wynagrodzenie za projekty alfabetów niełacińskich ustala się według umowy.

6. Wynagrodzenie za wykorzystanie dzieła do przemysłowej produkcji niepoligraficznej ustala się według umowy.

7. Wynagrodzenie za nadzór specjalistyczny określają odrębne przepisy.

DZIAŁ  III

RZEŹBA

Tabela R I. Techniki tradycyjne
Poz.Rodzaj dziełaProcent stawki podstawowej
AProjekt wstępny 5-25
BProjekt ogólny
1. Rzeźba 25-100
2. Płaskorzeźba10-50
3. Pomnik 55-370
4. Makieta sytuacyjna 50-200
CProjekt realizacyjny (model)
1. Rzeźba:
a) mała (do ca 1 m)100-495
b) duża (do ca 3 m) 250-2.000
c) monumentalna (ponad 3 m)według umowy
2. Płaskorzeźba:
a) mała (do ca 1 m) 50-250
b) duża (do ca 3 m)125-995
c) monumentalna (ponad 3 m)według umowy
3. Pomnikwedług umowy
4. Monument prosty 60-375
5. Tablica:
a) prosta 25-125
b) złożonawedług poz. C2
6. Detal architektoniczny:
a) pełny 50-250
b) reliefowy 25-125
7. Miniaturywedług umowy
% wynagrodzenia za model
DDzieło ostateczne
1. Stiuk, terakota, beton 10-150
2. Tworzywa sztuczne100-200
3. Ceramika szkliwiona, szkło100-250
4. Drewno100-300
5. Kamień100-350
6. Metal100-400

Uwagi:

1. Kategorię wymiarową projektu realizacyjnego określa się według rozmiarów dzieła ostatecznego.

2. Projekt realizacyjny zamawiający nabywa na własność jeżeli twórca nie realizuje dzieła ostatecznego osobiście, zamawiający zyskuje prawo realizacji dzieła w jednym egzemplarzu pod nadzorem twórcy, a w odniesieniu do pozycji C 5-6 także prawo powielenia dzieła w celach niehandlowych w liczbie egzemplarzy określonej umową.

3. Pozycja D dotyczy wyłącznie dzieł realizowanych osobiście przez twórcę; w razie realizacji dzieła ostatecznego metodą rzemieślniczą lub przemysłową, obowiązują właściwe cenniki branżowe.

4. Wynagrodzenie za dzieło ostateczne nie obejmuje kosztu tworzywa, które dostarcza zamawiający.

5. Wynagrodzenie dodatkowe za realizację dzieła w warunkach uciążliwych ustala się według następujących zasad:

a) za realizację na elewacjach: 25-50% wynagrodzenia należnego twórcy za dzieło ostateczne,

b) za realizację na sklepieniach i stropach: 50-100% wynagrodzenia należnego twórcy za dzieło ostateczne.

6. Wynagrodzenie dodatkowe za wykonanie specjalnych form odlewniczych ustala się według umowy.

7. Wynagrodzenie za nadzór autorski nad realizacją dzieła ostatecznego przez osoby trzecie ustala się na podstawie wynagrodzenia za projekt realizacyjny.

8. Wynagrodzenie określone w pozycji C 1 a) ulega zwiększeniu o 100% w razie gdy przedmiotem zlecenia jest rzeźba portretowa.

Tabela R II. Techniki dowolne

Poz.Rodzaj dziełaProcent stawki podstawowej
AProjekt wstępny 5-25
BDzieło ostateczne
1. Forma przestrzenna:
a) mała (do ca 1 m)125-745
b) duża (do ca 3 m) 300-2.980
c) monumentalna (ponad 3 m)według umowy
2. Forma reliefowa:
a) mała (do ca 1 m) 60-375
b) duża (do ca 3 m) 150-1.490
c) monumentalna (ponad 3 m)według umowy
3. Miniaturywedług umowy
CAranżacja (kompozycja z elementów gotowych)
1. Forma przestrzenna 5-100
2. Forma reliefowa10-50

Uwaga:

Tabela dotyczy dzieł realizowanych bezpośrednio przez twórcę, bez względu na rodzaj tworzywa i technikę realizacji.

Tabela R III. Medalierstwo

Poz.Rodzaj dziełaProcent stawki podstawowej
AProjekt wstępny 5-25
za jedną stronę
BProjekt realizacyjny (model)
1. Medal, plakieta 40-110
2. Moneta 55-110
3. Emblemat, odznaka25-75
4. Znak prosty, żeton10-50
5. Order, odznaczeniewedług umowy

Tabela R IV. Ceramika i szkło

Poz.Rodzaj dziełaProcent stawki podstawowej
AProjekt wstępny 3-15
BDzieło ostateczne
1. Przedmiot drobny (do ca 15 cm):
a) forma prosta 5-20
b) forma złożona10-40
2. Przedmiot średni (do ca 50 cm):
a) forma prosta 30-185
b) forma złożona 60-375
3. Dzieła większe (ponad 50 cm)według tabeli R II
4. Miniaturywedług umowy

Uwagi:

1. Tabela dotyczy dzieł unikalnych, realizowanych bezpośrednio przez twórcę.

2. Wynagrodzenie nie obejmuje kosztu tworzyw szlachetnych.

Tabela R V. Metaloplastyka i złotnictwo

Poz.Rodzaj dziełaProcent stawki podstawowej
AProjekt wstępny 3-15
BDzieło ostateczne
1. Przedmiot prosty 3-25
2. Przedmiot złożony:
a) drobny (do ca 30 cm)15-75
b) średni (do ca 1 m) 35-150
c) większy (ponad 1 m)według umowy
3. Biżuteria:
a) forma prosta25-75
b) forma złożona 75-300
za ca 1 m2
4. Krata, balustrada:
a) prosta10-40
b) złożona 35-150

Uwagi:

1. Tabela dotyczy dzieł unikalnych, realizowanych bezpośrednio przez twórcę.

2. Wynagrodzenie nie obejmuje kosztu tworzyw szlachetnych.

DZIAŁ  IV

SCENOGRAFIA

Tabela S I. Scenografia widowiskowa
Poz.Rodzaj dziełaProcent stawki podstawowej
AProjekt wstępny
1. Widowisko, impreza, program10-35
2. Aranżacja 5-20
BProjekt całościowy
1. Widowisko teatralne:
a) pełnospektaklowe 90-545
b) niepełnospektaklowe 45-290
2. Widowisko operowe, baletowe lub operetkowe:
a) pełnospektaklowe125-545
b) niepełnospektaklowe 65-290
3. Widowisko lalkowe:
a) pełnospektaklowe 70-360
b) niepełnospektaklowe 35-290
4. Widowisko estradowe, kabaret, variétés 20-180
5. Impreza masowa (w plenerze lub wielkiej hali) 90-360
6. Występ zespołu pieśni i tańca - 1 zmiana

kostiumów

20-45
7. Program telewizyjny:
a) widowiskowywedług poz. B 1-6
b) publicystyczny 11-180
c) różnoskładnikowy 28-450
CAranżacja (realizacja doraźna z elementów gotowych)
1. Sytuacja jednokadrowa 6-25
2. Sytuacja kameralna11-55
3. Sytuacja złożona 22-110

Uwagi:

1. Tabela dotyczy oprawy plastycznej widowisk publicznych i telewizyjnych.

2. Za zakończenie wykorzystania dzieła uważa się zdjęcie pozycji z repertuaru lub dokonanie nagrania telewizyjnego.

3. Wykorzystanie poszczególnych elementów dzieła do innej pozycji widowiskowej dopuszczalne jest jedynie za zgodą twórcy.

4. Przekazanie prawa wykorzystania dzieła innej instytucji wymaga zgody twórcy; w takim wypadku twórcy przysługuje prawo do ponownego nadzoru autorskiego.

5. W razie wznowienia widowiska publicznego, przysługuje twórcy prawo do ponownego nadzoru autorskiego.

6. W razie wznowienia emisji widowiska telewizyjnego, przysługuje twórcy ponowne wynagrodzenie w wysokości 20% wynagrodzenia obowiązującego w dniu wznowienia emisji.

7. Wynagrodzenie dodatkowe za adaptację dzieła do odmiennych warunków przestrzennych bądź technicznych ustala się w wysokości 25-50% wynagrodzenia należnego twórcy za projekt całościowy.

8. Wynagrodzenie za realizację dzieła poza miejscem stałego zatrudnienia, a w stosunku do osób nie zatrudnionych na podstawie umowy o pracę w żadnej instytucji artystycznej, poza miejscem zamieszkania, może być podwyższone do 50% wynagrodzenia należnego twórcy za projekt całościowy.

9. Wynagrodzenie dodatkowe za prace związane z dogrywaniem programu telewizyjnego ustala się według umowy.

10. Wynagrodzenie nie obejmuje kosztu tworzywa, które dostarcza zamawiający.

DZIAŁ  V

WYSTAWIENNICTWO

Tabela W I. Ekspozycje
Poz.Rodzaj dziełaProcent stawki podstawowej
AProjekt wstępny
1. Stoisko, kiosk, wiata 5-25
2. Aranżacja, element pojedynczy 3-15
BProjekt całościowy
1. Stoisko wystawowe:
a) o powierzchni do ca 10 m210-35
b) o powierzchni do ca 50 m225-75
c) o powierzchni do ca 200 m2 50-150
d) o powierzchni do ca 1.000 m2100-300
e) o powierzchni ponad 1.000 m2według umowy
2. Kiosk wystawowy:
a) prosty15-35
b) złożony30-75
3. Zadaszenie wystawowe:
a) konstrukcja typowa10-50
b) konstrukcja specjalnawedług umowy
CProjekt ogólny (aranżacja)
1. Powierzchnia do ca 100 m2 5-20
2. Powierzchnia do ca 500 m210-35
3. Powierzchnia do ca 2.000 m225-75
4. Powierzchnia ponad 2.000 m2według umowy
DProjekty pojedyncze
1. Element malarski 5-25
2. Element rzeźbiarski 5-25
3. Element graficzny:
a) prosty 3-15
b) złożony 5-25
4. Tablica dydaktyczna:
a) poglądowa15-60
b) specjalnawedług umowy
5. Element etalażowy:
a) prosty 3-15
b) złożony 5-25
c) wielofunkcyjny10-50

Uwagi:

1. Wynagrodzenie dodatkowe za każdy zamówiony wariant projektu pojedynczego ustala się w wysokości 25-50% wynagrodzenia należnego twórcy za projekt.

2. Wynagrodzenie za koordynację projektowania zespołowego wynosi 20% sumy wynagrodzeń należnych za wszystkie projekty całościowe.

Tabela W II. Dekoracje

Poz.Rodzaj dziełaProcent stawki podstawowej
AProjekt wstępny
1. Impreza, kompleks plenerowy5-25
2. Elewacja, wnętrze3-15
BProjekt całościowy
1. Oprawa plastyczna imprezywedług tabeli SI
2. Kompleks plenerowy 30-125
3. Elewacja10-35
4. Wnętrze10-35

Uwaga:

Wynagrodzenie za koordynację projektowania zespołowego wynosi 10% sumy wynagrodzeń należnych za wszystkie projekty całościowe.

Tabela W III. Realizacja

Poz.Rodzaj dziełaProcent stawki podstawowej
AElementy malarskie (techniki wcierkowe i pokrewne)
1. Forma rysunkowawedług tabeli M II: 40% z poz. D1
2.Forma obrazowawedług tabeli M II: 40% z poz. D2
BElementy rzeźbiarskie (techniki narzutowe i pokrewne)
1. Forma przestrzennawedług tabeli R I: 25% z poz. C1
2. Forma reliefowawedług tabeli R I: 25% z poz. C2
CElementy graficzne (malowane, wyklejane lub montowane)
1. Liternictwo etykietowe

(wysokość liter do 1 cm)

za ca 1 dm bieżący0,03-0,12
za 1 znak
2. Liternictwo planszowe:
a) wysokość liter 1-5 cm0,006-0,02
b) wysokość liter 5-10 cm0,012-0,05
c) wysokość liter 10-20 cm0,02-0,1
3. Akcydensy graficzne (znaki proste do ca 20 cm)według poz. C2
za ca 1 m2
4. Kompozycja płaszczyznowa (bez liternictwa

planszowego):

a) motyw prosty0,6-1,2
b) motyw złożony1,2-3,7
za ca 1 m2
5. Kompozycja reliefowa (bez liternictwa

planszowego):

a) motyw prosty1,2-2,5
b) motyw złożony2,5-7,5
6. Liternictwo transparentowe (wysokość liter ponad

20 cm)

według poz. C4 lub C5
DEtalaż (powierzchnia pozioma lub pionowa, bez względu na liczbę eksponatów)0,6-1,7

Uwagi:

1. Tabela dotyczy realizacji elementów wystawowych i dekoracyjnych według projektu lub wzoru.

2. Wynagrodzenie nie obejmuje kosztu tworzywa, które dostarcza zamawiający.

3. Liternictwo do wysokości 20 cm uważa się w każdym wypadku za element odrębny. Miernikiem wysokości liter jest wersalik H.

Tabela W IV. Wystawy sklepowe

Poz.Rodzaj dziełaProcent stawki podstawowej
AProjekt wstępny 3-15
BRealizacja
1. Witryna tradycyjna10-35
2. Witryna panoramiczna25-75
3. Witryna ciągławedług umowy

Uwagi:

1. Tabela dotyczy oprawy plastycznej wystaw sklepowych wraz z etalażem.

2. Wynagrodzenie za realizację nie obejmuje kosztu tworzywa.

Tabela W V. Elementy urbanistyczne

Poz.Rodzaj dziełaProcent stawki podstawowej
AProjekt wstępny
1. Element prosty 3-15
2. Element złożony 5-25
za projekt podstawowy
BElementy graficzne
1. Szyld 5-25
2. Napis elewacyjny10-50
3. Plansza reklamowa10-50
4. Reklama ścienna 35-150
za projekt całościowy
CElementy przestrzenne
1. Obiekt okolicznościowy:
a) prosty 5-25
b) złożony10-50
2. Obiekt trwały:
a) prosty10-50
b) złożonywedług tabeli PI
DElementy świetlne:
1. Neon płaszczyznowy:
a) drobny 5-15
b) kameralny10-35
c) architektoniczny20-75
2. Neon przestrzenny:
a) drobny10-25
b) kameralny20-75
c) architektoniczny 35-150
3. Iluminacja monumentalnawedług umowy

Uwagi:

1. Wynagrodzenie nie obejmuje kosztu inwentaryzacji.

2. Wynagrodzenie dodatkowe za neon programowany ustala się w wysokości 25-50% wynagrodzenia należnego twórcy za projekt całościowy.

DZIAŁ  VI

ARCHITEKTURA WNĘTRZ

Tabela A I. Wnętrza
Poz.Rodzaj dziełaProcent stawki podstawowej
AProjekt wstępny
1. Opracowanie pełne 5-25
2. Aranżacja, element pojedynczy 3-15
BProjekt całościowy
1. Wnętrze użytkowe:
a) małe (do ca 50 m2)35-75
b) duże (do ca 200 m2) 50-150
c) większe (ponad 200 m2)według umowy
2. Wnętrze reprezentacyjne:
a) małe (do ca 50 m2)55-110
b) duże (do ca 200 m2)75-225
c) większe (ponad 200 m2)według umowy
CProjekt ogólny (aranżacja)
1. Wnętrze małe (do ca 50 m2)10-35
2. Wnętrze duże (do ca 200 m2)20-75
3. Wnętrze większe (ponad 200 m2)według umowy
DProjekty pojedyncze
1. Element prosty 5-25
2. Element złożony10-50
3. Element specjalnywedług umowy

Uwagi:

1. Wynagrodzenie nie obejmuje projektów dzieł autonomicznych, objętych odrębnymi tabelami.

2. Wynagrodzenie za projekt w zakresie kolorystyki wnętrza ustala się w wysokości 25% wynagrodzenia należnego twórcy za projekt całościowy, a za projekt kolorystyki wnętrza przemysłowego - w wysokości 50% tego wynagrodzenia.

3. Wynagrodzenie dodatkowe za każdy zamówiony wariant projektu ustala się w wysokości 25-50% wynagrodzenia należnego twórcy za projekt.

4. Wynagrodzenie za koordynację projektowania zespołowego wynosi 20% sumy wynagrodzeń należnych twórcom za wszystkie projekty całościowe.

Tabela A II. Meble jednostkowe

Poz.Rodzaj dziełaProcent stawki podstawowej
AProjekt wstępny
1. Sprzęt prosty 3-15
2. Sprzęt złożony 5-25
BProjekt całościowy
1. Sprzęt jednofunkcyjny:
a) prosty 5-25
b) złożony10-50
2. Sprzęt wielofunkcyjny 25-100
3. Sprzęt specjalnywedług umowy

Uwagi:

1. Tabela dotyczy projektowania mebli nie przeznaczonych do produkcji przemysłowej.

2. Projekt całościowy pozostaje własnością twórcy zamawiający zyskuje prawo realizacji dzieła w celach niehandlowych w liczbie egzemplarzy określonej umową.

3. Wynagrodzenie dodatkowe za każdy zamówiony wariant projektu ustala się w wysokości 25-50% wynagrodzenia należnego twórcy za projekt.

Tabela A III. Meble unikalne

Poz.Rodzaj dziełaProcent stawki podstawowej
AProjekt wstępny5-25
BDzieło ostateczne
1. Sprzęt drobny20-75
2. Sprzęt jednofunkcyjny:
a) prosty 50-200
b) złożony125-496
3. Sprzęt wielofunkcyjnywedług umowy

Uwaga:

Tabela dotyczy dzieł realizowanych bezpośrednio przez twórcę, bez względu na rodzaj tworzywa i technikę realizacji.

DZIAŁ  VII

WZORNICTWO PRZEMYSŁOWE

Tabela P I. Wyroby przemysłowe
Poz.Element obliczeniowyProcent stawki podstawowej
ATyp projektu
1. Produkt samodzielny lub element produktu

samodzielnego

10-15
2. Komplet lub element kompletu12-20
3. System lub element systemu15-30
współczynnik
BZakres problemowy dzieła
1. Cechy wizualne produktu1
2. Cechy wizualne i użytkowe produktu2
3. Cechy wizualne, użytkowe i konstrukcyjne produktu3
CWartość produktu
1. Do ca 500 zł0,5-2
2. Do ca 1.000 zł 1-2,5
3. Do ca 5.000 zł 2-3,5
4. Do ca 10.000 zł 3-5
5. Do ca 50.000 zł 5-10
6. Do ca 100.000 zł 10-15
7. Do ca 500.000 zł 15-20
8. Ponad 500.000 złwedług umowy
DRodzaj produkcji
1. Produkcja jednostkowa2
2. Produkcja seryjna4-5
3. Produkcja masowa5-6

Uwagi:

1. Tabela dotyczy projektowania artykułów użytkowych w zakresie wzornictwa, przeznaczonych do produkcji przemysłowej.

2. Komplet jest to prosty zestaw elementów skoordynowanych, działających samodzielnie w jednym układzie użytkowym.

3. System jest to kombinatoryczny zestaw elementów skoordynowanych, działających kompleksowo w rozmaitych układach użytkowych.

4. Wynagrodzenie ustala się w następujący sposób:

a) zgodnie z przedmiotem umowy wybiera się właściwy element obliczeniowy z każdej pozycji głównej: A, B, C, D,

b) dla każdego z wybranych elementów ustala się stosowny współczynnik,

c) iloczyn ustalonych współczynników określa wynagrodzenie łączne w złotych.

5. Każdy z typów produktu wyszczególnionych w pozycji A określany jest w pozycjach B i C terminem "produkt".

6. Współczynnik z pozycji C ustala się na podstawie właściwej jednostki sprzedażnej, opierając się na koszcie produktu o średnim standardzie.

7. Rodzaj produkcji z pozycji D ustala zamawiający.

8. Wynagrodzenie łączne obejmuje wszystkie etapy projektowania. Etapem końcowym jest projekt całościowy.

9. Zakres i tryb projektowania ustalają strony w umowie.

10. W razie zmiany zasadniczych założeń projektowych w trakcie projektowania, przysługuje twórcy wynagrodzenie za etapy zrealizowane bądź rozpoczęte oraz zawarcie ponownej umowy.

11. W razie zasadniczej zmiany rodzaju produkcji określonego umową, przysługuje twórcy odpowiednie wynagrodzenie wyrównawcze.

12. Wprowadzenie zmian wpływających na określony projektem charakter produktu dopuszczalne jest jedynie za zgodą twórcy.

13. Wynagrodzenie za projekt w zakresie kolorystyki produktu ustala się w wysokości 25-50% należnego twórcy wynagrodzenia łącznego.

14. Wynagrodzenie za modernizację produktu ustala się w wysokości 50-100% należnego twórcy wynagrodzenia łącznego.

15. Wynagrodzenie za prace rekonstrukcyjne ustala się według umowy.

16. Wynagrodzenie dodatkowe za każdy zamówiony wariant projektu ustala się w wysokości 25-50% wynagrodzenia należnego twórcy za projekt.

17. Wynagrodzenie dodatkowe za model imitacyjny produktu ustala się w wysokości 50% należnego twórcy wynagrodzenia łącznego, za model imitacyjny fragmentu produktu - w wysokości 20-50% tego wynagrodzenia.

18. Wynagrodzenie dodatkowe za prototyp produktu ustala się w wysokości 100-300% należnego twórcy wynagrodzenia łącznego. Prototyp stanowi własność zamawiającego.

19. Wynagrodzenie za nadzór autorski ustala się odrębnie dla każdego z następujących świadczeń:

a) nadzór nad wykonaniem dokumentacji technicznej,

b) nadzór nad wykonaniem prototypu,

c) nadzór nad wdrożeniem do produkcji.

20. Wynagrodzenie za nadzór specjalistyczny określają odrębne przepisy.

21. Twórcy przysługują 3 komplety dokumentacji fotograficznej produktu oraz prawo nabycia produktu za równowartość kosztów produkcji.

Tabela P II. Opakowania

Poz.Rodzaj dziełaProcent stawki podstawowej
AProjekt wstępny
1. Dzieło pojedyncze 3-15
2. Dzieło kompleksowe (makieta wstępna)według poz. B
BDzieła kompleksowe
1. Rodzina:
a) makieta wstępna15-60
b) komplet projektów podstawowychwedług umowy
2. Seria:
a) makieta wstępna 5-25
b) komplet projektów podstawowychwedług umowy
za projekt podstawowy
CDzieła pojedyncze
1. Pojemnik (bez grafiki)
a) prosty 5-25
b) złożony15-60
2. Element graficzny (oddzielny lub nadruk):
a) drobny 4-15
b) etykietowy 7-30
3. Szata graficzna pojemnika15-60
4. Raport reklamowy 5-15
5. Formy nietypowewedług umowy

Uwagi:

1. Tabela dotyczy projektowania opakowań handlowych, nie przeznaczonych do trwałego użytkowania.

2. Rodzina jest to zestaw opakowań rozmaitych towarów, zintegrowany jednorodnym charakterem wizualnym.

3. Seria jest to zestaw jednorodnych opakowań jednorodnych towarów.

4. Wynagrodzenie za projekt pojemnika przeznaczonego do trwałego użytkowania ustala się według tabeli P I.

5. Wynagrodzenie dodatkowe za replikę projektu wynosi 75% wynagrodzenia należnego twórcy za projekt.

6. Wynagrodzenie dodatkowe za rozbicie projektu na kolory ustala się w wysokości 25-75% wynagrodzenia należnego twórcy za projekt.

7. Wynagrodzenie dodatkowe za każdy zamówiony wariant projektu ustala się w wysokości 25-50% wynagrodzenia należnego twórcy za projekt.

DZIAŁ  VIII

KONSERWACJA DZIEŁ SZTUKI

Tabela K. Rewaloryzacja
Poz.Rodzaj dziełaProcent stawki podstawowej
AMalarstwo
1. Obraz mały (do ca 50 cm):
a) olej, tempera40-80
b) techniki klejowe20-60
c) techniki mieszane i nietypowewedług umowy
2. Pastel, akwarela, rysunekwedług poz. C
za ca 1 m2
3. Obraz duży (ponad 50 cm):
a) olej, tempera 40-160
b) techniki klejowe 30-120
c) techniki mieszane i nietypowewedług umowy
za ca 1 m2
4. Malowidło ścienne:
a) olej, tempera, techniki klejowe20-80
b) techniki wapienne i mineralne15-60
c) techniki mieszane i nietypowewedług umowy
5. Tapeta 5-30
6. Sgraffito10-40
7. Wyprawa zabytkowa 5-20
8. Mozaika, witraż i pokrewnewedług umowy
za ca 1 dm2
BTkanina
1. Gobelin, kilim, dywan 1,2-5,0
2. Tkanina lekka:
a) jedwab, bawełna, len 2,5-5,0
b) wełna 3,7-7,5
c) koronka, haft 4,4-8,7
CGrafika i pokrewne
1. Odbitka graficzna:
a) jednobarwna 0,6-2,5
b) wielobarwna 1,2-5,0
2. Rysunek:
a) piórkowy 0,8-3,0
b) ołówkowy, kredkowy 2,2-9,0
3. Pastel, akwarela, gwasz 3,7-15,0
4. Starodruk:
a) zwykły 0,4-1,5
b) iluminacyjny 0,8-3,0
5. Rękopis:
a) zwykły 0,5-2,0
b) iluminowany 1,0-4,0
DRzeźba i pokrewne:
1. Rzeźba surowa 0,5-1,5
2. Rzeźba polichromowana, złocona lub srebrzona:
a) relief płytki, ażur 0,6-1,9
b) relief głęboki, rzeźba pełna 1,2-3,7
3. Ceramika i szkło:
a) porcelana wielobarwna 3,7-7,5
b) porcelana jednobarwna, fajans, terakota, szkło 1,9-3,7
4. Obiekt metalowy:
a) żelazo 0,4-1,5
b) miedź, mosiądz, brąz 0,3-1,2
c) cyna, cynk, kruszce szlachetne 0,2-0,8
EZdobnictwo:
1. Fornir, intarsja 1,2-5,0
2. Inkrustacja 1,9-7,5
3. Techniki mieszane i nietypowewedług umowy
FMiniatury i dzieła drobne oraz obiekty z tworzyw nietypowychwedług umowy

Uwagi:

1. Tabela dotyczy twórczego opracowania uszkodzonych dzieł sztuki, którego celem jest przywrócenie dziełu jego walorów artystycznych.

2. Podane zakresy wynagrodzeń odnoszą się do dzieł o stopniu uszkodzenia nie przekraczającym normy 10%. Przy stopniu uszkodzenia przekraczającym normę 10% podwyższa się określone w tabelach wynagrodzenie stosując następujące przeliczniki:

a) przy normie uszkodzenia 11-30% - przelicznik 2,

b) przy normie uszkodzenia 31-50% - przelicznik 3,5,

c) przy normie uszkodzenia 51-75% - przelicznik 4,5.

3. Wynagrodzenie nie obejmuje kosztu tworzyw szlachetnych. W przypadku użycia przez twórcę własnych tworzyw szlachetnych wynagrodzenie określone w tabelach ulega zwiększeniu o 2-10%.

4. Wynagrodzenie za dokumentację konserwatorską ustala się następująco:

a) tekst - według zasad obowiązujących dla opracowań naukowych,

b) dokumentację fotograficzną - według zasad obowiązujących dla dzieł fotograficznych,

c) analizy technologiczne - według właściwych cenników branżowych.

5. Wynagrodzenie za odtworzenie dzieła zniszczonego ustala się według umowy.

6. Wynagrodzenie za kopię dzieła ustala się w wysokości 100-300% wynagrodzenia przewidzianego we właściwej tabeli za dzieło oryginalne.

7. Wynagrodzenie za przeniesienie dzieła malarskiego na inne podłoże (transfer) ustala się według umowy.

8. Wynagrodzenie dodatkowe za realizację w warunkach uciążliwych ustala się według następujących zasad:

a) za prace na elewacjach - 25-50% wynagrodzenia należnego twórcy,

b) za prace na sklepieniach i stropach - 50-100% wynagrodzenia należnego twórcy.

9. Wynagrodzenie za nadzór specjalistyczny określają odrębne przepisy.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

  5 Wzorcowa umowa o wykonanie i wykorzystanie *) dzieła plastycznego

Dnia ........... 19 ... r. w ............ pomiędzy .........

.......................................................... ,

zwanym w dalszym ciągu "zamawiającym", w którego imieniu

działają: .................................................

.......................................................... ,

a

Ob. .......................................................

zamieszkałym ..............................................

zwanym w dalszym ciągu "twórcą" 1), została zawarta umowa

następującej treści 2):

§ 1. 1. Twórca zobowiązuje się:

1) wykonać i przekazać *) zamawiającemu dzieło następującego

rodzaju:

.........................................................

oraz następujące elementy dodatkowe *): .................

.........................................................

2) przenieść na zamawiającego autorskie prawa majątkowe

do wymienionego w punkcie l dzieła w zakresie

.........................................................

2.*) Zamawiający zobowiązuje się wykorzystać dzieło w

terminie .......... w sposób ..............................

oraz użyć następujących środków w celu rozpowszechnienia:

............................................................

§ 2. 1. Wynagrodzenie twórcy strony ustalają w wysokości

... % (słownie ........ procent) stawki podstawowej

obowiązującej w dniu przyjęcia dzieła3) zgodnie z tabelą

... poz. ... oraz*) .........

2.*) Na wymienione w ust. 1 wynagrodzenie składa się:

1) wynagrodzenie podstawowe za ..........................

2) wynagrodzenie dodatkowe za ...........................

3. Wynagrodzenie twórcy zostanie wypłacone w sposób następujący:

1)*) 25%, tj. kwota ......................

w terminie 14 dni od daty podpisania umowy,

2)*) dalsze zaliczki .....................

3) 100% wynagrodzenia obliczonego według stawki podstawowej

obowiązującej w dniu przyjęcia dzieła3) - w terminie 14

dni od daty przyjęcia dzieła, z potrąceniem wypłaconych

zaliczek.

§ 3.*) 1. Zamawiający zobowiązuje się dostarczyć twórcy:

1) założenia projektowe, obejmujące ........................

w terminie do dnia .......... 19 .... r.,

2) następujące materiały i usługi pomocnicze, których kosztów

nie obejmuje wynagrodzenie twórcy: .....................

....................................................... ,

w terminie do dnia ........... 19 .... r.

2. Zamawiający zobowiązuje się ponadto do następujących

świadczeń niezbędnych do realizacji dzieła:

............................................................

3. Niedotrzymanie przez zamawiającego terminów określonych w

ust. l i 2 uprawnia twórcę do żądania przedłużenia terminów

określonych w § 5 co najmniej o okres opóźnienia.

§ 4.*) Twórca zobowiązuje się do wykonania nadzoru

autorskiego w zakresie .....................................

za wynagrodzeniem zł ............. (słownie zł ............)

płatnym ....................................................

Twórca wyraża zgodę na wykonywanie nadzoru w jego imieniu

przez ......................................................

§ 5. 1. Termin przekazania dzieła zamawiającemu strony

ustalają na dzień ............................ 19 ....... r.

2.*) Termin przekazania elementów dodatkowych ...........

§ 6. 1.*) W razie niemożności dotrzymania terminu

określonego w § 5 twórca zawiadomi o tym zamawiającego nie

później niż 14 dni przed upływem tego terminu i zaproponuje

odpowiednie jego przedłużenie, a wówczas zamawiający może

wyznaczyć twórcy stosowny termin dodatkowy.

2.*) Niedotrzymanie przez twórcę terminu określonego w § 5 uprawnia zamawiającego do niezwłocznego odstąpienia od umowy. W razie odstąpienia od umowy z powodu nieprzekazania dzieła w umówionym terminie twórca obowiązany jest zwrócić

zamawiającemu otrzymaną zaliczkę.

§ 7. Niewykonanie umowy przez twórcę uprawnia zamawiającego do żądania zwrotu wszystkiego, co twórca otrzymał z tytułu umowy. W razie niewykonania umowy przez twórcę z jego winy zamawiający może ponadto żądać odszkodowania.

§ 8. 1.*) Zamawiający zobowiązuje się odebrać dzieło na

koszt własny w terminie 14 dni od dnia zawiadomienia go przez twórcę o gotowości przekazania dzieła.

2. Zamawiający zawiadomi twórcę o swojej decyzji w sprawie przyjęcia dzieła w terminie 14 *) ............ *) dni od przekazania mu dzieła; po upływie tego terminu dzieło będzie uznane za przyjęte bez zastrzeżeń.

3. Jeżeli zamawiający uzależni przyjęcie dzieła od dokonania zmian lub uzupełnień, twórca ustosunkuje się do tych żądań w terminie 7 dni od ich zgłoszenia; po upływie tego terminu warunki zamawiającego będą uznane za przyjęte bez zastrzeżeń.

4. Po dokonaniu żądanych zmian lub uzupełnień i przekazaniu dzieła zamawiającemu stosuje się ponownie ust. 2, z tym że termin wynosi wówczas 7 dni.

§ 9. 1. W razie nieprzyjęcia dzieła zamawiający może

odstąpić od umowy; w takim wypadku przekaże on twórcy pisemne uzasadnienie swojej decyzji.

2. Twórca może odmówić dokonania żądanych zmian lub

uzupełnień i odstąpić od umowy.

3. W wypadkach określonych w ust. l l 2 zamawiający wypłaci twórcy 25%*) .......... %*) ustalonego w § 2 wynagrodzenia.

§ 10. Zamawiający zobowiązuje się zabezpieczyć dzieło przed wszelkimi działaniami godzącymi w autorskie dobra osobiste

twórcy.

§ 11.*) 1. Strony ustanawiają następujące kary umowne:

1) za istotne uszkodzenie dzieła zamawiający wypłaci twórcy 50% ustalonego w § 2 wynagrodzenia w terminie ..............

2) za zniszczenie dzieła lub jego utratę zamawiający wypłaci

twórcy ......% ustalonego w § 2 wynagrodzenia w terminie

..................

3) za niedotrzymanie ustalonego w § 5 terminu zamawiający

potrąci twórcy za każdy dzień zwłoki 0,2% ustalonego w §

2 wynagrodzenia, z zastrzeżeniem, że suma potrąceń nie

przekroczy 20% tego wynagrodzenia.

2. Postanowienia ust. l nie wyłączają możliwości dochodzenia odszkodowania na zasadach ogólnych.

§ 12.*) Postanowienia dodatkowe:

............................................................

§ 13. W sprawach nie uregulowanych niniejszą umową mają

zastosowanie przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 listopada 1977 r. w sprawie zasad i stawek wynagrodzenia

twórców dzieł plastycznych oraz umów o wykonanie lub

wykorzystanie tych dzieł (Dz. U. Nr 36, poz. 158).

§ 14. Wszelkie zmiany i uzupełnienia niniejszej umowy

wymagają formy pisemnej.

§ 15. Wszelkie spory mogące wyniknąć z tytułu niniejszej

umowy będą rozstrzygane przez sądy rzeczowo właściwe dla

miejsca zamieszkania twórcy.

§ 16. Umowa zostaje sporządzona w .... jednobrzmiących

egzemplarzach, ..... dla twórcy i ..... dla zamawiającego.

TWÓRCA ZAMAWIAJĄCY

....................... ........................

--------

*) - niepotrzebne skreślić.

1) - w umowie o wykorzystanie dzieła termin "twórca" oznacza

również inną osobę uprawnioną do rozporządzania autorskim

prawem majątkowym.

2) - umowa o wykonanie projektu wstępnego ogranicza się do §

l ust. l pkt 1, § 2, 5, 10 i 12-16.

3) - w przypadku umów w zakresie konserwacji dzieł sztuki,

rozliczanych na podstawie tabeli K Rewaloryzacja działu

VIII załącznika nr 2 do rozporządzenia, których

realizacja trwa dłużej niż rok, wyrazy "stawki

podstawowej obowiązującej w dniu przyjęcia dzieła"

zastępuje się wyrazami "średniej stawki podstawowej".

1 § 2a dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 13 maja 1988 r. (Dz.U.88.23.164) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 lipca 1988 r.
2 § 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 13 maja 1988 r. (Dz.U.88.23.164) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 lipca 1988 r.
3 Załącznik nr 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 13 maja 1988 r. (Dz.U.88.23.164) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 lipca 1988 r.
4 Załącznik nr 2:

- zmieniony przez § 1 lit. A) rozporządzenia z dnia 23 września 1983 r. (Dz.U.83.58.261) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 października 1983 r. Zmiany dotyczące podwyższenia wynagrodzeń wynikające z § 1 lit. A) pkt 1, pkt 3 lit. a) tiret pierwsze i lit. c) tiret pierwsze wymienionego rozporządzenia nie zostały naniesione na tekst.

- zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 13 maja 1988 r. (Dz.U.88.23.164) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 lipca 1988 r.

5 Załącznik nr 3:

- zmieniony przez § 1 lit. B) rozporządzenia z dnia 23 września 1983 r. (Dz.U.83.58.261) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 października 1983 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 13 maja 1988 r. (Dz.U.88.23.164) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 lipca 1988 r.