Zasady działalności reklamowej w programach radiofonii i telewizji.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1993.44.204

Akt utracił moc
Wersja od: 19 maja 2000 r.

ROZPORZĄDZENIE
KRAJOWEJ RADY RADIOFONII I TELEWIZJI
z dnia 20 maja 1993 r.
w sprawie zasad działalności reklamowej w programach radiofonii i telewizji. *

Na podstawie art. 16 ust. 4 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz. U. z 1993 r. Nr 7, poz. 34) zarządza się, co następuje:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o ustawie, rozumie się przez to ustawę z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz. U. z 1993 r. Nr 7, poz. 34).
1.
Dzienny czas nadawania programu w rozumieniu art. 16 ust. 2 ustawy obejmuje okres 24 godzin liczony od godziny 6.00.
2.
Godzina nadawania programu w rozumieniu przepisu, o którym mowa w ust. 1, oznacza godzinę zegarową.
3.
W przypadku nadawania programu przez niepełną godzinę, dopuszczalny godzinowy czas nadawania reklam ulega proporcjonalnemu skróceniu.
Do czasu nadawania programu zalicza się audycje i przekazy spełniające warunki określone w art. 4 pkt 4-6 ustawy.
1.
W przypadku przerwy w nadawaniu programu spowodowanej przyczynami niezależnymi od nadawcy, może on nadać reklamę przewidzianą do nadania w czasie trwania tej przerwy, w analogicznej porze, w ciągu trzech dni od momentu rozpoczęcia nadawania po przerwie.
2.
Nadawca niezwłocznie powiadamia Krajową Radę Radiofonii i Telewizji o przyczynie i okresie trwania przerwy uniemożliwiającej nadanie reklamy, wymiarze czasowym tej reklamy, planowanym terminie jej nadania oraz dziennym i godzinowym wymiarze czasowym reklam w dniu nadania tej reklamy.
Audycje zawierające bezpośrednie oferty udostępnienia towarów lub usług nie mogą przekroczyć łącznie jednej godziny w dziennym czasie nadawania programu.
1.
Nadawca zalicza do czasu nadawania reklamy wszelkie audycje i przekazy stanowiące reklamę w rozumieniu ustawy.
2.
Do czasu nadawania reklamy nie zalicza się:
1) 1
oznaczeń reklamy,
2) 2
informacji o własnych audycjach nadawcy (zapowiedzi programowe) oraz informacji o świadczonych usługach przez nadawcę, polegających na rozpowszechnianiu reklam w danym programie radiowym lub telewizyjnym,
3)
reklam widocznych w tle imprez transmitowanych lub relacjonowanych w programie,
4) 3
czasu prezentacji towarów i usług wykorzystanych w audycji,
5)
ogłoszeń organów państwowych oraz samorządu terytorialnego podlegających obowiązkowej publikacji,
6)
reklam nadawanych nieodpłatnie w celach dobroczynnych.
1.
Reklama powinna być nadawana w wyodrębnionych blokach, w przerwach między audycjami, z zastrzeżeniem przepisów § 8.
2.
Reklama powinna być oznaczona w sposób wizualny lub dźwiękowy na początku i na końcu bloku.
3.
Oznaczenie reklamy powinno zawierać słowo "reklama" lub "ogłoszenie".
1. 4
Nadawca programu telewizyjnego może przerwać audycję w celu nadania reklamy nie wcześniej niż po upływie 20 minut od rozpoczęcia audycji lub od zakończenia poprzedniej przerwy w tej audycji, z tym że filmy fabularne w okresie pierwszych 45 minut mogą być przerwane jednokrotnie w dowolnym czasie. Seriale, audycje rozrywkowe i filmy dokumentalne mogą być przerwane w dowolnym czasie, przy czym odstęp między kolejnymi przerwami powinien wynosić co najmniej 20 minut.
2.
Nadawca programu radiowego może przerwać audycję w celu nadania reklamy nie wcześniej niż po upływie 10 minut od jej rozpoczęcia lub od zakończenia poprzedniej przerwy w tej audycji.
3.
W przypadku transmisji imprez sportowych, które obejmują przerwy, reklamę można nadawać w przerwach. Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się.
4.
Nadawca nie może przerywać w celu nadania reklamy:
1)
dzienników,
2)
audycji o treści religijnej,
3)
audycji przeznaczonych dla dzieci, które trwają krócej niż 30 minut.
5.
Przepisów dopuszczających przerywanie audycji w celu nadania reklamy nie stosuje się do programów publicznej radiofonii i telewizji.
Nadawca powinien uwzględniać charakter audycji poprzedzającej reklamę oraz następującej po niej przy podejmowaniu decyzji o nadaniu reklamy.
1. 5
Zakazane jest wykorzystywanie w reklamie wizerunku lub głosu pracowników nadawcy występujących w audycjach informacyjnych lub w programach dla dzieci.
2. 6
Zakazana jest reklama oddziaływająca w sposób ukryty na podświadomość.
1.
Nadawca nie może przenieść na inną osobę prawa do dysponowania czasem przeznaczonym na reklamę w sposób prawnie wiążący dla nadawcy.
2.
Nadawca nie może udostępnić więcej niż 35% czasu wykorzystywanego na reklamy w okresie jednego roku na reklamę produktów i usług jednego podmiotu gospodarczego lub ugrupowania gospodarczego.
1.
Nadawca prowadzi ewidencję dziennego i godzinowego czasu nadanych reklam, w tym czasu audycji zawierających bezpośrednie oferty udostępnienia towarów lub usług, a także czasu udostępnionego poszczególnym podmiotom gospodarczym.
2. 7
Ewidencja nadanych reklam obejmuje następujące dane:
1)
nazwę reklamowanego produktu lub usługi,
2)
nazwę reklamodawcy,
3)
datę emisji,
4)
godzinę emisji i czas trwania reklamy,
5)
czas trwania bloku reklamowego,
6)
łączny czas trwania reklam w godzinie zegarowej,
7)
dzienny czas nadawania programu i reklam.
3. 8
Nadawca przechowuje ewidencję, o której mowa w ust. 1, przez okres 1 roku od zakończenia roku kalendarzowego, w którym reklama została nadana.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 1 miesiąca od dnia ogłoszenia.
* Z dniem 19 maja 2000 r. rozporządzenie utraciło moc w zakresie sprzecznym z przepisami ustawy o radiofonii i telewizji (Dz.U.93.7.34), w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 5 ustawy z dnia 31 marca 2000 r. o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji i ustawy o języku polskim (Dz.U.00.29.358).
1 § 6 ust. 2 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia z dnia 21 sierpnia 1996 r. (Dz.U.96.121.572) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 października 1996 r.
2 § 6 ust. 2 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia z dnia 21 sierpnia 1996 r. (Dz.U.96.121.572) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 października 1996 r.
3 § 6 ust. 2 pkt 4 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. c) rozporządzenia z dnia 21 sierpnia 1996 r. (Dz.U.96.121.572) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 października 1996 r.
4 § 8 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 21 sierpnia 1996 r. (Dz.U.96.121.572) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 października 1996 r.
5 § 10 ust. 1 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 21 sierpnia 1996 r. (Dz.U.96.121.572) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 października 1996 r.
6 § 10 ust. 2 dodany przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 21 sierpnia 1996 r. (Dz.U.96.121.572) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 października 1996 r.
7 § 12 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 4 lit. a) rozporządzenia z dnia 21 sierpnia 1996 r. (Dz.U.96.121.572) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 października 1996 r.
8 § 12 ust. 3 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 4 lit. b) rozporządzenia z dnia 21 sierpnia 1996 r. (Dz.U.96.121.572) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 października 1996 r.