Zasady administracji i gospodarki szkół wyższych oraz zakres i sposób wykonywania nadzoru i kontroli nad działalnością administracyjną i gospodarczą szkół wyższych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1960.49.293

Akt utracił moc
Wersja od: 15 listopada 1960 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRÓW: SZKOLNICTWA WYŻSZEGO, ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ, OŚWIATY, SPRAW ZAGRANICZNYCH ORAZ PRZEWODNICZĄCEGO GŁÓWNEGO KOMITETU KULTURY FIZYCZNEJ I TURYSTYKI
z dnia 21 października 1960 r.
w sprawie zasad administracji i gospodarki szkół wyższych oraz zakresu i sposobu wykonywania nadzoru i kontroli nad działalnością administracyjną i gospodarczą szkół wyższych.

Na podstawie art. 44 ustawy z dnia 5 listopada 1958 r. o szkołach wyższych (Dz. U. Nr 68, poz. 336) zarządza się, co następuje:
Przepisy niniejszego rozporządzenia dotyczą szkół wyższych działających na podstawie ustawy z dnia 5 listopada 1958 r. o szkołach wyższych (Dz. U. Nr 68, poz. 336).
Administracją i gospodarką szkoły wyższej kieruje rektor przy pomocy dyrektora administracyjnego i kwestora (głównego księgowego), jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej.
1.
Dyrektor administracyjny organizuje całokształt pracy administracyjnej szkoły wyższej, kieruje jednostkami administracyjnymi i gospodarczymi oraz odpowiada za gospodarkę środkami materialnymi szkoły wyższej w zakresie i w sposób ustalony przez rektora, o ile szczególne przepisy nie stanowią inaczej.
2.
Dyrektor administracyjny wykonuje ustalone funkcje sam bądź przy pomocy jednego lub dwóch zastępców, wyznaczonych przez rektora.
1.
Kwestor jest kierownikiem działu finansowo-księgowego (kwestury) i pełni funkcję głównego księgowego szkoły wyższej w rozumieniu przepisów o głównych księgowych; obowiązki kwestora jako głównego księgowego szkoły wyższej regulują przepisy o prawach i obowiązkach głównych księgowych.
2.
Dla gospodarstw pomocniczych działających na rozrachunku gospodarczym rektor powołuje głównego księgowego.
3.
W akademiach medycznych dla gospodarstw pomocniczych działających na zasadach uproszczonych rektor powołać może głównego księgowego.
1.
Rektor określa w regulaminie organizacyjnym szczegółową strukturę administracji szkoły wyższej i zakres działania poszczególnych jej jednostek organizacyjnych oraz podstawowych stanowisk pracy, jak dyrektora administracyjnego, kwestora i innych.
2.
W szkole wyższej mogą być tworzone w trybie określonym w ust. 1, w ramach przydzielonych szkole wyższej środków, następujące jednostki administracyjne:

- nauki,

- nauczania (dydaktyki),

- wydawnictw,

- planowania,

- spraw osobowych,

- socjalne,

- spraw bytowych studentów (spraw studenckich),

- domów studenckich,

- kwestura (finansowo-księgowa),

- ewidencji środków trwałych (inwentaryzacji),

- zespołu rewidentów (rewidenta),

- spraw aparatury naukowej,

- spraw administracyjnych bibliotek,

- technika (kapitalnych remontów),

- inwestycji (tylko w szkołach wyższych, które nie są objęte działaniem terenowych zarządów inwestycji),

- zaopatrzenia,

- transportu,

- gospodarcza (administracji nieruchomości),

- sekretariat (szkoły, studium i inne),

- dziekanat.

3.
Powoływanie w szkole wyższej wymienionych w ust. 2 jednostek powinno być uzależnione od rzeczywistych potrzeb i warunków pracy szkoły wyższej. Należy łączyć zbliżone zakresy działania i tworzyć jak najmniejszą liczbę odrębnych jednostek administracyjnych.
1.
Jednostki administracyjne wymienione w § 5 mogą być tworzone na szczeblu organizacyjnym:

- działu,

- samodzielnej sekcji,

- samodzielnego stanowiska pracy.

2.
Działy mogą dzielić się na sekcje i stanowiska pracy.
3.
Szczebel organizacyjny (ust. 1) i wewnętrzny podział (ust. 2) jednostek administracyjnych ustala rektor w regulaminie (§ 5 ust. 1), mając na względzie zasięg działania poszczególnych jednostek i stopień rozbudowy szkoły wyższej.
1.
Niektóre jednostki administracyjne, jak nauki, nauczania (dydaktyki), dziekanat, dom studencki, do spraw aparatury naukowej, mogą być podporządkowane dyspozycji merytorycznej prorektorów lub dziekanów.
2.
Jednostki: zespół rewidentów (rewident) i kwestura (finansowo-księgowa) podlegają bezpośrednio rektorowi. Rektor może podporządkować te jednostki prorektorowi lub właściwemu dyrektorowi.
Szkoła wyższa może prowadzić uboczną działalność produkcyjną lub usługową na potrzeby własne lub innych jednostek gospodarki uspołecznionej w ramach środków specjalnych i gospodarstw pomocniczych (na zasadach uproszczonych lub na rozrachunku gospodarczym), jeżeli została upoważniona do prowadzenia tej działalności przez właściwego ministra na podstawie, w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach dotyczących środków specjalnych i gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych.
1.
Założenia inwestycyjne oraz program pierwszego wyposażenia nowych bądź rozbudowanych obiektów przygotowuje szkoła wyższa.
2.
Inwestycje budowlane i zaopatrzenie inwestycyjne prowadzi szkoła wyższa, jeżeli prace te nie są objęte działaniem zarządów inwestycji.
1.
Przejmowanie i przekazywanie nieruchomości oraz środków podstawowych przez szkołę wyższą następuje w trybie ustalonym przez obowiązujące przepisy na podstawie decyzji właściwego ministra (Przewodniczącego Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki).
2.
Decyzja rektora o przyjęciu lub odmowie przyjęcia darowizny lub zapisu wymaga zatwierdzenia właściwego ministra (Przewodniczącego Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki).
Działalność administracyjna i gospodarcza szkoły wyższej jest nadzorowana na podstawie analizy sprawozdań oraz wyników kontroli przeprowadzonej bezpośrednio w szkole wyższej.
1.
Kontrolę działalności administracyjnej i gospodarczej przeprowadzają organy właściwego ministra (Przewodniczącego Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki) bezpośrednio zajmujące się danym odcinkiem działalności szkół wyższych.
2.
Kontroli finansowo-księgowej dokonują specjalne organy właściwego ministra (Przewodniczącego Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki).
1.
Podstawą przeprowadzenia kontroli jest zaopatrzone w okrągłą pieczęć właściwego ministerstwa (Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki) imienne upoważnienie łącznie z legitymacją służbową.
2.
Do przeprowadzania kontroli spraw lub dokumentów zakwalifikowanych jako tajne bądź tajne specjalnego znaczenia konieczne jest specjalne upoważnienie.
1.
W związku z wykonywaną kontrolą osoby delegowane przez właściwego ministra (Przewodniczącego Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki) bądź przez osoby przez niego upoważnione mają prawo:

- wstępu do pomieszczeń i innych obiektów szkoły wyższej,

- asystowania przy wszelkich czynnościach, związanych z działalnością szkoły wyższej,

- wglądu do ksiąg, rejestrów, planów, sprawozdań oraz wszelkich innych akt i dokumentów, dotyczących pracy szkoły wyższej,

- żądania od pracowników szkoły wyższej ustnych i pisemnych wyjaśnień,

- zabezpieczenia obiektów majątkowych, dokumentów i innych dowodów,

- wzywania i przesłuchiwania świadków oraz osób zainteresowanych w trybie i na zasadach określonych w przepisach o postępowaniu administracyjnym,

- zwoływania za pośrednictwem rektora narad z pracownikami kontrolowanej szkoły wyższej.

2.
Rektor kontrolowanej szkoły wyższej obowiązany jest do zapewnienia niezbędnej pomocy technicznej przy wykonywaniu czynności kontrolnych.
1.
Z wyniku kontroli sporządza się protokół, który podpisuje osoba przeprowadzająca kontrolę, rektor, dyrektor administracyjny i główny księgowy szkoły wyższej oraz w miarę potrzeby inne osoby, które brały udział w kontroli.
2.
Jeżeli po sporządzeniu, a przed podpisaniem protokołu zostaną zgłoszone zastrzeżenia co do konkretnych faktów ujętych w protokole, kontrolujący obowiązany jest dodatkowo zbadać te zastrzeżenia.
3.
Rektor kontrolowanej szkoły wyższej składa na żądanie organu kontrolującego lub z własnej inicjatywy w terminie wyznaczonym przez organ kontrolujący pisemne wyjaśnienie dotyczące stwierdzonych w protokole naruszeń i uchybień oraz przyczyn ich powstawania.
1.
Na podstawie przeprowadzonej kontroli ministerstwo (Główny Komitet Kultury Fizycznej i Turystyki) przesyła kontrolowanej szkole wyższej pismo pokontrolne, zawierające ocenę faktów stwierdzonych w czasie kontroli, uwagi i polecenia.
2.
Szkoła wyższa, do której zostało skierowane pismo pokontrolne, powinna w określonym terminie zawiadomić ministerstwo (Główny Komitet Kultury Fizycznej i Turystyki) o sposobie wykonania poleceń lub o przyczynach ich niewykonania.
W związku z przeprowadzoną kontrolą rektor szkoły wyższej jest odpowiedzialny za:

- pełne i terminowe wykonanie zarządzeń pokontrolnych,

- wyciągnięcie odpowiednich konsekwencji służbowych,

- egzekwowanie należności z tytułu odpowiedzialności materialnej w stosunku do odpowiedzialnych pracowników szkoły wyższej,

- skierowanie w określonych przypadkach spraw na drogę postępowania cywilnego i karnego.

1.
Organy szkoły wyższej (zespół rewidentów, rewident - § 5 ust. 2), zobowiązane na podstawie przepisów ogólnych lub zarządzeń wewnętrznych rektora do nadzoru i kontroli wewnętrznej, współdziałają i uzupełniają działalność aparatu kontrolnego ministerstwa (Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki).
2.
Organy, o których mowa w ust. 1, przy wykonywaniu swych czynności kierują się przepisami ogólnymi dotyczącymi rewizji finansowo-księgowej państwowych jednostek organizacyjnych oraz obowiązane są do instruowania pracowników szkoły wyższej i usuwania zauważonych uchybień.
3.
Plan pracy organów, o których mowa w ust. 1, powinien być sporządzany co kwartał i przesyłany do wiadomości właściwego ministerstwa (Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki).
Szczegółową organizację organów kontrolnych działających w szkołach wyższych określi zainteresowany minister (Przewodniczący Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki).
Szkoły wyższe obowiązane są informować właściwego ministra (Przewodniczącego Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki) o wynikach przeprowadzonej kontroli przez organy kontrolne pozaresortowe oraz o wydanych przez nie szkole wyższej zarządzeniach.
Organizacja i administracja bibliotek szkoły wyższej zostanie uregulowana odrębnymi przepisami.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.