Zasadnicze wymagania dla silników spalinowych w zakresie ograniczenia emisji zanieczyszczeń gazowych i cząstek stałych przez te silniki.
Dz.U.2003.220.2180
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ1)
z dnia 29 października 2003 r.
w sprawie zasadniczych wymagań dla silników spalinowych w zakresie ograniczenia emisji zanieczyszczeń gazowych i cząstek stałych przez te silniki2)
Przepisy ogólne
Przepisy ogólne
Zasadnicze wymagania dla silników o zapłonie samoczynnym w zakresie ograniczenia emisji zanieczyszczeń gazowych i cząstek stałych
Zasadnicze wymagania dla silników o zapłonie samoczynnym w zakresie ograniczenia emisji zanieczyszczeń gazowych i cząstek stałych
- jeżeli silnik o zapłonie samoczynnym nie spełnia wymagań określonych w rozporządzeniu oraz emisje zanieczyszczeń gazowych i cząstek stałych z tego silnika przekraczają wartości graniczne, określone odpowiednio w § 8 ust. 2 i 4.
Moc netto (P) (kW) | Tlenek węgla (CO) (g/kWh) | Węglowodory (HC) (g/kWh) | Tlenki azotu (NOx) (g/kWh) | Cząstki stałe (PT) (g/kWh) |
130 ≤ P ≤ 560 | 5,0 | 1,3 | 9,2 | 0,54 |
75 ≤ P < 130 | 5,0 | 1,3 | 9,2 | 0,70 |
37 ≤ P < 75 | 6,5 | 1,3 | 9,2 | 0,85 |
Moc netto (P) (kW) | Tlenek węgla (CO) (g/kWh) | Węglowodory (HC) (g/kWh) | Tlenki azotu (NOx) (g/kWh) | Cząstki stałe (PT) (g/kWh) |
130 ≤ P ≤ 560 | 3,5 | 1,0 | 6,0 | 0,2 |
75 ≤ P < 130 | 5,0 | 1,0 | 6,0 | 0,3 |
37 ≤ P < 75 | 5,0 | 1,3 | 7,0 | 0,4 |
18 ≤ P < 37 | 5,5 | 1,5 | 8,0 | 0,8 |
- nie powinny przekraczać wartości określonej w informacji zamieszczonej odpowiednio w załączniku nr 1.1. albo nr 1.3. do rozporządzenia.
Zasadnicze wymagania dla silników o zapłonie iskrowym w zakresie ograniczenia emisji zanieczyszczeń gazowych
Zasadnicze wymagania dla silników o zapłonie iskrowym w zakresie ograniczenia emisji zanieczyszczeń gazowych
Klasa/kategoria | Pojemność skokowa (cm3) |
Silniki "trzymane w ręku" Klasa SH:1 | < 20 |
Klasa SH:2 | ≥ 20 |
< 50 | |
Klasa SH:3 | ≥ 50 |
Silniki "nietrzymane w ręku" Klasa SN:1 | < 66 |
Klasa SN:2 | ≥ 66 |
< 100 | |
Klasa SN:3 | ≥ 100 |
< 225 | |
Klasa SN:4 | ≥ 225 |
Klasa | Tlenek węgla (CO) (g/kWh) | Węglowodory (HC) (g/kWh) | Tlenki azotu (NOx) (g/kWh) | Suma węglowodorów i tlenków azotu (g/kWh) HC + NOx |
SH:1 | 805 | 295 | 5,36 | |
SH:2 | 805 | 241 | 5,36 | |
SH:3 | 603 | 161 | 5,36 | |
SN:1 | 519 | 50 | ||
SN:2 | 519 | 40 | ||
SN:3 | 519 | 16,1 | ||
SN:4 | 519 | 13,4 |
Klasa | Tlenek węgla (CO) (g/kWh) | Suma węglowodorów i tlenków azotu (g/kWh) HC + NOx |
SH:1 | 805 | 50 |
SH:2 | 805 | 50 |
SH:3 | 603 | 72 |
SN:1 | 610 | 50,0 |
SN:2 | 610 | 40,0 |
SN:3 | 610 | 16,1 |
SN:4 | 610 | 12,1 |
Procedury oceny zgodności
Procedury oceny zgodności
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
L - wartość graniczną w stosunku do każdego rozpatrywanego zanieczyszczenia ustaloną w sposób określony w § 8 ust. 3 i 4 oraz w § 16;
k - współczynnik statystyczny zależny od liczby silników w próbce n, określony w poniższej tabeli:
n | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
k | 0,973 | 0,613 | 0,489 | 0,421 | 0,376 | 0,342 | 0,317 | 0,296 | 0,279 |
n | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
k | 0,265 | 0,253 | 0,242 | 0,233 | 0,224 | 0,216 | 0,210 | 0,203 | 0,198 |
x - wynik uzyskany na pojedynczym silniku w ramach próbki,
jeżeli .
Sposób oznakowania silników
Sposób oznakowania silników
Przepis końcowy
Przepis końcowy
1) Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. Nr 1, poz. 5).
2) Przepisy niniejszego rozporządzenia wdrażają postanowienia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 97/68/WE z dnia 16 grudnia 1997 r. o zbliżeniu przepisów prawnych Państw Członkowskich w zakresie emisji zanieczyszczeń gazowych i cząstek przez silniki spalinowe montowane w niedrogowych maszynach samojezdnych rozszerzonej dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2002/88/EC.
(Załączniki do rozporządzenia stanowią oddzielny załącznik do niniejszego numeru)
ZAŁĄCZNIKI
..................................................
..................................................
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
Zmiana załącznika nr 1.3 oraz nr 2 wynikająca z § 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 24 listopada 2004 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zasadniczych wymagań dla silników spalinowych w zakresie ograniczenia emisji zanieczyszczeń gazowych i cząstek stałych przez te silniki (Dz.U.04.262.2606) zmieniającego nin. rozporządzenie nie została naniesiona na tekst. Powyższa zmiana jest dostępna za pośrednictwem powołanego rozporządzenia.
..................................................
ZASADNICZE WYMAGANIA DLA SILNIKÓW SPALINOWYCH
ZASADNICZE WYMAGANIA DLA SILNIKÓW SPALINOWYCH
ZAŁĄCZNIK Nr 1
Dokument informacyjny nr ... dotyczący certyfikacji zgodności typu i odnoszący się do działań zaradczych mających na celu ograniczenie emisji zanieczyszczeń gazowych i cząstek stałych z silników spalinowych przeznaczonych do zabudowy w niedrogowych maszynach ruchomych
Dokument informacyjny nr ... dotyczący certyfikacji zgodności typu i odnoszący się do działań zaradczych mających na celu ograniczenie emisji zanieczyszczeń gazowych i cząstek stałych z silników spalinowych przeznaczonych do zabudowy w niedrogowych maszynach ruchomych
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »