Rozdział 3 - Zasadnicze wymagania dla silników o zapłonie iskrowym w zakresie ograniczenia emisji zanieczyszczeń gazowych - Zasadnicze wymagania dla silników spalinowych w zakresie ograniczenia emisji zanieczyszczeń gazowych i cząstek stałych przez te silniki.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2003.220.2180
Akt utracił mocWersja od: 25 grudnia 2004 r.
Rozdział 3
Zasadnicze wymagania dla silników o zapłonie iskrowym w zakresie ograniczenia emisji zanieczyszczeń gazowych
Zasadnicze wymagania dla silników o zapłonie iskrowym w zakresie ograniczenia emisji zanieczyszczeń gazowych
§ 12.
1.
Części składowe silnika o zapłonie iskrowym, które mogą mieć wpływ na emisję zanieczyszczeń gazowych, powinny być zaprojektowane, wykonane i zamontowane tak, aby silnik, w warunkach normalnego użytkowania, mimo drgań, którym może być poddany, spełniał wymagania określone w rozporządzeniu.2.
Producent silników o zapłonie iskrowym powinien zastosować takie środki techniczne, aby zgodnie z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu zapewniały one skuteczne ograniczenie emisji zanieczyszczeń gazowych podczas całego okresu eksploatacji silnika, w warunkach prawidłowego jego użytkowania.§ 13.
1.
Zanieczyszczenia gazowe emitowane przez silnik o zapłonie iskrowym poddany badaniom mierzy się za pomocą metod określonych w załączniku nr 3 do rozporządzenia; badanie powinno obejmować każde urządzenie dodatkowego oczyszczania spalin.2.
Emisja zanieczyszczeń gazowych silników o zapłonie iskrowym może być mierzona za pomocą innych niż określone w załączniku nr 3 metod pomiarów lub analizatorów, pod warunkiem że zapewnią one uzyskanie wyników równoważnych za pomocą następujących układów pomiarowych dla emisji zanieczyszczeń gazowych mierzonych w:1)
spalinach nierozcieńczonych - układ przedstawiony na rys. 2 w załączniku nr 1 do rozporządzenia;2)
rozcieńczonych spalinach w układzie przepływu całkowitego rozcieńczonej mieszaniny - układ przedstawiony na rys. 3 w załączniku nr 3 do rozporządzenia.§ 14.
Silniki z zapłonem iskrowym, zaliczone do klasy głównej S - małe silniki o mocy netto ≤ 19 kW, dzieli się na następujące klasy:1)
H - silniki przeznaczone do maszyn "trzymanych w ręku";2)
N - silniki przeznaczone do maszyn "nietrzymanych w ręku".Klasa/kategoria | Pojemność skokowa (cm3) |
Silniki "trzymane w ręku" Klasa SH:1 | < 20 |
Klasa SH:2 | ≥ 20 |
< 50 | |
Klasa SH:3 | ≥ 50 |
Silniki "nietrzymane w ręku" Klasa SN:1 | < 66 |
Klasa SN:2 | ≥ 66 |
< 100 | |
Klasa SN:3 | ≥ 100 |
< 225 | |
Klasa SN:4 | ≥ 225 |
§ 15.
1.
Jeżeli silnik o zapłonie iskrowym spełnia wymagania określone w rozporządzeniu dotyczące emisji zanieczyszczeń gazowych, nie można odmówić wydania certyfikatu zgodności typu dla typu silnika o zapłonie iskrowym lub rodziny tych silników oraz żądać spełniania innych niż określonych w rozporządzeniu wymagań dla tego typu silnika w zakresie emisji zanieczyszczeń do atmosfery przez niedrogowe maszyny ruchome, w których silnik jest zamontowany.2.
Nie wydaje się certyfikatu zgodności typu silnika o zapłonie iskrowym lub rodziny tych silników dla niedrogowej maszyny ruchomej:1)
w I etapie - jeżeli silnik nie spełnia wymagań określonych w rozporządzeniu oraz gdy emisja zanieczyszczeń gazowych z silnika przekracza graniczne wartości zanieczyszczeń określonych w § 16 pkt 1;2)
w II etapie - w której zamontowany jest silnik po dniu 1 sierpnia:a)
2004 r. dla silników klas SN:1 i SN:2,b)
2006 r. dla silników klasy SN:4,c)
2007 r. dla silników klas SH:1, SH:2 i SN:3,d)
2008 r. dla silników klasy SH:3;3)
jeżeli silnik o zapłonie iskrowym nie spełnia wymagań określonych w rozporządzeniu oraz gdy emisje zanieczyszczeń gazowych z silnika przekraczają wartości graniczne określone w § 16 pkt 2.§ 16.
Wartości graniczne emisji zanieczyszczeń gazowych określa się dla poszczególnych kategorii silników o zapłonie iskrowym, w dwóch etapach:1)
w I etapie zmierzona emisja tlenku węgla, emisja węglowodorów, emisja tlenków azotu oraz suma węglowodorów i tlenków azotu nie powinna przekraczać wartości podanych w tabeli poniżej:Klasa | Tlenek węgla (CO) (g/kWh) | Węglowodory (HC) (g/kWh) | Tlenki azotu (NOx) (g/kWh) | Suma węglowodorów i tlenków azotu (g/kWh) HC + NOx |
SH:1 | 805 | 295 | 5,36 | |
SH:2 | 805 | 241 | 5,36 | |
SH:3 | 603 | 161 | 5,36 | |
SN:1 | 519 | 50 | ||
SN:2 | 519 | 40 | ||
SN:3 | 519 | 16,1 | ||
SN:4 | 519 | 13,4 |
2)
w II etapie zmierzona emisja tlenku węgla oraz emisja sumy węglowodorów i tlenków azotu nie powinna przekraczać wartości podanych w poniższej tabeli:Klasa | Tlenek węgla (CO) (g/kWh) | Suma węglowodorów i tlenków azotu (g/kWh) HC + NOx |
SH:1 | 805 | 50 |
SH:2 | 805 | 50 |
SH:3 | 603 | 72 |
SN:1 | 610 | 50,0 |
SN:2 | 610 | 40,0 |
SN:3 | 610 | 16,1 |
SN:4 | 610 | 12,1 |