Zasadnicze wymagania dla rekreacyjnych jednostek pływających.
Dz.U.2004.258.2584
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI I PRACY1)
z dnia 19 listopada 2004 r.
w sprawie zasadniczych wymagań dla rekreacyjnych jednostek pływających2)
Przepisy ogólne
Przepisy ogólne
- jeżeli ich producent albo upoważniony przedstawiciel prowadzący działalność gospodarczą na terytorium Unii Europejskiej załączy pisemną deklarację zgodności, o której mowa w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
Zasadnicze wymagania dotyczące projektowania i budowy rekreacyjnych jednostek pływających
Zasadnicze wymagania dotyczące projektowania i budowy rekreacyjnych jednostek pływających
Zasadnicze wymagania dla rekreacyjnych jednostek pływających w zakresie emisji spalin z silników napędowych
Zasadnicze wymagania dla rekreacyjnych jednostek pływających w zakresie emisji spalin z silników napędowych
Typ | Tlenek węgla CO = A + B/PnN | Węglowodory HC = A + B/PnN | Tlenki azotu | Pyły PT | ||||
A | B | n | A | B | n | NOx | ||
Silniki dwusuwowe z zapłonem iskrowym | 150,0 | 600,0 | 1,0 | 30,0 | 100,0 | 0,75 | 10,0 | nie dotyczy |
Silniki czterosuwowe z zapłonem iskrowym | 150,0 | 600,0 | 1,0 | 6,0 | 50,0 | 0,75 | 15,0 | nie dotyczy |
Silniki z zapłonem samoczynnym | 5,0 | 0 | 0 | 1,5 | 2,0 | 0,5 | 9,8 | 1,0 |
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
A, B i n - stałe zgodnie z tabelą,
PN - moc znamionową silnika w kW;
emisje spalin są mierzone zgodnie z normami zharmonizowanymi.
Zasadnicze wymagania dla rekreacyjnych jednostek pływających w zakresie poziomu hałasu emitowanego przez te jednostki
Zasadnicze wymagania dla rekreacyjnych jednostek pływających w zakresie poziomu hałasu emitowanego przez te jednostki
Moc pojedynczego silnika w kW | Maksymalny poziom ciśnienia akustycznego = LpASmax w dB |
PN ≤ 10 | 67 |
10 < PN ≤ 40 | 72 |
PN > 40 | 75 |
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
- PN - moc znamionową silnika w kW przy prędkości znamionowej,
- LpASmax - maksymalny poziom ciśnienia akustycznego w dB.
D(t)=P/D
instrukcja obsługi, o której mowa w § 10, powinna zawierać także informacje konieczne do utrzymania rekreacyjnych jednostek pływających oraz układu wydechowego w takim stanie, który, w zakresie, w jakim jest to możliwe, zapewni zgodność tych jednostek z wymaganymi dopuszczalnymi wartościami poziomu hałasu przy normalnym ich użytkowaniu.
Warunki i tryb dokonywania oceny zgodności
Warunki i tryb dokonywania oceny zgodności
Dodatkowe kryteria, jakie powinny być uwzględnione przy notyfikowaniu jednostki
Dodatkowe kryteria, jakie powinny być uwzględnione przy notyfikowaniu jednostki
Sposób oznakowania
Sposób oznakowania
Przepisy przejściowe i końcowe
Przepisy przejściowe i końcowe
1) Minister Gospodarki i Pracy kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki i Pracy (Dz. U. Nr 134, poz. 1428).
2) Przepisy niniejszego rozporządzenia wdrażają postanowienia dyrektywy 94/25/WE z dnia 16 czerwca 1994 r. w sprawie ujednolicenia ustaw, rozporządzeń i przepisów administracyjnych w państwach członkowskich dotyczących rekreacyjnych jednostek pływających (Dz. Urz. UE L 164/15 z dnia 30 czerwca 1994 r.), zmienionej dyrektywą 2003/44/WE z dnia 16 czerwca 2003 r. (Dz. Urz. UE L 214 z dnia 26 sierpnia 2003 r.). Dane dotyczące aktów prawa Unii Europejskiej ogłoszonych przed dniem 1 maja 2004 r., zamieszczone w niniejszym rozporządzeniu dotyczą ogłoszenia tych aktów w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - wydanie specjalne.
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 124, poz. 1152, Nr 130, poz. 1190, Nr 137, poz. 1302, Nr 149, poz. 1451 i 1452, Nr 162, poz. 1568, Nr 200, poz. 1953 i Nr 210, poz. 2036 oraz z 2004 r. Nr 29, poz. 257, Nr 54, poz. 535, Nr 92, poz. 884, Nr 121, poz. 1264 i Nr 173, poz. 1808.
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
KATEGORIE PROJEKTOWE REKREACYJNYCH JEDNOSTEK PŁYWAJĄCYCH
KATEGORIE PROJEKTOWE REKREACYJNYCH JEDNOSTEK PŁYWAJĄCYCH
1) Kategoria A - OCEANICZNA - jednostki zaprojektowane do dalekich rejsów, w warunkach wiatru silniejszego niż 8° B (stopni w skali Beauforta) i przy znaczącej wysokości fali przekraczającej 4 metry; jednakże, z wyłączeniem nietypowych warunków, jednostki te są w znacznym stopniu samowystarczalne;
2) Kategoria B - PEŁNOMORSKA - jednostki zaprojektowane do rejsów pełnomorskich, w warunkach wiatru o sile do 8° B włącznie i przy znaczącej wysokości fali do 4 metrów włącznie;
3) Kategoria C - PRZYBRZEŻNA - jednostki zaprojektowane do rejsów po wodach przybrzeżnych, dużych zatokach, zalewach, jeziorach i rzekach, w warunkach wiatru o sile do 6° B włącznie i przy znaczącej wysokości fali do 2 metrów włącznie;
4) Kategoria D - NA WODY OSŁONIĘTE - jednostki zaprojektowane do rejsów na wodach osłoniętych, małych zatokach, małych jeziorach, rzekach i kanałach, przy sile wiatru do 4° B włącznie i znaczącej wysokości fali nieprzekraczającej 0,3 metra, ze sporadycznymi falami o wysokości 0,5 metra, spowodowanymi np. przez przepływające obok statki.
Kategoria projektowa | Siła wiatru (skala Beauforta) | Znacząca wysokość fali (H1/3, metry) |
A - Oceaniczna | ponad 8° B | ponad 4 m |
B - Pełnomorska | do 8° B włącznie | do 4 m włącznie |
C - Przybrzeżna | do 6° B włącznie | do 2 m włącznie |
D - Na wody osłonięte | do 4° B włącznie | do 0,3 m włącznie |
ZAŁĄCZNIK Nr 2
WZÓR ZNAKU CE
WZÓR ZNAKU CE
W przypadku pomniejszania lub powiększania znaku CE należy zachować proporcje podane na powyższym rysunku.
Elementy znaku CE powinny mieć tę samą wysokość, która nie może być mniejsza niż 5 mm. Po znaku CE następuje numer identyfikacyjny notyfikowanej jednostki, jeżeli bierze ona udział w kontroli produkcji.
ZAŁĄCZNIK Nr 3
PROCEDURY I METODY OCENY ZGODNOŚCI
PROCEDURY I METODY OCENY ZGODNOŚCI
1.1. Wewnętrzna kontrola produkcji jest procedurą, poprzez którą producent lub jego upoważniony przedstawiciel zapewnia i oświadcza, że wyroby, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 rozporządzenia, spełniają zasadnicze wymagania określone w rozporządzeniu.
1.2. Producent lub jego upoważniony przedstawiciel sporządza deklarację zgodności i umieszcza znak CE na wyrobach, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 rozporządzenia.
1.3. Deklaracja zgodności, o której mowa w pkt 1.2, jest dołączana do:
a) rekreacyjnych jednostek pływających i powinna być dołączona do instrukcji obsługi, o której mowa w § 10 rozporządzenia,
b) elementów rekreacyjnych jednostek pływających określonych w § 2 pkt 8 rozporządzenia,
c) silników napędowych i musi być dołączona do instrukcji obsługi, o której mowa w § 37 rozporządzenia.
1.4. Pisemna deklaracja zgodności, sporządzona w językach, o których mowa w § 10 ust. 1 rozporządzenia, zawiera:
a) nazwę i adres producenta oraz jego upoważnionego przedstawiciela prowadzącego działalność gospodarczą na terytorium Unii Europejskiej,
b) opis wyrobu określonego w pkt 1.1; jeżeli ma to zastosowanie, należy podać typ i numer seryjny,
c) odniesienia do zastosowanych właściwych norm zharmonizowanych lub odniesienia do specyfikacji, z którymi zadeklarowana jest zgodność,
d) jeżeli ma to zastosowanie, odniesienia do innych stosownych rozporządzeń,
e) jeżeli ma to zastosowanie, odniesienia do certyfikatu badania typu WE wydanego przez notyfikowaną jednostkę,
f) jeżeli ma to zastosowanie, nazwę i adres notyfikowanej jednostki,
g) wskazanie osoby upoważnionej do składania podpisu w imieniu producenta lub jego upoważnionego przedstawiciela prowadzącego działalność gospodarczą na terytorium Unii Europejskiej.
1.5. W przypadku silników, o których mowa w § 5 ust. 2 rozporządzenia, deklaracja zgodności zawiera, oprócz informacji określonych w pkt 1.4, oświadczenie producenta mówiące, że silnik będzie spełniał wymagania dotyczące emisji spalin określone w rozporządzeniu, w przypadku jego zamontowania na rekreacyjnej jednostce pływającej zgodnie z instrukcjami dostarczonymi przez producenta, a także że silnik ten nie może zostać wprowadzony do użytku do momentu, w którym rekreacyjna jednostka pływająca, na której silnik ten ma zostać zamontowany, zostanie uznana, jeżeli ma to zastosowanie, za spełniającą odpowiedni przepis rozporządzenia.
1.6. Producent powinien sporządzić dokumentację techniczną. Producent lub jego upoważniony przedstawiciel przechowuje ją, po wyprodukowaniu ostatniej rekreacyjnej jednostki pływającej lub jej elementu, przez co najmniej 10 lat, w celu udostępniania jej do celów kontrolnych. Jeżeli ani producent, ani jego upoważniony przedstawiciel nie są z kraju Unii Europejskiej, obowiązek udostępniania dokumentacji technicznej spoczywa na importerze, który wprowadza rekreacyjną jednostkę pływającą do obrotu na rynek Unii Europejskiej.
1.7. Dokumentacja techniczna, o której mowa w pkt 1.6, powinna zawierać wszystkie stosowne dane i środki użyte przez producenta dla zapewnienia, że wyroby, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 rozporządzenia, są zgodne z zasadniczymi wymaganiami określonymi w rozporządzeniu.
1.8. Dokumentacja techniczna zawiera wszystkie stosowne dane lub środki użyte przez producenta celem zapewnienia, aby wyroby, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 rozporządzenia, były zgodne z zasadniczymi wymaganiami, które mają do nich zastosowanie.
1.9. Dokumentacja techniczna umożliwia zrozumienie projektu, produkcji i działania wyrobu oraz ocenę zgodności wyrobu z wymaganiami rozporządzenia.
1.10. Dokumentacja zawiera w stopniu wymaganym dla oceny:
1) ogólny opis typu;
2) schematy ideowe oraz rysunki i schematy części składowych, podzespołów, obwodów itd.;
3) opisy i wyjaśnienia niezbędne dla zrozumienia powyższych schematów, rysunków oraz funkcjonowania wyrobu;
4) wykaz norm zharmonizowanych, stosowanych w całości lub częściowo, oraz opisy rozwiązań zastosowanych w celu spełnienia wymagań zasadniczych w przypadkach, gdy nie zastosowano norm zharmonizowanych;
5) wyniki przeprowadzonych obliczeń związanych z projektem, przeprowadzonych badań itd.;
6) sprawozdania z prób lub obliczeń dotyczących stateczności oraz obliczeń dotyczących pływalności zgodnie z § 12 rozporządzenia;
7) sprawozdania z prób emisji spalin wykazujące zgodność z § 35 ust. 1 rozporządzenia;
8) sprawozdania z prób emisji hałasu lub dane referencyjnych jednostek pływających wykazujące zgodność z § 38 ust. 1 rozporządzenia.
1.11. Producent lub jego upoważniony przedstawiciel przechowuje kopię deklaracji zgodności wraz z dokumentacją techniczną.
1.12. Producent powinien podjąć wszelkie niezbędne środki, aby proces produkcji zapewniał zachowanie zgodności wyrobów z dokumentacją techniczną, o której mowa w pkt 1.6-1.9, oraz z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu.
2. Wewnętrzna kontrola produkcji oraz próby - moduł Aa.
(moduł Aa, wariant 1)
2.1. Moduł ten składa się z modułu A, określonego w pkt 1, oraz z następujących wymagań dodatkowych:
2.2. W odniesieniu do projektu i budowy:
Na jednej lub kilku wykonanych rekreacyjnych jednostkach pływających reprezentatywnych dla danego typu powinna być przeprowadzona przez producenta lub w jego imieniu jedna lub więcej z następujących prób, równoważnych obliczeń lub kontroli:
a) próba stateczności, zgodnie z § 12 rozporządzenia, oraz
b) próba pływalności, zgodnie z § 12-16 rozporządzenia.
Te próby, obliczenia lub kontrole powinny być przeprowadzone na odpowiedzialność notyfikowanej jednostki wybranej przez producenta.
2.3. W odniesieniu do emisji hałasu:
1) w przypadku następujących rekreacyjnych jednostek pływających:
a) wyposażonych w silniki zaburtowe lub silniki z przekładnią Z bez integralnego układu wydechowego oraz w przypadku
b) skuterów wodnych:
na jednej lub kilku rekreacyjnych jednostkach pływających reprezentatywnych dla produkcji danego producenta producent lub jego upoważniony przedstawiciel przeprowadza próby określone w rozdziale 4 rozporządzenia na odpowiedzialność notyfikowanej jednostki wybranej przez producenta;
2) w przypadku silników zaburtowych oraz silników z przekładnią Z z integralnym układem wydechowym: na jednym lub kilku silnikach z każdej rodziny silników reprezentatywnych dla produkcji danego producenta, producent lub jego upoważniony przedstawiciel przeprowadza próby określone w rozdziale 4 rozporządzenia na odpowiedzialność notyfikowanej jednostki wybranej przez producenta;
3) w przypadku prób więcej niż jednego silnika zastosowana zostanie metoda statystyczna określona w pkt 10 w celu zapewnienia reprezentatywności próbki.
3. Badanie typu WE - moduł B
3.1. Badanie typu WE jest procedurą, poprzez którą notyfikowana jednostka zapewnia i oświadcza, że wzorzec wyrobu jest zgodny z zasadniczymi wymaganiami określonymi w rozporządzeniu.
3.2. Producent lub jego upoważniony przedstawiciel składa w wybranej przez siebie notyfikowanej jednostce wniosek o przeprowadzenie badania typu WE.
3.3. Wniosek, o którym mowa w pkt 3.2, powinien zawierać:
1) nazwę i adres producenta, a w wypadku gdy wniosek składa jego upoważniony przedstawiciel, dodatkowo jego nazwę i adres;
2) oświadczenie, że taki sam wniosek nie został złożony w innej notyfikowanej jednostce;
3) dokumentację techniczną, o której mowa w pkt 1.6-1.10.
3.4. Wnioskodawca przekazuje do dyspozycji notyfikowanej jednostki rekreacyjną jednostkę pływającą lub jej element reprezentatywny dla badanej produkcji, zwany dalej "wzorcem wyrobu". Wzorzec wyrobu może reprezentować kilka wariantów danego wyrobu, o którym mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 rozporządzenia, pod warunkiem że różnice między nimi nie mają wpływu na poziom bezpieczeństwa i na inne wymagania dotyczące ich funkcjonowania.
3.5. Notyfikowana jednostka może zażądać dalszych wyrobów, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 rozporządzenia, jeżeli są one niezbędne do przeprowadzenia prób.
3.6. Dokumentacja techniczna powinna umożliwić ocenę zgodności wyrobów, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 rozporządzenia, z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu. Powinna ona przedstawiać projekt, proces produkcji i sposób działania rekreacyjnej jednostki pływającej lub jej elementu w zakresie niezbędnym dla takiej oceny.
3.7. Notyfikowana jednostka powinna:
1) zbadać dokumentację techniczną, sprawdzić, czy wzorzec wyrobu jest zgodny z dokumentacją techniczną, oraz określić elementy, które zostały zaprojektowane zgodnie z wymaganiami norm zharmonizowanych, a także elementy zaprojektowane bez zastosowania wymagań tych norm;
2) przeprowadzić lub zlecić przeprowadzenie odpowiedniej kontroli i prób niezbędnych dla sprawdzenia, czy przyjęte przez producenta rozwiązania spełniają zasadnicze wymagania określone w rozporządzeniu, w przypadku gdy normy zharmonizowane nie zostały zastosowane;
3) przeprowadzić lub zlecić przeprowadzenie odpowiedniej kontroli i prób niezbędnych dla sprawdzenia, czy producent zastosował odpowiednie normy, w przypadku ich zastosowania;
4) uzgodnić z wnioskodawcą miejsce przeprowadzenia niezbędnych kontroli i prób.
3.8. Jeżeli wzorzec wyrobu jest zgodny z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu, notyfikowana jednostka wydaje wnioskodawcy świadectwo badania typu WE, które powinno zawierać nazwę i adres producenta, wynik badania, warunki ważności i dane niezbędne do identyfikacji zatwierdzonego wzorca wyrobu.
3.9. Do świadectwa badania typu WE powinien być dołączony spis dokumentacji technicznej, którego kopię zatrzymuje notyfikowana jednostka.
3.10. Jeżeli notyfikowana jednostka odmówi producentowi wydania świadectwa badania typu WE, powinna szczegółowo uzasadnić decyzję tej odmowy.
3.11. Wnioskodawca poinformuje notyfikowaną jednostkę, przechowującą dokumentację techniczną, w związku z badaniem typu WE, o wszelkich zmianach zatwierdzonego wyrobu, które wymagają dodatkowego zatwierdzenia, o ile zmiany te wpływają na zgodność z zasadniczymi wymaganiami lub określonymi warunkami użytkowania wyrobów, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 rozporządzenia. Dodatkowe zatwierdzenie jest wydawane w postaci uzupełnienia do oryginalnego świadectwa badania typu WE.
3.12. Notyfikowana jednostka udostępnia innym notyfikowanym jednostkom informacje dotyczące wydanych oraz wycofanych świadectw badania typu WE.
3.13. Inne notyfikowane jednostki, o których mowa w pkt 3.12, mogą otrzymać kopie świadectw badania typu WE oraz uzupełnień do nich w formie załączników.
3.14. Producent lub jego upoważniony przedstawiciel powinien przechowywać kopie świadectw badania typu WE i uzupełnień do nich, wraz z dokumentacją techniczną, przez co najmniej 10 lat od wyprodukowania ostatniego wyrobu, o którym mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 rozporządzenia. Jeżeli ani producent, ani jego upoważniony przedstawiciel nie są z kraju Unii Europejskiej, obowiązek przechowywania dokumentacji technicznej w celu udostępniania spoczywa na importerze, który wprowadza rekreacyjną jednostkę pływającą do obrotu na rynek Unii Europejskiej.
4. Zapewnienie zgodności wyrobu z typem - moduł C.
4.1. Zapewnienie zgodności wyrobu z typem jest procedurą, poprzez którą producent lub jego upoważniony przedstawiciel zapewnia i oświadcza, że wyroby, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 rozporządzenia, są zgodne z typem, określonym w świadectwie badania typu WE, i spełniają wymagania określone w rozporządzeniu.
4.2. Producent sporządza deklarację zgodności, o której mowa w pkt 1.3 i 1.4, i umieszcza znak CE na wyrobach, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 rozporządzenia.
4.3. Producent powinien podjąć wszelkie niezbędne środki, aby proces produkcji zapewniał zachowanie zgodności wyrobów, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 rozporządzenia, z wzorcem wyrobu określonym w świadectwie badania typu WE oraz z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu.
4.4. Producent lub jego upoważniony przedstawiciel powinien przechowywać kopie deklaracji zgodności, wraz z dokumentacją techniczną, o której mowa w pkt 1.6-1.10, przez co najmniej 10 lat od daty wyprodukowania ostatniego wyrobu, o którym mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 rozporządzenia. Jeżeli ani producent, ani jego upoważniony przedstawiciel nie są z kraju Unii Europejskiej, obowiązek przechowywania dokumentacji technicznej w celu udostępniania spoczywa na importerze, który wprowadza rekreacyjną jednostkę pływającą do obrotu na rynek Unii Europejskiej.
4.5. W odniesieniu do oceny zgodności z zasadniczymi wymaganiami dotyczącymi emisji spalin określonymi w rozporządzeniu oraz jeżeli dany producent nie stosuje pełnego zapewnienia jakości (moduł H) opisanego w pkt 9, wybrana przez producenta notyfikowana jednostka może przeprowadzić lub zlecić przeprowadzenie kontroli wyrobu w nieregularnych odstępach czasu.
4.6. Jeżeli poziom jakości wydaje się być niezadowalający lub jeżeli wydaje się konieczne zweryfikowanie ważności danych przedstawionych przez producenta, stosuje się następującą procedurę:
Z serii silników zostaje wybrany jeden silnik, który zostaje poddany próbom omówionym w rozdziale 3 rozporządzenia. Badane silniki są docierane, częściowo lub całkowicie, według specyfikacji producenta. Jeżeli poziom emisji spalin silnika wybranego z serii silników przekracza dopuszczalne wielkości, o których mowa w rozdziale 3 rozporządzenia, producent może wnioskować o przeprowadzenie pomiarów na próbce silników wybranych z tej samej serii, obejmującej pierwotnie badany silnik. W celu zapewnienia zgodności wyżej wspomnianej próbki silników z wymaganiami rozporządzenia stosuje się metodę statystyczną, o której mowa w pkt 10.
5. Zapewnienie jakości produkcji - moduł D
5.1. Zapewnienie jakości produkcji jest procedurą, poprzez którą producent, spełniający wymagania, o których mowa w pkt 5.3, zapewnia i oświadcza, że dany wyrób, o którym mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 rozporządzenia, jest zgodny z wzorcem wyrobu określonym w świadectwie badania typu WE i spełnia wymagania określone w rozporządzeniu.
5.2. Producent lub jego upoważniony przedstawiciel sporządza deklarację zgodności, o której mowa w pkt 1.3 i 1.4, i umieszcza znak CE na wyrobach, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 rozporządzenia. Znakowi CE powinien towarzyszyć numer identyfikacyjny notyfikowanej jednostki odpowiedzialnej za nadzór.
5.3. Producent stosuje zatwierdzony system jakości produkcji, inspekcji końcowych i prób, a także podlega nadzorowi notyfikowanej jednostki.
5.4. Producent składa w wybranej przez siebie notyfikowanej jednostce wniosek o dokonanie oceny swojego systemu jakości dla danego wyrobu, o którym mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 rozporządzenia.
5.5. Wniosek, o którym mowa w pkt 5.4, powinien zawierać:
1) dane na temat przewidywanej kategorii rekreacyjnej jednostki pływającej;
2) dokumentację dotyczącą systemu jakości;
3) tam, gdzie ma to zastosowanie, dokumentację techniczną, o której mowa w pkt 1.6-1.10, zatwierdzonego wzorca wyrobu, oraz kopię świadectwa badania typu WE.
5.6. System jakości powinien zapewniać zgodność wyrobów, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 rozporządzenia, z wzorcem wyrobu określonym w świadectwie badania typu WE oraz z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu.
5.7. Środki, wymagania i zasady przyjęte przez producenta powinny być udokumentowane w sposób systematyczny i uporządkowany w formie ksiąg jakości, procedur i instrukcji. Dokumentacja systemu jakości powinna umożliwiać spójną analizę programów i planów jakości oraz sprawozdań.
5.8. Dokumentacja systemu jakości zawiera opis:
1) celów dotyczących systemu jakości, struktury organizacyjnej, zakresu kompetencji i uprawnień kierownictwa w odniesieniu do jakości wyrobów, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 rozporządzenia;
2) sposobu produkcji, technik kontroli i zapewnienia jakości, ciągłych lub regularnie podejmowanych działań w dziedzinie jakości;
3) kontroli i prób przeprowadzanych przed, podczas i po zakończeniu produkcji oraz częstotliwości ich przeprowadzania;
4) zapisów z kontroli jakości, takich jak sprawozdania z inspekcji, dane z prób i kalibrowania, dane o kwalifikacjach zaangażowanego personelu;
5) środków stosowanych do nadzoru dla osiągnięcia wymaganej jakości wyrobów, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 rozporządzenia, oraz skutecznego funkcjonowania systemu jakości.
5.9. Notyfikowana jednostka ocenia system jakości w celu stwierdzenia w formie decyzji, czy spełnia wymagania, o których mowa w pkt 5.6, przyjmując, że wymagania te zostały spełnione przy zastosowaniu norm zharmonizowanych dotyczących systemów jakości.
5.10. W skład zespołu audytorów powinna wchodzić przynajmniej jedna osoba z doświadczeniem w ocenianiu zagadnień technicznych dotyczących danego wyrobu, o którym mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 rozporządzenia. Procedura oceny powinna obejmować inspekcję w zakładzie producenta.
5.11. Producent powinien zostać powiadomiony o podjętej decyzji, o której mowa w pkt 5.9. Powiadomienie to powinno zawierać wnioski z przeprowadzonych badań oraz uzasadnienie podjętej decyzji.
5.12. Producent wypełnia zobowiązania wynikające z zatwierdzonego systemu jakości i zapewnia utrzymywanie go tak, aby był on właściwy i skuteczny.
5.13. Producent lub jego upoważniony przedstawiciel informuje notyfikowaną jednostkę, która zatwierdziła system jakości, o wszelkich zamierzonych modyfikacjach tego systemu.
5.14. Notyfikowana jednostka bada proponowane zmiany i decyduje, czy tak zmodyfikowany system jakości spełnia wymagania, o których mowa w pkt 5.6, oraz czy konieczna jest powtórna ocena.
5.15. Notyfikowana jednostka powiadamia producenta o podjętej decyzji. Powiadomienie to powinno zawierać wnioski z przeprowadzonych badań i uzasadnienie decyzji.
5.16. Celem nadzoru prowadzonego na odpowiedzialność notyfikowanej jednostki jest upewnienie się, czy producent wypełnia swe zobowiązania, wynikające z zatwierdzonego systemu jakości.
5.17. Producent powinien umożliwić notyfikowanej jednostce dostęp do stanowisk produkcyjnych, kontroli i prób oraz magazynów, w celu przeprowadzenia inspekcji, oraz udostępnić niezbędne informacje, a w szczególności:
1) dokumentację systemu jakości, o której mowa w pkt 5.7;
2) zapisy kontroli jakości, takie jak sprawozdania z inspekcji, dane z prób i kalibrowania, dane o kwalifikacjach zaangażowanego personelu.
5.18. Notyfikowana jednostka przeprowadza okresowe kontrole celem upewnienia się, czy producent utrzymuje i stosuje system jakości, oraz przekazuje producentowi sprawozdania z takich kontroli.
5.19. Notyfikowana jednostka może przeprowadzać u producenta niezapowiedziane wizytacje. Podczas takich wizytacji notyfikowana jednostka może przeprowadzić lub spowodować przeprowadzenie badań celem sprawdzenia, czy system jakości funkcjonuje prawidłowo. Notyfikowana jednostka przedstawia producentowi sprawozdanie z takich wizytacji, a w przypadku przeprowadzenia badań - ich wyniki.
5.20. Producent powinien przechowywać do wglądu, przez co najmniej 10 lat od wyprodukowania ostatniego wyrobu, o którym mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 rozporządzenia, następujące dokumenty, które są udostępniane władzom krajowym:
1) dotyczące systemu jakości, o których mowa w pkt 5.7;
2) zmiany i modyfikacje systemu jakości, o których mowa w pkt 5.13;
3) decyzje i sprawozdania notyfikowanej jednostki, o których mowa w pkt 5.14, 5.18 i 5.19.
5.21. Notyfikowana jednostka powinna udostępniać innym notyfikowanym jednostkom informacje o decyzjach dotyczących wydanych oraz wycofanych zatwierdzeń systemów jakości.
6. Zapewnienie jakości wyrobu - moduł E
6.1. Zapewnienie jakości wyrobu jest procedurą, w ramach której producent spełniający wymagania określone w pkt 6.2 zapewnia i oświadcza, że określone wyroby są zgodne z typem opisanym w świadectwie badania typu WE i z dotyczącymi ich wymaganiami rozporządzenia.
6.2. Producent lub jego upoważniony przedstawiciel sporządza pisemną deklarację zgodności, o której mowa w pkt 1.3 i 1.4, i umieszcza znak CE na wyrobach, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 rozporządzenia. Znakowi CE towarzyszy numer identyfikacyjny notyfikowanej jednostki odpowiedzialnej za nadzór.
6.3. Producent stosuje zatwierdzony system jakości w zakresie badań wyrobu końcowego zgodnie z pkt 6.4-6.16 oraz podlega nadzorowi zgodnie z pkt 6.17-6.20.
6.4. Producent występuje z wnioskiem do notyfikowanej jednostki, według swojego wyboru, o dokonanie oceny jego systemu jakości określonych wyrobów.
6.5. Wniosek, o którym mowa w pkt 6.4, zawiera:
1) wszelkie informacje istotne dla przewidywanej kategorii wyrobów;
2) dokumentację dotyczącą systemu jakości;
3) jeżeli ma to zastosowanie, dokumentację techniczną i kopię świadectwa badania typu WE.
6.6. W oparciu o system jakości należy zbadać każdy wyrób z osobna oraz przeprowadzić próby określone w odpowiedniej(nich) normie(mach) zharmonizowanej(nych) lub przeprowadzić równoważne próby, w celu zapewnienia zgodności tego wyrobu z odpowiednimi wymaganiami rozporządzenia.
6.7. Wszystkie elementy, wymagania i przepisy przyjęte przez producenta są udokumentowane w sposób systematyczny i uporządkowany w postaci zapisanych reguł, procedur i instrukcji.
6.8. Dokumentacja dotycząca systemu jakości pozwala na jednolitą interpretację programów, planów, instrukcji i dokumentów z zakresu badania jakości.
6.9. Dokumentacja zawiera w szczególności odpowiedni opis:
1) celów jakości i struktury organizacyjnej, obowiązków i uprawnień kierownictwa w odniesieniu do jakości wyrobu;
2) badań i prób, które zostaną przeprowadzone po zakończeniu produkcji;
3) czynności sprawdzających i badań, które są przeprowadzane przed, podczas i po zakończeniu produkcji, oraz częstotliwości, z jaką są dokonywane;
4) środków podejmowanych w celu monitorowania skutecznego funkcjonowania systemu jakości;
5) dokumentów związanych z systemem jakości, takich jak sprawozdania z inspekcji, dane uzyskane podczas prób, dane dotyczące kalibracji, dane dotyczące kwalifikacji pracowników przeprowadzających badania i próby itp.
6.10. Notyfikowana jednostka ocenia, czy system jakości spełnia wymagania określone w pkt 6.6. Uwzględnia także zgodność z wymaganiami odnoszącymi się do systemów jakości, które mają zastosowanie w odniesieniu do właściwej zharmonizowanej normy.
6.11. Przynajmniej jeden członek zespołu kontrolnego ma doświadczenie w zakresie oceny danej technologii produkcji urządzeń danego typu.
6.12. Proces oceny obejmuje wizytę w zakładzie producenta. O decyzji powiadamia się producenta. Zawiadomienie zawiera wnioski oraz umotywowaną decyzję wynikającą z oceny.
6.13. Producent dokłada wszelkich starań, aby wypełniać obowiązki wynikające z zatwierdzonego systemu jakości oraz utrzymać właściwe i skuteczne funkcjonowanie tego systemu.
6.14. Producent lub jego upoważniony przedstawiciel informują notyfikowaną jednostkę, która zatwierdziła system jakości, o wszelkich zmianach, które mają być w tym systemie wprowadzone.
6.15. Notyfikowana jednostka ocenia proponowane zmiany i decyduje, czy zmieniony system jakości spełnia wymagania określone w pkt 6.6 oraz czy wymagana jest ponowna ocena.
6.16. Notyfikowana jednostka przekazuje swoją decyzję producentowi. Zawiadomienie zawiera wnioski oraz umotywowaną decyzję wynikającą z oceny.
6.17. Nadzór w ramach odpowiedzialności notyfikowanej jednostki:
1) Celem nadzoru jest zapewnienie kontroli nad należytym wypełnianiem przez producenta zobowiązań wynikających z zastosowania systemu jakości.
2) W celu przeprowadzenia inspekcji producent umożliwia notyfikowanej jednostce dostęp do miejsca projektowania i produkcji, miejsca, gdzie przeprowadzane są badania i próby, oraz do miejsca składowania oraz udziela wszelkich niezbędnych informacji, w szczególności udostępnia:
a) dokumentację systemu jakości,
b) dokumentację techniczną,
c) sprawozdania dotyczące jakości, takie jak sprawozdania pokontrolne, dane dotyczące prób, kalibracji, kwalifikacji zatrudnionych pracowników itp.
6.18. Notyfikowana jednostka przeprowadza kontrole okresowe, aby upewnić się, że producent przestrzega i stosuje rozwiązania systemu jakości oraz przedstawia producentowi sprawozdania z kontroli.
6.19. Notyfikowana jednostka może przeprowadzić nieplanowane kontrole w siedzibie producenta. Podczas tych kontroli może, o ile to konieczne, przeprowadzić lub zlecić przeprowadzenie próby prawidłowego funkcjonowania systemu jakości.
6.20. Notyfikowana jednostka przekazuje producentowi sprawozdanie z kontroli, a w przypadku przeprowadzenia próby - sprawozdanie z prób.
6.21. Producent przechowuje, przez okres co najmniej 10 lat od daty wyprodukowania ostatniego wyrobu, następujące dokumenty, które są udostępniane władzom krajowym:
1) dokumentację, określoną w pkt 6.5 ppkt 2,
2) aktualizacje, określone w pkt 6.15,
3) decyzje i sprawozdania notyfikowanej jednostki, określone w pkt 6.17, pkt 6.18 i pkt 6.20.
6.22. Każda notyfikowana jednostka udostępnia innym notyfikowanym jednostkom istotne informacje dotyczące wydanych i cofniętych systemów jakości.
7. Weryfikacja wyrobu - moduł F
7.1. Weryfikacja wyrobu jest procedurą, poprzez którą producent lub jego upoważniony przedstawiciel zapewnia i oświadcza, że wyroby, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 rozporządzenia, są zgodne z wzorcem wyrobu określonym w świadectwie badania typu WE oraz spełniają zasadnicze wymagania określone w rozporządzeniu.
7.2. Producent lub jego upoważniony przedstawiciel sporządza deklarację zgodności, o której mowa w pkt 1.3 i 1.4, i umieszcza znak CE na wyrobach, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 rozporządzenia.
7.3. Producent podejmuje wszelkie konieczne środki, aby proces produkcji zapewnił zgodność wyrobów, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 rozporządzenia, z wzorcem wyrobu określonym w świadectwie badania typu WE oraz aby spełniały one wymagania określone w rozporządzeniu.
7.4. Notyfikowana jednostka przeprowadza odpowiednie badania i próby celem sprawdzenia zgodności wyrobów, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 rozporządzenia, z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu, sprawdzając albo każdy wyrób, jak określono w pkt 7.6-7.7, albo losowo wybrany wyrób, jak określono w pkt 7.9-7.13, zgodnie z wyborem producenta.
7.5. Producent lub jego upoważniony przedstawiciel przechowuje kopię świadectwa badania typu WE przez co najmniej 10 lat od daty wyprodukowania ostatniego wyrobu, o którym mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 rozporządzenia.
7.6. Każdy wyrób, o którym mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 rozporządzenia, jest oddzielnie badany i poddawany próbom określonym w normach zharmonizowanych lub jest poddawany równoważnym próbom, w celu sprawdzenia jego zgodności ze wzorcem wyrobu określonym w świadectwie badania typu WE oraz z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu.
7.7. Notyfikowana jednostka nanosi lub zleca naniesienie swojego numeru identyfikacyjnego na każdy zatwierdzony wyrób, o którym mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 rozporządzenia, oraz sporządza pisemne świadectwo zgodności, w oparciu o przeprowadzone próby.
7.8. Producent lub jego upoważniony przedstawiciel powinien przedstawiać na żądanie świadectwo zgodności wystawione przez notyfikowaną jednostkę.
7.9. Producent przedstawia do badań wyroby, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 rozporządzenia, w postaci jednolitej partii i podejmuje wszelkie konieczne środki, aby proces produkcji zapewniał jednolitość każdej wyprodukowanej partii.
7.10. W celu sprawdzenia należy przedstawić wszystkie wyroby, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 rozporządzenia, w formie jednolitej partii. Z każdej partii zostaje wybrana losowo próbka. Próbka ta jest badana i poddawana próbom określonym w normach zharmonizowanych lub jest poddawana równoważnym próbom, w celu sprawdzenia zgodności z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu, a także w celu stwierdzenia, czy partia zostanie przyjęta, czy odrzucona.
7.11. Na procedurę losową, o której mowa w pkt 7.10, składają się:
1) stosowana metoda statystyczna;
2) plan pobierania próbek i opis jego realizacji.
7.12. W przypadku zatwierdzenia partii notyfikowana jednostka nanosi lub zleca naniesienie swojego numeru identyfikacyjnego na każdy zatwierdzony wyrób, o którym mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 rozporządzenia, oraz sporządza pisemne świadectwo zgodności w oparciu o przeprowadzone próby.
7.13. Jeżeli partia zostaje odrzucona, notyfikowana jednostka lub właściwe władze powinny podjąć stosowne środki, aby zapobiec wprowadzaniu jej do obrotu. W przypadku częstego odrzucania partii, notyfikowana jednostka może zawiesić weryfikację losową.
7.14. Producent może oznaczyć wyroby, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 rozporządzenia, podczas procesu produkcji numerem identyfikacyjnym notyfikowanej jednostki na jej odpowiedzialność.
7.15. W celu oceny zgodności z wymaganiami dotyczącymi emisji spalin, stosuje się procedurę określoną w pkt 10.
8. Weryfikacja jednostkowa - moduł G
8.1. Weryfikacja jednostkowa jest procedurą, poprzez którą producent zapewnia i oświadcza, że wyroby, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 rozporządzenia, dla których zostało wydane świadectwo zgodności, o którym mowa w pkt 8.4, są zgodne z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu.
8.2. Producent lub jego upoważniony przedstawiciel sporządza deklarację zgodności, o której mowa w pkt 1.3 i 1.4, i umieszcza znak CE na wyrobach, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 rozporządzenia.
8.3. Notyfikowana jednostka bada wyroby, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 rozporządzenia, oraz przeprowadza próby określone w normach zharmonizowanych lub próby równoważne, w celu sprawdzenia zgodności z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu.
8.4. Notyfikowana jednostka nanosi lub zleca naniesienie swojego numeru identyfikacyjnego na zatwierdzonym wyrobie, o którym mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 rozporządzenia, oraz sporządza pisemne świadectwo zgodności, w oparciu o przeprowadzone próby.
8.5. Dokumentacja techniczna, o której mowa w pkt 1.6-1.10, powinna umożliwiać zrozumienie projektu, procesu produkcji i użytkowania wyrobów, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 rozporządzenia, oraz pozwolić na ocenę zgodności z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu.
9. Pełne zapewnienia jakości - moduł H
9.1. Pełne zapewnienie jakości jest procedurą, poprzez którą producent, który spełnia wymagania, o których mowa w pkt 9.3, zapewnia i oświadcza, że wyroby, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 rozporządzenia, spełniają wymagania określone w rozporządzeniu.
9.2. Producent lub jego upoważniony przedstawiciel sporządza deklarację zgodności, o której mowa w pkt 1.3 i 1.4, i umieszcza znak CE na wyrobach, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 rozporządzenia. Za znakiem CE należy umieścić numer identyfikacyjny notyfikowanej jednostki odpowiedzialnej za nadzór.
9.3. Producent powinien stosować zatwierdzony system jakości dotyczący projektowania, produkcji, inspekcji końcowych i prób, a także podlega nadzorowi notyfikowanej jednostki.
9.4. Producent składa w notyfikowanej jednostce wniosek o dokonanie oceny swojego systemu jakości. Wniosek powinien zawierać:
1) dane na temat przewidywanej kategorii rekreacyjnej jednostki pływającej;
2) dokumentację dotyczącą systemu jakości.
9.5. System jakości powinien zapewniać zgodność wyrobów, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 rozporządzenia, z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu.
9.6. Wszystkie środki, wymagania i zasady przyjęte przez producenta powinny być udokumentowane w sposób systematyczny i uporządkowany, w formie ksiąg jakości, procedur i instrukcji. Dokumentacja systemu jakości powinna umożliwiać spójną analizę programów i planów jakości oraz sprawozdań.
9.7. Dokumentacja, o której mowa w pkt 9.6, zawiera w szczególności opis:
1) celów systemu jakości, struktury organizacyjnej, zakresu kompetencji i uprawnień kierownictwa w odniesieniu do jakości wyrobów, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 rozporządzenia;
2) technicznej specyfikacji projektu, łącznie z zastosowanymi normami zharmonizowanymi, a także, o ile normy zharmonizowane nie są stosowane w całości, środków przewidzianych dla zapewnienia, że są spełnione zasadnicze wymagania określone w rozporządzeniu;
3) technik oraz ciągłych lub systematycznie podejmowanych działań, wykorzystywanych przy projektowaniu rekreacyjnych jednostek pływających danej kategorii, dotyczących opracowania i sprawdzania projektów;
4) sposobu produkcji, technik kontroli i zapewnienia jakości, ciągłych lub regularnie podejmowanych działań w dziedzinie jakości;
5) kontroli i prób przeprowadzanych przed, podczas i po zakończeniu produkcji oraz częstotliwości ich dokonywania;
6) zapisów z kontroli jakości, takich jak sprawozdania z inspekcji, dane z prób i kalibrowania, dane o kwalifikacjach zaangażowanego personelu;
7) środków stosowanych do nadzoru nad utrzymywaniem wymaganej jakości wyrobów, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 rozporządzenia, oraz skutecznym funkcjonowaniem systemu jakości.
9.8. Notyfikowana jednostka ocenia system jakości w celu określenia, czy spełnia on wymagania, o których mowa w pkt 9.5-9.7, przyjmując, że wymagania dotyczące systemu jakości zostały spełnione, jeśli zastosowano odpowiednią normę zharmonizowaną.
9.9. W skład zespołu audytorów powinna wchodzić przynajmniej jedna osoba z doświadczeniem w ocenianiu zagadnień technicznych dotyczących danej rekreacyjnej jednostki pływającej lub jej elementu. Procedura oceny systemu jakości powinna obejmować inspekcję w zakładzie producenta.
9.10. Producent powinien zostać powiadomiony o podjętej decyzji. Powiadomienie to powinno zawierać wnioski z przeprowadzonych badań oraz uzasadnienie podjętej decyzji.
9.11. Producent wypełnia zobowiązania wynikające z zatwierdzonego systemu jakości i zapewnia utrzymywanie go tak, aby był on właściwy i skuteczny.
9.12. Producent lub jego upoważniony przedstawiciel informuje notyfikowaną jednostkę, która zatwierdziła system jakości, o wszelkich zamierzonych modyfikacjach tego systemu.
9.13. Notyfikowana jednostka bada proponowane zmiany i decyduje, czy tak zmodyfikowany system spełnia wymagania, o których mowa w pkt 9.5-9.7, oraz czy konieczna jest powtórna ocena.
9.14. Notyfikowana jednostka powiadamia producenta o podjętej decyzji. Powiadomienie to powinno zawierać wnioski z przeprowadzonych badań i uzasadnienie decyzji.
9.15. Celem nadzoru prowadzonego na odpowiedzialność notyfikowanej jednostki jest upewnienie się, czy producent wypełnia swoje zobowiązania wynikające z zatwierdzonego systemu jakości.
9.16. Producent powinien umożliwić notyfikowanej jednostce dostęp do stanowisk produkcyjnych, kontroli i prób oraz magazynów w celu przeprowadzenia inspekcji oraz udostępnić wszystkie niezbędne informacje, a w szczególności:
1) dokumentację systemu jakości, o której mowa w pkt 9.6 i 9.7;
2) zapisy z kontroli jakości, które są przewidziane w procesie projektowania objętym systemem jakości, takie jak: wyniki analiz, obliczeń, prób;
3) zapisy z kontroli jakości, które są przewidziane w procesie produkcji objętym systemem jakości, takich jak: sprawozdania z inspekcji, dane z prób i kalibrowania, dane o kwalifikacjach zaangażowanego personelu.
9.17. Notyfikowana jednostka przeprowadza okresowe kontrole celem upewnienia się, że producent utrzymuje i stosuje system jakości oraz przekazuje producentowi sprawozdania z takich kontroli.
9.18. Notyfikowana jednostka może przeprowadzać u producenta niezapowiedziane wizytacje. Podczas takich wizytacji notyfikowana jednostka może, jeżeli jest to konieczne, przeprowadzić lub spowodować przeprowadzenie badań celem sprawdzenia, czy system jakości funkcjonuje prawidłowo. Notyfikowana jednostka przedstawia producentowi sprawozdanie z takich wizytacji, a w przypadku przeprowadzenia badań - ich wyniki.
9.19. Producent powinien przechowywać do wglądu, przez co najmniej 10 lat od wyprodukowania ostatniego wyrobu, o którym mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 rozporządzenia, następujące dokumenty, które są udostępniane władzom krajowym:
1) dotyczące systemu jakości, o których mowa w pkt 9.6 i 9.7;
2) zmiany i modyfikacje systemu jakości, o których mowa w pkt 9.12;
3) decyzje i sprawozdania notyfikowanej jednostki, o których mowa w pkt 9.14, 9.17 i 9.18.
9.20. Notyfikowana jednostka powinna przekazywać innym notyfikowanym jednostkom informacje dotyczące wydanych oraz wycofanych zatwierdzeń systemów jakości.
10. Zapewnienie zgodności wyrobów w zakresie emisji spalin oraz hałasu
10.1. W celu zweryfikowania zgodności rodziny silników, z danej serii silników wybiera się próbkę silników. Producent w porozumieniu z notyfikowaną jednostką określa wielkość (n) tej próbki.
10.2. Dla każdej zmierzonej wartości związanej z emisją spalin oraz hałasu oblicza się średnią arytmetyczną X na podstawie wyników otrzymanych po zbadaniu próbki, o której mowa w pkt 10.1. Wyroby serii zostaną uznane za zgodne z wymaganiami ("decyzja zatwierdzająca") w przypadku spełnienia następującego warunku:
X + k • S ≤ L
S oznacza odchylenie standardowe, gdzie:
(x - X)2
S2 = ĺ ---------
(n - 1)
X - średnia arytmetyczna wyników,
x - poszczególne pojedyncze wyniki próbki,
L - odnośna dopuszczalna wielkość,
n - liczba silników stanowiących próbkę,
k - współczynnik statystyczny zależny od n (patrz tabela).
n | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
k | 0,973 | 0,613 | 0,489 | 0,421 | 0,376 | 0,342 | 0,317 | 0,296 | 0,279 |
n | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
k | 0,265 | 0,253 | 0,242 | 0,233 | 0,224 | 0,216 | 0,210 | 0,203 | 0,198 |
Jeżeli n ≥ 20, to
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »