Rozdział 2 - Zasadnicze wymagania bezpieczeństwa dla projektowania i budowy rekreacyjnych jednostek pływających - Zasadnicze wymagania dla rekreacyjnych jednostek pływających.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2003.91.857

Akt utracił moc
Wersja od: 23 maja 2003 r.

Rozdział  2

Zasadnicze wymagania bezpieczeństwa dla projektowania i budowy rekreacyjnych jednostek pływających

§  9.
Jednostki pływające bez względu na kategorie projektowe, które określa załącznik nr 1 do rozporządzenia, powinny być zaprojektowane i zbudowane tak, aby były łatwe w obsłudze i spełniały wymagania, o których mowa w niniejszym rozdziale.
§  10.
Kadłub jednostki pływającej powinien być oznaczony numerem identyfikacyjnym, zgodnie z normą zharmonizowaną, zawierającym następujące informacje:
1)
kod kraju;
2)
identyfikacja producenta;
3)
numer seryjny;
4)
miesiąc produkcji;
5)
rok produkcji;
6)
rok modelu.
§  11.
Jednostka pływająca powinna posiadać trwale przymocowaną tabliczkę znamionową, zawierającą następujące informacje:
1)
nazwę producenta;
2)
oznakowanie CE;
3)
kategorię projektową jednostki, określoną w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
4)
maksymalne obciążenie zalecane przez producenta, o którym mowa w § 24;
5)
zalecaną przez producenta liczbę osób, dla przewożenia których jednostka została zaprojektowana.
§  12.
Jednostka pływająca, w zależności od jej kategorii projektowej, określonej w załączniku nr 1 do rozporządzenia, powinna być tak zaprojektowana, aby zminimalizować ryzyko wypadnięcia za burtę i ułatwić możliwość wejścia z wody na pokład.
§  13.
Główne stanowisko sterowania jednostki motorowej powinno w normalnych warunkach pod względem jej prędkości i obciążenia zapewnić sternikowi dobrą widoczność dookoła widnokręgu.
§  14.
1.
Jednostka pływająca powinna być zaopatrzona w instrukcję obsługi.
2.
Instrukcja obsługi, o której mowa w ust. 1, zawiera informacje, o których mowa w § 11, oraz dotyczące ryzyka pożaru i zalania wodą, maksymalnej mocy znamionowej silnika dla jednostki pływającej, a także masy pustej jednostki pływającej w kilogramach.
3.
Instrukcja obsługi, o której mowa w ust. 1, powinna być sporządzona w języku polskim oraz urzędowym języku państwa, w którym jednostka pływająca będzie przekazana do użytkowania.
§  15.
Dobór i zestawienie materiałów oraz konstrukcja jednostki pływającej powinny zapewniać odpowiednią wytrzymałość. W szczególności należy uwzględnić kategorię projektową, określoną w załączniku nr 1 do rozporządzenia, oraz zalecane przez producenta maksymalne obciążenie, o którym mowa w § 24.
§  16.
Jednostka pływająca powinna posiadać wystarczającą stateczność i odpowiednio wysoką wolną burtę, uwzględniając jej kategorię projektową, określoną w załączniku nr 1 do rozporządzenia, oraz zalecane przez producenta maksymalne obciążenie, o którym mowa w § 24.
§  17.
Jednostka pływająca powinna być zbudowana tak, aby jej charakterystyki pływalnościowe były odpowiednie do jej kategorii projektowej, określonej w załączniku nr 1 do rozporządzenia, oraz do zalecanego przez producenta maksymalnego obciążenia, o którym mowa w § 24.
§  18.
Jednostki wielokadłubowe przystosowane do zamieszkania powinny być tak zaprojektowane, aby zapewnić wystarczającą pływalność w pozycji odwróconej.
§  19.
Jednostki pływające o długości mniejszej niż 6 m narażone na zalanie wodą, gdy są używane zgodnie ze swoją kategorią projektową, powinny być wyposażone w odpowiednie środki zapewniające pływalność po zalaniu.
§  20.
Otwory w kadłubie, pokładzie i nadbudówce jednostki pływającej nie mogą naruszać wytrzymałości jej konstrukcji ani wodoszczelności w stanie zamkniętym.
§  21.
Okna, świetliki, drzwi i pokrywy luków jednostki pływającej powinny być wodoszczelne i odporne na ciśnienie wody występujące w miejscu ich zmontowania, a także powinny wytrzymać punktowe obciążenie powodowane przez osoby poruszające się po pokładzie.
§  22.
Króćce dolotowe i odlotowe w kadłubie jednostki pływającej, umieszczone poniżej linii wodnej przy maksymalnym obciążeniu zalecanym przez producenta, o którym mowa w § 24, powinny być wyposażone w łatwo dostępne zamknięcia.
§  23.
Projektując jednostkę pływającą, należy zminimalizować ryzyko jej zatopienia, uwzględniając w szczególności:
1)
kokpity i wnęki, które powinny być samoodpływowe lub posiadać inne środki zabezpieczające jej wnętrze przed zalaniem wodą;
2)
urządzenia wentylacyjne;
3)
usuwanie wody za pomocą pomp lub innych środków.
§  24.
Zalecane przez producenta maksymalne obciążenie w kilogramach (paliwo, woda, prowiant, wyposażenie, ludzie), dla jakiego jednostka pływająca została zaprojektowana, umieszczone na tabliczce znamionowej, powinno być określone z uwzględnieniem kategorii projektowej jednostki pływającej, o której mowa w załączniku nr 1 do rozporządzenia, stateczności i wolnej burty, o których mowa w § 16, oraz pływalności, o której mowa w § 17-19.
§  25.
1.
Jednostki pływające kategorii A i B, określonych w załączniku nr 1 do rozporządzenia, oraz jednostki pływające kategorii C i D, określonych w załączniku nr 1 do rozporządzenia, o długości większej niż 6 m, powinny posiadać przynajmniej jedno miejsce przeznaczone do przechowywania tratew ratunkowych. Miejsca te powinny być łatwo dostępne.
2.
Tratwy ratunkowe, o których mowa w ust. 1, powinny pomieścić zalecaną przez producenta i określoną w projekcie liczbę osób.
§  26.
Jednostki wielokadłubowe o długości większej niż 12 m, przystosowane do zamieszkania, powinny być wyposażone w wyjścia awaryjne umożliwiające opuszczenie tej jednostki w przypadku wywrócenia.
§  27.
Jednostki pływające, przystosowane do zamieszkania, powinny być wyposażone w wyjścia umożliwiające ewakuację w przypadku pożaru.
§  28.
Jednostki pływające, z uwzględnieniem ich kategorii projektowej, określonej w załączniku nr 1 do rozporządzenia, powinny być wyposażone przynajmniej w jeden solidny punkt mocowania lub w inne środki, umożliwiające bezpieczne przeniesienie obciążeń pochodzących od kotwiczenia, cumowania oraz holowania.
§  29.
Producent powinien zapewnić zadowalające warunki manewrowania jednostką pływającą przy zastosowaniu silnika o najwyższej mocy, dla którego została ona zaprojektowana i zbudowana.
§  30.
1.
Silniki wbudowane na stałe w jednostce pływającej powinny być zainstalowane w pomieszczeniu oddzielonym od pomieszczeń mieszkalnych i zamontowane tak, aby zminimalizować ryzyko pożaru i rozprzestrzeniania się ognia oraz zagrożenia ze strony toksycznych spalin, wysokiej temperatury, hałasu oraz wibracji w pomieszczeniach mieszkalnych.
2.
Części silnika i jego wyposażenie wymagające częstych przeglądów lub obsługi powinny być łatwo dostępne.
3.
Odkryte ruchome lub gorące części silnika zainstalowanego w jednostce pływającej, mogące spowodować obrażenia, powinny być osłonięte.
4.
Jednostki pływające wyposażone w silniki przyczepne powinny posiadać urządzenie blokujące rozruch silnika przy włączonym biegu, chyba że:
1)
silnik wytwarza napór statyczny mniejszy niż 500 N (niutonów);
2)
silnik ma urządzenie dławiące, ograniczające przy rozruchu silnika napór statyczny do 500 N.
§  31.
1.
Materiał izolacyjny w pomieszczeniu silnika jednostki pływającej powinien być niepalny.
2.
Pomieszczenie silnika powinno być wentylowane.
3.
Otwory wentylacyjne powinny być tak zaprojektowane i usytuowane, aby zapobiec niebezpieczeństwu przedostania się wody do pomieszczenia silnika.
§  32.
Urządzenia do pobierania, przechowywania, odpowietrzania i doprowadzania paliwa powinny być tak zaprojektowane i wykonane, aby zminimalizować ryzyko pożaru i wybuchu.
§  33.
1.
Zbiorniki paliwa, przewody i węże paliwowe zainstalowane w jednostce pływającej powinny być zabezpieczone i oddalone lub osłonięte od źródeł wysokich temperatur.
2.
Materiał i sposób wykonania zbiornika powinien być odpowiedni do jego pojemności i rodzaju paliwa.
3.
Pomieszczenia, w których znajdują się zbiorniki paliwa, powinny być wentylowane.
§  34.
Paliwo płynne, o temperaturze zapłonu mniejszej niż 55°C, powinno być przechowywane w zbiornikach niestanowiących integralnej części kadłuba jednostki pływającej, odizolowanych od:
1)
pomieszczenia silnika i innych źródeł zapłonu;
2)
pomieszczeń mieszkalnych.
§  35.
1.
Instalacje elektryczne powinny być zaprojektowane i zamontowane tak, aby w normalnych warunkach eksploatacyjnych zapewniały prawidłowe funkcjonowanie jednostki pływającej i ograniczały do minimum zagrożenie pożarem i porażenie prądem.
2.
Jednostka pływająca powinna posiadać zabezpieczenia wszystkich obwodów elektrycznych przed przeciążeniem i zwarciem, z wyjątkiem obwodu rozrusznika silnika zasilanego z akumulatora.
3.
Wentylacja w jednostce pływającej powinna być tak zaprojektowana i zainstalowana, aby nie dopuścić do zbierania się gazów wydzielanych przez akumulatory.
4.
Akumulatory powinny być solidnie zamocowane i zabezpieczone przed zalaniem wodą.
§  36.
Urządzenia sterowe powinny być tak zaprojektowane i wykonane, aby umożliwiały przeniesienie obciążeń występujących w dających się przewidzieć warunkach pracy tych urządzeń.
§  37.
Jednostki żaglowe oraz jednostki motorowe napędzane jednym silnikiem wbudowanym na stałe, wyposażone w zdalne urządzenie sterowe, powinny posiadać awaryjne środki pozwalające na sterowanie jednostką przy zmniejszonej prędkości.
§  38.
1.
Instalacje gazu wykorzystywanego dla celów gospodarczych, zamontowane na jednostce pływającej, powinny być wyposażone w regulator ciśnienia oraz zaprojektowane i wykonane tak, aby uniknąć nieszczelności i zagrożenia wybuchem oraz umożliwić sprawdzenie szczelności.
2.
Materiały i instalacje, o których mowa w ust. 1, powinny być odpowiednie do stosowanego gazu i odporne na działanie naprężeń i czynników środowiska morskiego.
3.
Urządzenie gazowe, zainstalowane na jednostce pływającej, powinno być wyposażone na wszystkich palnikach w urządzenie samoczynnie odcinające dopływ gazu, w przypadku zgaśnięcia płomienia.
4.
Każde urządzenie gazowe powinno posiadać oddzielne doprowadzenie gazu i oddzielny zawór zamykający.
5.
Instalacja wentylacyjna w jednostce pływającej powinna być tak zaprojektowana i zainstalowana, aby zapobiec zagrożeniom spowodowanym przez wycieki gazu i przez produkty spalania.
6.
Jednostki pływające z wbudowaną na stałe instalacją gazową powinny być wyposażone w schowek do przechowywania butli gazowych.
7.
Schowek, o którym mowa w ust. 6, powinien być:
1)
oddzielony od pomieszczeń mieszkalnych;
2)
dostępny jedynie z zewnątrz;
3)
wyposażony w wentylację odprowadzającą ulatniający się gaz za burtę.
8.
Instalację gazową, o której mowa w ust. 6, należy sprawdzić po jej zainstalowaniu.
§  39.
1.
Rodzaj zainstalowanego wyposażenia oraz zaprojektowanie jednostki pływającej powinno uwzględniać ryzyko rozprzestrzeniania się pożaru. Szczególną uwagę należy zwrócić na otoczenie źródeł otwartego ognia, gorących powierzchni silników i urządzeń pomocniczych, odpowietrzeń zbiorników oleju i paliwa, nieosłoniętych przewodów paliwowych i olejowych.
2.
Należy unikać prowadzenia przewodów elektrycznych nad nagrzanymi powierzchniami maszyn.
§  40.
1.
Jednostki pływające powinny być wyposażone w sprzęt gaśniczy, stosownie do stopnia zagrożenia pożarowego.
2.
Pomieszczenia silników benzynowych powinny być wyposażone w instalacje gaśnicze, które nie wymagają otwarcia pomieszczenia w przypadku pożaru.
3.
Przenośne gaśnice powinny znajdować się w miejscach łatwo dostępnych, a przynajmniej jedna z nich powinna być umieszczona w zasięgu stanowiska sternika.
§  41.
Światła nawigacyjne, jeżeli są zainstalowane, powinny odpowiadać międzynarodowym przepisom o zapobieganiu zderzeniom na morzu lub przepisom żeglugowym na wodach śródlądowych.
§  42.
Jednostka pływająca powinna być tak zbudowana, aby zapobiegać przypadkowemu odprowadzeniu za burtę zanieczyszczeń, w szczególności: oleju, paliwa.
§  43.
1.
Jednostki pływające wyposażone w toalety powinny posiadać:
1)
zbiorniki na ścieki lub
2)
możliwość tymczasowego zamontowania zbiorników na ścieki na tych akwenach, na których zabronione jest odprowadzanie ścieków za burtę.
2.
Króćce wylotowe rurociągów odprowadzających ścieki powinny być wyposażone w zawory odcinające, które można zaplombować w pozycji zamkniętej.